2019-10-08, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Jadå det tror jag det finns, teknisk bevisning och vittnen som förhörs här under hösten.

Självklart finns det massor med "teknisk bevisning" per definition: alltså tex spår etc från BP som bevisar att det handlar om ett brott/mord.
Sedan är ju den springande punkten vad av allt detta man konklusivt kan knyta till SD.
Och visst finns det också per definition många "vittnen"; alltså personer som har hörts i utredningen. Men det behöver inte betyda att alla dessa personer faktiskt var på/vid BP och betraktade själva händelsen då LW dödades.

Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Tycker jag inte. Detta är en relativt kort häktningsperiod om man ser till brottets natur och fallets komplexitet.

Som exempel kan nämnas:
Billy Fagerström som mördade Tova Moberg satt häktad i 6 månader (häktad 15 maj, åtal 15 nov)
Nerijus Bilevicius som mördade Lisa Holm satt häktad i 4,5månader (häktad 16 juni, åtal 28 okt).

Sen väntetiden, som du upplever som lång kan ju också bero på att det finns mycket bevis, och nytillkomna bevis efter senaste husrannsakan, och långa väntetider hos bl.a NFC. De kan även ha skickat bevismaterial för analys utomlands. Tillika många och långa förhör; både kompletterande förhör med redan hörda vittnen (det nämndes ca 700 förhör) och sedan många långa förhör med en GM som konsekvent nekar (typ Mats Alm).

Nä så jag tycker inte att 1,5 månad är speciellt lång tid i sammanhanget. Tvärtom.

Fast i den beräkningen bör man väl också väga in den långa tid som förlöpte mellan första och andra häktningen av SD.
Är själv inte så övertygad om att de har så mkt på SD.

Bör tilläggas: om SD är GM så hoppas jag att de har vad som krävs för fällande.
Citera
2019-10-08, 16:25
Medlem
Snor-Johans avatar
Man måste fråga sig varför flera av trådens stollar försöker framställa det som att LW hade ett normalt kvinnligt umgänge när alla andra vet att hon inte hade det.

1. Är det så anstötligt att det måste sopas under mattan ?
2. Är anledingen att ni som säger ni stått henne "nära" försöker dölja det för att ni tycker att bara ni har exklusiv rätt om hennes leverne?
3. Är anledningen att ni som tror er stått LW nära vägrar inse att ni inte alls gjorde det?
4. Är det så att ni fortfarande inte förstår att kvinnor undvek LW och hon dom?
5. Är anledningen att ni skäms ni för att ni känner er svikna för att ni inte fick veta vad hon hade för sig i sina parallella liv ?
6. Bör sanningen motarbetas för att ni anser att hon är skyldig till att ha blivit mördad om sanningen kommer fram?
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-10-08 kl. 16:38.
Citera
2019-10-08, 16:31
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Man måste fråga sig varför flera av trådens stollar försöker framställa det som att LW hade ett normalt kvinnligt umgänge när alla andra vet att hon inte hade det.

1. Är det så anstötligt att det måste sopas under mattan ?
2. Är anledingen att ni som stått henne "nära" försöker dölja det för att ni tycker att bara ni har exklusiv rätt om hennes leverne?
3. Är anledningen att ni som stått LW nära vägrar inse att ni inte alls gjorde det?
4. Är det så att ni fortfarande inte förstår att kvinnor undvek LW och hon dom?
5. Är anledingen att ni skäms ni för att ni känner er lurade om vad hon hade för sig i sitt parallella liv ?
6. Bör sanningen motarbetas för att ni anser att hon är skyldig till att ha blivit mördad om sanningen kommer fram?

Ja, man kan ju undra vad det är de
inte vill kommentera ”pga respekt
för LW”.

Är hennes rykte (eller kyrkans ?)
viktigare än sanningen?

Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Aldrig slagit dig att många av de som kände henne IRL som en nära vän, inte skriver här i tråden? Så vet jag att det ligger till, många läser men kommenterar inte pga respekt för LW.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-10-08 kl. 16:34.
Citera
2019-10-08, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Hört på byn: HD tror att SD är oskyldig. Sedan om hon verkligen tror det innerst inne har jag ingen aning om men hon säger till andra att han är oskyldig.

Bedriver HD liksom SD uppsökande verksamhet för att förkunna sin tro eller är det hennes version om hon tillfrågas?

Jag antar att HD får träffa barnen men vet du om de bor hos HD?
Citera
2019-10-08, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Ja du har rätt, utan erkännande är risken för mycket lång häktning uppenbar. Det händer inte något på hitsidan nyår i så fall.

Skillnaden ligger i förfluten tid mellan gärning och häktning. Det kan betyda mycket, svårare att hitta nya bevis. Till exempel tror jag att husrannsakan inte kan ge något efter så lång tid. Allt man tror skulle vara till nackdel har han självklart dumpat. Telefonen har han bytt på grund av att det kan ligga gamla raderade SMS kvar i minnet. Datorns hårddisk ligger på Hjälmarens botten etc.
Kläder varför skulle han spara några kläder från den tiden? Slänga på brännbart inte tvätta.

En påstått smart man sparar ingenting som kan vara komprometterande. Det blir offrets bostad de kan hitta saker i så fall.

Vad tror du man kan hitta i offrets bostad?
Citera
2019-10-08, 16:57
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
för LW”.

viktigare än sanningen?
Om en av mina vänner skulle ha mördats skulle jag aldrig gå in och kommentera någonting på FB.

De som känner inblandade personer blir alltid mobbade och hånade av den mobb som njuter att att kritisera brottsoffer och som vill stå oemotsagda med sitt skitsnack.
Mobbarna är typiska för Flashback och de finns i alla trådar.

Varför skulle någon vän skriva om LW när de vänner som har skrivit inte blir trodda utan hela tiden ifrågasatta mer än andra som inte känner henne?
Citera
2019-10-08, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultr0n
Vad tror du man kan hitta i offrets bostad?

Egentligen inget alls efter så lång tid. Finns den fortfarande i deras ägo eller är den såld? Men elektroniska spår från hennes hårdvara finns möjligen kvar, eftersom hon inte haft något intresse av att göra sig av med saker. Hennes upplevelser kan vara nedskrivna, alla hennes mail och SMS kan finnas kvar därmed allt det som är skrivet från dem hon kommunicerade med. I och för sig borde de ha hämtat in allt sådant för länge sedan men de kan ju ha glömt en gammal dator, den som barnen fick överta och som hon själv använde sent på nätterna när de sov(spekulativt).

I och för sig vet jag att poliserna alltid rensar allt som finns i bostaden oavsett vem i familjen som är ägare till det. Allt samlas in hos misstänkta. Men de kan ju har gjort undantag för offrets familj och nu inser de att den enda källan till spår kan finnas i gamla datorer som de sumpat vid tidigare nedslag.
Citera
2019-10-08, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
för LW”.

viktigare än sanningen?

Med tanke på vilket klientel det är här till viss del så har jag full förståelse för detta. Dina rasistiska påhopp mot brottsoffret är ju bara en del i det hela.
Citera
2019-10-08, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Om en av mina vänner skulle ha mördats skulle jag aldrig gå in och kommentera någonting på FB.

De som känner inblandade personer blir alltid mobbade och hånade av den mobb som njuter att att kritisera brottsoffer och som vill stå oemotsagda med sitt skitsnack.

Varför skulle någon vän skriva om LW när de vänner som har skrivit inte blir trodda utan hela tiden ifrågasatta mer än andra som inte känner henne?

De med riktigt nära insyn gör nog bäst i att inte läsa här, men kanske några tystläsare ansluter när FUP släpps?
Citera
2019-10-08, 17:28
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Självklart finns det massor med "teknisk bevisning" per definition: alltså tex spår etc från BP som bevisar att det handlar om ett brott/mord.
Sedan är ju den springande punkten vad av allt detta man konklusivt kan knyta till SD.
Och visst finns det också per definition många "vittnen"; alltså personer som har hörts i utredningen. Men det behöver inte betyda att alla dessa personer faktiskt var på/vid BP och betraktade själva händelsen då LW dödades.
Fast i den beräkningen bör man väl också väga in den långa tid som förlöpte mellan första och andra häktningen av SD.
Är själv inte så övertygad om att de har så mkt på SD.
Bör tilläggas: om SD är GM så hoppas jag att de har vad som krävs för fällande.

Tycker jag inte, blir inte riktigt rättvisande.

Arbetstakten kan ju inte jämföras pga bl.a NFC-väntetider med ej förtur.
Dessutom en icke-häktad misstänkt innebär ju mindre häktningstidspress och har nog inneburit att de jobbat på i lugn och ro- dvs med det de kunnat...i väntan på analyssvar som kunde föra utredningen framåt...vilka ju efter l å n g tid äntligen landade på ÅK bord måndagen 26 aug.

Tiden mellan häktningarna har han ju dessutom varit fågelfri och cachat på, rest både land och rike runt och även utomlands.
Citera
2019-10-08, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Egentligen inget alls efter så lång tid. Finns den fortfarande i deras ägo eller är den såld? Men elektroniska spår från hennes hårdvara finns möjligen kvar, eftersom hon inte haft något intresse av att göra sig av med saker. Hennes upplevelser kan vara nedskrivna, alla hennes mail och SMS kan finnas kvar därmed allt det som är skrivet från dem hon kommunicerade med. I och för sig borde de ha hämtat in allt sådant för länge sedan men de kan ju ha glömt en gammal dator, den som barnen fick överta och som hon själv använde sent på nätterna när de sov(spekulativt).

I och för sig vet jag att poliserna alltid rensar allt som finns i bostaden oavsett vem i familjen som är ägare till det. Allt samlas in hos misstänkta. Men de kan ju har gjort undantag för offrets familj och nu inser de att den enda källan till spår kan finnas i gamla datorer som de sumpat vid tidigare nedslag.

Lenas bostad är såld vad jag förstår men förhoppningsvis väl genomgången innan. De digitala spåren är ju tack och lov inte knutna till bostaden men jag undrade mer om du trodde det fanns fysiska spår i bostaden?
Citera
2019-10-08, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Ha ha Nog finns det mobb i tråden men den mot Davidssons är mycket mycket större och mycket mycket aggressivare.

Sista meningen, hur kan du veta att bara de som höjer LW till skyarna vet vad de talar om? Börjar tro på det där med att det är Kyrkans rykte inte får solkas när "kyrkovännerna" går i försvarsställning. Påminner om de skämmiga med pedofilin inom den katolska kyrkan man gör allt för att försvara sig dölja och förneka.
På annat sätt kan man inte tolka den ensidiga helgonförklaringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in