Citat:
Ursprungligen postat av
Kumabjorn
Han hoppas naturligtvis få något i retur för det.
Att fiska i EEZ bedöms nog inte som en allvarlig provokation, mer som ett irritationsmoment och skulle tro att han inte ser någon poäng att eskalera det hela.
För övrigt har Japan och USA inlett ett mer intensifierat arbete på bevakningen av nordkoreanska provuppskjutningar.
Utan att ha säker information undrar jag om de inte har för avsikt att plocka ned en över internationellt vatten. Förmodligen så nära gränsen till nordkoreansk territorialgräns de bara vågar. Som en demonstration att ”vi kan göra det över ert eget land nästa gång om ni föredrar det”. Men en sådan åtgärd kommer med en viss risk.
Skulle kunna innebära att Kim plockas bort internt. Och jodå, jag vet att du skulle välkomna det, men strateger brukar föredra den Pappenheimer de känner till framför en okänd storhet. Hade Kim Jong-nam varit i livet hade det kanske sett annorlunda ut.
Visst är lite EEZ fiske, än struntsak i sammanhanget, så, är Din analys bara i närheten av att vara rätt, så köper jag den.
Att USA och Japan intensifierat samarbetet är korrekt och mycket glädjande. Jag vet att man jobbar 24/7 nu, med att förbereda möjligheten att genomföra utslagning av kommande missiler och företräde ges i planeringen för att träffa så initialt som möjligt.
Man jobbar även mycket intensivt med flertalet olika elektroniska ”Störsystem”, i syfte att hindra eller omöjligöra uppskjutningar eller kommunikationen efter avfyrning.
Riskbedömningen är svår att analysera.
Pappenheimaren Kim, är lika svår att bedöma, som de alternativ man kan predestinera.
Möjligheten finns ju också, att alternativet
inte innebär en en efterföljande storhet som är ”Värre” än Kim.
Kim Jong-nam plockades ju bort, som ett led i Kims strategi, och någon annan känd i familjen har inte kommit ut ur någon garderob, ännu.
Risken och den ”Okända storheten” jag kan tänka mig, är i första hand Kina.