Citat:
Ursprungligen postat av
Sensiv
Problemet är att jag har nyligen börjat med medicinering (Elvanse) för att kontrollera mina ADHD symptom. Det har lett till ökad bruk av xanor. Jag tar endast 1 mg runt 21 tiden. Det är ändå inte så nyttigt i längden.
Det som skapar beroenden är om man höjer dosen allt eftersom toleransen ökar, det är då man har problem. Så länge man håller en dos och ger fan i att öka så har man ganska lite att vara orolig över, fallet blir inte särskilt högt. Käkar själv alprazolam sporadiskt, vissa dagar 2mg, andra 1mg och en del andra inget alls, går aldrig över 2mg per dygn. Tar pauser då och då på tre-fyra dygn för att se hur kroppen reagerar på ev. utsättningar. Dagen jag känner att jag måste ta alprazolam för att orka med dagen är dagen jag spolar ned det. Vill helst inte bli bensotorsk, bara tanken skrämmer mig vilket gör att jag rättar mig i ledet om bruket går för långt.
Ett större problem är väl egentligen att man blir expert på att lura sig själv om man väl är missbrukare, särskilt när det gäller benso med tanke på minnesluckor och hur klar man tror att man är i huvudet när man i själva verket är helt väck. Jag kanske i viss mån är beroende men hittar på ursäkter i olika former, vem vet, kanske var det som fick mig att bli manad att skriva detta inlägg ifrån början.
Benso är väldigt lurigt och kräver en del disciplin om man ska hobbyknarka det, jag hade inte ens rekommenderat det till någon men väljer att göra det själv.
Har ett apotek hemma och känner att det är okej att bruka vad jag än känner för, men om jag gör det så har jag en loggbok där jag skriver ned exakt vad jag tar och tidpunkt på dygnet (ned till minuten). För något jag märkte i början var att jag började häva i mig klonazepam, började med 2mg, sedan var jag uppe i 4-6mg dagligen helt plötsligt och då räknade jag inte ens med halveringstiden (smart, jag vet). Fick dock ett wake up call när jag ramlade och slog mig.
Det hade jag rekommenderat om du brukar benso, för loggbok, för det är väldigt lätt att det spårar om du bara sitter med en stor påse benso framför dig och det enda som stoppar dig är det hålet i påsen som blir allt större.