Citat:
Ursprungligen postat av
heheho
Du verkar väldigt insatt...mycket intressant... det pratas ju en del om stockholms hemliga nät av tunlar som inte är dokumenterade men som i vissa fall utforskats av lekmän....vad vet du om detta?
tack
Känner bara till vad jag läst i öppna källor på nätet samt har följt UE-trådarna om Sthlm. Skulle en gång skriva roman i ämnet "Riksbunker" likt "Operation Garbo" och researchade inför detta om flyktvägar ut ur staden för Högsta Ledningen och kungahuset. Tidigare fanns inte det goda säkerhetstänkande bland våra myndigheter som vi har idag och tex Sthlm´s kommunkontor har bla. gett ut en idag oåtkomlig skrift med ritningar på de känsliga teletunlarna bla. Det var en sådan karta som florerade här på Flashback för några år sedan. Sedan skymtar tunnlar och kulvertar fram på dåligt redigerade ritningsunderlag ibland på kommunens webbtjänst.
Gällande "Riksbunker 1942", så skrev Sv. Akademieledamoten Pär Westberg i boken "Mitt Stockholm" någon mening om att byggnaden inne i bunkern var full av svajande mögelväxter och det skall varit någon gång på 80-talet. Huset därinne revs när SOS-centralen intill sprängdes ut 91-93.
Skriver numer ur minnet efter några olyckliga datorhaverier genom åren då nedladdat material försvunnit. Likaså bra det då vi nu gått in i en ny hotbild igen.
Jag har speciellt intresserat mig för Johannes ur historisk synpunkt och jag har en vag misstanke om att SOS-centralens bergrum egentligen planerades åt regeringen men att planerna kom att ändras efter Sovjets fall 1991. Detta kan vid sidan av den gamla Riksbunkern från 1942 och Skandiahusets gamla Stay-Behind-kontor från 50-60-talen?, förklara alla rykten om området?
Så den enda vägen ner i underjorden var via Snickarbacken och väl där var ju mördaren redan i säkerhet. 1986 bör tunneln varit larmad och det kräver väl en större konspiration för att ha avlarmat systemet utan att någon reagerat på det inom Televerket? Det var förmodligen enormt mycket säkrare att försvinna ut i trafiken ovanjord. Jag tycker kedjan "Grandmannen"-"Tensonmannen"-"Mannen som bytte jacka på BirgerJarlsgatan", är en sannolikare kedja. Speciellt om den sistnämnda skulle passa in tidsmässigt på runt kl.23.25-23.27.