2019-10-08, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
går att hitta gällande ritningar på nätet (för 1986 alltså).
Gör det? Jag har sökt, men inte funnit. Bottenplan och källarplanen vore intressanta att titta på.
Var hittar man ritningarna?
Citera
2019-10-08, 03:29
Medlem
Citat:
Nigel failade en lögndetektor test om inblandning i MOP det är ganska stort.

Ja, varför skulle han ljuga om MOP? Antigen var han inblandad, eller så hade han kännedom som han inte ville tala om. I båda fallen är det en oerhört stärk indikation på sydafrikansk medverkan, och et bekräftande, att de Kocks påstående om MOP inte uteslutande var något han hittat på själv. Men varför pekade Dirk Coetzee ut Anthony White som GM?

Jag tror, att vi kan eliminera Roy Allen. Ville en GM driva på så här? Kommentarerna
https://terrybellwrites.com/2013/01/30/a-tale-that-is-a-warning-stark-reminder/
Citera
2019-10-08, 04:22
Medlem
There has always seemed to be a question mark regarding the ammunition found at the scene of the crime.

Could that be because the ammo was "half loads"

Similar to that of the Vietnam tunnel rats?

Now that would be unique - wouldn't it...

"Tunnel rat with suppressed .38 revolver

These revolvers were similar to the QSP revolver seen earlier, but the only difference between these revolvers and the QSP revolver was the fact that the only alteration made to these suppressed .38 revolvers was simply reducing half the amount of powder used in the cartridge."
Citera
2019-10-08, 08:59
Medlem
Citat:
Du verkar väldigt insatt...mycket intressant... det pratas ju en del om stockholms hemliga nät av tunlar som inte är dokumenterade men som i vissa fall utforskats av lekmän....vad vet du om detta?

tack

Känner bara till vad jag läst i öppna källor på nätet samt har följt UE-trådarna om Sthlm. Skulle en gång skriva roman i ämnet "Riksbunker" likt "Operation Garbo" och researchade inför detta om flyktvägar ut ur staden för Högsta Ledningen och kungahuset. Tidigare fanns inte det goda säkerhetstänkande bland våra myndigheter som vi har idag och tex Sthlm´s kommunkontor har bla. gett ut en idag oåtkomlig skrift med ritningar på de känsliga teletunlarna bla. Det var en sådan karta som florerade här på Flashback för några år sedan. Sedan skymtar tunnlar och kulvertar fram på dåligt redigerade ritningsunderlag ibland på kommunens webbtjänst.

Gällande "Riksbunker 1942", så skrev Sv. Akademieledamoten Pär Westberg i boken "Mitt Stockholm" någon mening om att byggnaden inne i bunkern var full av svajande mögelväxter och det skall varit någon gång på 80-talet. Huset därinne revs när SOS-centralen intill sprängdes ut 91-93.

Skriver numer ur minnet efter några olyckliga datorhaverier genom åren då nedladdat material försvunnit. Likaså bra det då vi nu gått in i en ny hotbild igen.

Jag har speciellt intresserat mig för Johannes ur historisk synpunkt och jag har en vag misstanke om att SOS-centralens bergrum egentligen planerades åt regeringen men att planerna kom att ändras efter Sovjets fall 1991. Detta kan vid sidan av den gamla Riksbunkern från 1942 och Skandiahusets gamla Stay-Behind-kontor från 50-60-talen?, förklara alla rykten om området?

Så den enda vägen ner i underjorden var via Snickarbacken och väl där var ju mördaren redan i säkerhet. 1986 bör tunneln varit larmad och det kräver väl en större konspiration för att ha avlarmat systemet utan att någon reagerat på det inom Televerket? Det var förmodligen enormt mycket säkrare att försvinna ut i trafiken ovanjord. Jag tycker kedjan "Grandmannen"-"Tensonmannen"-"Mannen som bytte jacka på BirgerJarlsgatan", är en sannolikare kedja. Speciellt om den sistnämnda skulle passa in tidsmässigt på runt kl.23.25-23.27.
Citera
2019-10-08, 09:51
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Var det inte ett dubbelmord i Arlöv idag?
Säkert ingen koppling men men.
Nja inte helt ointressant.
Polacker med judiskt ursprung som jag anade..
Det verkar till och med som båda Janusz Walus kartläsare i rallysammanhang hamnade i Arlöv.
Walus i SA.

(FB) Misstänkt dubbelmord på äldre par i deras bostad, Arlöv 6/10 -19
Senast redigerad av Gothus 2019-10-08 kl. 10:00.
Citera
2019-10-08, 10:09
Medlem
DVDetektivens avatar
Tycker det är fascinerande att folk än idag säger att det inte kan vara en konspiration bakom, när vi har både cenneth neilberg och alf enerströms berättelser.
Två vittnen, såvitt jag vet oberoende, vittnar om samma sak. Affe försöker dock desperat tona ner sin egen inblandning, påstår att han visste om mordkomplotten men att han inte var inblandad. Ha! Han bidrog troligtvis med både pengar och förhindrande av utredning.
Citera
2019-10-08, 10:13
Medlem
Gothuss avatar
Företaget som bedrev salpeteromlastningen hette Scandinavian Fertilizers och hade sitt huvudkontor i Malmö. Jag besökte kontoret för att prata med företagets chef. Han hette Karl-Erik Schmitz. Det blev bara ett kort samtal i en korridor.

Några år senare dök namnet Karl-Erik Schmitz upp igen. Nu som vapenhandlare med kundunderlag i bland annat Iran och Irak, där det pågick ett krig.
Då slog det mig att det faktiskt finns en gemensam nämnare mellan vapenhandel och konstgödning. Salpeter är det samma som ammoniumnitrat, vilket i sin tur är en betydande beståndsdel i sprängmedel!
Var det helt enkelt krut som herr Schmitz rörde ihop i det nedlagda gamla sockerbruket i Skivarp?

Kriget mellan Irak och Iran inleddes 1980 då säckarna väl var packade i Skivarp. Det har i efterhand framkommit att statliga Bofors smugglade krut till krigshärden i Mellanöstern via DDR. Färjan med krutleveranserna gick från Trelleborg, cirka två mil väster om sockerbruket i Skivarp. En hyfsat kort väg där varje meter innebar en risk. Scandinavian Fertilizers var under 1980-talet ett företag med delvis statligt svenskt ägande.

Olof Palme*blev medlare i den långdragna konflikten mellan Iran och Irak. Han, föreställer jag mig,*satte sig in i problematiken, bland annat kring de båda ländernas vapenförsörjning. Vad fick han se? Jo, sannolikt kunde han konstatera den så kallade Iran-Contrasaffären, som handlade om att USA sålde vapen till Iran under kriget med Irak och att pengarna gick direkt till motståndsrörelsen, högergerillan*Contras i Nicaragua. En pikant detalj är att det uppges vara Israel som kom med idén att amerikanerna skulle sälja vapen till Iran, i utbyte mot den gisslan som tagits av Hizbollah i Libanon. USA:s kongress hade tidigare förbjudit vapenförsäljning till Contras, varför den delen tvingades ske under täcket, trots att den styrdes av CIA, med president Reagan och hans vicepresident Bush, goda minne...
När Palme mördades* den 28 mars 1986 pågick Iran-Contrassmusslandet som bäst, och det hade ännu inte avslöjats för allmänheten.

Redan 1984 polisanmälde Svenska Freds vapentillverkaren Bofors för illegal vapensmuggling. Utredningen om Bofors agerande rullade i almanackan, över Palmemordet och*fram till dom strax före jul 1989. I januari 1987 träffade dåvarande krigsmaterialinspektören Carl Fredrik Algernon Boforschefen Anders Carlberg. Strax efter det mötet föll han baklänges framför ett tunnelbanetåg i Stockholm.

Och som sagt - den 28 februari 1986 - föll Sveriges statsminister Olof Palme offer för en mördares kula.

https://argentina.webblogg.se/2011/february/skivarps-sockerbruk-och-palmemordet.html
Citera
2019-10-08, 12:59
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calle134
Det är ändå rätt roligt om tänker in en annan tilltänkt GM och då ingen mindre än VG. Han skulle absolut kunna vara den knarklangande person som skulle kunna få för sig att köpa ett vapen utan för Cafe Opera. 😁

Så VG köpte CA:s revolver i början av 90-talet och sköt Palme 1986 med det?
Citera
2019-10-08, 16:02
Medlem
Bjornhagens avatar
Vad såg vittnena - och länkar till vittnesmål - har ju behandlats här med många tusen inlägg. Om MOP klaras upp någon gång, så ska det bli intressant att få reda på vem som verkligen såg mördaren? Och hur väl det vittnesmålet stämmer med verkligheten. Vad såg LP i sitt omtumlande chocktillstånd? Bara ett inlägg om normal uppmärksamhet och värdet av vittnesmål.
http://www.theinvisiblegorilla.com/videos.html#tryit
Citera
2019-10-08, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Så VG köpte CA:s revolver i början av 90-talet och sköt Palme 1986 med det?

Haha.. Ja, om inte allt om försäljning är ljug måste han då ändå ljugit om när han sålde revolvern.
Citera
2019-10-09, 01:46
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Känner bara till vad jag läst i öppna källor på nätet samt har följt UE-trådarna om Sthlm. Skulle en gång skriva roman i ämnet "Riksbunker" likt "Operation Garbo" och researchade inför detta om flyktvägar ut ur staden för Högsta Ledningen och kungahuset. Tidigare fanns inte det goda säkerhetstänkande bland våra myndigheter som vi har idag och tex Sthlm´s kommunkontor har bla. gett ut en idag oåtkomlig skrift med ritningar på de känsliga teletunlarna bla. Det var en sådan karta som florerade här på Flashback för några år sedan. Sedan skymtar tunnlar och kulvertar fram på dåligt redigerade ritningsunderlag ibland på kommunens webbtjänst.

Gällande "Riksbunker 1942", så skrev Sv. Akademieledamoten Pär Westberg i boken "Mitt Stockholm" någon mening om att byggnaden inne i bunkern var full av svajande mögelväxter och det skall varit någon gång på 80-talet. Huset därinne revs när SOS-centralen intill sprängdes ut 91-93.

Skriver numer ur minnet efter några olyckliga datorhaverier genom åren då nedladdat material försvunnit. Likaså bra det då vi nu gått in i en ny hotbild igen.

Jag har speciellt intresserat mig för Johannes ur historisk synpunkt och jag har en vag misstanke om att SOS-centralens bergrum egentligen planerades åt regeringen men att planerna kom att ändras efter Sovjets fall 1991. Detta kan vid sidan av den gamla Riksbunkern från 1942 och Skandiahusets gamla Stay-Behind-kontor från 50-60-talen?, förklara alla rykten om området?

Så den enda vägen ner i underjorden var via Snickarbacken och väl där var ju mördaren redan i säkerhet. 1986 bör tunneln varit larmad och det kräver väl en större konspiration för att ha avlarmat systemet utan att någon reagerat på det inom Televerket? Det var förmodligen enormt mycket säkrare att försvinna ut i trafiken ovanjord. Jag tycker kedjan "Grandmannen"-"Tensonmannen"-"Mannen som bytte jacka på BirgerJarlsgatan", är en sannolikare kedja. Speciellt om den sistnämnda skulle passa in tidsmässigt på runt kl.23.25-23.27.

Om denna kedja visar sig vara korrekt är det naturligtvis fantastiskt olyckligt att den första spaningsledningen inte löste mordet med tanke på att Hans Hongelin berättade om den blå bilen och dess registreringsnummer.

Signalementen från Grand är också detaljerade nog för att räcka till identifiering, förutsatt att andra fakta pekar i samma riktning. Margareta Storhök tittade på mannen i 2-3 minuter. Hennes kompis Anneli Korhonen sade sig kunna peka ut mannen.
Citera
2019-10-09, 07:32
Medlem
p.norths avatar
Nordisk utseende, cendre färgat hår med glasögon 175-180 lång. Hade en mörk (blå) keps bla.. En Lenin keps ev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in