Citat:
Ursprungligen postat av
yz44
Var så god och lista de länderna.
Redan gjort i tråden. Och logiken förklarad så att 99% av befolkningen borde kunna förstå.
Citat:
Ursprungligen postat av
yz44
Så det blir fler lägenheter om det avregleras, hur fungerar det?
Lite chockande att folk på något sätt lyckas leva och bo i Sverige, men samtidigt vara helt totalt okunnig om hur det finna varor i butikerna mm.
Jag antar att varje gång du är i en butik så står du bara och gapar i total chock över att det finns ett överflöd av varor på hyllorna. Och du lyckas aldrig begripa hur det kan vara möjligt.
Svaret på din fråga är att producenterna tillverkar varor (och tjänster) i den takt folk är villiga att betala. Därför är det tjockt med varor på hyllorna i butikerna. Och därför kan du såväl hyra, som leasa som köpa bilar. Det är inga tio-åriga köer för att hyra en bil. Kan du göra på en gång.
Tar man bort prisregleringen på HR så kommer det produceras HR så att det finns vakanser. Precis som för kontorslokaler.
Folk kommer under en "fri" marknad kunna hyra sig en HR tämligen omgående. Och kunna välja stadsdel.
Citat:
Ursprungligen postat av
yz44
Är inga problem att provanställa någon.
Jo. Jag t ex skulle aldrig acceptera provanställning.
Citat:
Ursprungligen postat av
yz44
Är heller inga större problem att friställa någon.
Jo, det är i stort sett omöjligt om inte facket ställer sig bakom. Här får jag konstatera att du inte har någon kontakt med arbetslivet.
Citat:
Ursprungligen postat av
yz44
Jaha, på vilket sätt då?
Genom att dra upp priset.
Om facket dubblade priset skulle de flesta i landet bli arbetslösa.
Detta borde inte vara svårt att förstå.
Citat:
Ursprungligen postat av
yz44
Snacka om att ha noll koll.
Snacka om att bli helt ställd med byxorna nere.
Citat:
Ursprungligen postat av
yz44
Det kallas fördelningspolitik och innebär i praktiken att om en grupp får mer får en annan mindre.
Jag tolkar det som att du håller med det jag skriver. Men fördrar omskrivningar så att egoismen och snikenheten inte kommer fram lika tydligt.