2019-10-07, 19:44
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Vilka länder tänker du på?
Det kan inte vara några välfärdsländer i alla fall.
Enl. Joakim Ruist ESO 2018, kostar varje invandrare ca 100 000 kr/år (65-120 000 kr/år).
För varje miljon invandrare vi har kostar det 100 miljarder kr/år och på fem år kostar de alltså 500 miljarder kronor. Höghastighetståget skulle visst kosta 250 miljarder kronor.

Har du några egna beräkningar som inte har vi andra inte har tillgång till eller hittar du bara på ?
Nej, nu svamlar du. Ruist har räknat på flyktingar. Det är en annan sak. Han är inte ensam som räknat. Alla landar i att flyktingar kostar netto ca 1% av BNP. Det är ungefär 40 mdr.

Det kan man tycka är för mycket. (Och jag tycker det är för mycket). Men problemet är vänsterpolitiken, och facket.

Skattekvoten är 46% av BNP. Där har du ett problem som är 46 ggr större.
Citera
2019-10-07, 20:00
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Var så god och lista de länderna.
Redan gjort i tråden. Och logiken förklarad så att 99% av befolkningen borde kunna förstå.

Citat:
Så det blir fler lägenheter om det avregleras, hur fungerar det?
Lite chockande att folk på något sätt lyckas leva och bo i Sverige, men samtidigt vara helt totalt okunnig om hur det finna varor i butikerna mm.

Jag antar att varje gång du är i en butik så står du bara och gapar i total chock över att det finns ett överflöd av varor på hyllorna. Och du lyckas aldrig begripa hur det kan vara möjligt.

Svaret på din fråga är att producenterna tillverkar varor (och tjänster) i den takt folk är villiga att betala. Därför är det tjockt med varor på hyllorna i butikerna. Och därför kan du såväl hyra, som leasa som köpa bilar. Det är inga tio-åriga köer för att hyra en bil. Kan du göra på en gång.

Tar man bort prisregleringen på HR så kommer det produceras HR så att det finns vakanser. Precis som för kontorslokaler.
Folk kommer under en "fri" marknad kunna hyra sig en HR tämligen omgående. Och kunna välja stadsdel.

Citat:
Är inga problem att provanställa någon.
Jo. Jag t ex skulle aldrig acceptera provanställning.

Citat:
Är heller inga större problem att friställa någon.
Jo, det är i stort sett omöjligt om inte facket ställer sig bakom. Här får jag konstatera att du inte har någon kontakt med arbetslivet.

Citat:
Jaha, på vilket sätt då?
Genom att dra upp priset.

Om facket dubblade priset skulle de flesta i landet bli arbetslösa.
Detta borde inte vara svårt att förstå.

Citat:
Snacka om att ha noll koll.
Snacka om att bli helt ställd med byxorna nere.

Citat:
Det kallas fördelningspolitik och innebär i praktiken att om en grupp får mer får en annan mindre.
Jag tolkar det som att du håller med det jag skriver. Men fördrar omskrivningar så att egoismen och snikenheten inte kommer fram lika tydligt.
Citera
2019-10-07, 20:04
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Three47
Vilka länder har samma sociala skyddsnät kombinerat med hög massinvandring av MENA-avfall och ändå fungerar utmärkt, menar du?
Ta och läs det du citerar. Du har inte gjort det, utan suttit och fantiserat om vad som står där.
Jag kan svara för det jag skriver. Men inte svara för dina förvirrade fantasier.
Citera
2019-10-07, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
SEB:s förre chefsekonom Klas Eklund ser fem kommande billiga år för alla låntagare:
https://www.svd.se/extremt-billigt-att-vara-lantagare-minst-fem-ar-till
Tror vi att de låga räntorna driver på skuldsättningen ytterligare? Vilka konsekvenser får det för samhället? Och hur prissätter vi Samhällskontraktet egentligen?

Kan mycket väl bli en situation i Sverige och resten av västvärlden så som vi haft i Japan de senaste tjugo åren, dvs nollränta och i princip ingen inflation.

För att räntan ska upp så måste vi börja konsumera MER, vilket vi inte gör, vi snarare konsumerar MINDRE, och en minskande ekonomi ger låga eller negativa räntor. Om man höjer räntor i ett sådant läge så spenderar man ju ännu mindre då pengar blir dyrare.

Så fem år kan lätt bli tio år eller femton år.

Svenskars skuldsättning (exkl. kreditkortsskulder bland unga, för det är ett reellt problem) är nog det minsta bekymret som landet har att handskas med de kommande decennierna.
Citera
2019-10-07, 21:31
Medlem
StarkMarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Detta snack med samhällskontrakt tror jag är atrunt. Vaddå samhällskontrakt. Frågar du folk på gatan vet de inte ens vad ordet betyder. Svenskar har en enorm tillit till samhället. Det gnälls på forum som detta, och ytterligare några gnäller hemma vid matbordet. De flesta är dock rätt obekymrade över samhällets utveckling. De jobbar på, betalar sina räntor, gnäller lite allmönt och sen bokar de en charterresa till kanarieöarna.

De som gnäller mest är arbetslösa som själva inte bidrar men är rädda för att invandrare ska ta de bidragen de sjölva har ”rätt” till.

Det överlägset största hotet mot stabilitet i Sverige är försämrad ekonomi.

Det är klart, skulle gängkriminalitet och våldtäkter eskalera till det tiodubbla så är det ju jävligt obra men inget talar för det idag.

Man undrar ju nästan hur många bokstavskombinationer du har för det där är inte en frisk analys av vad som händer i Sverige.
Citera
2019-10-07, 23:16
Medlem
Hur kan det vara så tyst i landet när välfärden är på väg att spolas ned i vasken. Obegripligt
Citera
2019-10-08, 01:11
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Kan mycket väl bli en situation i Sverige och resten av västvärlden så som vi haft i Japan de senaste tjugo åren, dvs nollränta och i princip ingen inflation.

För att räntan ska upp så måste vi börja konsumera MER, vilket vi inte gör, vi snarare konsumerar MINDRE, och en minskande ekonomi ger låga eller negativa räntor. Om man höjer räntor i ett sådant läge så spenderar man ju ännu mindre då pengar blir dyrare.

Så fem år kan lätt bli tio år eller femton år.

Svenskars skuldsättning (exkl. kreditkortsskulder bland unga, för det är ett reellt problem) är nog det minsta bekymret som landet har att handskas med de kommande decennierna.

Svenskars skuldsättning var nog ett större problem tidigare för tio år sen. Nu har vi blivit så fartblinda så det inte är nåt problem längre. Prisökningen på bostadsrätter är väl snart uppe i 1000% räknat från mitten på 90-talet. Men så länge arbetslösheten inte rasar iväg och folk kan betala räntor och amortering till banken så är det väl inga problem. Och om banken går i putten så är det ju insättarna/ långivarna till banken som betalar kalaset.
Citera
2019-10-08, 01:16
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Vet du ens vem Klas Eklund är?

Han är ingen flashbackare som du tycks svara till.

Om en tung gammal nationalekonom ger sin bild av det framtida samhället bör man lyssna och fundera.

Inte babbla en massa ovidkommande saker.

Såsse dessutom
Citera
2019-10-08, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Redan gjort i tråden. Och logiken förklarad så att 99% av befolkningen borde kunna förstå.

Lite chockande att folk på något sätt lyckas leva och bo i Sverige, men samtidigt vara helt totalt okunnig om hur det finna varor i butikerna mm.

Jag antar att varje gång du är i en butik så står du bara och gapar i total chock över att det finns ett överflöd av varor på hyllorna. Och du lyckas aldrig begripa hur det kan vara möjligt.

Svaret på din fråga är att producenterna tillverkar varor (och tjänster) i den takt folk är villiga att betala. Därför är det tjockt med varor på hyllorna i butikerna. Och därför kan du såväl hyra, som leasa som köpa bilar. Det är inga tio-åriga köer för att hyra en bil. Kan du göra på en gång.

Tar man bort prisregleringen på HR så kommer det produceras HR så att det finns vakanser. Precis som för kontorslokaler.
Folk kommer under en "fri" marknad kunna hyra sig en HR tämligen omgående. Och kunna välja stadsdel.

Jo. Jag t ex skulle aldrig acceptera provanställning.

Jo, det är i stort sett omöjligt om inte facket ställer sig bakom. Här får jag konstatera att du inte har någon kontakt med arbetslivet.

Genom att dra upp priset.

Om facket dubblade priset skulle de flesta i landet bli arbetslösa.
Detta borde inte vara svårt att förstå.

Snacka om att bli helt ställd med byxorna nere.

Jag tolkar det som att du håller med det jag skriver. Men fördrar omskrivningar så att egoismen och snikenheten inte kommer fram lika tydligt.
Snälla, beskriv hur det skulle öka utbudet på hyresrätter, annat än hurr durr efterfrågan och tillgång. T.ex vad som gör det möjligt till billiga hyresrätter (tänk under 4000 för 50kvm)

Citera
2019-10-08, 06:46
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nej, nu svamlar du. Ruist har räknat på flyktingar. Det är en annan sak. Han är inte ensam som räknat. Alla landar i att flyktingar kostar netto ca 1% av BNP. Det är ungefär 40 mdr.

Det kan man tycka är för mycket. (Och jag tycker det är för mycket). Men problemet är vänsterpolitiken, och facket.

Skattekvoten är 46% av BNP. Där har du ett problem som är 46 ggr större.

Är Joakim Ruists ESO-rapport svammel?
Varje år kostar en flykting/anhöriginvandrare ca 100 000 kr/år enligt rapporten.

Vad får du 1% av BNP ifrån? Det är inte räknat på Sveriges höga invandring, eller hur? Däremot är ESO-rapporten beräknat enbart på svenska förhållande.

Vilka länder är det som du refererade till som hade lyckats med en hög invandring? Eller var et bara svammel?
Citera
2019-10-08, 08:27
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullibrallan
Klas Eklund är en f.d SEB ekonom som därtill var aktiv moderat. Dock är Klas mest känd för att ha närt sin homosexuelle son som arbetat som homo porrskådis i U.S.A och numer har en mäklarbyrå i NYC samt Stockholm.
Nej, han var absolut inte moderat.

Han var en tung sosse på 80-/90-talet och nationalekonom. Han var dock en liberal sosse, tillhörde den så kallade kanslihushögern med andra tunga sosse-ekonomer.

Läs på wiki om honom, vet ja.
Citera
2019-10-08, 08:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Nej, han var absolut inte moderat.

Han var en tung sosse på 80-/90-talet och nationalekonom. Han var dock en liberal sosse, tillhörde den så kallade kanslihushögern med andra tunga sosse-ekonomer.

Läs på wiki om honom, vet ja.
Klas jobbade på SEB. Vi var kollegor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in