2019-10-07, 15:52
Bannlyst
Håller helt med. Fast det största hindret för vår välfärd är nog friktionsarbetslösheten.

Just välfärdsentrepenörer är något vi borde bekämpa direkt. Förslagsvis genom att vara mer transparenta I vilka avtal som sluts.

Jag talar inte om HVB-hem enbart utan även avrop på väggmålning trots att det inte behövs eller renovering av parker trots att behovet inte finns.

Dessa kommunala tjänstemän som gärna spenderar genom nämnder i hopp om att vinna allierade. De är mina favoriter. Har aldrig träffat någon sådan som kan räkna.

Citat:
Ursprungligen postat av VitMan40Plus
Sverige är inte ett av världens rikaste länder längre, det är därför vissa kommuner stänger av gatubelysningen på nätterna och sänker värmen i kommunägda fastigheter. Det finns inga pengar till utrustning och högre löner för poliser, tullar, domare, nämndemän, kriminalvårdsanställda etc. Pengarna går åt till att uppfylla de lagar och förordningar som finns gällande skola, sjukvård, socialtjänst etc. Sen har vi ett svinn utan dess like, skattepengar transfereras från skattebetalarnas fickor till välfärdsentreprenörer som täljer guld på allt det som kommun och stat så uruselt upphandlar.
Citera
2019-10-07, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krauthammer
Håller helt med. Fast det största hindret för vår välfärd är nog friktionsarbetslösheten.

Just välfärdsentrepenörer är något vi borde bekämpa direkt. Förslagsvis genom att vara mer transparenta I vilka avtal som sluts.

Jag talar inte om HVB-hem enbart utan även avrop på väggmålning trots att det inte behövs eller renovering av parker trots att behovet inte finns.

Dessa kommunala tjänstemän som gärna spenderar genom nämnder i hopp om att vinna allierade. De är mina favoriter. Har aldrig träffat någon sådan som kan räkna.

Har du något räkneexempel på detta? Tex "välfärdsentreprenörerna"? Jag vet inte om det var mindre svinn förr då allt var statligt och det fanns småchefer överallt. Ingen kunde sparkas etc.

Vänstern vill gärna få det till att privatiseringen är boven för att folk inte ska fokusera på den största tjyven: Den okvalificerade invandringen.... Vi tar hit folk som inte delar vår arbetsmoral, känsla för landet, lätt att moraliskt begå brott om man ser "Sverige" som fienden.

Jag gissar grundproblemet är att vi fått hit obildat folk.
Citera
2019-10-07, 17:07
Medlem
Lita inte på bankjuden!
Citera
2019-10-07, 17:42
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitMan40Plus
Sen har vi ett svinn utan dess like, skattepengar transfereras från skattebetalarnas fickor till välfärdsentreprenörer som täljer guld på allt det som kommun och stat så uruselt upphandlar.

Tyvärr är det inte så enkelt. Stämmer säkert i många fall men i vissa kommuner så har man inga spärrar på vad saker får kosta.

Ta Kiruna till exempel. En kommun på 23.000 innevånare. Totalt hade kommunen 75 st elevassistenter, nu har den bantats till 25 och det är världskrig i skolvärlden.

75 elevassistenter är vansinnigt mycket.

Vi kan väl jämföra med Sollentuna, i Stockholm. 75.000 innevånare. Dom har 32 st skolassistenter.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vbkpad/larare-grater-nar-elevassistenter-forsvinner-i-kiruna
Citera
2019-10-07, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
SEB:s förre chefsekonom Klas Eklund ser fem kommande billiga år för alla låntagare:

https://www.svd.se/extremt-billigt-att-vara-lantagare-minst-fem-ar-till

Tror vi att de låga räntorna driver på skuldsättningen ytterligare? Vilka konsekvenser får det för samhället? Och hur prissätter vi Samhällskontraktet egentligen?

Hoppas verkligen medelklassen och dem "hungriga" som bygger samhället tar med lån för den vinning till rikedomar och lån på vinsterna för ännu mer "hungria" synsätt på vad som definer din fcking manhood. Cash is king men ändå vågar ingen gå ut på nätterna eller äta ute.

Som här, där jag bor, måste man ha kappa och lån på 4 miljoner för att äta på harrys. Man kan inte bara lycxa till det med sig själv och bara äta en svin dyr hamburgare med sina vanliga kläder för man är inte välkommen utan ett lån och lån på lån för ett annat lån på ett lån för mer än bara ett lån utan kappan ska på också!

Yes mer lån!
Citera
2019-10-07, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Problemet är inte invandring. Finns massor med länder som har mer invandring än Sverige och där det fungerar utmärkt.

Vilka länder har samma sociala skyddsnät kombinerat med hög massinvandring av MENA-avfall och ändå fungerar utmärkt, menar du?
Citera
2019-10-07, 18:30
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Three47
Vilka länder har samma sociala skyddsnät kombinerat med hög massinvandring av MENA-avfall och ändå fungerar utmärkt, menar du?

Finns inget land med ens lika hög invandring av MENA-avfall, förutom möjligen Frankrike. Tror inte att någon ser Frankrike som en framgångssaga heller.
Citera
2019-10-07, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Detta snack med samhällskontrakt tror jag är atrunt. Vasdå samhällskontrakt. Frågar du folk på gatan vet de inte ens vad ordet betyder. Svenskar har en enorm tillit till samhället. Det gnälls på forum som detta, och ytterligare några gnäller hemma vid matbordet. De flesta är dock rätt obekymrade över samhällets utveckling. De jobbar på, betalar sina räntor, gnäller lite allmönt och sen bokar de en charterresa till kanarieöarna.

De som gnäller mest är arbetslösa som själva inte bidrar men är rädda för att invandrare ska ta de bidragen de sjölva har ”rätt” till.

Det överlägset största hotet mot stabilitet i Sverige är försämrad ekonomi.

Det är klart, skulle gängkriminalitet och våldtäkter eskalera till det tiodubbla så är det ju jävligt obra men inget talar för det idag.

Detta snack om samhällskontrakt? Menar du gamla tänkares idéer om hur statsbildning kan ske och upprätthållas och vad som bland annat egentligen legitimerar en stat, dess våldsmonopol, dess dömande rätt och dess rätt att ta ut skatt? Menar du det "snacket" om samhällskontrakt?

Skrapa på ytan av normativ etik, idéhistoria och stasvetenskap, så fattar du snacket om samhällskontraktet. Herregud, read a book.
Senast redigerad av mickeymus 2019-10-07 kl. 18:51. Anledning: Felstavning
Citera
2019-10-07, 19:16
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Tyvärr är det inte så enkelt. Stämmer säkert i många fall men i vissa kommuner så har man inga spärrar på vad saker får kosta.

Ta Kiruna till exempel. En kommun på 23.000 innevånare. Totalt hade kommunen 75 st elevassistenter, nu har den bantats till 25 och det är världskrig i skolvärlden.

75 elevassistenter är vansinnigt mycket.

Vi kan väl jämföra med Sollentuna, i Stockholm. 75.000 innevånare. Dom har 32 st skolassistenter.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vbkpad/larare-grater-nar-elevassistenter-forsvinner-i-kiruna

Du blandar äpplen och pingisbollar!
”Skolassistent” brukar vara en person som sitter utanför rektorsexpeditionen och administrerar.
Brukar väl vara 1-3 pers per skola beroende på skolans storlek. Det är rätt rimligt på en kommun med Sollentunas storlek.
Elevassistent däremot kan ha många titlar. Exempel är ”resurs”, ”elevstödjare” etc.
Hur många de har i Sollentuna kommun vet jag inte, men säkert minst 100 stycken.
Sedan beror ju behovet på socioekonomi och invandring också.
Citera
2019-10-07, 19:24
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Haha, så du förstår inte att det är skillnad på högutbildade och extremt kompetenta personer och analfabeter som bara vill leva på bidrag?
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Tyskar, italienare, portugisser, några rötägg från forna juguslvien som värst?

1,65 milj av 1,9 milj är från Europa...
Här har vi några som inte förstår trivial logik.

Påståendet var att invandring inte var problemet. Om invandring är problemet så uppstår det problemet överallt där invandring förekommer.
Sedan pekade jag på Schweiz. Och därmed har jag visat att invandring inte är problemet.

Detta är trivial logik. En normalintelligent person förstår. Om inte ni klarar av trivial logik så finns inga förutsättningar att förstå vare sig det jag skriver eller det mesta övriga i samhället.

Problemet är något annat.
Citera
2019-10-07, 19:29
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Här har vi några som inte förstår trivial logik.

Påståendet var att invandring inte var problemet. Om invandring är problemet så uppstår det problemet överallt där invandring förekommer.
Sedan pekade jag på Schweiz. Och därmed har jag visat att invandring inte är problemet.

Detta är trivial logik. En normalintelligent person förstår. Om inte ni klarar av trivial logik så finns inga förutsättningar att förstå vare sig det jag skriver eller det mesta övriga i samhället.

Problemet är något annat.

Sluta tramsa, ingen tror att invandring av tyska ingenjörer kommer få något land att kollapsa.

Någon glömde bara att lägga till "lågkvalificerad MENA" innan invandring, för att folk gillar att skriva snabbt och det förenklar, få vilken medelintelligent människa som helst ändå fattar vad som egentligen vill sägas.

Problemet är givetvis vilka man tar in, inget annat. Ekvationen är nog så enkel som: Ifall invandrarna i snitt har högre utbildningsnivå än urinvånarna så är det bra, har de sämre utbildningsnivå så är det dåligt.

Kanada är så vida jag vet enda landet som tar in invandrare med högre utbildningsnivå än urinvånarna i Västvärlden. Schweiz är säkert nära smärtgränsen.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2019-10-07 kl. 19:33.
Citera
2019-10-07, 19:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Så du förstår inte vad ett samhällskontrakt är.
Nej, det låter mest som en fras för att rättfärdiga kriminalitet. Dvs att råna människor som levererar värde, på deras inkomster. Och sedan dela på stöldgodset.

Citat:
Hur ska jag förklara det tydligare?
Tydligare? Jag har inte sett till någon redogörelse.

Citat:
Jag talar inte om "DINA PENGAR" din förbannade mupp. Arvet jag talar om är samhället och landet som generationer på generationer har skapat. Sverige är en av världens äldsta nationalstater som riskerar att gå under inom min livstid.
Vilka tillgångar är det du talar om då? Nu gaggar du om att det inte är lagfarter och finansiella tillgångar som ärvs. Men du lyckas inte tala om var det är för tillgångar du syftar på.
Hur i all världen går du till väga för att misslyckas med det???

Sedan verkar du fullkomligt ha missförstått detta med arv. Om mina föräldrar byggt ett hus så ärver jag det när de dör (förutsatt att de inte sålt det). Så vi ärver just det som dtidigare generationer skapat (om nu inte det förfaller). Sedan verkar du yra om att tidigare generationer skapat marken. Den har funnits i tusentals år. Låt vara tidvis under is. Har du inte gått i skolan alls?

Citat:
Vad jag är negativ är beslut som tas på lös grund som påverkar landet för alltid. Skolplikten är ett instrument för att få in samtliga ungar i skolan där man förhoppningsvis lär ut läsa/skriva/räkna. Så nej jag är inte emot skolplikten och jag talar om allvarligare saker.
Att du är emot skolplikt följer som en logisk konsekvens ut ditt påstående.
Om du nu insett att du inte är negativ till irreversibla förändringar får du väl ändra dig ang det du är negativ till då. Du har en del att tänka igenom.

Citat:
Redan idag är ca 40-50% av makten i Bryssel. Man har alltså gett bort suveränitet från det nationella parlamentet.
En konsekvens av det är att du är negativ till Sverige. Länen borde inte ge upp sin suveränitet till staten. Sverige borde avvecklas och länen bli självständiga suveräna stater.
Du har mycket att tänka igenom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in