2019-10-08, 00:59
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerGunnar76
Nope. det är en öppen fråga. skulden är 0 kr inte 2000 enligt mig. det pågår ett tingsrätt ärende nu efter 2 x KFM överklagande i ärendet. sen går det till TINGSRÄTT . inne på månad 5

KFM hade fel uppgifter i 6 veckor. det är det som är problemet. nu är det inget problem längre

Precis. Men anledningen att dom hade fel uppgifter var för att du slutade betala på en skuld. Nu har vi debatterat och vi kommer nog inte längre. Lowell kunde ha varit tydligare med dig kanske, men dom var ju tillmötesgående när dom kunde hålla nere beloppet till 1000kr trots att flera skulder ingick i betalningarna. Då säger det dig självt att skulden på 20' ej minskar lika snabbt.

Jag antar att du har inkomst av kapital varje år på några miljoner. Från att fippla med köp/sälj av värdepapper. För att det ska skjuta i höjden.

Människokännare du vet.
Citera
2019-10-08, 00:59
Medlem
t2ms avatar
Citat:
Om du är så kunnig hur ska KFM hantera det faktum att motparten slutar ta emot pengarna enl exekutionstitel och meddelar de nu tar mina pengar till andra ändamål ?
Man har rätt att destinera sina betalningar till borgenären. Har inte i huvudet exakt inom vilka gränser man kan göra det, men som jag minns det har man rätt att bestämma vilken skuld som ska regleras med vilken betalning (förutsatt att man meddelar borgenären detta samtidigt som man betalar, det går inte att göra i efterhand). Om gäldenären inte destinerar kan borgenären avräkna som den vill, dvs. välja vilken skuld som ska regleras först. Googla "destinera betalningar".

Vet dock inte hur dessa regler förhåller sig till utmätning, så det kanske inte alls är relevant. Men det kanske hjälper något.
Senast redigerad av t2m 2019-10-08 kl. 01:05.
Citera
2019-10-08, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tremade
Kommer när du minst anar det?

Om man slutar betala skulder så kommer det anmärkningar. Borde inte vara så svårt efter 4 års studier till civilekonom?

Kommer när man minst anar det.

Om man får besked av motparten att de tar ens inbetalningar till annat än skulden så slutar man betala

inte vara så svårt efter 4 års studier till civilekonom? Avtalsrätt . Se avtalslagen hur sånt hanteras.
Citera
2019-10-08, 01:01
Medlem
tremades avatar
Citat:

Kommer när man minst anar det.

Om man får besked av motparten att de tar ens inbetalningar till annat än skulden så slutar man betala

inte vara så svårt efter 4 års studier till civilekonom? Avtalsrätt . Se avtalslagen hur sånt hanteras.
Du behöver nog forsätta dina utbildningar. Fast jag är rädd att det inte kommer hjälpa dig till det elementära.
Citera
2019-10-08, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Precis. Men anledningen att dom hade fel uppgifter var för att du slutade betala på en skuld. Nu har vi debatterat och vi kommer nog inte längre. Lowell kunde ha varit tydligare med dig kanske, men dom var ju tillmötesgående när dom kunde hålla nere beloppet till 1000kr trots att flera skulder ingick i betalningarna. Då säger det dig självt att skulden på 20' ej minskar lika snabbt.

Jag antar att du har inkomst av kapital varje år på några miljoner. Från att fippla med köp/sälj av värdepapper. För att det ska skjuta i höjden.

Människokännare du vet.

sorry tyvärr inte. 500 kr på banken. Skilsmässa. försöker hålla modet uppe men inte så lätt när man omges av idioter.

300 inlägg men ingen kan berätta vad jag gjort för fel.
Däremot verkar alla rörande överens om att det är jag som ska ta 100% av ansvaret för det som hände.

Vad händer om jag driver detta och får 50 lax i skadestånd. Vad ska ni säga då?

Jo nån har sagt att jag borde betalat och låtsas som det regnar fastän motparten började ta mina inbetalningar till annat så skulden inte minskade. Vederbörande kunde heller inte ange källa till varför man skulle göra en sådan dårskap, bara fortsätta ge dem pengar.

Lowell var inte tillmötesgående när dom kunde hålla nere beloppet till 1000kr trots att flera skulder ingick i betalningarna. Jag har inte godkänt något annat och om det fanns något så betalade jag gärna in det med mer än 1000 kr månadsvis.

Jag fattar, nästan ingen håller med mig alls. men vore sjysst om man kunde få reda på varför. eller är det bara något skämt gäng som spökskriver i grupp på FB?
Citera
2019-10-08, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t2m
Man har rätt att destinera sina betalningar till borgenären. Har inte i huvudet exakt inom vilka gränser man kan göra det, men som jag minns det har man rätt att bestämma vilken skuld som ska regleras med vilken betalning (förutsatt att man meddelar borgenären detta samtidigt som man betalar, det går inte att göra i efterhand). Om gäldenären inte destinerar kan borgenären avräkna som den vill, dvs. välja vilken skuld som ska regleras först. Googla "destinera betalningar".

Vet dock inte hur dessa regler förhåller sig till utmätning, så det kanske inte alls är relevant. Men det kanske hjälper något.

"Man har rätt att destinera sina betalningar till borgenären"
jättebra , men vet du vad. jag är inte jurist. jag kan inte kunna allt hur man ska göra i förväg. det är lätt att vara efterklok. jag slutade betala och övergick till löpande dialog. det valde jag och än idag har ingen visat mig en källa till varför det är fel att göra så. Det följer generella § i avtalslagen tycker jag
Citera
2019-10-08, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tremade
Du behöver nog forsätta dina utbildningar. Fast jag är rädd att det inte kommer hjälpa dig till det elementära.

då har jag good news, du kan slappna av och försöka göra något åt dina egna problem istället. typ köpa nya grenuttag
Citera
2019-10-08, 01:11
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
sorry tyvärr inte. 500 kr på banken. Skilsmässa. försöker hålla modet uppe men inte så lätt när man omges av idioter.

300 inlägg men ingen kan berätta vad jag gjort för fel.
Däremot verkar alla rörande överens om att det är jag som ska ta 100% av ansvaret för det som hände.

Vad händer om jag driver detta och får 50 lax i skadestånd. Vad ska ni säga då?

Jo nån har sagt att jag borde betalat och låtsas som det regnar fastän motparten började ta mina inbetalningar till annat så skulden inte minskade. Vederbörande kunde heller inte ange källa till varför man skulle göra en sådan dårskap, bara fortsätta ge dem pengar.

Lowell var inte tillmötesgående när dom kunde hålla nere beloppet till 1000kr trots att flera skulder ingick i betalningarna. Jag har inte godkänt något annat och om det fanns något så betalade jag gärna in det med mer än 1000 kr månadsvis.

Jag fattar, nästan ingen håller med mig alls. men vore sjysst om man kunde få reda på varför. eller är det bara något skämt gäng som spökskriver i grupp på FB?

Vi har ju försökt förklara men det är som att tala till en vägg, du tar inte emot för att du tycker du har gjort så rätt och alla andra har fel.

Ingen har påstått du ska låtsas som det regnar. Du skulle fortsätta betala och bestrida att skulden inte minskar. Samt isåfall bestrida avbetalningsplanen du fått per post efter telefonsamtalet.

Men ni har kommit överens om en ny betalningsplan som ingen vet vad som egentligen sades. Du kan påstå saker om samtalet men ingen vet först det är avgjort i domstol. Med din historik i rättegångar har man ju sina aningar rent statistiskt, mot vilket håll det lutar.

Godnatt.
Citera
2019-10-08, 01:12
Medlem
tremades avatar
Citat:
inte så lätt när man omges av idioter.
Det brukar vara den som anser just detta som är själva problemet.

Du anser att alla gör fel i sina fordringar mot dig, men det har aldrig slagit dig att du kan vara själva problemet?
Citera
2019-10-08, 01:13
Medlem
tremades avatar
Citat:
då har jag good news, du kan slappna av och försöka göra något åt dina egna problem istället. typ köpa nya grenuttag
Det var trådskaparen som skulle köpa grenuttag, inte jag ditt jävla klappmongo.
Citera
2019-10-08, 01:14
Medlem
t2ms avatar
Citat:
"Man har rätt att destinera sina betalningar till borgenären"
jättebra , men vet du vad. jag är inte jurist. jag kan inte kunna allt hur man ska göra i förväg. det är lätt att vara efterklok. jag slutade betala och övergick till löpande dialog. det valde jag och än idag har ingen visat mig en källa till varför det är fel att göra så. Det följer generella § i avtalslagen tycker jag
Det är lite svårt att bedöma om du hade kunnat undvika dina befintliga problem genom att destinera, men det kanske kan hjälpa dig i framtiden.

Edit: Du kanske har destinerat, t.ex. genom att betala med OCR-nr som kan knytas till den aktuella skulden.
Senast redigerad av t2m 2019-10-08 kl. 01:20.
Citera
2019-10-08, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Vi har ju försökt förklara men det är som att tala till en vägg, du tar inte emot för att du tycker du har gjort så rätt och alla andra har fel.

Ingen har påstått du ska låtsas som det regnar. Du skulle fortsätta betala och bestrida att skulden inte minskar. Samt isåfall bestrida avbetalningsplanen du fått per post efter telefonsamtalet.

Men ni har kommit överens om en ny betalningsplan som ingen vet vad som egentligen sades. Du kan påstå saker om samtalet men ingen vet först det är avgjort i domstol. Med din historik i rättegångar har man ju sina aningar rent statistiskt, mot vilket håll det lutar.

Godnatt.

fattar 0

det enda fel jag hört är att jag stoppade betalningarna då jag misstänkte bedrägeri. men då skulle jag bara betalat vidare och underrättat domstol om min misstanke? Källa på det? varför vet jag inte sånt som högutbildad inom ekonomi och administration? är det verkligen så?

hur vet man det? hur vet man vad man ska göra i varje situation? har du nån källa?
jag satt och betalade månad efter månad och de skrev att skulden inte minskade och la pengarna på andra klienters inkasson. till slut tog tålamodet slut och jag fortsatte tjhata på dem men stoppade betalningarna. Jag skulle alltså då mailat tingsrätten och berättat min story och fortsatt betala? ok fine. Var står det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in