2019-10-08, 00:48
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Hur går ett asylärende för de som mot all förmodan skulle söka asyl till?

Japan är undertecknare av FNs flyktingdeklaration, så det går till som i de flesta andra länder. De tas till Immigrationen där de får lägga fram sina skäl, därefter förflyttas de till en förläggning, om de är flera skulle jag tro att de separeras till olika förläggningar så att deras berättelser inte kan samordnas. De kan söka av politiska eller humanitära skäl. Som fiskare har jag svårt se att politiska skäl skulle vara giltiga då de knappast bedrivit oppositionell verksamhet hemma i Nordkorea. Frågan är då vilken bestraffning de kan väntas bli utsatta för vid hemkomsten. Detta kan då utgöra humanitära skäl, men japanska myndigheter är inte lika blödiga som svenska. Några år i arbetsläger för att de fiskat inom Japans EEZ uppfattas säkert som berättigat.
Citera
2019-10-08, 03:35
Medlem
Kumabjorns avatar
Idag rapporterar japanska media att president Moon inte kommer närvara vid trontillträdesceremonierna för kejsare Naruhito. Istället skickar han sin premiärminister. Viktigare att posera inför den inhemska opinionen än att försöka finna gemensam ståndpunkt gentemot Kim i norr.
Citera
2019-10-08, 04:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Japan är undertecknare av FNs flyktingdeklaration, så det går till som i de flesta andra länder. De tas till Immigrationen där de får lägga fram sina skäl, därefter förflyttas de till en förläggning, om de är flera skulle jag tro att de separeras till olika förläggningar så att deras berättelser inte kan samordnas. De kan söka av politiska eller humanitära skäl. Som fiskare har jag svårt se att politiska skäl skulle vara giltiga då de knappast bedrivit oppositionell verksamhet hemma i Nordkorea. Frågan är då vilken bestraffning de kan väntas bli utsatta för vid hemkomsten. Detta kan då utgöra humanitära skäl, men japanska myndigheter är inte lika blödiga som svenska. Några år i arbetsläger för att de fiskat inom Japans EEZ uppfattas säkert som berättigat.

Stort tack!

Såg nu stt dom är hemskickade.
Citera
2019-10-08, 04:37
Medlem
Citat:
Idag rapporterar japanska media att president Moon inte kommer närvara vid trontillträdesceremonierna för kejsare Naruhito. Istället skickar han sin premiärminister. Viktigare att posera inför den inhemska opinionen än att försöka finna gemensam ståndpunkt gentemot Kim i norr.

Ett ynkligt och i mina ögon helt felaktigt beslut av Moon.
Citera
2019-10-08, 04:58
Medlem
Brösttonerna hos Nordkorea tilltar!

Man hotar och varnar till höger och vänster nu.

Nu hotas Europa, för att ta upp frågan i FN om missiluppskjutningarna på ett skarpt och vidrigt sätt. ”Om Ni gör det väntar fruktansvärda konsekvenser” - ”Katastrofala händelser kan ske om Ni gör det” osv.

Man går nu även över till att använda samma ord mot USA som Internationella samfundet enats om i sina krav på Nordkorea, ”Vi kräver ett totalt och oåterkalleligt återtagande av den fientliga policyn mot Nordkorea”.

Den kriminella regimens fräckhet och respektlöshet, saknar som vanligt alla gränser.
Citera
2019-10-08, 05:18
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Stort tack!

Såg nu stt dom är hemskickade.

Gissningsvis ville man aldrig ge dem chansen att söka asyl eftersom det skulle komplicera en hel del. Tror inte det blir hyllningar och extra risransoner när de kommer hem.

Men det som lite kommit bort i det här sammanhanget är att de är uppenbarligen villiga att ta onödigt stora risker i sitt fiske. Lägg märke till hur sjöodugliga de genomrostade farkosterna är. Japanska kustbevakningen har välutvecklad radarbevakning av gränsen och vet precis när de passerar den. Frågan är om de nordkoreanska fiskevattnen kanske inte är utfiskade. Ett annat alternativ kan vara att de inte får vistas där pga av missilövningar med utbåtarna.
Citera
2019-10-08, 08:48
Medlem
Citat:
Gissningsvis ville man aldrig ge dem chansen att söka asyl eftersom det skulle komplicera en hel del. Tror inte det blir hyllningar och extra risransoner när de kommer hem.

Men det som lite kommit bort i det här sammanhanget är att de är uppenbarligen villiga att ta onödigt stora risker i sitt fiske. Lägg märke till hur sjöodugliga de genomrostade farkosterna är. Japanska kustbevakningen har välutvecklad radarbevakning av gränsen och vet precis när de passerar den. Frågan är om de nordkoreanska fiskevattnen kanske inte är utfiskade. Ett annat alternativ kan vara att de inte får vistas där pga av missilövningar med utbåtarna.

En snabb hantering, vilket är förståeligt med tanke på asylrisken och det dribbel ett efterspel skulle innebära.

Nej, någon uppgradering i matransoner eller välkomsthyllning är nog inte planerad.

Jag tror att den primära anledningen till det alltmer ökade risktagandet vad gäller fisket, (incidenten i Ryssland nyligen icke att förglömma) är det faktum att Nordkorea sålt av stora delar av sitt fiskevatten på västsidan, till Kineserna.

Utfiskningen är ett stort problem för Nordkoreanerna.

Såg att Abe skall eller redan har, lämnat en officiell/formell protest till Pyongyang.
Det blir väl med den, som med alla andra protester eller erinringar som framförs till Nordkorea, inga kommentarer eller ett svar med sedvanlig opstinat formulering, som efter ”Tolkning” innebär, att Ni kan dra åt helvete.
Senast redigerad av LEMMOR 2019-10-08 kl. 08:58.
Citera
2019-10-08, 10:19
Medlem
Vem den Japanske freelance journalisten, Jiro Ishimaru än må vara, så hävdar han i en artikel i Jiji-Press idag, att det Nordkoreanska fisket i Japanska sjön opererar under militären/partiets paraplyorganisation, som på uppdrag av Kim, som är missnöjd med hittillsvarande resultat, skall intensifiera fisket och dess industri.

Kims lovsång:
Melodi: King Louies sång/Djungelboken

”Jag kungen e över alla här,
under Juches mörka svärd,
Att fiska där det behagar mig,
det anser jag att jag är värd,

Försök inte lura mig FN,
jag inga konster tål,
Ni får då höra, missilens vrål,
och vips blir Ni ett stort svart hål.”
Citera
2019-10-08, 12:31
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Vem den Japanske freelance journalisten, Jiro Ishimaru än må vara, så hävdar han i en artikel i Jiji-Press idag, att det Nordkoreanska fisket i Japanska sjön opererar under militären/partiets paraplyorganisation, som på uppdrag av Kim, som är missnöjd med hittillsvarande resultat, skall intensifiera fisket och dess industri.

Kims lovsång:
Melodi: King Louies sång/Djungelboken

”Jag kungen e över alla här,
under Juches mörka svärd,
Att fiska där det behagar mig,
det anser jag att jag är värd,

Försök inte lura mig FN,
jag inga konster tål,
Ni får då höra, missilens vrål,
och vips blir Ni ett stort svart hål.”

Undrar om inte det kan vara en delförklaring till spökskeppen som flyter iland i Japan. De kommer in ett busväder de inte kan hantera, manskap sköljs överbord och de har dåligt med proviant med sig. Strömmarna drar dem sedan mot Akita och Hokkaido.
Citera
2019-10-08, 14:20
Medlem
Citat:
Undrar om inte det kan vara en delförklaring till spökskeppen som flyter iland i Japan. De kommer in ett busväder de inte kan hantera, manskap sköljs överbord och de har dåligt med proviant med sig. Strömmarna drar dem sedan mot Akita och Hokkaido.

Mycket troligt, tror att JiJi-Press antytt det i tidigare artiklar om jag inte missminner mig.

Noterar att det förekommer motstridiga uppgifter i denna incident.

Abe lär ha delgivit bland andra Reuters, att Japan inte de facto, tillfångatagit sjömännen, samt att man är ur stånd att helt säkert konfirmera ett olagligt fiske.

Abe refererar till uppgifter från den Japanska kustbevakningen.
Citera
2019-10-08, 14:40
Medlem
Kumabjorns avatar
På mig låter det som om han vill ge Kim lite manöverutrymme att rädda ansiktet.
Citera
2019-10-08, 16:03
Medlem
Citat:
Mycket troligt, tror att JiJi-Press antytt det i tidigare artiklar om jag inte missminner mig.

Noterar att det förekommer motstridiga uppgifter i denna incident.

Abe lär ha delgivit bland andra Reuters, att Japan inte de facto, tillfångatagit sjömännen, samt att man är ur stånd att helt säkert konfirmera ett olagligt fiske.

Abe refererar till uppgifter från den Japanska kustbevakningen.

Japanska kustbevakningen gjorde det lätt för sig (och Japan), man lät helt enkelt de uppfiskade nordkoreanerna kliva ombord på tjuvfiskebåtarna varefter man avvisade dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in