2019-10-07, 23:09
Medlem
Gimses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svantevit
Ja. Problemet är att det blir svårt att urskilja duktiga traders från personer som bara har tur. Tar du 100 000 personer som får handla på börsen så kommer ju en liten, liten andel att slå index år efter år. Är ju basal sannolikhetslära.

Så om man blir duktig eller har en ryslig tur så blir man rik. Bara kämpa på några år då.
Citera
2019-10-07, 23:21
Medlem
Gimses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Kan iaf ge dig tre orsaker, men det finns givetvis fler:
1. Bubo har fel. Visserligen kan man göra 100-200% under ett år, det kan alla, men ingen gör det år efter år.
2. Vem f-n börjar sin tradingkarriär med 1 miljon dollar? De flesta börjar handla mer aktivt under studieåren, då man är runt 20 år och lite till, och då har man ingen miljon dollar att riskera.
3. Har du glömt att även traders äter, skiter och behöver betala räkningar? Endast det som blir kvar efter levnadsomkostnader kan återinvesteras.

Om vi räknar med att man börjar med tusen dollar då som man avsätter till till enbart trading samt att man har tio tusen dollar kvar att leve på. Man lever snålt och klara sig tio år på dom pengarna. När dom väl är slut så har man då ungefär en miljon dollar och levnadskostnaderna kommer inte påverka det långsiktiga resultatet nämnvärt. I detta exempel skulle det ta ca 27år att bli Bezoz rik.

Börjar komma mer och mer till insikten att Bubo har fel, om han nu menade att man kunde göra samma vinst år efter år vilket han inte uttryckligen sa men det var så jag tolkade det då i alla fall. Så på den punkten är jag nog benägen att hålla med dig.
Citera
2019-10-07, 23:25
Medlem
Gimses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det krävs en starkare drivkraft för att bestående leverera sådana resultat som gör folk till mångmiljardärer.

Jag förstår faktiskt inte varför drivkraften att bli världens rikaste inte skulle vara en stark drivkraft för vissa.

EDIT: Speciellt i USA har man ju tills för några år sedan blivit hyllad om man lyckas skapa sig en förmögenhet så om inte pengarna i sig är en stark drivkraft så finns det, eller har, funnits positiva följdeffekter för den som skulle lyckats.
Senast redigerad av Gimse 2019-10-07 kl. 23:29.
Citera
2019-10-07, 23:28
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gimse
Jag förstår faktiskt inte varför drivkraften att bli världens rikaste inte skulle vara en stark drivkraft för vissa.

Hur många på Forbes-listan hade det som huvudsaklig drivkraft?
Citera
2019-10-07, 23:32
Medlem
Gimses avatar
Citat:
Hur många på Forbes-listan hade det som huvudsaklig drivkraft?

Ingen som jag har hört om men det visar ju inte att man inte kan ha pengar som drivkraft.
Citera
2019-10-07, 23:36
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ingen som jag har hört om men det visar ju inte att man inte kan ha pengar som drivkraft.

Klart man kan ha det som drivkraft, men som du ser i Forbeslistan är det som jag säger, sådana människor har inte det som krävs för att bli supermiljardärer. Det kan finnas sådana bland dom som ärvt sina pengar, men dom som har byggt ett stort imperium från grunden har alla gemensamt att dom har något annat än pengar som huvudsaklig drivkraft.
Citera
2019-10-07, 23:44
Medlem
Gimses avatar
Citat:
Klart man kan ha det som drivkraft, men som du ser i Forbeslistan är det som jag säger, sådana människor har inte det som krävs för att bli supermiljardärer. Det kan finnas sådana bland dom som ärvt sina pengar, men dom som har byggt ett stort imperium från grunden har alla gemensamt att dom har något annat än pengar som huvudsaklig drivkraft.

Om det är så att man inte kan göra 100% per år så har du såklart rätt. Nu har det ju blivit en hel del fram och tillbaka så det är lätt att tappa tråden men ursprungsfrågan var om man kunde göra 100% eller mer per år.
Citera
2019-10-07, 23:45
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Om det är så att man inte kan göra 100% per år så har du såklart rätt. Nu har det ju blivit en hel del fram och tillbaka så det är lätt att tappa tråden men ursprungsfrågan var om man kunde göra 100% eller mer per år.

Kom med ett nytt, bättre argument emot det då. Jag argumenterar emot det du skrev i din trådstart, men jag hävdar inte något om huruvida 100%-utsägelsen är sann eller falsk.
Citera
2019-10-07, 23:55
Medlem
Gimses avatar
Citat:
Kom med ett nytt, bättre argument emot det då. Jag argumenterar emot det du skrev i din trådstart, men jag hävdar inte något om huruvida 100%-utsägelsen är sann eller falsk.

Ser där, det var jag som tappade tråden. Det blir nog svårt att komma fram till om man kan ha pengar som drivkraft genom att utgå från forbes listan när vi nu inte vet om man kan göra dom där hundra procenten eller inte utan att börja söka andra källor.
Kanske får vi vara nöjda med att vi inte kommer kunna lösa detta?
Citera
2019-10-07, 23:58
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ser där, det var jag som tappade tråden. Det blir nog svårt att komma fram till om man kan ha pengar som drivkraft genom att utgå från forbes listan när vi nu inte vet om man kan göra dom där hundra procenten eller inte utan att börja söka andra källor.
Kanske får vi vara nöjda med att vi inte kommer kunna lösa detta?

Har snubben fel finns det säkert andra belägg, som till skillnad mot de du framförde i trådstarten, faktiskt är bra.

Jag är själv rätt skeptisk till det han påstår, men jag säger mig inte veta.
Citera
2019-10-07, 23:59
Avslutad
Citat:
Vad drivs dom som gör 100-200% av om inte pengar?

Thrill.
Is it possible,typ.
Citera
2019-10-08, 00:32
Medlem
Har du 100 miljarder dollar som du ska hoppa in och ut med så funkar det inte riktigt.

Har för mig att Warren Buffett sa att han garanterat hade kunnat få 50% per år om han hade ett 'litet' kapital. Traders kan tjäna mer än folk som Buffett så klart, men andelen som förlorar är också betydligt större.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in