Citat:
Ursprungligen postat av
joshmark
Varför ska Sveriges lagar anpassa sig till könsstympning? Varför ska Sveriges resurser gå till könsstympning?Tycker det i Sverige bör vara förbjudet just på grund av att vi säger oss eftersträva ett jämställt samhälle. Sedan kan de som vill utföra det i sina familjer göra det i sina hemländer istället.
Ja det är inte orsaken jag har till att jag gärna hade sett det otillåtet (för min del är det att jag inte tycker man ska utföra onödiga ingrepp på barn som inte kan samtycka). Men skälet till att det är tillåtet är som sagt att det skulle skada vårt internationella anseende mycket om vi ändrade på den saken.
Titta på vad som hände C nyss, där röstade ju partiet fram att man skulle vara motståndare till även manlig omskärelse, vilket ledde till stor kritik från framförallt judiska organisationer och Annie Lööf gick ut och försäkrade att det inte var en fråga de kommer driva.
Citat:
Ursprungligen postat av
AkiraKurosawaFan
I islam så skär de bort eller en del av klitoris. Det är hyckleri att säga religionsfrihet till den ena men inte den andre.
Fast det är inte hela Islam, inte på samma sätt som alla judiska och många muslimska män blir omskurna. Här är två relevanta skillnader dock, dels så är det typiskt ett värre ingrepp som görs mot flickorna, även om det i grunden har samma syfte för båda könen (att göra sex mindre kul), men det jag tror är den mest relevanta skillnaden är att vi inte haft någon tradition av kvinnlig omskärelse i landet så när frågan kom upp var det lätt att förbjuda det.