Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Det var inte SD som tog upp abortfrågan, det var media som tog upp det, då det står i partiprogrammet & man insåg att det skulle kunna vridas till att skada partiet. Det har stått länge i partiprogrammet, men just veckan innan valet så valde media att ta upp det.
Så i den mån det begåtts något misstag så var det när man skrev partiprogrammet.
Personligen delar jag inte SD:s ståndpunkt i abortfrågan, jag förespråkar en betydligt mer restriktiv linje.
Trump vinner 2020 för övrigt.
Ja media, och några influencers, gjorde SDs "kvinnopolitik" till en valfråga. Och de lyckades.
Jag tror dock inte att det nödvändigtvis var fel på politiken, men det är som när man är i en debatt där motståndaren får in några oväntade punchlines och man inte vet vad man ska svara och därmed så förlorar man debatten. Ben Shapiro är bra på den typen av "suckerpunch" debatter.
Jag tror inte man behöver förlora på abortfrågan. Man behöver bara låta den smälta in lite och få det att handla om FOSTRETS rättigheter. Åkesson var tyvärr dålig på det. Åkesson är dålig när han inte är förberedd och kan rabbla upp sina inövade fraser.
En förändring av SDs abortpolitik nu, att bibehålla vecka 18, skulle nog inte påverka opinionen.
Det Aduktsson gjorde ser jag som värre. Han röstade konsekvent emot ALL abort - eller åtminstone framställdes det så i medierna.
Å andra sidan ser jag det inte som positivt för SD att driva vecka 12 heller, nödvändigtvis. Jag tror inte många röstat på SD för deras syn på abort. Men jag kan ju ha fel.