2019-10-07, 20:00
Medlem
Om ts påstår att det funnits en registrerad skuld så måste denna ha passerat första nivån, alltså ansökan om bf, i delgivningen till ts har beloppet angetts och denne beretts möjlighet att bestrida riktigheten däri. Görs en sådan bestridan hanteras inte ärendet av fogden längre. Sedan skriver ts att den riktiga skulden som också reglerats är ungefär 10% av det ursprungligen nämnda, i nästa andetag är inte heller detta belopp korrekt. Om ts har betalt in en summa som denne anser vara fel så blir det dennes sak att ansöka om stämning, om ts underlåtit denna inbetalning hade motparten fått lämna in stämningsansökan istället. Allt ovan förutsätter att det rör sig om bf.

Att kräva ersättning förutsätter att ts kan påvisa att någon ekonomisk förlust har uppstått. Inget tyder på att denne kan presentera detta. Därmed uteslutet att någon ersättning kan komma ifråga.
Citera
2019-10-07, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Bara för att ett ärende finns hos KFM betyder inte det att
en upplysning visar att du har en skuld till dem.
Så länge ett ärende inte är avgjort noteras ingen skuld.

Ärendet avgjordes i Tingsrätt våren 2018
De skickade sedan in detta till Kronofogden sommaren 2019
Ö.k. var avbetalning 1000/mån. skuld 20000. de krävde in hela skulden på en gång och KFM godtog det i 6 veckor
Citera
2019-10-07, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Tror du på tomten också?
Vi bor i Sverige, inte USA.
Räkna med NOLL
Glöm och gå vidare med livet.

Varför det? När ska man då få ersättning enligt GDPR om inte detta? Detta har sannolikt förstört min karriär i viss mån
Citera
2019-10-07, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerGunnar76
Förstår hur du menar, utom det där om korkad.

Men det ger ändå ingen mening.

Det skulle ju innebära att KFM fritt kan sätta upp skulder på folk. Arbetslösa stackare med 500 000 i studieskuld t e x som vill söka jobb men kan inte pga det ligger felaktiga uppgifter om att man är skuldsatt hos Kronofogden och vips blir utbildningen värdelös. Ska de få göra så hur mycket de vill?

Jag fattar inte vad du menar med att det skulle vara ett hinder att söka eller få ett jobb för att det finns en skuld hos kfm?
Okej, jobb på en bank kanske ställer till det, men i övrigt är arbetsmarknaden öppen oavsett om du har skulder eller inte.

Och för spekulationens skull så låtsas vi att vi bor i usa. För att vinna pengar i målet behöver du bevisa att du pga detta förlorat pengar.
Exempelvis ett företag som säger ”-jo vi tänkte ge kalle jobbet och ge honom 50 lax för att han verkade så bra, men så såg vi det där hos kfm så han fick inget”
Rent spekulativt alltså.
Nu bor vi dock i sverige och dina sårade känslor och hopp om upprättelse får du helt enkelt stoppa i nedersta byrålådan tyvärr.
Citera
2019-10-07, 20:06
Medlem
Här är ju sida upp och sida ner som beskriver hur man får ersättning av de som inte följer GDPR

https://gdpr.eu/article-82-data-subjects-right-to-compensation-and-liability/
Citera
2019-10-07, 20:08
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
de gjorde intervjuerna och sedan skulle det bli nästa intervju. inget hände. De lovade återkomma men gjorde ej. De tar säkerligen upplysning innan de anställer eller åtminstone kollar skuldsaldo
Om de tog en kreditupplysning på dig fick du hem ett brev med information om detta.
Fick du det brevet? Om inte, så tog de ingen kreditupplysning.
Citera
2019-10-07, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Han måste ju ha skitit i brev från KF och struntat i att bry sig. Annars hade han inte fått någon "betalningsanmärkning" som arbetsgivare kan se vid en kreditupplysning. Om det bara står en notering i en dator som bara anställda på KF kan se så är det ju inga problem att söka arbeten. Alla kommer anse att det är TS eget ansvar att besvara KF med bestridande innan det går till utslag.

Någon möjlighet att få ersättning av KF för "förlorad arbetsinkomst" när han är arbetslös, för att han påstår att det är KFs fel att han inte kan få ett jobb, finns ju såklart inte.

Jag har inte "skitit" i brev från KF. Danske Bank sa upp en kredit i strid med Konsumentkreditlagen. Jag protesterade men orkade inte bry mig om det. Vi enades att jag betalar in krediten med 1000 kr/mån. Nu ville de i juni 2019 ha rubbet på en gång och KFM gick på det.

Jag har INGEN betalningsanmärkning. Jag hade felaktigt SKULD hos KFM 6 veckor. de tog bort den efter att de rättade med nytt beslut 15 augusti

Vad är logiken i att KFM sätter upp en skuld på mig och 15/8 efter 6 veckors tjat plockar ner den igen och allt är mitt fel ? och detta är ok , ingen ersättning?
Citera
2019-10-07, 20:10
Medlem
Citat:
Ärendet avgjordes i Tingsrätt våren 2018
De skickade sedan in detta till Kronofogden sommaren 2019
Ö.k. var avbetalning 1000/mån. skuld 20000. de krävde in hela skulden på en gång och KFM godtog det i 6 veckor
Så då är det fastställt att skulden är 20 000. Då är det inte fel att kräva in 20 000 genom KF.

Det har alltså gått över ett år från dom i domstol (vår 2018 - sommar 2019) och du har fortfarande inte betalat skulden.
Citera
2019-10-07, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Om ts påstår att det funnits en registrerad skuld så måste denna ha passerat första nivån, alltså ansökan om bf, i delgivningen till ts har beloppet angetts och denne beretts möjlighet att bestrida riktigheten däri. Görs en sådan bestridan hanteras inte ärendet av fogden längre. Sedan skriver ts att den riktiga skulden som också reglerats är ungefär 10% av det ursprungligen nämnda, i nästa andetag är inte heller detta belopp korrekt. Om ts har betalt in en summa som denne anser vara fel så blir det dennes sak att ansöka om stämning, om ts underlåtit denna inbetalning hade motparten fått lämna in stämningsansökan istället. Allt ovan förutsätter att det rör sig om bf.

Att kräva ersättning förutsätter att ts kan påvisa att någon ekonomisk förlust har uppstått. Inget tyder på att denne kan presentera detta. Därmed uteslutet att någon ersättning kan komma ifråga.

*jag bestred
*det blev Tingsrätt
*orkade inte processa
*gjorde förlikning betala av 1000 /mån
*plötsligt ville de ha allt på en gång pga sommarvikarie?

inget av skulden var rätt att driva in. jag hade betalat som jag skulle.
Skulden var 20000 i juli men de satte sen ner den till 1100 kr + 600 + ränta. Det kan diskuteras om det är rätt med de 1100 kr. Jag anser inte det men det är inte avgjort.
Jag håller ju på att stämma dem att få tillbaka de 2000 jag betalade villkorat/under protest bara för att nolla skuldsaldo hos KFM
Citera
2019-10-07, 20:13
Medlem
Citat:
Varför det? När ska man då få ersättning enligt GDPR om inte detta? Detta har sannolikt förstört min karriär i viss mån
För att man i Sverige inte får skadestånd för "sannolik" skada av "viss mån".

Vi har s.k. reparativa skadestånd, så du får snällt ta och bevisa vad du lidit för ekonomisk skada av att den felaktiga uppgiften om ditt skuldsaldo funnits hos KFM. Alldeles oavsett så hade du haft ett skuldsaldo hos KFM denna period, eftersom du inte betalat enligt överenskommelsen heller och en dom som ligger till grund för skulden finns registrerad hos KFM.

Om du hade betalat överenskomna belopp och kunnat visa att omständigheten att beloppet var högre än det skulle vara (kom ihåg: ett lagakraftvunnet beslut som drivs in av KFM syns vid registerkoll) var omständigheter som låg till grund för att du led skada hade du eventuellt kunnat få skadestånd.

Passa dig jävligt noga för att försöka processa om några fantasibelopp mot KFM, det kan stå dig dyrt.
Citera
2019-10-07, 20:15
Medlem
En enkel fråga.

Om du googlar dig själv,
Dyker denna fadäs upp?

Om inte så krävs det i så fall att dom gjort en kreditupplysning på dig. Något som du notifieras med via post.
Har du fått ett brev om det?

I annat fall så fick du förmodligen inte jobbet pga andra anledningar, kanske fann de någon bättre lämpad?

Och du är nu bitter över förlusten och tror att du kan ”stämma” KFM?

Har du levt under en sten?
Jag vill inte trampa på dina sårade känslor men på riktigt, någon form av verklighetsförankring måste ändå infinna sig.
Citera
2019-10-07, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Jag fattar inte vad du menar med att det skulle vara ett hinder att söka eller få ett jobb för att det finns en skuld hos kfm?
Okej, jobb på en bank kanske ställer till det, men i övrigt är arbetsmarknaden öppen oavsett om du har skulder eller inte.

Och för spekulationens skull så låtsas vi att vi bor i usa. För att vinna pengar i målet behöver du bevisa att du pga detta förlorat pengar.
Exempelvis ett företag som säger ”-jo vi tänkte ge kalle jobbet och ge honom 50 lax för att han verkade så bra, men så såg vi det där hos kfm så han fick inget”
Rent spekulativt alltså.
Nu bor vi dock i sverige och dina sårade känslor och hopp om upprättelse får du helt enkelt stoppa i nedersta byrålådan tyvärr.

Jag jobbar på bank. Har alltid gjort det.
Jag har inga sårade känslor alls. Bara irriterad av att lägga tid på detta. Sedan kanske mina barn blir ledsna om jag får en sämre karriär och arvet blir hälften så stort pga 20% lägre lön men det orsakar inte mig någon känslostorm eller kränkning om du trodde det.
Klart irriterande dock

Ingen kan förklara för mig varför KFM får ha felaktiga uppgifter om att folk har skuld när de inte har det ? Har den organisationen nåt frikort ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in