2019-10-07, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Sök jobb hos kronofogden, de borde ju veta att allt är lungt och de behöver säkert ekonomer.

kunde varit ett tips men nope. Inga civilekonomer sökes i Götaland

https://www.kronofogden.se/Ledigajobb.html

några handläggaretjänster men det är inte civ.ek.
Citera
2019-10-07, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Du har alltså en universitetsexamen och har haft arbete, men ändå så skriver du som om du sitter på dårhuset och knappt kan dina ABC. Skriver du så här dåligt och oförståeligt när du söker jobb också?

Återigen: har du bevis på att du inte fick arbetet på grund av ditt skuldsaldo? Det låter inte som det.

Du kan släppa det här.

1) alltså jag släpper gärna det så fort någon förklara för mig hur det fungerar. Kan Kronofogden ha en uppgift att man är skyldig 20000 och vägrar ta bort den så den ligger där 6 veckor och man får finna sig i det får inte en krona? jag vill inte ha mer eller mindre än andra men varför ska de få göra så? det förstör ju för folk. Varför ska sverige då subventionera universitetsutb om man sen hittar på felaktiga uppgifter så folk ändå blockas från jobb.

2) Det är inget fel i mina texter. Jag har många års studier . Vad tänker du på? utöver stor / liten
bokstav ?!

3) jag har inga bevis. det behövs inte . Det är otvistigt att skulden låg felaktigt . Sen kan man kolla med en expert om man som civilekonom bör söka jobb för fullt med skuldsaldo så alla potentiella arbetsgivare får nys om det eller om man är blockad att söka. Gissa.

4) Jag släpper gärna detta när någon berättar vad jag gjort för fel. Jag har inte gjort nåt fel och detta kan hända vemsomhelst som blir arbetslös igen närsomhelst.
Citera
2019-10-07, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosterIBoras
Inget här säger du skulle ha rätt till ersättning av den anledningen att du inte fått vissa jobb du sökt.

Jag har inte sökt några jobb ... :-)
Citera
2019-10-07, 19:03
Medlem
Missar vi inte litegrann här?
Hur uppstod skulden? Privat fordran? Varför har du då inte (såsom varande civilekonom) bestridit den påstådda skulden när den aviserades?
Om skulden har bestridits så tar inte KFM i ärendet med tång. De hänvisar parterna till civilrättslig prövning. Ergo, ingen notering hos KFM.

Nästa puck; Om en potentiell arbetsgivare har sökt upplysningar om dig så har de givetvis gjort det via en vanlig kreditupplysning. Om någon begär en sådan på dig så ska du enligt lag bli informerad om vilka uppgifter som lämnats ut.
Även detta borde väl vara elementär kunskap för en civilekonom?
Har du inte fått hem ett brev från UC, Bisnode etc så är det heller ingen som frågat om dig!
Citera
2019-10-07, 19:14
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerGunnar76
Det är redan gjort. Jag har ingen anmärkning. problemet var skulden som låg där i 6 veckor
Gick det inte till anmärkning utan stannade vid en ansökan om betalningsföreläggande?
Citera
2019-10-07, 19:32
Medlem
Innerfittefetts avatar
Du måste ju till en början bevisa skadans omfattning, typ intyg från arbetsgivare som intygar att de inte anstallt dig pga. av skulden. Detta kräver ju att du sökt jobb ... Du kommer givetvis inte få en spänn!
Att du skulle vara civilekonom ser jag som uteslutet så korkad du verkar vara...
Citera
2019-10-07, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fatherjoep
Missar vi inte litegrann här?
Hur uppstod skulden? Privat fordran? Varför har du då inte (såsom varande civilekonom) bestridit den påstådda skulden när den aviserades?
Om skulden har bestridits så tar inte KFM i ärendet med tång. De hänvisar parterna till civilrättslig prövning. Ergo, ingen notering hos KFM.

Nästa puck; Om en potentiell arbetsgivare har sökt upplysningar om dig så har de givetvis gjort det via en vanlig kreditupplysning. Om någon begär en sådan på dig så ska du enligt lag bli informerad om vilka uppgifter som lämnats ut.
Även detta borde väl vara elementär kunskap för en civilekonom?
Har du inte fått hem ett brev från UC, Bisnode etc så är det heller ingen som frågat om dig!

Privat fordran 20000 kr skulle betalas av med 1000kr/månad . jag bestred men KFM struntade i det och gick på motpartens linje. Det tog 6 veckor innan de tog mitt bestridande på allvar.
ärendet hade redan varit prövat civilrättsligt våren 2018 och alla var överens då.

Puck2 gäller inte idag. så var det för 20 år sen. Arbetsgivare söker inte via upplysning automatiskt. många har färdiga abonnemang där de matar in personnummer och får uppgift om skuldsaldo. eller så ringer de bara KFM och kollar skuld innan de signar med en anställd
Citera
2019-10-07, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Gick det inte till anmärkning utan stannade vid en ansökan om betalningsföreläggande?

exakt. tydligen någon regel om man betalar inom 14 dagar så slipper man anmärkning. Man lär sig nåt nytt hela tiden
Citera
2019-10-07, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Du måste ju till en början bevisa skadans omfattning, typ intyg från arbetsgivare som intygar att de inte anstallt dig pga. av skulden. Detta kräver ju att du sökt jobb ... Du kommer givetvis inte få en spänn!
Att du skulle vara civilekonom ser jag som uteslutet så korkad du verkar vara...

Förstår hur du menar, utom det där om korkad.

Men det ger ändå ingen mening.

Det skulle ju innebära att KFM fritt kan sätta upp skulder på folk. Arbetslösa stackare med 500 000 i studieskuld t e x som vill söka jobb men kan inte pga det ligger felaktiga uppgifter om att man är skuldsatt hos Kronofogden och vips blir utbildningen värdelös. Ska de få göra så hur mycket de vill?
Citera
2019-10-07, 19:56
Medlem
yz44s avatar
Bara för att ett ärende finns hos KFM betyder inte det att
en upplysning visar att du har en skuld till dem.
Så länge ett ärende inte är avgjort noteras ingen skuld.
Citera
2019-10-07, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerGunnar76
OK, men då ska den nollas helt. Ärendet handläggs nu. Allt detta har pågått sen i juni , dvs inne på 5:e månaden nu av brevväxling.

När jag "vunnit" dvs fått skulden förklarad till 0 kr. Det är då jag vill ha ersättning och jag undrar hur mkt det kan bli. Om det är typ 5000 kr är det inte så lönt att processa. Om det är 50000 kr är det definitivt lönt. Jag behöver veta det för att gå vidare. F n är ett brev som ska besvaras i veckan .

Tror du på tomten också?
Vi bor i Sverige, inte USA.
Räkna med NOLL
Glöm och gå vidare med livet.
Citera
2019-10-07, 20:00
Medlem
Han måste ju ha skitit i brev från KF och struntat i att bry sig. Annars hade han inte fått någon "betalningsanmärkning" som arbetsgivare kan se vid en kreditupplysning. Om det bara står en notering i en dator som bara anställda på KF kan se så är det ju inga problem att söka arbeten. Alla kommer anse att det är TS eget ansvar att besvara KF med bestridande innan det går till utslag.

Någon möjlighet att få ersättning av KF för "förlorad arbetsinkomst" när han är arbetslös, för att han påstår att det är KFs fel att han inte kan få ett jobb, finns ju såklart inte.
Senast redigerad av Cornelia92 2019-10-07 kl. 20:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in