2019-10-07, 16:55
Medlem
KFM har meddelat mig att de hade fel att sätta min skuld till 20000 kr. den var rätteligen 2020 kr. Detta har de nu rättat till och jag betalade in de sista 2020 kr samma dag.

Problemet är att det under 6 veckor låg uppgift om att jag hade KFM skuld så jag kunde inte söka jobb.

Detta hände just när jag blivit arbetslös 16 juli 2019.

Trots dagliga påpekanden tog det 6 veckor för Kronofogden att rätta uppgifterna.

Jag tänker mig ersättning via JK eller stämning personuppgiftsansvarig på KFM. Hur mycket ska man kräva?
Citera
2019-10-07, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerGunnar76
KFM har meddelat mig att de hade fel att sätta min skuld till 20000 kr. den var rätteligen 2020 kr. Detta har de nu rättat till och jag betalade in de sista 2020 kr samma dag.

Problemet är att det under 6 veckor låg uppgift om att jag hade KFM skuld så jag kunde inte söka jobb.

Detta hände just när jag blivit arbetslös 16 juli 2019.

Trots dagliga påpekanden tog det 6 veckor för Kronofogden att rätta uppgifterna.

Jag tänker mig ersättning via JK eller stämning personuppgiftsansvarig på KFM. Hur mycket ska man kräva?

Men du hade ju en skuld hos Kfm, om dock mindre än de sa.
Citera
2019-10-07, 16:59
Medlem
Men du hade en skuld som resulterade i betalningsanmärkning?

Skulle tro 0 kr i ersättning
Citera
2019-10-07, 17:04
Medlem
Det blev inga anmärkningar. Skulden var inte heller 2000 kr rätteligen utan jag betalade in detta under protest. Det ska nu avgöras om skulden var 2000 kr i Tingsrätt. Den var aldrig 20000 kr vilket jag påpekade i timme efter timme och mail efter mail hela sommaren till KFM 6 juli till 15 augusti.

Den 15 augusti fattades slutligen beslut att ta bort skulden 20000 kr och att det var fel från början fast de ersatte den med ett nytt påhittat belopp 1100 + 600 avgift + 320 kr ränta.
Citera
2019-10-07, 17:05
Medlem
Pappersvargens avatar
Varför skulle du inte kunna söka jobb bara för att du hade en skuld hos KFM?
Citera
2019-10-07, 17:06
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Precis. Spelar ju heller ingen roll om den är 2000 eller 20000, kronkalle som kronkalle.
Citera
2019-10-07, 17:06
Medlem
Skulden är fel i sin helhet men jag satte in 2020 kr bara för att få bort uppgiften om skuld från min UC

On Thu, Sep 5, 2019 at 10:07 AM > wrote:
Hej,*
jag har betalat in enl bifogat 2 020,00 kr
Betalningen är villkorad betalning och jag önskar fortfarande beloppet åter efter handläggningen som nu görs i Tingsrätt
MVH
Citera
2019-10-07, 17:08
Medlem
OK, men då ska den nollas helt. Ärendet handläggs nu. Allt detta har pågått sen i juni , dvs inne på 5:e månaden nu av brevväxling.

När jag "vunnit" dvs fått skulden förklarad till 0 kr. Det är då jag vill ha ersättning och jag undrar hur mkt det kan bli. Om det är typ 5000 kr är det inte så lönt att processa. Om det är 50000 kr är det definitivt lönt. Jag behöver veta det för att gå vidare. F n är ett brev som ska besvaras i veckan .
Citera
2019-10-07, 17:09
Medlem
Citat:

Har du hört talas om en civilekonom som får en fast anställning som har skuld hos KFM?
Citera
2019-10-07, 17:11
Medlem
Aviarts avatar
Citat:

Vissa arbetsgivare anställer icke människor med KFM-anmärkningar.
Citera
2019-10-07, 17:11
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
OK, men då ska den nollas helt. Ärendet handläggs nu. Allt detta har pågått sen i juni , dvs inne på 5:e månaden nu av brevväxling.

När jag "vunnit" dvs fått skulden förklarad till 0 kr. Det är då jag vill ha ersättning och jag undrar hur mkt det kan bli. Om det är typ 5000 kr är det inte så lönt att processa. Om det är 50000 kr är det definitivt lönt. Jag behöver veta det för att gå vidare. F n är ett brev som ska besvaras i veckan .
På vilket sätt är skulden felaktig? Varför skickade borgenären vidare till KFM från början?
Citera
2019-10-07, 17:12
Medlem
Citat:

Ja ,ja. 😝 Men svara på frågan många undrar varför kunde du inte söka jobb under tiden ??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in