2019-10-05, 23:19
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Jodå - se NIST FAQ #10:
10. Some people have said that a failure at one column should not have produced a symmetrical fall like this one. What is NIST's answer to those assertions?
WTC 7's collapse, viewed from the exterior (most videos were taken from the north), did appear to fall almost uniformly as a single unit. This occurred because the interior failures that took place did not cause the exterior framing to fail until the final stages of the building collapse. The interior floor framing and columns collapsed downward and pulled away from the exterior frame. There were clues that internal damage was taking place prior to the downward movement of the exterior frame, such as when the east penthouse fell downward into the building and windows broke out on the north face at the ends of the building core. The symmetric appearance of the downward fall of WTC 7 was primarily due to the greater stiffness and strength of its exterior frame relative to the interior framing.
https://www.nist.gov/topics/disaster-failure-studies/faqs-nist-wtc-7-investigation

Jodå - se NIST FAQ #11:
11. In a video, it appears that WTC 7 is descending in free fall, something that would not occur in the structural collapse that you describe. How can NIST ignore basic laws of physics?
In the draft WTC 7 report (released Aug. 21, 2008; available at http://www.nist.gov/el/disasterstudies/wtc/wtc_draftreports.cfm), NIST stated that the north face of the building descended 18 stories (the portion of the collapse visible in the video) in 5.4 seconds, based on video analysis of the building collapse. This time period is 40 percent longer than the 3.9 seconds this process would have taken if the north face of the building had descended solely under free fall conditions. During the public comment period on the draft report, NIST was asked to confirm this time difference and define the reasons for it in greater detail.
To further clarify the descent of the north face, NIST recorded the downward displacement of a point near the center of the roofline from first movement until the north face was no longer visible in the video. Numerical analyses were conducted to calculate the velocity and acceleration of the roofline point from the time-dependent displacement data. The instant at which vertical motion of the roofline first occurred was determined by tracking the numerical value of the brightness of a pixel (a single element in the video image) at the roofline. This pixel became brighter as the roofline began to descend because the color of the pixel started to change from that of the building façade to the lighter color of the sky.
The approach taken by NIST is summarized in NIST NCSTAR Report 1A, Section 3.6, and detailed in NIST NCSTAR Report 1-9, Section 12.5.3.
The analyses of the video (both the estimation of the instant the roofline began to descend and the calculated velocity and acceleration of a point on the roofline) revealed three distinct stages characterizing the 5.4 seconds of collapse:
Stage 1 (0 to 1.75 seconds): acceleration less than that of gravity (i.e., slower than free fall).
Stage 2 (1.75 to 4.0 seconds): gravitational acceleration (free fall)
Stage 3 (4.0 to 5.4 seconds): decreased acceleration, again less than that of gravity
This analysis showed that the 40 percent longer descent time—compared to the 3.9 second free fall time—was due primarily to Stage 1, which corresponded to the buckling of the exterior columns in the lower stories of the north face. During Stage 2, the north face descended essentially in free fall, indicating negligible support from the structure below. This is consistent with the structural analysis model, which showed the exterior columns buckling and losing their capacity to support the loads from the structure above. In Stage 3, the acceleration decreased as the upper portion of the north face encountered increased resistance from the collapsed structure and the debris pile below.
https://www.nist.gov/topics/disaster-failure-studies/faqs-nist-wtc-7-investigation

Hm alltså jag läser inte riktigt det där som ”förklaringar”. Även om vi skulle anta att NIST har rätt i att hela inre strukturen redan har mer eller mindre försvunnit när fasaden börjar kollapsa så är ju inte det en ”förklaring” till symmetrin? Den inre strukturen kollapsade ju inte alls symmetriskt i NISTs modell?

EDIT:

Ok. De ”förklarar” fritt fall med att fasaden vek sig (jag antar helt symmetriskt?) över typ 17 våningar?
Senast redigerad av fffffuuuuuu 2019-10-05 kl. 23:27.
Citera
2019-10-06, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Vad innebär det här? Var det endast den norra ”fasaden” som föll i fritt fall, helt frikopplad från övriga delar av byggnaden? Och hur vet NIST i så fall det?
Eftersom NIST mätt fallhastighet utifrån filmer på norra fasaden så är ganska rimligt att de beskriver just norra fasadens fallhastighet....
Ingen ifrågasätter väl att södra fasaden också föll, men såvitt jag vet finns ingen film från det hållet med tillräcklig kvalitet för att mäta fallhastighet.
Har du några tidsmätningar på södra fasadens fall?

Citat:
Även ”buckling columns” kräver arbete för att ”buckling” och i synnerhet om det sker (nästan) symmetriskt (liten nick i taklinjen) och simultant med öster- respektive väster gavlar som kollapsar exakt samtidigt från 0 - fritt fall momentant.

Hur resonerar NIST här?
Ungefär lite som dig
Citat:
skadorna/resultatet av skadorna nådde critical mass
förutom att du tror sprängämnen och NIST tror på brand som orsak.

Citat:
Visste du inte det?
Jag vet att potentiell energi inte förbrukas vid fritt fall.
Att du inte vet det är tragiskt och jag blir till och med lite häpen över din okunskap. Det är nästan så jag hoppas att det bara rör sig om en "onoponisk" tolkning i detta fall.

Citat:
Dvs, kan du bevisa att ”dunsarna” i Chandlers video INTE är ljud från exploderande sprängmedel? I’m all ears.
Nej

Citat:
Är det inte lite egendomligt att du kräver att jag ska lägga fram en rad hypotetiska scenarion som visar hur byggnaden, trots NIST’s svepande undanflykter, tas ner med sprängmedel/termit i en kontrollerad demolering
Jag har inte krävt något. Det jag har gjort är be om dina tolkningar kring filmen vi diskuterat och sedan vägt det mot scenarion du frivilligt lagt fram nu och tidigare.
Citat:
samtidigt som du själv ”varken har tid eller ork till” förklara hur du kommer till rätta med en lång rad problem med NIST’s teori listade av mig?
Du var ju OK med det...
Citat:
Ok. Säg gärna till om det blir en förändring härvidlag. Jag finns kvar här inom överskådlig tid.

No worries

Citat:
Nja, här feltolkar du vad jag skriver. Jag menar att ”dunsarna” i Chandlers video KAN ha varit ljud från kollapsen enbart. Det räcker emellertid inte. Det KAN också ha varit ljuden från exploderande sprängmedel, vilket innebär att gåtan måste lösas.
Hur gör man lämpligtvis det, menar Du?

Citat:
Tidsmaskin?

Citat:
Och hur vet Du det?
Jag är tillfreds med NIST's förklaring av kollapsen.

Citat:
Enligt NIST? 10 stycken, varav minst tre måste ja brunnit i minst tre timmar
Då svarar jag ja.

Citat:
Jag tror att det handlade om en kubikmeter. Hur så?
Så jag kan få en uppfattning om energiinnehållet i varje volymenhet.

Citat:
Va?
Så jag kan få en uppfattning om hur många volymenheter det var som bidrog till brandens totala energiinnehåll.

Citat:
Kontorsmaterial = fossila bränslen.
Ok fossila bränslen. Det låter konstigt, men har du sagt det så...
Fossila bränslen har ett energiinnehåll på ca 6000 - 11000 kWh/m3 (så ett enkelt genomsnitt på 8500 kWh/m3). Att det kan bli så varmt att stål förlorar en stor del av sin bärförmåga när varje volymenhet som brinner (en kubikmeter kontorsmaterial bestående av fossila bränslen...) avger 8500 kWh på 20 minuter låter inte så konstigt.

Citat:
Va?
Är det "den minst troliga" eller "critical mass" som kan vara en delförklaring?
Citat:
Det är den minst troliga [förklaringen]/.../

/.../när ’bristandet’ har nått ’critical mass’.

Det kan också vara en delförklaring

Citat:
Varför tycker Du det?
För att jag inte hört någon variant som låter mer sannolik än NIST's variant.
Senast redigerad av Prudent 2019-10-06 kl. 15:21.
Citera
2019-10-06, 17:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Eftersom NIST mätt fallhastighet utifrån filmer på norra fasaden så är ganska rimligt att de beskriver just norra fasadens fallhastighet....
Ingen ifrågasätter väl att södra fasaden också föll, men såvitt jag vet finns ingen film från det hållet med tillräcklig kvalitet för att mäta fallhastighet.
Har du några tidsmätningar på södra fasadens fall?
Då innebär det att du tolkar NIST’s ’förklaring’ som att den norra fasaden inte är kopplad till någon annan del av byggnaden? Att samtliga kopplingar (bultar/svetsar) har brutits innan den norra fasaden faller i fritt fall?

Hur vet du i så fall det?

Har du t.ex. tittat på videor där både den norra och västra fasaden syns i bild?

Citat:
Ungefär lite som dig

förutom att du tror sprängämnen och NIST tror på brand som orsak.
Skillnaden här är att bärande kolumner/balkar/svetsar/bultar har försvagats med sprängningar/skärningar i mitt fall. I ditt fall så finns kolumnerna/balkarna/svetsarna/bultarna kvar, även om de ’kroknar’ i samband med det fria fallet.

Om all potentiell energi går åt i fritt fall så återstår exakt noll energi till att passera allt stål som fortfarande finns i vägen när den norra ’fasaden’ enligt din teori faller i fritt fall.

Hur gick det till?

Citat:
Att du inte vet det är tragiskt och jag blir till och med lite häpen över din okunskap. Det är nästan så jag hoppas att det bara rör sig om en "onoponisk" tolkning i detta fall.
Är det ’exergi’ du fikar efter här?

Citat:
Nej
Ok. Då håller du med om att NIST’s kategoriska påstående om att inga ljud från exploderande sprängmedel finns registrerade på dokumenterade videoinspelningar är felaktigt? Att NIST istället skulle ha skrivit något i stil med att NIST inte tror att några ljud från exploderande sprängmedel finns registrerade på någon av de dokumenterade videoinspelningarna?

Citat:
Jag har inte krävt något. Det jag har gjort är be om dina tolkningar kring filmen vi diskuterat och sedan vägt det mot scenarion du frivilligt lagt fram nu och tidigare.

Du var ju OK med det...
Jag vill inte riskera att läsaren ska tro att jag inte besvarar ditt inlägg för att jag står svarslös. Jag gav dig lite tid att tänka efter, men inget hände. Min förhoppning är att läsaren, precis som jag, noterar din enögdhet härvidlag.

Citat:

Tidsmaskin?
Tja, vad sägs om att genomföra rutinmässiga tester och analyser av det rasmaterial som trots allt hade undsluppit den systematiska förstörelsen av alla bevis efter århundradets terrordåd?

Kostar kaffepengar och rekommenderas av NFPA som enligt NIST utgör nationell standard. Sunt djävla förnuft? Opinionen?

Citat:
Jag är tillfreds med NIST's förklaring av kollapsen.

Då svarar jag ja.
Hur vet du det?

Citat:
Så jag kan få en uppfattning om energiinnehållet i varje volymenhet.
Jag förväxlade i minnet kubikmeter med cubicle. Så här skriver David Ray Griffin:
The second method was to avoid the implications of its own finding that each cubicle or office would have provided sufficient fuel for fires lasting only 20 to 30 minutes.

(sid 153) https://www.amazon.com/Mysterious-Collapse-World-Trade-Center-ebook/dp/B00APDAZZ2/ref=sr_1_5?crid=1PQ29Y8JTQ7XO&keywords=david+ray+g riffin&qid=1570373760&s=digital-text&sprefix=David+Ray+Griff%2Cdigital-text%2C264&sr=1-5
Citat:
Så jag kan få en uppfattning om hur många volymenheter det var som bidrog till brandens totala energiinnehåll.
Om du är nöjd med NIST’s förklaring så utgår jag ifrån att du redan vet det. Hur kan du annars vara nöjd med den?

Citat:
Ok fossila bränslen. Det låter konstigt, men har du sagt det så...
Fossila bränslen har ett energiinnehåll på ca 6000 - 11000 kWh/m3 (så ett enkelt genomsnitt på 8500 kWh/m3). Att det kan bli så varmt att stål förlorar en stor del av sin bärförmåga när varje volymenhet som brinner (en kubikmeter kontorsmaterial bestående av fossila bränslen...) avger 8500 kWh på 20 minuter låter inte så konstigt.
En stor del? Hur stor del?

Om nu endast den norra fasaden faller i fritt fall under 2,25 sekunder/åtta våningar så innebär det att samtliga bärande stålkolumner tappar 100% av sin bärförmåga i ett åtta våningar brett band under den fallande delen av fasaden exakt samtidigt.

Är det din tolkning av NIST’s teori?

Citat:
Är det "den minst troliga" eller "critical mass" som kan vara en delförklaring?
Va?

Citat:
För att jag inte hört någon variant som låter mer sannolik än NIST's variant.
Se ovan.
Citera
2019-10-06, 17:42
Medlem
okok1s avatar
Vad tycker ni om intervjun med Per G. Berglund på SwebbTV? Enligt honom är det en atombomb som har smällt av. Han ger ett par bra argument varför. Och jag måste säga att för första gången låter det som det är troligt. Problemet är dock att jag inte vet om hans källor stämmer. Jag har inte kollat upp dem. Och skulle jag vilja det vet jag inte ens vart jag ska kolla. Han har fått källorna ifrån myndigheter osv som publicerat rapporter. Stämmer källorna är det väldigt svårt att förneka att det var en atombomb.

Del 1: https://www.youtube.com/watch?v=qWmBU1Yp2YI
Del 2: https://www.youtube.com/watch?v=thS6zKN6EJg
Del 3: https://www.youtube.com/watch?v=5ZQWKcVL-s8
Citera
2019-10-06, 19:12
Medlem
Citat:
Då innebär det att du tolkar NIST’s ’förklaring’ som att den norra fasaden inte är kopplad till någon annan del av byggnaden?
Nej.

Citat:
Har du t.ex. tittat på videor där både den norra och västra fasaden syns i bild?
Skulle det på något vis förändra det faktum att NIST mätt fallhastigheten på den norra fasaden och därför skriver vad fallhastiheten på den norra fasaden var?

Citat:
Om all potentiell energi går åt i fritt fall så återstår exakt noll energi till att passera allt stål som fortfarande finns i vägen när den norra ’fasaden’ enligt din teori faller i fritt fall.

Hur gick det till?
Påstår du återigen att all potentiell energi förbrukas i fritt fall?
I så fall har jag ju redan svarat:
Citat:

Citat:
Nej.

Citat:
Ok. Då håller du med om att NIST’s kategoriska påstående om att inga ljud från exploderande sprängmedel finns registrerade på dokumenterade videoinspelningar är felaktigt? Att NIST istället skulle ha skrivit något i stil med att NIST inte tror att några ljud från exploderande sprängmedel finns registrerade på någon av de dokumenterade videoinspelningarna?
Nej

Citat:
Jag vill inte riskera att läsaren ska tro att jag inte besvarar ditt inlägg för att jag står svarslös. Jag gav dig lite tid att tänka efter, men inget hände. Min förhoppning är att läsaren, precis som jag, noterar din enögdhet härvidlag.
Ok
Jag insåg inte att överskådlig tid för dig är begränsat till drygt 2,5 timmar.
Citat:
Ok. Säg gärna till om det blir en förändring härvidlag. Jag finns kvar här inom överskådlig tid.
Ledsen att jag fick dig vänta längre än för dig överskådlig tid i onödan.

Citat:
Tja, vad sägs om att genomföra rutinmässiga tester och analyser av det rasmaterial som trots allt hade undsluppit den systematiska förstörelsen av alla bevis efter århundradets terrordåd?
Att genomföra tester och analyser av återstående rasmaterial kan omöjligen visa huruvuda dunsarna i filmen härrör från ras eller explosioner.
Minns du inte att vi redde ut det häromdagen?
Citat:
håller du då med om att det är rimligt att ljuden i filmen härrör från östra penthousets ras?
(Låt vara att jag tror det är ljud från själva raset och du tror det är explosionsljud)
Citat:
Ja, ljuden kan vad jag förstår komma från ras, men de kan också komma från exploderande apteringar.

Det enda sättet att ta reda på vilket är att testa kvarvarande rasmaterial för tecken på en explosiv CD.
Citat:
Att testa kvarvarande rasmaterial för tecken på explosiv CD skulle såklart inte visa huruvida ljuden på filmen härrör från ras eller explosioner....
Citat:
Ok.
.

Citat:
Hur vet du det?
Jag är tillfreds med NIST's förklaring att det räckte med brand för att östra penthouse att ska vika ner i byggnaden.

Citat:
Jag förväxlade i minnet kubikmeter med cubicle. Så här skriver David Ray Griffin:
The second method was to avoid the implications of its own finding that each cubicle or office would have provided sufficient fuel for fires lasting only 20 to 30 minutes.

(sid 153) https://www.amazon.com/Mysterious-Collapse-World-Trade-Center-ebook/dp/B00APDAZZ2/ref=sr_1_5?crid=1PQ29Y8JTQ7XO&keywords=david+ray+g riffin&qid=1570373760&s=digital-text&sprefix=David+Ray+Griff%2Cdigital-text%2C264&sr=1-5
Ok.

Citat:
Om du är nöjd med NIST’s förklaring så utgår jag ifrån att du redan vet det.
Det var du som pratade om volymenheter på en kubikmeter, bestående av kontorsmaterial utgjorda av fossila bränslen, och jag undrade hur många volymenheter du pratade om.
Nu när du minns att du hade fel så kan vi ju släppa det.

Citat:
En stor del? Hur stor del?
Du fortsätter alltså vidhålla att volymenheterna som brinner ut på max 20 minuter består av kontorsmaterial gjorda av fossila bränslen?
Citat:
varje volymenhet brinner ut på max 20 minuter
Citat:
Vad består varje volymenhet som brinner ut på max 20 minuter av?
Citat:
Kontorsmaterial = fossila bränslen.

Citat:
Om nu endast den norra fasaden faller i fritt fall under 2,25 sekunder/åtta våningar så innebär det att samtliga bärande stålkolumner tappar 100% av sin bärförmåga i ett åtta våningar brett band under den fallande delen av fasaden exakt samtidigt.

Är det din tolkning av NIST’s teori?
Nej

Citat:
Va?
Om du själv inte vet vilken av de två förklaringarna du menade var delförklaring här:
Citat:
Det kan också vara en delförklaring, där mer krävs men då i form av apterad nano-termit vars ljudvolym är storleksordningar lägre än konventionella sprängmedels.
så ska jag inte tjata mer om det.

Citat:
Se ovan.
Ok.
Citera
2019-10-06, 20:26
Avstängd
Citat:
Nej.
Då innebär det att du menar att det inte endast var den norra fasaden som föll i fritt fall. Vilka delar av byggnaden föll då i fritt fall utöver den norra fasaden?

Citat:
Skulle det på något vis förändra det faktum att NIST mätt fallhastigheten på den norra fasaden och därför skriver vad fallhastiheten på den norra fasaden var?
Och vad har det för bäring på hur hela byggnaden kollapsade, menar Du?

Citat:
Påstår du återigen att all potentiell energi förbrukas i fritt fall?
I så fall har jag ju redan svarat:
Jag tror nog att du förstår vad jag menar, men ser en chans till att dra ner diskussionen i semantikträsket. Jag har inga som helst höga hästar när det kommer till fysikens/mekanikens finlir, så här hugger du i sten. Igen:
Energi (av grekiskans ἐνέργεια energeia, arbete) är en fysikalisk storhet som beskriver något med potential att medföra rörelse, alltså inte nödvändigtvis arbete. Energi förväxlas ofta med exergi, som är arbete eller förmåga till arbete. Sambandet mellan energi och exergi framgår av termodynamikens andra huvudsats. Energi kan vara lagrad (potentiell energi eller lägesenergi) eller något som överförs. Ibland avses med energi helt enkelt utfört arbete.
Applicerat på WTC 7’s kollaps innebär det att den lägesenergi som finns lagrad i byggnaden förbrukas när byggnaden kollapsar. Om nu all lägesenergi som på grund av gravitationen går åt i fritt fall så finns det ingen energi över till att krossa/kröka/slå bort underliggande stålstrukturer, vilket indikerar att dessa strukturer måste ha varit frånvarande när den övre delen av byggnaden/strukturen faller i fritt fall.

Exakt HUR förklarar du den frånvaron i ett åtta våningar brett band av den norra fasaden (+ okända delar av övrig byggnad?)?

(Som sagt, jag är ingen expert på sådant här och är det något du finner direkt felaktigt, be my guest.)

Citat:
Nej.
Se ovan.

Citat:
Nej
Ok. Jag skrev:
Dvs, kan du bevisa att ”dunsarna” i Chandlers video INTE är ljud från exploderande sprängmedel? I’m all ears.
Du svarade:
Nej
Jag frågar då:
Du svar då:
Nej
Om nu inte du kan bevisa det, parat med det faktum att du är ”nöjd” med NIST’s förklaring av hur kollapsen gick till, så torde det innebära att du därmed säger att inte heller NIST kan bevisa att ljuden inte kom från exploderande sprängmedel.

Eller?

(Varför svarar du barar ”nej”, ”ja”, utan att förklara vad du menar? Vill du framstå som lite hemlig?)

Citat:
Ok
Jag insåg inte att överskådlig tid för dig är begränsat till drygt 2,5 timmar.
Tydligen.

Citat:
Ledsen att jag fick dig vänta längre än för dig överskådlig tid i onödan.
No worries. Vi gör alla misstag.

Citat:
Att genomföra tester och analyser av återstående rasmaterial kan omöjligen visa huruvuda dunsarna i filmen härrör från ras eller explosioner.
Minns du inte att vi redde ut det häromdagen?
Så, om det visar sig att byggnaden togs ner med sprängmedel/termit så kvarstår NIST’s kategoriska påstående om att det inte hördes/registrerades några ljud från exploderande sprängmedel?

Citat:
Jag är tillfreds med NIST's förklaring att det räckte med brand för att östra penthouse att ska vika ner i byggnaden.
Hur kan du vara det när NIST bevisligen fuskade med sina små dator-simuleringar av förloppet samt hemligstämplar sitt underlag som de grundar sina slutsatser på?

Citat:
Du fortsätter alltså vidhålla att volymenheterna som brinner ut på max 20 minuter består av kontorsmaterial gjorda av fossila bränslen?
Fel av mig. Organiskt material ska det vara.

Citat:
Nej
Så, vad är då din tolkning? Precis VAD är det som enligt NIST faller i fritt fall 2,25 sekunder/8 våningar?

Putsen på fasaden?
Senast redigerad av onopono 2019-10-06 kl. 20:30.
Citera
2019-10-06, 23:35
Medlem
Citat:
Då innebär det att du menar att det inte endast var den norra fasaden som föll i fritt fall.
Nej

Citat:
Vilka delar av byggnaden föll då i fritt fall utöver den norra fasaden?
För att svara på det behöver jag siffror från mätningar på andra punkter av fasaden.
Har du siffror på fallhastigheten på övriga delar av fasaden, som den södra t.ex?

Citat:
Och vad har det för bäring på hur hela byggnaden kollapsade, menar Du?
Förstår inte riktigt vad du menar här.
Att hela byggnaden kollapsade är uppenbart och likaså att hela fasaden kollapsade relativt symmetriskt. Dock är det endast på norra fasaden som man mätt fallhastighet så exakt fallhastighet på någon del av t.ex södra fasaden vet jag inte. Vet du?

Citat:
Jag tror nog att du förstår vad jag menar, men ser en chans till att dra ner diskussionen i semantikträsket.
Du kanske borde ta en funderare kring varför just dina diskussioner ofta hamnar där...

Citat:
Jag har inga som helst höga hästar när det kommer till fysikens/mekanikens finlir, så här hugger du i sten.
Med tanke på att du inte ens kan formulera dig utifrån energiprincipen och förefaller förväxla energi med exergi så är det häpnadsväckande att du anser dig kunna bedöma vad som möjligt eller inte under ett invecklat kollapsförlopp.
1. Energi kan inte förbrukas utan endast omvandlas från en form till en annan.
2. Exergi är det maximalt tillgängliga mekaniska arbetet och det som förbrukas.

Citat:
Applicerat på WTC 7’s kollaps innebär det att den lägesenergi som finns lagrad i byggnaden förbrukas när byggnaden kollapsar.
Nej, lägesenergin förbrukas inte, den omvandlas till andra energiformer.

Citat:
Om nu all lägesenergi som på grund av gravitationen går åt i fritt fall så finns det ingen energi över till att krossa/kröka/slå bort underliggande stålstrukturer, vilket indikerar att dessa strukturer måste ha varit frånvarande när den övre delen av byggnaden/strukturen faller i fritt fall.

Exakt HUR förklarar du den frånvaron i ett åtta våningar brett band av den norra fasaden (+ okända delar av övrig byggnad?)?
Det blir så snurrigt när du pratar om lägesenergi som på grund av gravitationen går åt i fritt fall så det finns ingen energi kvar att det går inte ens bemöta det du skriver.

Citat:
(Som sagt, jag är ingen expert på sådant här och är det något du finner direkt felaktigt, be my guest.)
No worries. Även om jag läst en del fysik är jag heller inte expert på fysiken kring kollapsande byggnader, men det är ju bra att NIST faktiskt tog hjälp av personer som är experter på sådant här. Det gör det ju lite enklare att tro mer på dom än på dig.
Att den kinetiska energin som byggs upp under de 1,75 sekunder när yttre kolumnerna viker sig vida överstiger återstående motstånd i de åtta våningar du pratar om låter rimligt utifrån NIST's beskrivning av kollapsförloppet.

Citat:
Ok. Jag skrev:
Du svarade:
Nej
Jag frågar då:
Du svar då:
Nej
Om nu inte du kan bevisa det, parat med det faktum att du är ”nöjd” med NIST’s förklaring av hur kollapsen gick till, så torde det innebära att du därmed säger att inte heller NIST kan bevisa att ljuden inte kom från exploderande sprängmedel.

Eller?
Ja.

Citat:
(Varför svarar du barar ”nej”, ”ja”, utan att förklara vad du menar? Vill du framstå som lite hemlig?)
Nej

Allvarligt!
Det är märklig att du inte inser att du gång på jävla gång lägger orden i mun på den du diskuterar med och när man försöker förklara vad man menar så hakar du upp dig på detaljer och semantik.
Du är inte värd att bemötas med annat än korta svar och en skopa av din egen medicin.
Hoppas du tar dig en ordentlig funderare på ditt sätt att diskutera.

Citat:
Så, om det visar sig att byggnaden togs ner med sprängmedel/termit så kvarstår NIST’s kategoriska påstående om att det inte hördes/registrerades några ljud från exploderande sprängmedel?
Så länge NIST inte ändrar sitt påstående så kvarstår det givetvis, men nu diskuterade vi ju specifikt huruvida dunsarna i filmen härrör från ett rasande östra penthouse eller explosioner och om det finns någon metod att bevisa huruvida dunsarna i filmen härrör från ett rasande östra penthouse eller explosioner. Har du något bättre förslag än med hjälp av en tidsmaskin?

Citat:
Hur kan du vara det?
För att jag är av en annan uppfattning än dig.

Citat:
Fel av mig. Organiskt material ska det vara.

Citat:
Så, vad är då din tolkning? Precis VAD är det som enligt NIST faller i fritt fall 2,25 sekunder/8 våningar?
En punkt nära mitten av taklinjen på norra fasaden.

Citat:
Putsen på fasaden?
En glasfasad har ingen puts
Senast redigerad av Prudent 2019-10-07 kl. 00:15.
Citera
2019-10-07, 02:15
Avstängd
Citat:
Nej
Vad innebär det då?

Citat:
För att svara på det behöver jag siffror från mätningar på andra punkter av fasaden.
Menar du att olika punkter på den norra fasaden faller olika snabbt?

Citat:
Har du siffror på fallhastigheten på övriga delar av fasaden, som den södra t.ex?
Nej, men om du tittar på den här videon så ser du den norra fasaden och den västra diton. Håller du med om att dessa är sammanfogade i gaveln och att de faller lika snabbt?

0:04 - https://youtu.be/phJBVK0asYc

Citat:
Förstår inte riktigt vad du menar här.
Att hela byggnaden kollapsade är uppenbart och likaså att hela fasaden kollapsade relativt symmetriskt. Dock är det endast på norra fasaden som man mätt fallhastighet så exakt fallhastighet på någon del av t.ex södra fasaden vet jag inte. Vet du?
Se norra/västra fasaden här ovan.

Citat:
Du kanske borde ta en funderare kring varför just dina diskussioner ofta hamnar där...
Det är inte någon hemlighet är ni är ett gäng som med alla till buds stående medel vill förhindra att en vettig diskussion om vad som faktiskt utspelade sig 9/11 växer fram på forumet.

Att märka ord och dra ner diskussionen i semantikträsket är en av era favoriter. Ren ad hominem börjar avta sedan jag började svara med samma mynt.

Men för all del, sluta inte för min skull.

Citat:
Med tanke på att du inte ens kan formulera dig utifrån energiprincipen och förefaller förväxla energi med exergi så är det häpnadsväckande att du anser dig kunna bedöma vad som möjligt eller inte under ett invecklat kollapsförlopp.
1. Energi kan inte förbrukas utan endast omvandlas från en form till en annan.
Jo, det vet vi redan. Jag för ett förenklat resonemang. Metafysiken tar jag gärna i separat tråd om du vill.

Citat:
2. Exergi är det maximalt tillgängliga mekaniska arbetet och det som förbrukas.
Jag frågade precis:
Citat:
Du svarade:
Citat:
Nej.
Hur ska du ha det?

Citat:
Nej, lägesenergin förbrukas inte, den omvandlas till andra energiformer.
Jo, det vet vi, men jag försöker hålla resonemanget på en inte alltför teknisk nivå. Det blir enklare då. Poängen här är att det inte finns någon tillgänglig energi (exergi) över till att flytta på underliggande objekt om all tillgänglig energi/exergi används i fritt fall.

Kommer det en stålbalk i vägen så måste fallets hastighet bromsas upp för att förflytta balken så att fallet kan fortsätta = inte fritt fall längre.

Jag är övertygad om att du förstod precis vad jag menade även första gången, men att du som sagt såg en liten öppning här ... att märka lite ord och semantisera lite.

Så gör man bara om man inte har rent mjöl i påsen.

Citat:
Det blir så snurrigt när du pratar om lägesenergi som på grund av gravitationen går åt i fritt fall så det finns ingen energi kvar att det går inte ens bemöta det du skriver.
Har inte samtliga ingående delar av en byggnad en lagrad/potentiell/lägesenergi? Vattenkraft? Hört talas om det?

Citat:
No worries. Även om jag läst en del fysik är jag heller inte expert på fysiken kring kollapsande byggnader, men det är ju bra att NIST faktiskt tog hjälp av personer som är experter på sådant här. Det gör det ju lite enklare att tro mer på dom än på dig.
Fast här handlar det ju lyckligtvis inte om att ”tro på någon”. Här handlar det om vad som går att styrka utifrån tillgänglig information.

Citat:
Att den kinetiska energin som byggs upp under de 1,75 sekunder när yttre kolumnerna viker sig vida överstiger återstående motstånd i de åtta våningar du pratar om låter rimligt utifrån NIST's beskrivning av kollapsförloppet.
Vilka yttre kolumner viker sig hur mycket och exakt när?

Citat:
Ja.
Menar du att NIST har bevisat det men att DU inte kan bevisa det?

Citat:
Nej

Allvarligt!
Det är märklig att du inte inser att du gång på jävla gång lägger orden i mun på den du diskuterar med och när man försöker förklara vad man menar så hakar du upp dig på detaljer och semantik.
Exempel?

Citat:
Du är inte värd att bemötas med annat än korta svar och en skopa av din egen medicin.
Jag ser inga kryptiska små hemliga ”ja” och ”nej” och ”ja” ”nej” ... från min sida någonstans i tråden (eller andra trådar), nej.

Det gör Du? Var?

Citat:
Hoppas du tar dig en ordentlig funderare på ditt sätt att diskutera.
1. Förklara på vad sätt mitt sätt att diskutera inte är ... eh, bra.

2. Citera verkliga exempel som representerar det som inte är, bra.

Annars blir det bara svepande omdömen som blir svårt att tolka som annat än, ad hominem.

Citat:
Så länge NIST inte ändrar sitt påstående så kvarstår det givetvis, men nu diskuterade vi ju specifikt huruvida dunsarna i filmen härrör från ett rasande östra penthouse eller explosioner och om det finns någon metod att bevisa huruvida dunsarna i filmen härrör från ett rasande östra penthouse eller explosioner. Har du något bättre förslag än med hjälp av en tidsmaskin?
Ok.

Citat:
Du klippte bort största delen av min fråga? Igen:

- Hur kan du vara det .... när NIST bevisligen fuskade med sina små dator-simuleringar av förloppet samt hemligstämplar sitt underlag som de grundar sina slutsatser på?

Citat:
Se där.

Citat:
En punkt nära mitten av taklinjen på norra fasaden.
Om så, är du ”nöjd” med att NIST endast mäter rörelsen av en ”punkt” i fasaden och inte rörelsen hos hela fasaden som sådan? Var det något extra intressant med just den ”punkten”?

Citat:
En glasfasad har ingen puts
Fönster-puts

Exakt vilken del av byggnaden menar du att NIST säger föll i fritt fall i 2,25 sekunder?
Citera
2019-10-07, 12:10
Medlem
Citat:
Vad innebär det då?
Att NIST mätt fallhastighet på den norra fasaden och därför beskriver fallhastigheten på den norra fasaden

Citat:
Menar du att olika punkter på den norra fasaden faller olika snabbt?
Din fråga gällde delar av byggnaden utöver norra fasaden.
Citat:
Vilka delar av byggnaden föll då i fritt fall utöver den norra fasaden?

Citat:
Nej, men om du tittar på den här videon så ser du den norra fasaden och den västra diton. Håller du med om att dessa är sammanfogade i gaveln och att de faller lika snabbt?

0:04 - https://youtu.be/phJBVK0asYc
Ja, de är sammanfogade i gaveln och de faller till synes lika snabbt
Vid 0:05 i samma video syns hur nordöstra hörnet bryts upp och faller långsammare än norra fasaden

Citat:
Det är inte någon hemlighet är ni är ett gäng som med alla till buds stående medel vill förhindra att en vettig diskussion om vad som faktiskt utspelade sig 9/11 växer fram på forumet.

Att märka ord och dra ner diskussionen i semantikträsket är en av era favoriter. Ren ad hominem börjar avta sedan jag började svara med samma mynt.

Men för all del, sluta inte för min skull.
Trist att du inte har insikt i ditt beteende. Jag hade en lite förhoppning om bättring från din sida.

Citat:
Jo, det vet vi redan. Jag för ett förenklat resonemang.
De blir inte förenklat när du hittar på en egen energiprincip istället för håller dig till den vedertagna.

Citat:
Jag frågade precis:

Du svarade:

Hur ska du ha det?
Jag fikade inte efter exergi, men eftersom du ändå tog upp det så kommenterade jag det.

Citat:
Jo, det vet vi, men jag försöker hålla resonemanget på en inte alltför teknisk nivå. Det blir enklare då.
De blir inte förenklat när du hittar på en egen energiprincip istället för håller dig till den vedertagna.

Citat:
Poängen här är att det inte finns någon tillgänglig energi (exergi) över till att flytta på underliggande objekt om all tillgänglig energi/exergi används i fritt fall.
Det förbrukas inte någon exergi i fritt fall (bortsett från luftmotståndet) och all potentiella energin omvandlas till kinetisk energi.

Citat:
Kommer det en stålbalk i vägen så måste fallets hastighet bromsas upp för att förflytta balken så att fallet kan fortsätta = inte fritt fall längre.
Så är det givetvis och om mängden kinetisk energi vida överstiger den energi som krävs för att flytta balken så är uppbromsningen marginell

Citat:
Jag är övertygad om att du förstod precis vad jag menade även första gången, men att du som sagt såg en liten öppning här ... att märka lite ord och semantisera lite.
Nej jag förstår faktiskt inte vad du menar med att energi/exergi på grund av gravitationen förbrukas i fritt fall.
Menar du att den potentiella energin omvandlas till kinetisk energi?

Citat:
Har inte samtliga ingående delar av en byggnad en lagrad/potentiell/lägesenergi?
Ja och den kan inte förbrukas i fritt fall, men omvandlas till....?

Citat:
Vattenkraft? Hört talas om det?
Ja och inte heller där förbrukas den potentiella energin.
Principen i ett vattenkraftverk är att vattnets potentiella energi via kinetisk energi omvandlas till elektrisk energi.
Inte heller där förbrukas energin.
Hurså?

Citat:
Fast här handlar det ju lyckligtvis inte om att ”tro på någon”. Här handlar det om vad som går att styrka utifrån tillgänglig information.
Menar du att du inte litar på experternas påstående och vill räkna på det själv och fram till dess är du säker på att byggnaden inte kan kollapsa av det brandförlopp som var trots att du ännu inte räknat på det själv, eller utgår du bara från vad du tror?

Citat:
Vilka yttre kolumner viker sig hur mycket och exakt när?
Fasadens kolumner. När fasaden rasar.

Citat:
Menar du att NIST har bevisat det men att DU inte kan bevisa det?
Nej

Citat:
Exempel?
Att visa exempel på ditt beteende blir ot, men titta bakåt i vår diskussion senaste dagarna. I princip i varje inlägg lägger du ord i mun på mig och hakar upp dig på detaljer när jag försöker förklara vad jag menar.

Citat:
Jag ser inga kryptiska små hemliga ”ja” och ”nej” och ”ja” ”nej” ... från min sida någonstans i tråden (eller andra trådar), nej.
Det har jag inte påstått att det finns heller.

Citat:
1. Förklara på vad sätt mitt sätt att diskutera inte är ... eh, bra.
Du lägger orden i mun på den du diskuterar med och när man försöker förklara vad man menar så hakar du upp dig på detaljer och semantik.

Citat:
2. Citera verkliga exempel som representerar det som inte är, bra.

Annars blir det bara svepande omdömen som blir svårt att tolka som annat än, ad hominem.
Att citera exempel på ditt beteende blir ot. Läs bakåt i tråden på egen hand.

Citat:
Du klippte bort största delen av min fråga? Igen:

- Hur kan du vara det .... när NIST bevisligen fuskade med sina små dator-simuleringar av förloppet samt hemligstämplar sitt underlag som de grundar sina slutsatser på?

Citat:
Om så, är du ”nöjd” med att NIST endast mäter rörelsen av en ”punkt” i fasaden och inte rörelsen hos hela fasaden som sådan? Var det något extra intressant med just den ”punkten”?
Ja, jag är nöjd med det.
Intressant vet jag inte, men den var kanske lätt att urskilja under hela fallet.

Citat:
Fönster-puts
Varför skulle jag tro att det är fönsterputs som faller fritt?

Citat:
Exakt vilken del av byggnaden menar du att NIST säger föll i fritt fall i 2,25 sekunder?
Norra fasaden.

Nu har jag under lång tid tålmodigt och kortfattat svarat på de flesta frågor du ställer och nästan varje gång jag försöker utveckla mina svar hakar du upp dig på detaljer.
Inläggen blir längre och längre för att rymma svar på alla dina frågor och du fortsätter ändå upprepa dig.
Ditt sätt att diskutera består till stor del av trams och jag önskar du var mer självkritisk till din diskussionsstil. Tyvärr verkar du sakna självinsikt och därför kommer jag rapportera dig för trams 0.03
Citera
2019-10-07, 17:10
Avstängd
Citat:
Att NIST mätt fallhastighet på den norra fasaden och därför beskriver fallhastigheten på den norra fasaden

Din fråga gällde delar av byggnaden utöver norra fasaden.

Ja, de är sammanfogade i gaveln och de faller till synes lika snabbt
Vid 0:05 i samma video syns hur nordöstra hörnet bryts upp och faller långsammare än norra fasaden

Trist att du inte har insikt i ditt beteende. Jag hade en lite förhoppning om bättring från din sida.

Jag fikade inte efter exergi, men eftersom du ändå tog upp det så kommenterade jag det.

Det förbrukas inte någon exergi i fritt fall (bortsett från luftmotståndet) och all potentiella energin omvandlas till kinetisk energi.

Så är det givetvis och om mängden kinetisk energi vida överstiger den energi som krävs för att flytta balken så är uppbromsningen marginell

Nej jag förstår faktiskt inte vad du menar med att energi/exergi på grund av gravitationen förbrukas i fritt fall.
Menar du att den potentiella energin omvandlas till kinetisk energi?

Ja och den kan inte förbrukas i fritt fall, men omvandlas till....?

Ja och inte heller där förbrukas den potentiella energin.
Principen i ett vattenkraftverk är att vattnets potentiella energi via kinetisk energi omvandlas till elektrisk energi.
Inte heller där förbrukas energin.
Hurså?

Menar du att du inte litar på experternas påstående och vill räkna på det själv och fram till dess är du säker på att byggnaden inte kan kollapsa av det brandförlopp som var trots att du ännu inte räknat på det själv, eller utgår du bara från vad du tror?

Fasadens kolumner. När fasaden rasar.

Nej

Att visa exempel på ditt beteende blir ot, men titta bakåt i vår diskussion senaste dagarna. I princip i varje inlägg lägger du ord i mun på mig och hakar upp dig på detaljer när jag försöker förklara vad jag menar.

Det har jag inte påstått att det finns heller.

Du lägger orden i mun på den du diskuterar med och när man försöker förklara vad man menar så hakar du upp dig på detaljer och semantik.

Att citera exempel på ditt beteende blir ot. Läs bakåt i tråden på egen hand.

Ja, jag är nöjd med det.
Intressant vet jag inte, men den var kanske lätt att urskilja under hela fallet.

Varför skulle jag tro att det är fönsterputs som faller fritt?

Norra fasaden.

Nu har jag under lång tid tålmodigt och kortfattat svarat på de flesta frågor du ställer och nästan varje gång jag försöker utveckla mina svar hakar du upp dig på detaljer.
Inläggen blir längre och längre för att rymma svar på alla dina frågor och du fortsätter ändå upprepa dig.
Ditt sätt att diskutera består till stor del av trams och jag önskar du var mer självkritisk till din diskussionsstil. Tyvärr verkar du sakna självinsikt och därför kommer jag rapportera dig för trams 0.03
Struntprat, ad hominem och OT. Anmält.

Till er andra.

1. NIST hävdar att inga explosioner från apterade sprängmedel hördes av något vittne eller registrerades av någon videokamera, med hänvisning till att sådana måste ha legat på minst 130dB minst 800 meter från ljudkällan och därmed borde ha orsakat temporär dövhet och klart och tydligt registrerats på de videoinspelningar som finns av, i det här fallet, WTC 7’s rasförlopp.

Svar: Fel. Jag har listat en lång rad fullt möjliga åtgärder för att dramatiskt sänka dB-nivåerna som förövarna i så fall kan ha vidtagit. Där användning av nano-termit är den enskilt viktigaste. Andra åtgärder är sprängningar under markplanet, sprängningar av svetsfogar och bultar, sprängmattor och försvagningar och skärningar av ett slag som normalt undviks p.g.a. säkerhetsskäl och kostnader.

2. NIST utgår i sina teoretiska resonemang ifrån hur en CD brukar gå till. Vilka sprängmedel som brukar användas. Hur omfattande de förberedande försvagningarna brukar vara. Var laddningarna brukar placeras. Osv ...

Svar: Halmdocka. Det finns mig veterligen ingen som hävdar att förövarna kan ha tagit mer byggnaden i en vanlig CD som man brukar göra.Det som misstänks är att byggnaden togs ner i en CD där allt har gjorts för att dölja att så gjordes.

3. NIST hävdar att apteringarna av sprängladdningarna och kabelläggningarna (the wiring) måste ha varit av ett slag och en storleksordning att det inte kan ha genomförts utan upptäckt.

Svar: Fel. Om byggnaderna togs ner med CD’s så MÅSTE det ha varit ett inside job. Det i sin tur ger att förövarna i så fall kontrollerade byggnaderna fullt ut och det i god tid fram till och med attackerna. Vad gäller ”the wiring” så fanns det 2001 sedan lång tid tillbaka remote-kontrollerade detonatorer även om sådana var väldigt dyra. Användes bl.a. av Hollywood i action-genren.

4. NIST hävdar att även om man hade testat och analyserat den lilla mängd rasmaterial som inte redan hade förstörts av ansvariga, så hade det varit svårt att upptäcka eftersom många av de vanligen förekommande ingredienserna i sprängmedel redan fanns i dammet från kollapserna.

Svar: Svårt ≠ omöjligt. Här referar NIST dessutom återigen till vad som brukar användas vid CD’s, inte till vad som kan ha använts, t.ex. nano-termit. Ett ämne som NIST bevisligen visste en hel del om vid tiden för utredningen.

Summering: NIST’s skäl till att inte testa och analysera kvarvarande rasmaterial för spår av sprängmedel/former av termit, håller inte för ens en ytlig granskning. Istället framgår det att NIST aktivt undvek sådana tester och analyser eftersom man visste- alternativt var rädda för, vad man skulle finna. Även om det nu stämmer att allt stål från WTC 7 var borta när NIST inledde sin utredning så fanns det stål från WTC 1-2 undan lagt, om än ytterst lite. Om WTC 7 togs ner med sprängmedel så finns det ingen anledning att tro att inte även WTC 1-2 togs ner med sprängmedel. Ändå så testade inte det kvarvarande stålet för spår av sprängmedel/former av termit eller kraftiga sprängningar/extrema temperaturer.

Vad gäller WTC 7 och fritt fall så väntar jag fortfarande på att Prudent eller någon annan förklarar följande:

- Hur nordfasaden kan gå från noll till fritt fall på bråkdelen av en sekund, ÄVEN om den är ’frikopplad’ från övriga byggnaden. Dvs, även om de bärande kolumnerna hade visat tecken på ”buckling” så krävs det fortfarande tillgänglig energi/exergi för att få dessa att ”buckling” på ett sätt som gör att bärkraften blir = noll. Och det exakt samtidigt. Någon sådan tillgänglig energi/exergi finns ej om fasaden kollapsar i fritt fall.

- Hur nordfasaden kan ha varit frikopplad ifrån västfasaden trots att man klart och tydligt ser att de båda fasaderna är sammankopplade i gaveln och att de faller simultant neråt.

- Hur NIST kan veta att hela den inte stålstrukturen har totalkollapsat innan den norra fasaden faller handlöst neråt i fritt fall.

Börja där.

Efter det att punkterna här ovan är utredda ser jag gärna en diskussion om NIST’s förklaring till hur WTC 7 kollapsade som byggnaden gjorde. Från brand, enbart.

Om den håller för en närmare granskning.
Citera
2019-10-07, 17:39
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Struntprat, ad hominem och OT. Anmält.

Till er andra.

1. NIST hävdar att inga explosioner från apterade sprängmedel hördes av något vittne eller registrerades av någon videokamera, med hänvisning till att sådana måste ha legat på minst 130dB minst 800 meter från ljudkällan och därmed borde ha orsakat temporär dövhet och klart och tydligt registrerats på de videoinspelningar som finns av, i det här fallet, WTC 7’s rasförlopp.

Ljudanalys var endast en del av det Hypothetical Blast Scenario som analyserade. Andra delar omfattade fyra olika analyser av tryckvåg samt hur fönster på byggnaden skulle blåsts ut samt beräkning av tid för beredelser för ett minimalt scenarion (där endast kolumn 79 sprängdes).

In summary, the minimum charge (lower bound) required to fail a critical column (i.e., Column 79) would have produced a pressure wave that would have broken windows on the north and east faces of the building near Column 79. osv osv osv...

Citat:
2. NIST utgår i sina teoretiska resonemang ifrån hur en CD brukar gå till. Vilka sprängmedel som brukar användas. Hur omfattande de förberedande försvagningarna brukar vara. Var laddningarna brukar placeras. Osv ...
Fel - ingen CD lär någonsin ha utförts genom att aptera sprängämnen på endast en kolumn...

Citat:
3. NIST hävdar att apteringarna av sprängladdningarna och kabelläggningarna (the wiring) måste ha varit av ett slag och en storleksordning att det inte kan ha genomförts utan upptäckt.
NIST hävdar att det skulle vara så gott som omöjligt att dölja sprängladdningar och kabeldragning för en normal cd (där så gott som alla kolumner prepareras), men framför allt nämns rivandet av väggar samt det förberedande skärandet i pelare och kolumner.

Citat:
Svar: Fel. Om byggnaderna togs ner med CD’s så MÅSTE det ha varit ett inside job. Det i sin tur ger att förövarna i så fall kontrollerade byggnaderna fullt ut och det i god tid fram till och med attackerna. Vad gäller ”the wiring” så fanns det 2001 sedan lång tid tillbaka remote-kontrollerade detonatorer även om sådana var väldigt dyra. Användes bl.a. av Hollywood i action-genren.
Det var en öppen byggnad där det cirkulerade mängder av hyresgäster, persona, säkerhetspersonal, besökare, bud etc etc - inget sådant förberedande arbete har dock iakttagits..

Citat:
4. NIST hävdar att även om man hade testat och analyserat den lilla mängd rasmaterial som inte redan hade förstörts av ansvariga, så hade det varit svårt att upptäcka eftersom många av de vanligen förekommande ingredienserna i sprängmedel redan fanns i dammet från kollapserna.

Svar: Svårt ≠ omöjligt. Här referar NIST dessutom återigen till vad som brukar användas vid CD’s, inte till vad som kan ha använts, t.ex. nano-termit. Ett ämne som NIST bevisligen visste en hel del om vid tiden för utredningen.
Hur menar du att ingredienserna i Nanotermit skiljer sig från ingredienserna i vanlig termit?
Senast redigerad av SnakePlisssken 2019-10-07 kl. 17:54.
Citera
2019-10-07, 18:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Ljudanalys var endast en del av det Hypothetical Blast Scenario som analyserade. Andra delar omfattade fyra olika analyser av tryckvåg samt hur fönster på byggnaden skulle blåsts ut samt beräkning av tid för beredelser för ett minimalt scenarion (där endast kolumn 79 sprängdes).

In summary, the minimum charge (lower bound) required to fail a critical column (i.e., Column 79) would have produced a pressure wave that would have broken windows on the north and east faces of the building near Column 79. osv osv osv...
Det kvittar vilka analyser som görs om utgångsläget är felaktigt. I det här fallet 4kg RDX (inte t.ex. nano-termit) apterat högre upp i byggnaden utan sprängmattor eller någon förklaring till exakt hur mycket pelaren hade försvagats innan eller varför inte sprängningar av svetsfogar/bultar övervägdes = avsevärt lättare att spränga bort.

Citat:
Fel - ingen CD lär någonsin ha utförts genom att aptera sprängämnen på endast en kolumn...
Om en sprängning utförs efter en annan sprängning så är ljudvolymerna desamma. I övrigt så utgick man ifrån vad som används/görs i en vanlig CD.

Citat:
NIST hävdar att det skulle vara så gott som omöjligt att dölja sprängladdningar
Även om dessa t.ex. placeras inuti de håligheter som fanns i t.ex. de bärande kolumnerna? Även om de placeras i anslutning till hisschakten på de inre bärande kollumnerna dit access var strikt kontrollerad? Även om hela våningar tidvis stod tomma? Även om nano-termit i flytande form kan sprejas som ’brandskydd’ innan asbestfritt brandskydd ersätter asbest-skyddet?

Citat:
och kabeldragning
Varför kabeldragning och inte remote?

Citat:
för en normal cd (där så gott som alla kolumner prepareras),
Varför utgå ifrån en ”normal CD” i en situation där det definitivt inte kan ha varit en ... ”normal CD”?

Citat:
men framför allt nämns rivandet av väggar
I de fall gipsskivor var i vägen så torde det ha varit busenkelt att skruva loss dessa och därpå skruva dit dem igen efter respektive aptering i de fall möjlig upptäckt förelåg.

Citat:
samt det förberedande skärandet i pelare och kolumner.
Som sagt, kontrollerar man byggnaderna fullt ut så kan den typen av förberedelser genomföras i skydd av helt legitima arbeten som hela tiden pågår i byggnader av den dimensionen. Självklart kan man även välja att göra det nattetid då byggnaderna står tomma. Vad gäller förberedande skärningar/försvagningar/smältningar så kan även sådant genomföras remote med former av termit i direkt anslutning till själva sprängningarna.

Citat:
Det var en öppen byggnad där det cirkulerade mängder av hyresgäster, persona, säkerhetspersonal, besökare, bud etc etc - inget sådant förberedande arbete har dock iakttagits..
Se ovan.

Citat:
Hur menar du att ingredienserna i Nanotermit skiljer sig från ingredienserna i vanlig termit?
Tja, ta storleken på aluminium-kornen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in