2019-10-06, 21:22
Medlem
Treantprotectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
En lågkonjunktur kommer antingen att innebära enorma skattehöjningar, eller att a-kassa och socialbidrag till arbetslösa svenskar avskaffas och var och en måste klara sig på egen hand.

Skulle inte förvåna mig om dom som kan svenska enbart ryker.
Citera
2019-10-06, 21:31
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
SEB:s förre chefsekonom Klas Eklund ser fem kommande billiga år för alla låntagare:

https://www.svd.se/extremt-billigt-att-vara-lantagare-minst-fem-ar-till

Tror vi att de låga räntorna driver på skuldsättningen ytterligare? Vilka konsekvenser får det för samhället? Och hur prissätter vi Samhällskontraktet egentligen?
"Jag är rädd för att det samhällskontraktet håller på att rämna. Särskilt i ljuset av den fragmenterade politiska spelplanen och gamla blockstrukturer som har spruckit. Det gör det ännu svårare att driva en långsiktigt förnuftig politik.", något som högljutt har gråtits ut på flashback sedan minst 2016. Fy vilka får.
Citat:
Ursprungligen postat av Treantprotector
Skulle inte förvåna mig om dom som kan svenska enbart ryker.
Det kallas etableringsunderhåll, ett förbehållslöst bidrag till invandrare som ännu inte kan svenska. https://www.forsakringskassan.se/myndigheter/arbetsformedlingen/forsakring/etableringsersattning vad som är "ny" definieras genom att bedöma hur etablerad man är? De som genomgått erableringsunderhåll är således också högre i kurs hos staten, då dessa anses vara välanpassade till ett (nytt) svenskt samhälle. Dessa är de som lämnas utanför sina ersättningar för existens sist av alla, för att de är så tama och goda djur som står emot oppositionen på ett pacifistiskt sätt, samtidigt som de har inneliggande våldkapital genom kulturell bakgrund i macheteslaktande samhälle där tvångsgifte och pedofili är accepterat och tabu endast om en kvinna yttrar sig i det. Jag drömmer lite lätt, men drömmandet satt skruv i mig efter att statens åsiktsrobot lanserades att reka internet efter "feltänkande" personer.
Senast redigerad av GoUoD 2019-10-06 kl. 21:37.
Citera
2019-10-06, 21:49
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Detta snack med samhällskontrakt tror jag är atrunt. Vaddå samhällskontrakt. Frågar du folk på gatan vet de inte ens vad ordet betyder.
Trams. Folk förstår visst vad samhällskontrakt är.

Detta uttalande säger mer om din syn på dina medmänniskor än om dina medmänniskor.
Citera
2019-10-06, 22:11
Medlem
Aigiss avatar
Så Klas Eklund tycker alltså att man hitintills drivit en långsiktigt förnuftig politik? Är det inte snarare så att det faktum att politiken varken varit långsiktig eller förnuftig som fått samhällskontraktet att rämna?
Citera
2019-10-06, 22:12
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Trams. Folk förstår visst vad samhällskontrakt är.

Detta uttalande säger mer om din syn på dina medmänniskor än om dina medmänniskor.
Jag tycker mycket som skrivits i denna tråd är trams.

Problemet med samhällskontrakt är att innehållet är rätt godtyckligt. Det bygger mycket på förväntningar. Vissa delar kan nog alla vara överens om medans det i andra delar är mer oklart, mycket baserat på ens politiska åsikter och förväntningar.

Min uppfattning är att detta begrepp är så flummigt aå folk inte kan definiera det. Dvs, folk kan vara missnöjda med det samhället levererar men de vet inte att de är missnöjda med samhällskontraktet. Hur som helst så är jag antagligen mer nöjd än många andra härinne enbart för att sverige leds av det parti jag röstat på.
Citera
2019-10-06, 22:16
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Jag tycker mycket som skrivits i denna tråd är trams.

Problemet med samhällskontrakt är att innehållet är rätt godtyckligt. Det bygger mycket på förväntningar. Vissa delar kan nog alla vara överens om medans det i andra delar är mer oklart, mycket baserat på ens politiska åsikter och förväntningar.

Min uppfattning är att detta begrepp är så flummigt aå folk inte kan definiera det. Dvs, folk kan vara missnöjda med det samhället levererar men de vet inte att de är missnöjda med samhällskontraktet. Hur som helst så är jag antagligen mer nöjd än många andra härinne enbart för att sverige leds av det parti jag röstat på.
Det är inte flummigt. Man jobbar och betalar skatt, sedan förväntar man sig exempelvis att polisen kommer om man ringer, att man får sjukvård när man behöver den, att ens barn får gå i skolan eller att den gemensamma infrastrukturen fungerar. Får man inte det som man tror man betalar för, ja då börjar man ifrågasätta varför.

Det är väldigt enkelt och en normalbegåvad individ förstår detta upplägg mycket lätt och instinktivt.
Citera
2019-10-06, 22:22
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Det är inte flummigt. Man jobbar och betalar skatt, sedan förväntar man sig exempelvis att polisen kommer om man ringer, att man får sjukvård när man behöver den, att ens barn får gå i skolan eller att den gemensamma infrastrukturen fungerar. Får man inte det som man tror man betalar för, ja då börjar man ifrågasätta varför.

Det är väldigt enkelt och en normalbegåvad individ förstår detta upplägg mycket lätt och instinktivt.
Visst, det flummiga består dock i huruvida man är nöjd eller inte. Alltså vad man har för förväntningar. En del som åker till akuten, väntar sex timmar på vård kommer hem kanonnöjda, andra klagar ihjäl sig över hur värdelös svensk sjukvård är.
Citera
2019-10-06, 22:30
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Visst, det flummiga består dock i huruvida man är nöjd eller inte. Alltså vad man har för förväntningar. En del som åker till akuten, väntar sex timmar på vård kommer hem kanonnöjda, andra klagar ihjäl sig över hur värdelös svensk sjukvård är.
Jo men trenden är ju inte direkt uppåtgående i andel nöjda med samhällsutvecklingen.

Att ens dotter blir överfallsvåldtagen av asylinvandrare när hon är på väg hem från skolan. Och sedan inse att man själv betalat till asylboendet via skattesedeln. Hur tror du man resonerar då.

Eller att man får något stulet. Pratar med polisen som säger det saknas resurser stt utreda. Så man får själv utreda och gör det framgångsrikt. Vänder sig till polisen med allt förarbete, och dom säger fortfarande det inte finns resurser att gripa. Institutionen med våldsmakt hjälper inte en, fastän man hjälper dom via skattesedeln. Hur tror du man resonerar då.

Samhällsutvecklingen är helt klart oroande. Hela landets organisation behöver en befolkning som betalar skatt och känner solidaritet till bygget. Solidaritet och gemenskap är något av det värdefullaste som finns för ett mänskligt samhälle.
Citera
2019-10-06, 22:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Detta snack med samhällskontrakt tror jag är atrunt. Vaddå samhällskontrakt. Frågar du folk på gatan vet de inte ens vad ordet betyder. Svenskar har en enorm tillit till samhället. Det gnälls på forum som detta, och ytterligare några gnäller hemma vid matbordet. De flesta är dock rätt obekymrade över samhällets utveckling. De jobbar på, betalar sina räntor, gnäller lite allmönt och sen bokar de en charterresa till kanarieöarna.

De som gnäller mest är arbetslösa som själva inte bidrar men är rädda för att invandrare ska ta de bidragen de sjölva har ”rätt” till.

Det överlägset största hotet mot stabilitet i Sverige är försämrad ekonomi.

Det är klart, skulle gängkriminalitet och våldtäkter eskalera till det tiodubbla så är det ju jävligt obra men inget talar för det idag.

Ordet samhällskontrakt är förmodligen ganska nytt för många men innebörden av det förstår alla svenskar, de tar t.o.m. med för helt givet. Insikten om att det inte kan tas för givet utan att det tvärtom hör till det förgångna delas däremot av allt fler.

Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
T ex Schweiz har betydligt större andel utlandsfödda än Sverige.

Haha, så du förstår inte att det är skillnad på högutbildade och extremt kompetenta personer och analfabeter som bara vill leva på bidrag?
Citera
2019-10-06, 22:55
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
T ex Schweiz har betydligt större andel utlandsfödda än Sverige.

Tyskar, italienare, portugisser, några rötägg från forna juguslvien som värst?

1,65 milj av 1,9 milj är från Europa...
Senast redigerad av Naknekejsaren 2019-10-06 kl. 22:58.
Citera
2019-10-06, 23:21
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Jo men trenden är ju inte direkt uppåtgående i andel nöjda med samhällsutvecklingen.

Att ens dotter blir överfallsvåldtagen av asylinvandrare när hon är på väg hem från skolan. Och sedan inse att man själv betalat till asylboendet via skattesedeln. Hur tror du man resonerar då.

Eller att man får något stulet. Pratar med polisen som säger det saknas resurser stt utreda. Så man får själv utreda och gör det framgångsrikt. Vänder sig till polisen med allt förarbete, och dom säger fortfarande det inte finns resurser att gripa. Institutionen med våldsmakt hjälper inte en, fastän man hjälper dom via skattesedeln. Hur tror du man resonerar då.

Samhällsutvecklingen är helt klart oroande. Hela landets organisation behöver en befolkning som betalar skatt och känner solidaritet till bygget. Solidaritet och gemenskap är något av det värdefullaste som finns för ett mänskligt samhälle.
Samhället behöver också förtroende, att överdriva människors oro och missnöje är inte heller produktivt (om man inte har nåt syfte med det). Tyvärr har du antagligen rätt i att fler och fler blir mer missnöjda.
Citera
2019-10-06, 23:22
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Finns ju Norge att flytta till, krävs bara att man lär sig ny dialekt så tjänar man 50% mer och betalar mindre i skatt dessutom.

Svensken är bara lat av sig.
Fan, måste blivit lurad under min tid i Norge. Tittade på en av de första lönespecarna från Norge, 90k intjänat 24k skattat. För att jämföra med i Sverige kommer jag upp i 125k brutto för att ha skattat 25k.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in