2019-10-07, 16:59
Medlem
pelle.baumgarths avatar
Dock håller jag med några här om att det verkar överdrivet att ha ett möte med rektor och hans chef. Vore intressant om du berättade om alla "de 6 problemen" du haft/varit inblandad i. Föresten vilken del av Sverige utspelar sig detta drama ?
Jag lutar åt att de försöker skrämma dig som någon sa. I alla fall verkar de fått dig ur balans. Inte konstigt. Det du vidare skall vara, ja, ha i minnet, är att de verkar hålla dig ganska ovetande med avsikt. En svinaktigt otrevlig, men effektiv taktik för att få dig på knä och lättare att hantera. Men det kan ju ändå ha en naturlig förklaring att de inte har tid att träffa dig snarast, men avstängning, otroligt.
Citera
2019-10-07, 17:08
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormsaltaren
Det jag undrar över hur TS hanterande av situationen står i relationen till vad man lär sig på lärarhögskolan.

Förstår väl jag med att det inte finns någon universallösning som passar till alla barn. Men att ge upp hoppet om en elev innan man ens gjort efter försök, håna elever som har de svårt eller kalla dem idioter är knappast en lösning på problemet, är det så ni jobbar förstår jag varför inte läraryrket står så högt i kurs.

Tror betydligt fler elever hade kunnat må och presterat bättre med en kompetent och engagerad lärarkår. Visst, det finns de som inte går ”räddas”, men misstänker att det är en väldigt liten grupp.

Givetvis ska man aldrig håna elever. Eller någon annan för den delen. Är skillnad på att skoja och håna.

I den bästa av världar hade alla lärare varit superengagerade och utmanat elever på exakt rätt nivå, men verkligheten ser inte ut så med 28-30 elever på EN lärare, som det är i många klassrum. Lägg därtill att ordningen inte sköter sig själv, utan konstant måste upprätthållas samtidigt som undervisning ska ske.

De flesta lärare jag känner vänder ut och in på sig själva om dagarna för att hinna med alla elever, och går ändå hem med känslan av att "jaha nä det gick inte idag heller".
Alla som inte själva arbetar i skolan men som gärna kommenterar saker kring skolan bör verkligen ta några studiebesök över ett par månader i olika klasser och skolor. Innan dess kan man överhuvudtaget inte diskutera skolan på ett seriöst sätt.
Det är därför kommentarer som "om lärarkåren varit engagerad hade många elever gjort bättre ifrån sig" blir totalt felplacerade och dessutom hyfsat provokativa.
Då undrar jag, vad är det för saker du tänker på när du säger att lärarkåren kunde varit mer engagerad? För du talar ju inte om en individ här utan en hel yrkesgrupp.
Ge gärna exempel på vad du menar.
Och glöm inte kolla med verkligheten först så att de överhuvudtaget är genomförbara.
Citera
2019-10-07, 17:22
Medlem
NewsFlashss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Szabolcs86
Som jag skrev tidigare kan jag inte ändra trådens första inlägg. Jag sa "det var jättesnyggt". "Det" refererar inte till människor.

Det är just detta som jag hävdar är en patetisk efterkonstruktion då ingen normal människa skriver först "du är jättegullig eller snygg" för att sedan komma ihåg att det egentligen var "det var jättesnyggt".

Stå för vad du faktiskt har sagt och det är inte bara i trådens första inlägg.

"jag sa att du är jättegullig eller snygg till en flicka"
(FB) Kommer jag bli avstäng som lärare?

"Jag sa snygg eller gullig för att ironisera med att det är väldigt irriterande när man klagar hela tiden."

"Att säga gulligt till någonting som inte är det är ganska vanlig."

"Nej nej nej. Jag pratade inte om de var snygga eller fula. När jag sa "du var jättesnygg eller gullig" menade jag att jag är irriterad på att att de ständigt klagar och gör ingenting under lektioner. Framförallt ordet gulligt brukar jag använda ironiskt."

"Det var fel av mig men ibland händer det att man inte hinner tänka innan man pratar. Jag ville egentligen säga "det är jättesnyggt" istället för "du är jättesnygg"."

"Det lustiga är att jag inte hade sexuella avsikter med vad jag sa när jag sa gullig."

"Jag har tänkt att säga att hon hörde inte vad jag sa. Jag sa "det var jättesnyggt Lovisa" istället för "du var jättesnyggt Lovisa"."

Ovanstående exempel på hur du har formulerat dig leder till en av två slutsatser.

I. Detta är en patetisk trolltråd

II. Du försöker undvika att ta ansvar genom en oerhört svag efterkonstruktion, vilken såväl rektor som skolchef med största sannolikhet kommer att se rätt igenom och därmed är det slut med ditt lärarjobb samt förmodligen även din karriär inom skolan då sådana här fall har en tendens att sprida sig som ringar på vattnet.
Citera
2019-10-07, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelle.baumgarth
Dock håller jag med några här om att det verkar överdrivet att ha ett möte med rektor och hans chef. Vore intressant om du berättade om alla "de 6 problemen" du haft/varit inblandad i. Föresten vilken del av Sverige utspelar sig detta drama ?
Jag lutar åt att de försöker skrämma dig som någon sa. I alla fall verkar de fått dig ur balans. Inte konstigt. Det du vidare skall vara, ja, ha i minnet, är att de verkar hålla dig ganska ovetande med avsikt. En svinaktigt otrevlig, men effektiv taktik för att få dig på knä och lättare att hantera. Men det kan ju ändå ha en naturlig förklaring att de inte har tid att träffa dig snarast, men avstängning, otroligt.

De andra 6 anmälningar handlar om att jag har sagt vad lagen säger om när man får ha sex. De frågade när det är ok att ha sex och förlora oskulden. En annan anmälan handlar om att jag har kallat en elev för idiot. Det tar jag ansvar för.

De sa också att "jag ville ta någon flicka i hand". Det stämmer helt enkelt inte. De sa inte när jag har gjort det, vem jag ville tafsa på och så vidare. Alla anklagelser utom en är misstolkningar eller rena lögner.

Jag ska prata med min advokat om jag kan stämma skolan. En arbetsgivare måste tillvarata sina anställdas intresse. Rektorn har inte utrett om jag är skyldig eller ej. Han har bara presenterat anmälningarna till mig.
Citera
2019-10-07, 17:49
Avslutad
Citat:
De andra 6 anmälningar handlar om att jag har sagt vad lagen säger om när man får ha sex. De frågade när det är ok att ha sex och förlora oskulden. En annan anmälan handlar om att jag har kallat en elev för idiot. Det tar jag ansvar för.

De sa också att "jag ville ta någon flicka i hand". Det stämmer helt enkelt inte. De sa inte när jag har gjort det, vem jag ville tafsa på och så vidare. Alla anklagelser utom en är misstolkningar eller rena lögner.

Jag ska prata med min advokat om jag kan stämma skolan. En arbetsgivare måste tillvarata sina anställdas intresse. Rektorn har inte utrett om jag är skyldig eller ej. Han har bara presenterat anmälningarna till mig.

Sex anmälningar mot sig när man jobbat en kort stund är imponerande. Om du framstår lika konstig i verligheten som du gör i tråden är det förståeligt att rektorn tror på det som sagts om dig.
Citera
2019-10-07, 17:49
Medlem
NewsFlashss avatar
Citat:

Du har alltså NIO anmälningar mot dig?

6 om att du har pratat sex på ett alltför privat vis
1 om att du har kallat en elev för idiot
1 om att du har eller har försökt tafsa på en tjej
1 om att du har sexuellt trakasserat en tjej genom oönskade komplimanger

9 olika anmälningar för någon som började sin tjänst för mindre än två månader sedan.
Det är i sanning imponerande!
Senast redigerad av NewsFlashs 2019-10-07 kl. 18:04.
Citera
2019-10-07, 17:54
Medlem
Du säger att du håller dig på distans, punkterar att du verkligen inte vill ha sex med tjejer under 18 år.
Du sa snygg eller gullig till en tjej, du ville bara testa om hon sa nått tillbaka?

Jag får största peddo vibbarna av dig.
Citera
2019-10-07, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av msbiatch
Sex anmälningar mot sig när man jobbat en kort stund är imponerande. Om du framstår lika konstig i verligheten som du gör i tråden är det förståeligt att rektorn tror på det som sagts om dig.

En arbetsgivare bör utreda vad som har hänt. Det har han inte gjort. Som jag skrev tidigare är alla anmälningar utom 1 misstolkningar eller rena lögner. Att avstänga någon är lite överdrivet. Det borde ha räckt med en varning med tanke på att jag inte har sexuellt trakasserat någon.

Jag drog lärdom av detta och i framtiden kommer jag att vara mer försiktig med vad jag säger. Jag ska också avstå från att använda ironi med elever. Det är det enda positiva med hela cirkusen.
Senast redigerad av Szabolcs86 2019-10-07 kl. 18:00.
Citera
2019-10-07, 18:12
Avslutad
Citat:
En arbetsgivare bör utreda vad som har hänt. Det har han inte gjort. Som jag skrev tidigare är alla anmälningar utom 1 misstolkningar eller rena lögner. Att avstänga någon är lite överdrivet. Det borde ha räckt med en varning med tanke på att jag inte har sexuellt trakasserat någon.

Jag drog lärdom av detta och i framtiden kommer jag att vara mer försiktig med vad jag säger. Jag ska också avstå från att använda ironi med elever. Det är det enda positiva med hela cirkusen.

Nej det är inte överdrivet att avstänga någon som fått allvarliga anklagelser på sig efter mindre än två månader. Har du ingen skam i kroppen? Du skyller på ”ironi”, du skyller på eleverna, du skyller på rektorn men du tycks inte se något fel med att få flera anmälningar på dig själv på en sådan kort stund.

Gör dig själv och andra en tjänst och se till att jobba med något som inte kräver mänsklig kontakt.
Citera
2019-10-07, 18:21
Medlem
chiliislifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvblind
Varför det? Om man som lärare inte kan låta bli att vara ironisk, så har man missförstått uppdraget och har en taskig syn på de unga man ska vara en förebild för. Det handlar om bristande impulskontroll och det fungerar inte i skolans värld. Där ska man vara den vuxne.
Klarar man inte att vara det måste man få hjälp. Eller sluta som lärare och ta ett jobb på en pizzeria. Där kan ironin fungera....
Förmodligen har TS ljugit om händelsen då han konstant vrider och vänder på sanningen. Det är möjligt att han är en invandrare från ett lägre stående land och därmed tagit med sig sin kultur till Sverige.

En vanlig Svensk lärare hade lätt kunnat skoja med sina elever och använda ironi och sarkasm. Det hände mig när jag var elev och även andra elever. Ingenting som behöver anmälas.
Citera
2019-10-07, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Det är väl självklart att man inte hånar elever. Rent trams att du skriver det överhuvudtaget.
Vad vet du om hur engagerad lärarkåren är? Arbetar du själv som lärare eller du sitter bara och tycker saker här?
Vad får dig att anta att lärarkåren i allmänhet skulle vara inkompetent? Eller "mindre kompetent? Och oengagerad?
Ge gärna exempel på hur detta yttrar sig. Och vi talar inte om enstaka individer nu likt TS eftersom du uttrycker dig i termer av "lärarkåren".

För mig är det en självklarhet att inte håna elever, tyvärr verkar det inte lika självklart när man läser i tråden av förmodade lärare.

Nej, jobbar inte som lärare. Jobbar med projektutveckling och har tidigare erfarenhet av att utbilda projekteringsledare. Förstår självklart att man har helt andra premisser när man jobbar med barn, men fortfarande.

Vad som föranleder mina min syn på lärarkåren? Först och främst vill jag inte spy galla över hela hela lärarkåren, eldssjälarna inom läraryrket är några jag bejakar.

Men för att dra några exempel.

- Andelen obehöriga lärare i grundskolan
https://www.skolverket.se/skolutveckling/statistik/arkiverade-statistiknyheter/statistik/2019-03-12-personalstatistik-for-alla-skolformer-lasaret-2018-19

- Att resultaten i skolorna inte verkar bli till de bättre, detta är väl samtidigt en sanning med modifikation. Tittar man enskilt på matematiken har jag hört från mina gamla lektorer på KTH att eleverna inte har de förkunskaper i matte som förväntas av dem.

- Det faktum att intagningskraven för lärarutbildningen är obefintlig, plockar de in vem som helst nu för tiden?
Citera
2019-10-07, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av msbiatch
Nej det är inte överdrivet att avstänga någon som fått allvarliga anklagelser på sig efter mindre än två månader. Har du ingen skam i kroppen? Du skyller på ”ironi”, du skyller på eleverna, du skyller på rektorn men du tycks inte se något fel med att få flera anmälningar på dig själv på en sådan kort stund.

Gör dig själv och andra en tjänst och se till att jobba med något som inte kräver mänsklig kontakt.

Jag tar ansvar, men alla anmälningar utom 1 är baserade på förvrängningar eller rena lögner. Om jag hade varit skyldig till allt som de anklagar mig för hade jag inte varit här.

Att avstänga någon utan utredning är inte ok. Men jag avvaktar med att anmäla kommunen tills mötet är över.
Senast redigerad av Szabolcs86 2019-10-07 kl. 18:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in