Citat:
Ursprungligen postat av
Ormsaltaren
Det jag undrar över hur TS hanterande av situationen står i relationen till vad man lär sig på lärarhögskolan.
Förstår väl jag med att det inte finns någon universallösning som passar till alla barn. Men att ge upp hoppet om en elev innan man ens gjort efter försök, håna elever som har de svårt eller kalla dem idioter är knappast en lösning på problemet, är det så ni jobbar förstår jag varför inte läraryrket står så högt i kurs.
Tror betydligt fler elever hade kunnat må och presterat bättre med en kompetent och engagerad lärarkår. Visst, det finns de som inte går ”räddas”, men misstänker att det är en väldigt liten grupp.
Givetvis ska man aldrig håna elever. Eller någon annan för den delen. Är skillnad på att skoja och håna.
I den bästa av världar hade alla lärare varit superengagerade och utmanat elever på exakt rätt nivå, men verkligheten ser inte ut så med 28-30 elever på EN lärare, som det är i många klassrum. Lägg därtill att ordningen inte sköter sig själv, utan konstant måste upprätthållas samtidigt som undervisning ska ske.
De flesta lärare jag känner vänder ut och in på sig själva om dagarna för att hinna med alla elever, och går ändå hem med känslan av att "jaha nä det gick inte idag heller".
Alla som inte själva arbetar i skolan men som gärna kommenterar saker kring skolan bör verkligen ta några studiebesök över ett par månader i olika klasser och skolor. Innan dess kan man överhuvudtaget inte diskutera skolan på ett seriöst sätt.
Det är därför kommentarer som "om lärarkåren varit engagerad hade många elever gjort bättre ifrån sig" blir totalt felplacerade och dessutom hyfsat provokativa.
Då undrar jag, vad är det för saker du tänker på när du säger att lärarkåren kunde varit mer engagerad? För du talar ju inte om en individ här utan en hel yrkesgrupp.
Ge gärna exempel på vad du menar.
Och glöm inte kolla med verkligheten först så att de överhuvudtaget är genomförbara.