2019-10-07, 00:56
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Szabolcs86
Det är det inte. Sarkasm är.

Dessutom är jag anmäld för sexuell trakasseri.

Jo det är det. Är du verkligen behörig lärare? Ironi och pedagogik hör inte ihop.

Citat:
– I bästa fall kan vi tänka på skolan som det goda minnet. Men hur många har inte ett minne från skolan som sitter kvar som en tagg i hjärtat? Det kan vara någon som har anklagat dig för fusk? Ironiserat över ett svar? De där sakerna sitter djupt och jag tycker att varje lärare ska ställa frågan till sig själv. Hur minns du din egen skolgång? Fanns det någon lärare som var extra bra? Varför? Det är där du har ditt uppdrag.
https://skolvarlden.se/artiklar/positiva-forvantningar-ger-motiverade-elever

"Klandra/förlöjliga, men låtsas berömma" är en bra beskrivning av ironi.
Citera
2019-10-07, 01:12
Medlem
TS anger i tråden att han skall ha kallat eleven snygg och/eller gullig, men nekar nu detta och menar att han skall ha sagt "snyggt utfört arbete" på ett ironiserande sätt till, vad han menar vara, en underpresterande elev med mental ohälsa.

Pajas.
Senast redigerad av AgNO3 2019-10-07 kl. 01:35.
Citera
2019-10-07, 01:21
Medlem
TS, skulle du kunna svara på tre enkla frågor?

Fråga 1: Varför vill just du bli lärare?

Fråga 2: Vad gör dig till en bra lärare?

Fråga 3: Vilka är dina brister som du skulle kunna förbättra för att bli en bättre lärare?
Citera
2019-10-07, 02:06
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgNO3
TS anger i tråden att han skall ha kallat eleven snygg och/eller gullig, men nekar nu detta och menar att han skall ha sagt "snyggt utfört arbete" på ett ironiserande sätt till, vad han menar vara, en underpresterande elev med mental ohälsa.

Pajas.

Jo det blir lite löjligt när han ska hitta på nya ursäkter hela tiden. Snart kommer han skriva att han bara sa att det var ett fint väder idag.

Tror de flesta ser igenom att det är ett efterkonstruktion något rektor och andra också kommer inse om han ger sådana svar på mötet. Om det nu inte bara är en trolltråd.
Citera
2019-10-07, 02:11
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Szabolcs86
Jag ville skämta med henne om att hon har arbetat fantastiskt bra under lektioner.

Vad elakt. Jag hade blivit jätte ledsen som elev om en lärare skulle "skämta" om att jag var duktig. Brukar du alltid trycka ned elever som inte presterar så bra eller mår dåligt?
Citera
2019-10-07, 06:42
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormsaltaren
Olämpligheten baseras på vad TS själv skrivit? Anser du, efter läst TS inlägg, att han verkar lämpad att lära ut? Om så är fallet är jag tacksam att jag gick ut grundskolan på 90-talet.

Nej just TS har jag ingen aning om. Mitt inlägg var mer generellt. Det är så lätt för människor som inte jobbar i skolan att ha åsikter om allt mellan himmel och jord angående vad som sker inom den, och verkligheten är inte alltid så svart/vit som många vill få gällande.
Citera
2019-10-07, 06:47
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormsaltaren
Med en stöttande och uppmuntrande lärare hade de tagit sina studier på större allvar.
Detta är en typisk sådan allmänvetarkommentar. Nej så är det inte alltid. Det finns elever som ingen lärare rår på. Allting som sker i skolorna gällande eleverna har för det första inte med läraren att göra (kan vara problematiskt hemma osv) och vissa elever går inte att bara "stötta" så blir allt bra.
Man kan vända ut och in på sig själv som lärare och ändå finns det elever som inte lyfter pennan, tyvärr.
OBS att denna kommentar inte rör TS fall egentligen utan är mer allmän.
Citera
2019-10-07, 07:26
Medlem
NewsFlashss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Detta är en typisk sådan allmänvetarkommentar. Nej så är det inte alltid. Det finns elever som ingen lärare rår på. Allting som sker i skolorna gällande eleverna har för det första inte med läraren att göra (kan vara problematiskt hemma osv) och vissa elever går inte att bara "stötta" så blir allt bra.
Man kan vända ut och in på sig själv som lärare och ändå finns det elever som inte lyfter pennan, tyvärr.

Det här beror nog på hur man väljer att tolka Ormsaltarens kommentar.

Jag läste in att eleverna skulle med en stöttande och uppmuntrande lärare ta sina studier på större allvar än med en lärare som använder sarkastiska kommentarer för att få till ett roligare arbetsklimat.

I övrigt kan jag bara instämma i det du skriver och många gånger är det mer kuratorer & BUP som behövs än bra lärare.
Citera
2019-10-07, 07:56
Medlem
Citat:
Nej just TS har jag ingen aning om. Mitt inlägg var mer generellt. Det är så lätt för människor som inte jobbar i skolan att ha åsikter om allt mellan himmel och jord angående vad som sker inom den, och verkligheten är inte alltid så svart/vit som många vill få gällande.

Citat:

Det jag undrar över hur TS hanterande av situationen står i relationen till vad man lär sig på lärarhögskolan.

Förstår väl jag med att det inte finns någon universallösning som passar till alla barn. Men att ge upp hoppet om en elev innan man ens gjort efter försök, håna elever som har de svårt eller kalla dem idioter är knappast en lösning på problemet, är det så ni jobbar förstår jag varför inte läraryrket står så högt i kurs.

Tror betydligt fler elever hade kunnat må och presterat bättre med en kompetent och engagerad lärarkår. Visst, det finns de som inte går ”räddas”, men misstänker att det är en väldigt liten grupp.
Citera
2019-10-07, 08:24
Medlem
Det jag finner mest graverande är den direkta försvarsposition TS tar.

Om jag går nära efter en ensam kvinna på stan och det är mörkt ute, och hon skyndar på stegen. Gissningsvis för att hon blir rädd. Är det då hennes fel att hon blev rädd, för mina intentioner var bara att gå åt samma håll som henne? TS resonerar som så att allt är kvinnans egna fel. Även om han verkar förstå att han kanske ska fundera på en ursäkt för att han gjorde något fel.

Jag säger inte att kvinnan eller flickorna har rätt eller fel i deras agerande eller känsla. Men att TS inte verkar kunna ta till sig att det han gjorde tolkades på ett väldigt felaktigt sätt gör att jag får stora varningsklockor i huvudet över just hur bra han är på att hantera situationer med barn i beroendeställning.

TS, här har vi bara fått din sida av det, och ändå så får många känslan av att du agerat konstigt/fel. Fundera då på hur de som får andra sidan (barnens) kanske känner det...
Citera
2019-10-07, 08:59
Medlem
Att poängtera från mitt tidigare inlägg, menar inte att det är den enskilda lärarens ansvar att ”rädda” alla elever som hamnat snett. Däremot vet jag att en enskild lärares insatser kan göra underverk.
Citera
2019-10-07, 09:14
Medlem
Ni idealister som predikar om att en stöttande lärare kan göra underverk bör veta att jag har försökt hjälpa flickan. Jag gav till och med formativ feedback på en uppgift som hon lämnade in. Jag ger feedback till alla elever. Ni glömmer att det finns många barn med olika behov i ett klassrum och ibland räcker det inte läraren. Ni bör gå in på en skola och se hur det fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in