2019-10-07, 16:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone

Så hur svårt kan det att vara att göra egen burgare, och hur dyrt?

8 burgare färska gjorda av Willys
1 st Max originalsås 17

VARFÖR gjorde jag inte så förut? Någon annan som tröttnat på prishöjningarna eller väntetiden och gör burgare hemma?

Fastnade lite på att du kallar det ”egen” burgare, när det enda du egentligen gör är att steka några patties.
Om du vill göra ”egna” burgare så bör du minst lära dig att göra en smarrig dressing och forma en bra färs till patties.
Varför använda dressing från Max när det går så snabbt och är så billigt att vända ihop en riktigt bra dressing?
Färdigformade burgare, varför?
Willys burgare har en kötthalt på endast 80% och för det betalar du nästan 90 spänn/kg, det är rent idiotiskt att köpa dessa.

VARFÖR gjorde du inte ”egna” burgare förut?
Kanske för att du lever i en lyxfällanvärld där några BigMac är en ”matfest”?
Citera
2019-10-07, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lowlyfe
Hur fan blev tråden styrd mot nån slags kukmätartävling i matekonomi?

Nåja, ett tips är att experimentera med osten. Byta, prova dubbla osv. Det kan lyfta burgaren!

Detta!
Osten är viktig.
Alltid dubbla skivor för att få rätt smältgrad.
Happy Cow’s burgarost är lätt den bästa osten för hemmabruk, och jag har provat dom allra flesta på europeiska marknaden.
Citera
2019-10-07, 16:33
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Fastnade lite på att du kallar det ”egen” burgare, när det enda du egentligen gör är att steka några patties.
Om du vill göra ”egna” burgare så bör du minst lära dig att göra en smarrig dressing och forma en bra färs till patties.
Varför använda dressing från Max när det går så snabbt och är så billigt att vända ihop en riktigt bra dressing?
Willys burgare har en kötthalt på endast 80% och för det betalar du nästan 90 spänn/kg, det är rent idiotiskt att köpa dessa.

100% rätt. Fast med fem barn är tid lite prioriterat, så man blandar inte sitt eget burgarkött. Men visst är hemgjorda köttbullar dubbelt så goda som Scans, vi gör dem ibland. En perfekt bearnaise-sås är dock ganska svår och tidskrävande, de inköpta för 19 kr är goda bara man tar rätt märke. Men jag kan göra Bearnaise, med dubbla kastruller.

Med fem barn går man naturligtvis inte på lyxrestaurang... Barn hatar f.ö. lyxrestauranger, McD är precis så långt som ett barns fantasier sträcker sig. Nu har de öppnat en Nutella House i Lund. De steker pannkakor med nutella på. Jeesus så enkelt. Men dit vill de minsta gärna gå.
Citera
2019-10-07, 16:36
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Att göra burgare hemma är inget nytt påfund. Men ändå kul att du lyfter tråden - det tackar jag för.

Jag brukar själv steka lök och ha majonnäs (fin majonnäs - tänk Hellmans - ingen sur jävel) och Sweet baby rays Barbecuesås till. Fan vad fint det blir.

Gällande pommes. Sparar du oljan i fritösen? Hur länge i så fall? Och hur sparar du den?

För annars bör man räkna med 5-10 liter frityrolja som går åt tänker jag.

Edit: Sjukt, kommentaren ovan hann precis före.
Det är 4 liter rapsolja i fritösen. Vi har sparat den i 2 månader, en filtrering efter 1 månad, fungerar som vanligt, vi får se när man måste slänga den. Har sett grill-ställen i USA på TV som skryter att de använt samma olja i 50 år. Fritösen är bara en stor metall-balja så oljan får stå kvar i den mellan lördagarna.

Stekt lök, det måste jag prova, majonnäs är ju också en klassiker men jag tror det ingår en hel del i den inköpta Max Original-såsen, det känns fet nog som den är.
Citera
2019-10-07, 16:38
Medlem
uffepuffes avatar
Citat:

Högrev för smak + bringa för att få upp fetthalten är en ganska bra början.
Inte får man glömma att smasha dom heller!

Sen ska det vara röd leicester och inget annat på.
Vad gäller sås så är det plättlätt att svänga ihop en god bbqsås med bas på teriyaki och liquid smoke.
Citera
2019-10-07, 16:40
Bannlyst
Citat:
100% rätt. Fast med fem barn är tid lite prioriterat, så man blandar inte sitt eget burgarkött. Men visst är hemgjorda köttbullar dubbelt så goda som Scans, vi gör dem ibland. En perfekt bearnaise-sås är dock ganska svår och tidskrävande, de inköpta för 19 kr är goda bara man tar rätt märke. Men jag kan göra Bearnaise, med dubbla kastruller.

Med fem barn går man naturligtvis inte på lyxrestaurang... Barn hatar f.ö. lyxrestauranger, McD är precis så långt som ett barns fantasier sträcker sig. Nu har de öppnat en Nutella House i Lund. De steker pannkakor med nutella på. Jeesus så enkelt. Men dit vill de minsta gärna gå.

Respekt för att du förstod vad jag menade, och nu börjar jag också fatta var du ville komma med din trådstart.
Burgarfärs ska du inte blanda med någonting alls, du ska bara köra ren köttfärs, gärna på högrev men den ”vanliga” duger fint.
Willys 80-procentare med potatisflingor istället för kött ska du undvika.
Och för jösse namn - Bearnaise är inte svårt eller tidskrävande att göra (två kastruller är inte nödvändigt).
Citera
2019-10-07, 16:42
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Respekt för att du förstod vad jag menade, och nu börjar jag också fatta var du ville komma med din trådstart.
Burgarfärs ska du inte blanda med någonting alls, du ska bara köra ren köttfärs, gärna på högrev men den ”vanliga” duger fint.
Willys 80-procentare med potatisflingor istället för kött ska du undvika.
Och för jösse namn - Bearnaise är inte svårt eller tidskrävande att göra (två kastruller är inte nödvändigt).
Jag får inhandla en hamburgarform typ pepparkaksform. Vi har gjort burgare för hand, men de blir lite för olika för att man ska vara nöjd, för tunna utåt kanterna. De måste se proffsigare jämna ut för den rätta känslan.
Citera
2019-10-07, 16:54
Medlem
Citat:
Jag får inhandla en hamburgarform typ pepparkaksform. Vi har gjort burgare för hand, men de blir lite för olika för att man ska vara nöjd, för tunna utåt kanterna. De måste se proffsigare jämna ut för den rätta känslan.
Jag har en hamburgerpress från Clas Ohlson, den värmer bara hyllan. Handgjorda blir bättre, fluffigare, saftigare, fortsätt du att trycka ut dom med tumgreppet, att dom är lite ojämna gör dom bara mer hemmagjorda.

edit: samma press finns tydligen på Jula för halva priset mot vad jag gav för den:https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/koksartiklar/matlagning/koksredskap/hamburgerpress-810497/ 79:-.
Senast redigerad av ompiliompi 2019-10-07 kl. 17:04.
Citera
2019-10-07, 16:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av uffepuffe
Högrev för smak + bringa för att få upp fetthalten är en ganska bra början.
Inte får man glömma att smasha dom heller!

Sen ska det vara röd leicester och inget annat på.
Vad gäller sås så är det plättlätt att svänga ihop en god bbqsås med bas på teriyaki och liquid smoke.

Nja, högreven har tillräckligt hög fetthalt för att klara sig själv, bringan använder du dels för att den har en jävligt trevlig smak, dels för att det är ett kortfibrigt kött som ger färsen bra stekegenskaper.
Vill du kicka upp fetthalten (bringa ligger på runt 15%, vilket egentligen är för lågt för en bra burgare) så är ett bättre alternativ att komplettera med shortribs eller späck.

Du blandar väl inte röd leicester med bbq-sås i samma burgare? Låter som en väldigt bråkig kombination.
I övrigt så vet du väl att Teriyaki är en japansk matlagningsteknik och inte en råvara va?
Citera
2019-10-07, 17:00
Bannlyst
Citat:

För ditt syfte är en burgarpress ingen dum idé, du för jämna och fina patties.
Men blanda för guds och din egen skull inte några tokigheter i köttet, det gör inte ens Ronald McDonald...
Citera
2019-10-07, 17:03
Bannlyst
Citat:
När familjen fick barn för 20 år sedan började vi som litet lördagsnöje köpa hem McDonalds till hela familjen. Med fem barn blir det en slant. Kan vara en slump, men de sista månaderna har McDonalds Max Buger King slutat fungera bra i Lund. Extremt långa bilköer pga långsam personal, personalen glömmer varor, pommes utan salt, senast spillde de cola i pappkassen så botten gick ut och allt ramlade ut. Jag har tröttnat efter 20 år.

Så hur svårt kan det att vara att göra egen burgare, och hur dyrt?

Pris på Willys, motsvarar 8 BigMac-Meny med liten cola:

8 Bröd Brioche 2x20 kr = 40
8 burgare färska gjorda av Willys 125 gr var 2x40 kr = 80
CocaCola 1.5l 15 kr
8st cheddarost skivad 19 kr
1 tomat 3 kr
1 kruksallad 17
1 st Max originalsås 17
2 kg pommes smala 19

Summa 210 kr. 8 st BigMac kostar 8x74 = 592 kr, 8 st Whopper Meal något mindre med årskort. Skräpet efter 8 BigMac-menyer är enormt, som vi hivar i soptunnan varje vecka.

Summa besparing varje år 592-210 = 382 x 52 = 19864 kronor för en stor familj som köper 8 BigMac.

För pommes behövs en fritös, jag köpte den största som rymmer 1 kg, kostade 590 kr. I övrigt steker vi burgarna i stekpanna. Arbetet för 8 burgare med pommes klockade jag till 22 minuter. Det motsvarar ungefär väntetiden + körtiden till McDonalds för mig, så det är ingen skillnad. Vi har ismaskin i frysen. Så mycket godare att dricka ur glas med eget sugrör, och slippa tvinga i mig 40cl som är för mycket för mig.

När jag nu gjorde allting hemma så får jag exakt samma smak,salt, kryddning varje gång på pommes och kött. Allting smakar minut-gammal när man äter = superfräscht.

VARFÖR gjorde jag inte så förut? Någon annan som tröttnat på prishöjningarna eller väntetiden och gör burgare hemma?
Köp kalvfärs, högrevsfärs, hjortfärs eller älgfärs. Och glöm inte rökt bacon.
Salta och peppra.
Så gör du en riktigt god burgare.
Citera
2019-10-07, 17:03
Medlem
uffepuffes avatar
Citat:
Nja, högreven har tillräckligt hög fetthalt för att klara sig själv, bringan använder du dels för att den har en jävligt trevlig smak, dels för att det är ett kortfibrigt kött som ger färsen bra stekegenskaper.
Vill du kicka upp fetthalten (bringa ligger på runt 15%, vilket egentligen är för lågt för en bra burgare) så är ett bättre alternativ att komplettera med shortribs eller späck.
Jaså? det var så jag fick det förklart för mig, men du har säkert rätt.

Citat:
Du blandar väl inte röd leicester med bbq-sås i samma burgare? Låter som en väldigt bråkig kombination.
Den är rätt lik en vällagrad cheddar i smaken, bara godare, mer nötig, inga problem alls att ha bbqsås på samma burgare.
Citat:
I övrigt så vet du väl att Teriyaki är en japansk matlagningsteknik och inte en råvara va?
Teriyaki är soja och socker. sött och salt, en perfekt bas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in