2019-10-07, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Ibland är det en ekonomisk fråga. Säg att man ligger i 120 på 110 väg i vänsterfält. I högerfält är fullt med lastbilar och husvagnar och bilar som drar släp. Visst finns det lite luckor här och där, där man kan hålla 120 - men man måste i så fall hela tiden hoppa mellan filerna.

I det fallet kanske man ligger i vänsterfält och håller på å kör om en truck. Sen är det en liten sträcka innan nästa truck i högerfil. Inte fan kastar man sig in i högerfil mellan truckarna bara för att någon kommer bakifrån i 150 och har sig och blinkar med helljus. Det skulle innebära lägga sig i högerfil och direkt behöva bromsa bort fart för att anpassa till trucken framför = dyr bensin. Då kan snubben bakom gott vänta i stället.

Ni som håller på och blinkar och har er, gör livsfarliga omkörningar i högerfil,lyft blicken lite och se om inte denna situation föreligger mer ofta än ni tror. Vänta litet och ta det lugnt så kan ni nog fortsätta er vansinnesfärd några sekunder senare.

Om någon lyckas köra om dig i högerfilen, betyder det i regel att du ligger i vänstra filen utan anledning.

Dvs, du kör inte om någon. Inte enligt ditt exempel med släpvagnar och lastbilar.

Jag släpper alltid förbi folk som håller högre tempo. Skiter fullständigt om de kör 200.

Javisst, ibland innebär det att jag bara snabbt svänger ut i högerfil i några sekunder.
Citera
2019-10-07, 10:25
Medlem
Trivials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Svagbegåvade jante-svenskar som tycker att eftersom jag nu kör i 110 km/h och hastighetsbegränsningen är 110km/h så behöver jag inte flytta på mig.
Körskolornas undervisning brister.

Hade jag haft befogenheter hade jag stoppat dessa och klippt lappen. De är en trafikfara.
I trafikciviliserade länder går man ut i vänsterfilen och där kör om får att sedan så fort det bara går återgå till högerfilen.

Detta.

Vänsterfilen ska användas för att köra om, för att sedan gå tillbaka till högerfil. INTE att man ska puttra på i sagd hastighetsbegränsning. Då kan du lika gärna hålla dig till högerfilen,
Citera
2019-10-07, 10:45
Medlem
just därför ligger jag alltid med 20-30 kmh högre hastighet i vänsterfilen o alltid kör om fittorna i högerfilen som aldrig tittar i vänsterspegeln( längtar till den dagen då fittorna svänger ut i vänsterfilen framför mig)
Citera
2019-10-07, 10:58
Medlem
Kaustis avatar
Jag ligger i 90-95 på 90-vägar i vänsterfilen ibland, när tex det är en påfart där en bil kör på samtidigt som jag kommer åkandes i högerfilen. Då flyttar jag mig snällt till vänster om det är lugnt i den filen så att bilen som vill in kan få köra in på vägen. Som en vettig normal människa i trafiken alltså.

Men då blir det ibland problem i 30 sekunder eller så om vi kör i samma hastighet, eftersom vi då kan hamna såpass jämsides att jag inte kan byta tillbaka.

Och det är väldigt ofta som det då hinner komma nån av er idioter körandes i 140 bakifrån och lägger er två meter bakom och grinar. Vips så kan jag inte byta fil eftersom det ligger en kass förare bakom mig.
Då kan jag känna lite glädje av att ligga kvar där och se er slita ert hår eftersom ni då riskerar att komma in till stan 3 sekunder senare än beräknat.
Självklart byter jag tillbaka till högerfilen så snart det finns möjlighet, men jag tänker inte öka hastigheten bara för att du har en hjärnkapacitet i nivå med en microvågsugn.

Jag hoppas verkligen att det införs avståndskameror här i Stockholm så att vi kan få stopp på idiotin med att inte hålla avstånd. Det skulle förhindra så många problem och trafikköer.
Körkortet ska ryka direkt om man ligger för nära, utan snack. Det finns liksom ingen ursäkt att köra som en idiot och riskera andras liv och hälsa bara för att komma dit man ska 1 minut snabbare.
Citera
2019-10-07, 11:06
Medlem
Lägger mig alltid i den högra filen vid kö. Går oftast snabbare. Blockar någon den vänstra i snigelfart. Är det tutan och blinka med helljuset som gäller. Ibland en tvärnit framför snigeln så han vaknar. Kul att se reaktionen. Ibland tutar dom tillbaka.
Citera
2019-10-07, 11:19
Medlem
För att det är roligt att jävlas. Jag ligger ofta i vänsterfilen och sniglar.
Jag pimplar med gasen också när jag ser att folk börjar bli riktigt irriterade.
I våras kom jag över en MP dekal som jag satte på bakrutan.
Citera
2019-10-07, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linenc
För att det är roligt att jävlas. Jag ligger ofta i vänsterfilen och sniglar.
Jag pimplar med gasen också när jag ser att folk börjar bli riktigt irriterade.
I våras kom jag över en MP dekal som jag satte på bakrutan.

Haha en sån vill fan jag med ha. Älskar att jävlas med folk som ligger och trycker mej i röven för att dom trycker en omkörning i 120 går för sakta. Då går jag snällt ner i laglig hastighet. En sån dekal hade nog gjort att huvudet explodera på muppen bakom.
Citera
2019-10-07, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Jag ligger i 90-95 på 90-vägar i vänsterfilen ibland, när tex det är en påfart där en bil kör på samtidigt som jag kommer åkandes i högerfilen. Då flyttar jag mig snällt till vänster om det är lugnt i den filen så att bilen som vill in kan få köra in på vägen. Som en vettig normal människa i trafiken alltså.

Men då blir det ibland problem i 30 sekunder eller så om vi kör i samma hastighet, eftersom vi då kan hamna såpass jämsides att jag inte kan byta tillbaka.

Och det är väldigt ofta som det då hinner komma nån av er idioter körandes i 140 bakifrån och lägger er två meter bakom och grinar. Vips så kan jag inte byta fil eftersom det ligger en kass förare bakom mig.
Då kan jag känna lite glädje av att ligga kvar där och se er slita ert hår eftersom ni då riskerar att komma in till stan 3 sekunder senare än beräknat.
Självklart byter jag tillbaka till högerfilen så snart det finns möjlighet, men jag tänker inte öka hastigheten bara för att du har en hjärnkapacitet i nivå med en microvågsugn.

Jag hoppas verkligen att det införs avståndskameror här i Stockholm så att vi kan få stopp på idiotin med att inte hålla avstånd. Det skulle förhindra så många problem och trafikköer.
Körkortet ska ryka direkt om man ligger för nära, utan snack. Det finns liksom ingen ursäkt att köra som en idiot och riskera andras liv och hälsa bara för att komma dit man ska 1 minut snabbare.

Byter du fil för att "hjälpa" någon in på vägen när du ser att någon är på väg att köra om i vänstra filen?

Har du hittat på en egen väjningsplikt?

"Råkar hamna brevid" Försök hamna framför eller bakom istället, vilket är själva poängen. Då slipper du byta fil.

Du gör lite för mycket fel i trafiken för att du ska vara berättigad att kalla någon annan idiot.
Citera
2019-10-07, 12:18
Medlem
"Bara för att jävlas"

Tycks vara det övergripande svaret här i tråden på TS fråga.
Citera
2019-10-07, 12:33
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Vilka är dessa personer?
Och varför kör dom sakta i vänster fil?

Gillar dom att irritera folk och skapa trafikolyckor?

Har jag glömt nåt?

Ibland lägger jag mig i vänsterfilen och håller exakt 110 på en 110-väg. Blir kö direkt bakom av irriterade stresstöntar.
Citera
2019-10-07, 12:58
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti

Anledningen till beteendet beror på att folk framför inte flyttar sig när man kommer bakom, folk i Sthlmstrafiken är allmänt fittor på att köra bil
Citera
2019-10-07, 13:02
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Svagbegåvade jante-svenskar som tycker att eftersom jag nu kör i 110 km/h och hastighetsbegränsningen är 110km/h så behöver jag inte flytta på mig.
Körskolornas undervisning brister.

Hade jag haft befogenheter hade jag stoppat dessa och klippt lappen. De är en trafikfara.
I trafikciviliserade länder går man ut i vänsterfilen och där kör om får att sedan så fort det bara går återgå till högerfilen.

Det beror på att massor med dumsvennar ska visa sin jantesida mot alla och ska fostra alla andra i trafiken, samma människor i bostadsområdet som hela tiden bevakar alla som kör att dom verkligen håller 30km/h och står och glor.

Hade en jävla gubbe med sin hund där jag bor som stod och glodde när jag kom så jag stannade och frågade vad han glor på, hans svar att jag inte höll hastigheten, vanligt folk ska ge fan leka polis, verkar svenskt hålla på så där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in