SkepticalHippos avatar

Moderatormeddelande

Postat av SkepticalHippo 2019-10-07, 11:41
Medlem
Denna tråd handlar alltså om själva företaget och dess konkurs. Om man vill diskutera hur detta påverkar resenärer så görs detta här: (FB) Thomas Cook i konkurs - hur påverkar det resenärer m.m?

/Moderator
2019-10-07, 14:51
Medlem
Det är bara 6 flyg av den totala flottan på 13 flyg under Thomas Cook Scandinavia som flyger. De resterande 7 planen står på backen. Det framgår inte av den nyhetsbevakning jag läst. Lite märkligt kan tyckas.
Citera
2019-10-07, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewOrleansDreams
Det är bara 6 flyg av den totala flottan på 13 flyg under Thomas Cook Scandinavia som flyger. De resterande 7 planen står på backen. Det framgår inte av den nyhetsbevakning jag läst. Lite märkligt kan tyckas.

Det kanske inte är så intressant att skriva om?

Att Ving själva ”mörkar” är ju inte så konstigt alls, de vill ju ha kunderna kvar.
Citera
2019-10-07, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Det kanske inte är så intressant att skriva om?

Att Ving själva ”mörkar” är ju inte så konstigt alls, de vill ju ha kunderna kvar.

Det är klar Ving mörkar men att andra nyheter inte nappar förvånar mig. Det visar ju på hur illa de egentligen ligger till.
Citera
2019-10-07, 20:35
Medlem
Citat:
Det är klar Ving mörkar men att andra nyheter inte nappar förvånar mig. Det visar ju på hur illa de egentligen ligger till.

Du får väl tipsa lämplig tidning! 😀
Citera
2019-10-07, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/4qG3X9/nordiska-ving-guider-utan-lon-efter-resejattens-kollaps

Personalen på Kanarieöarna får alltså inte betalt.

En del av vings resegaranti är återkallad!

Vad händer med företaget tror ni?

Stod väl i artikeln att reseledarna är anställda i något av bolagen som har konkat o inte av den nordiska delen.

Men surt ändå med tanke på att de knappt tjänar något i vanliga fall.
Citera
2019-10-07, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tashkent
Stod väl i artikeln att reseledarna är anställda i något av bolagen som har konkat o inte av den nordiska delen.

Men surt ändå med tanke på att de knappt tjänar något i vanliga fall.

I den ursprungliga artikeln stod det att 200 var berörda. Enligt Ving är det 75 pers. Den lön de borde fått vid månadsskiftet är alltså inte utbetald.

En del av problemet är ju att Thomas Cook var så stort, och även om Norden gått bra och ska fortsätta som företag påverkas massor ute på destinationerna.

Lönerna inom reseledarbranschen är ju inte stora, jag förstår om de som inte fått lön har det knapert.
Citera
2019-10-11, 22:13
Medlem
https://www.travelnews.se/ving/bud-lagt-pa-ving-raknar-med-en-snabb-forsaljningsprocess/

Citat:
Nu har ett icke-bindande, så kallat indikativt, bud lagts på verksamheten där Ving, Spies och Tjäreborg samt Thomas Cooks nordiska flygbolag ingår.

Ving räknar med en snabb försäljningsprocess
Citera
2019-10-13, 16:40
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Är det kanske det som ligger bakom de udda resvägarna? Just nu t. ex. 2 maskiner på väg från Teneriffa till Rhodos.
Och en hel del rätt stora förseningar har jag också noterat.
Senast redigerad av DreamTwister 2019-10-13 kl. 16:54.
Citera
2019-10-13, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Är det kanske det som ligger bakom de udda resvägarna? Just nu t. ex. 2 maskiner på väg från Teneriffa till Rhodos.
Och en hel del rätt stora förseningar har jag också noterat.

Det är det säkert. På vings Facebook ställde en resenär frågan om eventuella förseningar och vilket ett väldigt svävande svar....
Citera
2019-10-25, 21:05
Medlem
johan.sthlms avatar
Tydligen har kineserna Fosun dratt sig ur, Triton vacklar. Ingen anledning till oro säger Vings VD.
Nånting är fel här, Ving lägger locket på.

En spekulation är att det inte är klart huruvida köparen ärver Tomas Cook skulder samtidigt som man inte ser lönsamhet i Ving närmsta året, om det nu påverkar ett riskkapitalist företag, de borde se möjligheten att köpa mycket lägre pris än tidigare bud..
Citera
2019-10-26, 09:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Mod får gärna flytta om tråden ligger fel.
Nu ansöker bolaget som äger ving om konkurs.

https://www.ving.se/aktuellt

Vad hander med ving? Dom har fortfarande så man kan boka på deras hemsida men vågar man boka en resa där i vinter?

Vad vet vi mer är du själv drabbad?

Ja, Konkursen kommer att knäcka även BRing.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in