2019-10-26, 09:36
Bannlyst
Hade inte Thomas Cook kunnat sälja av något dotterbolag innan konkursen? Till exempel Ving.
Citera
2019-10-26, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleasson.johanna86
Hade inte Thomas Cook kunnat sälja av något dotterbolag innan konkursen? Till exempel Ving.

De hade, som jag förstått det, fått bud på Ving av Triton för något år sedan men tackade nej då.
Citera
2019-10-26, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
De hade, som jag förstått det, fått bud på Ving av Triton för något år sedan men tackade nej då.
Undra om dom ångrar det nu?
Citera
2019-10-26, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan.sthlm
Tydligen har kineserna Fosun dratt sig ur, Triton vacklar. Ingen anledning till oro säger Vings VD.
Nånting är fel här, Ving lägger locket på.

En spekulation är att det inte är klart huruvida köparen ärver Tomas Cook skulder samtidigt som man inte ser lönsamhet i Ving närmsta året, om det nu påverkar ett riskkapitalist företag, de borde se möjligheten att köpa mycket lägre pris än tidigare bud..

Konstigt att man inte hör någonting alls!

Har Fosun dragit sig ur?
Citera
2019-10-26, 12:42
Bannlyst
Ska bli spännande att se hur allt slutar, undra om Tui kommer gå in och köpa upp nått? Dom har väl tagit över andra bolag tidigare?
Citera
2019-10-26, 12:54
Medlem
https://www.travelnews.se/ving/ex-vd-kineser-koper-inte-ving-vill-at-thomas-cook/

Vingruppens ex-vd tror inte att kineserna vill köpa Ving.
Citera
2019-10-26, 13:56
Bannlyst
Nej varför köpa småpotatisen om man vill åt storpotäten... Förstår att kineserna hellre siktar in sig på Thomas Cook.
Citera
2019-10-26, 15:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mariokartmicke
Ska bli spännande att se hur allt slutar, undra om Tui kommer gå in och köpa upp nått? Dom har väl tagit över andra bolag tidigare?
Jag tror dom kommer sitta lugnt i båten ett tag till för att se hur allt utvecklar sig.
Citera
2019-10-26, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mariokartmicke
Nej varför köpa småpotatisen om man vill åt storpotäten... Förstår att kineserna hellre siktar in sig på Thomas Cook.

Thomas Cooks butiker i UK är köpta av Hays Travel. Det är väl bara i UK som det funkar med fysiska resebutiker. Dock tror jag inte att Hays sätter ihop paketresor, de säljer åt andra.
Citera
2019-10-26, 15:53
Bannlyst
Citat:
Thomas Cooks butiker i UK är köpta av Hays Travel. Det är väl bara i UK som det funkar med fysiska resebutiker. Dock tror jag inte att Hays sätter ihop paketresor, de säljer åt andra.
Där ser man. Ska hur som helst bli spännande att se hur allt utvecklar sig.
Citera
2019-10-27, 14:14
Medlem
johan.sthlms avatar
Citat:

Hays köper, effektiviserar och kan på sikt vända till lönsamhet, tyvärr tror jag inte det är fallet med Ving även om det kanske finns lite att skrapa på ytan. Tex. TUI väntar isåfall på en konkurs, de behöver ju inte göra något just nu, kunderna strömmar ju från VING ändå.

Rekordvarma sommrar, miljömedvetna turister, en svag svensk krona och framför allt en osäker kring bolaget just nu gör inte att ser bättre ut, detta hade inte kunnat komma olägligare. Då har vi på allvar inte nått kommande lågkonjunktur.

Tiden rinner ut, ser likheter med SAABs undergång, då den ena spekulanten efter den andra dök upp men drog sig ur.

Hoppas det ljusnar för VING snart!
Citera
2019-10-28, 07:20
Medlem
https://omniekonomi.se/t/thomas-cook-konkursen/b5e2fc60-a489-4f20-9980-49315b70894a

Citat:
Efter moderbolagets konkurs har över tio spekulanter visat intresse för att köpa Thomas Cooks skandinaviska arrangörs- och resebyrådel. Och flera av dem har lämnat bra bud. Det säger säger Lisbeth Nedergaard, kommunikationschef på Spies, som tillsammans med Ving ingår i gruppen, till danska Finansavisen.

Citat:
Samtidigt har Vings taxfree-försäljning sedan ett par dagar tillbaka brutits ut i ett nytt företag vid namn Airshoppen Aps. Detta för att kunna ha andra kunder än de som ingår i Thomas Cook Northern Europe, enligt Nedergaard.

Ving hoppas på ett avslut innan jul.

De utannonserade tjänsterna på det svenska kontoret är borta, och de har ännu inte annonserat efter utlandspersonal till sommarsäsongen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in