2018-09-16, 13:17
Medlem
bunjackens avatar
Snus lätt så tillgängligt och accepterat du kan ju snusa när du vill till 99% och även om du mot förmodan inte får är det ju lätt att smussla upp en portion säkert inte ens lika kontrollerat vid köp om du måste visa leg för cigaretter till 100% så slipper du visa i 5-10% av fallen för snus då cigg är farligare och en del kassörer tycker säkert snus är inte hela världen medans cigg är det.

Om vi snackar farlighet så är det helt klart cigg
Citera
2018-10-08, 21:50
Bannlyst
en snus är väl som 5-6 cigg nikotinmässigt
Citera
2019-10-07, 13:27
Medlem
KringExs avatar
Snus eller Cigg, vad är svårare att bryta?

Jag satt och googlade runt lite och en cigg innehåller mellan 8-20 mg nikotin och en portionssnus (av vanligt märke, ej stark) ca 0,36 mg per kudde (portionssus). Om man stirrar sig blind på nikotinmängden så borde ju cigg vara svårare att sluta med, men uppenbarligen är det inte så.
Jag är själv storsnusare, har snusat i 18 år. Har snus inne hela min vakna tid och sover ibland med snus också,
men jag tror ändå att det är svårare att sluta röka. Att röka är så mycket mer än att bara få i sig nikotin.

Jag har frågar runt lite bland folk som både har rökt och snusat samtidigt och ganska exakt häften säger olika. En lite större del sa att det var svårare att sluta med snuset.
Vad tror ni?

Jag planerar själv att sluta snusa en vacker dag och det kommer inte att gå att tvärsluta. Jag gjorde ett test för några år sedan hur länge jag kunde vara utan snus. Jag steg upp va 08 på morgon och var snusfri hela dagen. Det var inte alls så svårt. Jobbigaste var när jag hade ätit något, men det gick bra. Men... när jag skulle lägga mig och sova kring kl 23 så fick jag en sådan jävka huvudvärk där varken Ipren eller Alvedon fungerade och jag höll på att bli tokig. Så jag tog en dubbel portionssnus (en kudde under varje läpp) och jäklar vilken kortvarig men skön euforisk känsla jag fick någon minut och huvudvärken försvann inom 7-8 minuter.
Om man klarar av att tvärsluta är det ju utan tvekan det bästa alternativet; det går fortast och blir billigaste.
Men jag kommer att börja med mindre påsar och ha inne dom kortare och kortare tid i munnen. Jag kommer att hålla på att trappa ner 6 månader och dom 2 sista månaderna ska jag köra nikotinfritt.

Ni som själva har slutat snusa och röka får gärna ge tips och glöm inte bort själva huvudsyftet med tråden; Att diskutera vilket av snus eller cigg som är svårare att sluta med och kom med bra motivationer

Jag kom på nu i slutet att jag glömde ju kolla om det finns liknande trådar.... Jaja... jag hade ändå inget bättre för mig om den skulle hamna i papperskorgen
Citera
2019-10-07, 13:29
Medlem
SvampDamp.s avatar
Jag tycker snus är betydligt svårare att sluta med då det är mer abstinent. Blir helvetes sne utan snus utan läppen och kan till och med kallsvettas och få ett smått inslag av ångest. Huvudvärk är att vänta såklart.

Cigg är busenkelt men man blir även irriterad på onödiga ting, exempelvis om man tappar nycklarna när man ska låsa upp dörren kan man ryta till eller slå med knytnäven i marken.
Citera
2019-10-07, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Jag satt och googlade runt lite och en cigg innehåller mellan 8-20 mg nikotin och en portionssnus (av vanligt märke, ej stark) ca 0,36 mg per kudde (portionssus). Om man stirrar sig blind på nikotinmängden så borde ju cigg vara svårare att sluta med, men uppenbarligen är det inte så.
Jag är själv storsnusare, har snusat i 18 år. Har snus inne hela min vakna tid och sover ibland med snus också,
men jag tror ändå att det är svårare att sluta röka. Att röka är så mycket mer än att bara få i sig nikotin.

Jag har frågar runt lite bland folk som både har rökt och snusat samtidigt och ganska exakt häften säger olika. En lite större del sa att det var svårare att sluta med snuset.
Vad tror ni?

Jag planerar själv att sluta snusa en vacker dag och det kommer inte att gå att tvärsluta. Jag gjorde ett test för några år sedan hur länge jag kunde vara utan snus. Jag steg upp va 08 på morgon och var snusfri hela dagen. Det var inte alls så svårt. Jobbigaste var när jag hade ätit något, men det gick bra. Men... när jag skulle lägga mig och sova kring kl 23 så fick jag en sådan jävka huvudvärk där varken Ipren eller Alvedon fungerade och jag höll på att bli tokig. Så jag tog en dubbel portionssnus (en kudde under varje läpp) och jäklar vilken kortvarig men skön euforisk känsla jag fick någon minut och huvudvärken försvann inom 7-8 minuter.
Om man klarar av att tvärsluta är det ju utan tvekan det bästa alternativet; det går fortast och blir billigaste.
Men jag kommer att börja med mindre påsar och ha inne dom kortare och kortare tid i munnen. Jag kommer att hålla på att trappa ner 6 månader och dom 2 sista månaderna ska jag köra nikotinfritt.

Ni som själva har slutat snusa och röka får gärna ge tips och glöm inte bort själva huvudsyftet med tråden; Att diskutera vilket av snus eller cigg som är svårare att sluta med och kom med bra motivationer

Jag kom på nu i slutet att jag glömde ju kolla om det finns liknande trådar.... Jaja... jag hade ändå inget bättre för mig om den skulle hamna i papperskorgen

Om du klarar dig utan snus hela dagen fram till läggdags så har du ju kommit en bra bit på vägen. Jag har själv slutat snusa några gånger med metoden att skära ner gradvis och tycker det fungerar rätt bra. Nästa steg är att klara sig så många dagar som möjligt innan man köper en ny dosa när en tagit slut. Jag är helt nikotinfri nu sedan några månader och har inget vidare sug heller. Jag tänkte att om jag verkligen måste så får jag väl köpa en dosa men har även sett det lite som en övning i självdisciplin. Snussuget blir iaf mindre för varje dag som går och man får känna sig lite nöjd med sig själv. Rekommenderas!
Citera
2019-10-07, 13:49
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Övriga droger --> Tobak
/Moderator
Citera
2019-10-07, 13:51
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Om du klarar dig utan snus hela dagen fram till läggdags så har du ju kommit en bra bit på vägen. Jag har själv slutat snusa några gånger med metoden att skära ner gradvis och tycker det fungerar rätt bra. Nästa steg är att klara sig så många dagar som möjligt innan man köper en ny dosa när en tagit slut. Jag är helt nikotinfri nu sedan några månader och har inget vidare sug heller. Jag tänkte att om jag verkligen måste så får jag väl köpa en dosa men har även sett det lite som en övning i självdisciplin. Snussuget blir iaf mindre för varje dag som går och man får känna sig lite nöjd med sig själv. Rekommenderas!

Ja det gick över förväntan bra att vara utan snus tills den där jävla huvudvärken kom som inte gick att bota med annat än snus. Jag går ju på en stark opioid ( Subutex [Buprenorfin] ) så jag kanske får testa öka dosen där då, eller något.
Har du nåt annat förslag vad man kan göra mot huvudvärken när varken Ipren eller Alvedon funkar? Treo hade jag iofs inte hemma och det är ju det absolut bästa mot huvudvärk!
Citera
2019-10-07, 13:58
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ja det gick över förväntan bra att vara utan snus tills den där jävla huvudvärken kom som inte gick att bota med annat än snus. Jag går ju på en stark opioid ( Subutex [Buprenorfin] ) så jag kanske får testa öka dosen där då, eller något.
Har du nåt annat förslag vad man kan göra mot huvudvärken när varken Ipren eller Alvedon funkar? Treo hade jag iofs inte hemma och det är ju det absolut bästa mot huvudvärk!
Hur yttrar sig det här huvudvärk?
Består den av spänningar?
Tror du.

Försök hålla dig sysselsatt med lågmäld motion som cykling eller lätt promenad med bra skor.

Testa att bada bastu. Hitta en bra sådan)
Citera
2019-10-07, 14:00
Moderator
Mr.Woodss avatar
Trådar sammanfogade.

/mod
Citera
2019-10-07, 14:08
Medlem
Man-At-Armss avatar
För mig är snus svårast.

Cigg kunde jag sluta med utan större problem. Och då var det svåraste med att sluta den sociala biten. Att inte röka när alla andra rökte på kafferaster osv..

Snus är mer än så. Mitt nikotinberoende är på en ny högre nivå än när jag enbart rökte cigg.

Jag rökte väl min senaste cigg för cirka ett år sedan och har slutat röka dagligen för cirka tio sedan. Feströkte alltså. Vete fan om jag klarat att enbart festsnusa. Tror jag måste lämna snuset för gott om jag vill bli nikotinfri under vardagarna.
Citera
2019-10-07, 14:10
Medlem
Citat:

Vanligtvis tar jag bara vätskeersättningsbrustabletter när jag har huvudvärk då det alltid är relaterat till vätskebrist för mig. Men om det är nikotinrelaterat så borde en nertrappning göra att problemen avtar? Trappa ner opioiderna med. Det verkar ju vara satans substanser det där. Fast jag vet inte... Kanske svårt att hålla fingrarna borta när man har hemma (som alla andra droger) så kanske cold turkey som gäller där.
Citera
2019-10-07, 15:06
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Hur yttrar sig det här huvudvärk?
Består den av spänningar?
Tror du.

Försök hålla dig sysselsatt med lågmäld motion som cykling eller lätt promenad med bra skor.

Testa att bada bastu. Hitta en bra sådan)

Dunkande huvudvärk. Som att jag kände pulsen slå hårt över hela huvudet. Men jag ska testa Treo nästa gång om det skulle hända
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in