2018-09-15, 23:36
Medlem
Alla med erfarenhet
Citera
2018-09-15, 23:38
Medlem
ShadowStepzs avatar
Snus skulle jag säga.. Jag är rökare också men jag kan lätt gå några dagar utan cigaretter. Att göra samma utan snus skulle jag må skit av.
Citera
2018-09-15, 23:41
Medlem
Skulle säga att det fysiska beroendet av snus är mycket starkare. Däremot är cigg mer psykiskt, själva beteendet ”att ta en cigg” är svårare att bryta än dito med snus.
Citera
2018-09-15, 23:48
Medlem
Jellohs avatar
Snabba ppåslag tenderar vara beroendeframkallande fortare, medan högre doser gör avtändningen värre.
Citera
2018-09-15, 23:49
Medlem
Creepingdeath26s avatar
snus
Citera
2018-09-16, 00:13
Medlem
Cigg var bra mycket svårare att sluta med än snus för min del.
Citera
2018-09-16, 00:16
Medlem
melk0rs avatar
Har inte så mycket erfarenhet av snus, aldrig fastnat för det.

För mig är det svårt att släppa cigg helt, röker sporadiskt nu för tiden. Känslan av att blossa på en cigg sent på natten är för mig guld.
Citera
2018-09-16, 00:40
Medlem
Ja, du. Det är samma substans i båda, när det gäller den fysiska tillvänjningen. Kanske då att det kan handla om blodkoncentrationer, tidsperspektiv och individuella upplevelser?

Det psykiska kanske handlar om individuella upplevelser och kanske skulle vara ungefär lika med individ x eller y om det istället handlade om socker, heroin eller analsex?
Citera
2018-09-16, 02:15
Medlem
Nkpgisits avatar
Jag snusar men röker när jag är på amfetamin tillexepmpel.

Men snus är ju mer ett långt "rus" och ciggaretet ett snabbt men intensivare "rus"

Snus= Amfetamin IV
Ciggareteter= Kokain IV
Citera
2018-09-16, 02:17
Medlem
Kronartskockas avatar
Har inget vetenskapligt underlag att bidra med, men för mig som både provat snusa och röka emellanåt så tror jag definitivt att jag ligger mer i riskgruppen att bli rökare än snusare. Snusa tycker jag personligen är rätt intetsägande, medans det är något mer rituellt över rökning och som man dessutom kan göra i sällskap med andra. Sedan upplever jag att effekten från cigaretter är snabbare och känns mer än den från snus.
Citera
2018-09-16, 02:35
Medlem
PTSD-av-AFs avatar
Jag rökte länge och försökte också att sluta röka länge. Då med metoder som Nikotintuggumi, Nikotinplåster, Cigarettask-hålklippare. Inget fungerar egentligen, men Snus hjälpte mig att sluta röka. Skillnaden på hur man mår är ju enorm. Röker man mår man inte bra alls och konditionen går ner såpass rejält att du inte ens kunde springa 100 meter utan att känna sig döende. Med Snus får man tillbaka sin hälsa. Jag känner mig mycket nöjd med att vara en snusare och är inte alls rädd för påståenden baserat på en urgammal undersökning där 6 personer i odeklarerat skick deltagit. Man har gjort en stor modern undersökning nyligen som visar att det inte alls finns Cancer risker med Snus utan mest att den är beroendeframkallande som produkt.

Hur är abstinensen på vardera då? Att sluta snusa försökte jag några gånger länge sedan men den abstinensen var väldigt stark och direkt, man fick efter ungefär 2 veckor snusfri, ett tunnelseende där man praktiskt taget bara tänkte på Snus, och när man gick omring tittade man fokuserat på slängda Snusdosor. Man kunde inte ens tänka klart, utan Snus, Snus och Snus fanns i tankarna hela tiden. Att sluta röka är lite lättare i början fast man vill gärna sniffa in när andra röker. I längden så tycker man att Cigaretter luktar som äcklig aska. fast man faller tillbaka på de starkare ämnena som används på Cigarett Tobak. Dessa abstinenser slår till hårt långt efter. Själv som jag nämnde slutade jag röka med Snus endast. Fast sedan dess, typ sedan år 1996 kanske, så har jag vart tredje år som rökfri blivit slagen av den starkaste av abstinenserna Cigaretten erbjuder. Alltså man börjar svettas oavbrutet, man känner doften av rök och man blir från ingenstans så otroligt röksugen att man till slut går och röker upp ett femtal paket innan man lyckas hejda sig. En gång köpte jag även en fin Pipa och bolmade loss hårt. Synd faktiskt då läkare säger att det tar ungefär tio år innan lungorna blir helt rena efter att ha varit en rökare. PM (Philip Morris) skandalen avslöjade ju Tobaksindustrins (Cigarett) användande av legala utdrag från Kokainplantans beroendeframkallande substanser, därmed tror jag att dessa ligger bakom denna konstiga abstinens som bara måste poppa upp vart tredje år ungefär, och på ett sådant konstigt sätt.

Idag är jag en mycket nöjd snusare. Jag är inte orolig eller rädd för att snusa. Ser det som att snuset ger mig en extra njutbar dimension i livet som jag inte vill vara utan. Jag är fullt nöjd med Snus.
Citera
2018-09-16, 02:42
Medlem
Cigg!

Utan att ens behöva tänka två gånger på det.

Jag började med att röka cigg, övergick till att bruka både snus och cigg ett tag tills jag insåg att det var dyrt. Slutade tvärt med ciggen och jag var som en bipolär björn med ADHD i ca 3 veckor innan snuset levererade ett lugn i min själ. Nu "feströker" jag och det kommer jag nog aldrig komma ifrån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in