2019-10-06, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Premium och kvalitet är två skilda saker. Om det är kvalitet du är ute efter bör du köpa en Toyota.
Äger redan en Toyota på Phuket och är nöjd med den.. men i Sverige blir det BMW, merca, Volvo
Citera
2019-10-06, 15:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ja självklart är det 51-49% som gäller, trodde alla visste detta... men du förstår väl att du själv äger 49% och sedan sprider du ut resten av ägandet till 7-8 fattiga thailändare som är utspridda över hela världen, då kommer de aldrig finna varandra och de lär aldrig någonsin finna varandra för att kunna komma i majoritet mot dig... trodde det var försteklass juridik i hur man äger och gör 🙂
Snyggo, tagga ned....Din näsa växer ju bara om du fortsätter med fablerna.....Du fantiserar i din hyresetta med tomma ölburkar på golvet....Ryck nu upp dig, å städa litt i hemmet.
Citera
2019-10-06, 17:23
Medlem
Citat:
Som sagt,,, Buffet anställer dig direkt..

Skulle inte tro det. Warren Buffet ligger på över 20% avkastning per år. Jag spelar inte i samma liga, även om jag lyckas bättre än genomsnittet.
Citera
2019-10-06, 17:31
Medlem
Citat:
Äger redan en Toyota på Phuket och är nöjd med den.. men i Sverige blir det BMW, merca, Volvo

Jag körde som sagt också mest Volvo och BMW tidigare, men har helt gått över till billigare märken som definitivt inte har gått sönder oftare. Snarare tvärt om. Mina två senaste, en Opel Insignia och en Kia Optima hade båda exakt noll fel på fyra år och 7-8000 mil. Bytte torkarblad på båda efter halva tiden men inte en sak till.
Citera
2019-10-06, 19:39
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rothery
Men om du lyfter blicken lite från den egna naveln/plånboken, är du inte intresserad av hur ekvationen går ihop ur någon annan parts perspektiv än ditt egna?

Handlar inte om "argument". Har ingen horse in this race. Men som en vetgirig människa är man ju nyfiken på hur siffrorna lirar när det är lika ologiskt som att du köper t.ex en dator på avbetalning och i slutändan har betalat en LÄGRE totalsumma än om du köpt varan rakt av dag 1.
Jag fattar inte vad du snackar om. Frågeställningen var ”varför väljer man att leasa bil?” varpå jag svarade för att det var ekonomiskt fördelaktigt för mig bland annat. Trådens ämne är inte mer komplicerad än så.
Citera
2019-10-06, 20:30
Medlem
Kefalonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fedsawq
Säg att nån har en sprillans ny statusbil, det är bara det att personen leasar den. Vad säger det rent allmänt om personens inkomst ?
Man väljer det för att det är bekvämt. Tror inte det går att dra några generella slutsatser om inkomsten.
Citera
2019-10-06, 20:32
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rothery
Handlar inte om "argument". Har ingen horse in this race. Men som en vetgirig människa är man ju nyfiken på hur siffrorna lirar när det är lika ologiskt som att du köper t.ex en dator på avbetalning och i slutändan har betalat en LÄGRE totalsumma än om du köpt varan rakt av dag 1.
Detta är väll standard vad gäller t.ex mobiltelefoner?

För leasing kan det vara gynsamt om du har hög försäkringspremie, du bakar då istället in försäkringen i leasingavtalet till leasingföretagets premie.
Citera
2019-10-06, 21:23
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acke78
Har aldrig gjort men funderar på det

Ser det så här, kommer aldrig köpa ny bli privat, har betat av 5 tjänstebilar och det har varit trevligt. Men att för egna skattade pengar köpa en ny bil skulle jag inte vilja göra. Just nu kör jag bilar som har ett par år på nacken, köper för 100'-150' och kör sammanlagt 2000 mil per år. MEN service och tråkiga omkostnader, senaste kamremsbyte på Audi Q5 kostade 25'. Eller ett partikelfilter som måste bytas, det suger.

nu börjar jag kika på privatleasing, för en fast kostnad får jag lugn ro, och en "fin bil". Kika på https://privatleasing.volkswagen.se

Jag vet vad bilen har för kostnad varje månad/år. Jag ser inget problem med det. Visst, någon tjänar på att tillhandahålla den tjänsten till mig, vad är problemet. Banker lever på att låna ut pengar till folk som inte kan casha ett hus, ser du ner på dom också? Jag har inte dålig ekonomi, jag vill inte binda upp 300-400' i en rullande rosthög.

Kör du 2000 mil/år borde du kika på den här kalkylen: http://teslaclubsweden.se/tesla-model-3-lika-billig-som-en-volvo-om-du-far-volvon-gratis/
Citera
2019-10-06, 21:28
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Den stora kostnaden är inte leasingföretagets vinst eller låneföretagets ränta. Det blir ofta ganska lika kostnad att äga, leasa eller låna. Alla de stora kostnaderna med en bil är kopplade till bilens värde. En dyrare bil kostar nästan alltid mer, oavsett hur du äger den. Större värdeminskning, dyrare försäkringar, och högre verkstadakostnader när man fortfarande måste lämna in på märkesverkstad.

Vill du spara pengar, köp en billig bil.
Nja, kör du många mil så är det elbil som gäller: http://teslaclubsweden.se/tesla-model-3-lika-billig-som-en-volvo-om-du-far-volvon-gratis/
Citera
2019-10-06, 21:39
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Highwayroller
Jag själv kör en fin "statusbil". Med kredit hos en större bank. Varför? Jo matematiskt sätt så "Tjänar" jag pengar på det, japp precis tjänar.

Bilen kostar i runda slängar 800k. Gick in med 25% kontant. Har 1m i fonder där jag har en årlig avkastning på c.a 9.5%. Räntan på bilen är 2.95% där jag får tillbaka 33% av den på deklarationen.

Hade jag gått in med cash hade jag inte alls haft samma avkastning på mina fonder, eller pengar att röra mig med på samma sätt om något skulle hända eller liknande. Har flertalet vänner som är loaded med pengar men ändå finansierar sina bilar, då det är småkostnader i dagens samhälle. Dessutom är bialr mitt största intresse här i livet.
Jag ser då inte hur du skulle tjäna pengar på din bil...
Citera
2019-10-06, 21:48
Medlem
Pungpuckels avatar
Det säger att du troligtvis är en liten
al-shaabkebaab som saknar kreditvärdighet för att få ett lån på 300k men bara måste ha någonting att visa upp för hela håriga släkten..
Citera
2019-10-07, 13:36
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Citat:
Fast du måste väl köpa oljan, filtren, spolarvätskan då eller?
Spolarvätska får du 4 x 4 liter för 99kr på biltema.

Filter och olja köper du själv på nätet för just din bil för kanske 1500kr totalt. Gör allt själv för under 2000kr på en timme även om man har tummen mitt i näven så finns det tusentals instruktioner som man kan följa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in