2019-10-06, 23:25
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Detta snack med samhällskontrakt tror jag är atrunt. Vaddå samhällskontrakt. Frågar du folk på gatan vet de inte ens vad ordet betyder. Svenskar har en enorm tillit till samhället. Det gnälls på forum som detta, och ytterligare några gnäller hemma vid matbordet. De flesta är dock rätt obekymrade över samhällets utveckling. De jobbar på, betalar sina räntor, gnäller lite allmönt och sen bokar de en charterresa till kanarieöarna.

De som gnäller mest är arbetslösa som själva inte bidrar men är rädda för att invandrare ska ta de bidragen de sjölva har ”rätt” till.

Det överlägset största hotet mot stabilitet i Sverige är försämrad ekonomi.

Det är klart, skulle gängkriminalitet och våldtäkter eskalera till det tiodubbla så är det ju jävligt obra men inget talar för det idag.

Det är för att du inte begriper vad det innebär. Det handlar inte om att folk går omkring och aktivt gnäller utan om ett långsamt urholkande av hela grunden som det svenska systemet vilar på. Ökade motsättningar mellan många olika intressegrupper, minskat förtroende för myndigheter och medmänniskor, en minskad känsla av sammanhållning och ett gemensamt intresse och en ökad känsla av att mediautrymme, skattepengar och politiskt fokus går till perifera skitfrågor som ingen bryr sig nämnvärt mycket om i de breda folklagren. Det behöver inte vara samma frågor som utgör skitfrågor utan den ökade mångfalden skapar också många särintressen som tycker att deras frågor är viktiga och andra är oviktiga och att fokus på andra frågor än just de egna hjärtefrågorna utgör fokus på skitsaker.

Detta minskar solidariteten, viljan att betala för andras särintressen och undergräver därmed hela den svenska modellen. Det leder inte till undergång men ett helt annat samhälle än det som kommit att förknippas med föregångslandet Sverige och den svenska självbilden.
Citera
2019-10-06, 23:43
Medlem
mats_lindqvists avatar
Riksbankens uppdrag är att upprätthålla penningvärdet och den finansiella stabiliteten vilket till viss del är motstridiga krav. Tack vare en fundamentalt stark ekonomi har vi länge haft låg ränta och stabilt penningvärde. Men om konjunkturen viker och valutan försvagas såsom vi nu ser, så finns det risk för att inflationen ökar. Här tror jag riksbanken kommer att acceptera högre inflation än målet för att upprätthålla den finansiella stabiliteten. Så om konjunkturen tankar så tror jag på fortsatt låg ränta samtidigt som RB accepterar högre inflation, säg 3%. Jag tror inte man vågar höja räntan och därmed utlösa en kris.
Citera
2019-10-07, 00:17
Medlem
Ja det blir inga räntehöjningar att tala om de kommande åren, det skulle sänka tillväxten och riskera deflation i handeln, effekten skulle bli ytterligare påfrestningar på samhällskontraktet i form av ökad brottslighet.
Det enda som kan rädda situationen är ett totalt stopp på utgiftsökningarna i offentlig verksamhet och högre privat konsumtion, hjulen måste snurra fortare helt enkelt.
Citera
2019-10-07, 00:21
Medlem
JustZlatans avatar
Jag klagar inte om räntorna förblir låga i fem år till.
Citera
2019-10-07, 00:48
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är mycket troligt iaf.

Nej. Men en del har fått för sig att låga räntor leder till ökad skuldsättning. Men om jag frågar efter substans är det tomt. Helt tomt.

Att näringslivet får lägre kapitalkostnad, än de åker på med högre räntor.
Och långivarna får lägre ränteintäkter att spendera för.

Eller mer generellt. Omfördelningen från låntagare till långivare är på en låg nivå.

"Samhällskontraktet" verkar mest vara ett koncept som innebär att jag och andra skall plundras och parasiter av olika slag får vara med och dela på stöldgodset.
Dvs legaliserad crime.

Tackar så mycket för pensionen. Snart är det den 18:e igen...
Citera
2019-10-07, 01:20
Medlem
Sam.Boyds avatar
Vad är statens o kommunernas åtaganden och uppgift idag när alla har arbete och utlovas om olyckan o sämre tider inträffar.

Vad händer när allt fler upptäcker att resurserna inte räcker o man inte får det man under årtionden betalat in till?

Redan nu fryser åldringar o kommunen spar in på gatubelysningen i vissa kommuner.

Nu är dessutom Maggan Andersson ute o krigar mot hundratusentals småföretagare. Vilket kommer straffa sig.
Enda orsaken till detta är penningbrist i skattkistan.
Iof kan dumhuvudet också syssla med signalpolitik för att stryka MP o V medhårs.

Skuldsättningen är inget problem så länge folk har jobb. Men när ekonomin kyls av så kan man räkna med att en hel del folk blir av med jobben. Känner de övriga att de kan bli uppsagda så drar de ned på konsumtion, ombyggnationer o annat. Det sista folk vill bli av med är sin bostad o många kommer i sista stund känna behov av prioritera en buffert.

Och när bankerna känner av att allt fler inte klarar av sina lån stryps utlåningen, fastighetspriserna rasar. Paniken är ett faktum.

Då är det lätt att peka finger på de grannar som aldrig arbetat och mumsat i sig skattepengarna som bidrag.

Blir det riktigt illa växer hat och lögnen om allas lika värde uppdagas hos allt fler av de drabbade.
Citera
2019-10-07, 01:30
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mats_lindqvist
Riksbankens uppdrag är att upprätthålla penningvärdet och den finansiella stabiliteten vilket till viss del är motstridiga krav. Tack vare en fundamentalt stark ekonomi har vi länge haft låg ränta och stabilt penningvärde. Men om konjunkturen viker och valutan försvagas såsom vi nu ser, så finns det risk för att inflationen ökar. Här tror jag riksbanken kommer att acceptera högre inflation än målet för att upprätthålla den finansiella stabiliteten. Så om konjunkturen tankar så tror jag på fortsatt låg ränta samtidigt som RB accepterar högre inflation, säg 3%. Jag tror inte man vågar höja räntan och därmed utlösa en kris.

Stabilt penningvärde?
Kronan har tappat 20% mot övriga valutor.

Inflationen har dock inte hängt med, men jag har själv noterat minskade marginaler o viss ökad försäljning. När prishöjningarna kommer efter släpandes så är risken för en kraftig okontrollerad inflation stor. Jag tror inte folk kommer nöja sig med några procents lönehöjningar om allt importerat fördyras med 15- 30- 25-procent.
Citera
2019-10-07, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vad i all världen menar du??
Kan du försöka var lite tydligare. Lite mer exakt, så det du skriver blir avgörbart.
Det jag ärver, lagfarter, finansiella tillgångar lösöre är min egendom. De kan jag konsumera upp bäst jag vill. Det har ingen annan något med att göra.

Ok, så skolplikt är du väldigt negativ till. När barn/ungdomar väl lärt sig något är det svårt att få bort.

Så du förstår inte vad ett samhällskontrakt är. Hur ska jag förklara det tydligare? Jag talar inte om "DINA PENGAR" din förbannade mupp. Arvet jag talar om är samhället och landet som generationer på generationer har skapat. Sverige är en av världens äldsta nationalstater som riskerar att gå under inom min livstid.

Vad jag är negativ är beslut som tas på lös grund som påverkar landet för alltid. Skolplikten är ett instrument för att få in samtliga ungar i skolan där man förhoppningsvis lär ut läsa/skriva/räkna. Så nej jag är inte emot skolplikten och jag talar om allvarligare saker. Te.x som att skolan är ett skämt. En samhällsbärande pelare som är politiserad och allvarligt skadad. EU är ett exempel som kan få enorma konsekvenser. Redan idag är ca 40-50% av makten i Bryssel. Man har alltså gett bort suveränitet från det nationella parlamentet.
Citera
2019-10-07, 03:03
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
SEB:s förre chefsekonom Klas Eklund ser fem kommande billiga år för alla låntagare:

https://www.svd.se/extremt-billigt-att-vara-lantagare-minst-fem-ar-till

Tror vi att de låga räntorna driver på skuldsättningen ytterligare? Vilka konsekvenser får det för samhället? Och hur prissätter vi Samhällskontraktet egentligen?

Vilket skitsnack gällande banklån. En bankman tjänar pengar på att folk skuldsätter sig, så han är part i målet. Bankerna och finansinstituten spelar en av huvudrollerna gällande globalismen och ödeläggandet av västliga demokratier.

Samhällskontraktet? Vilket samhällskontrakt. Man har ju kört skadlig politik i decennier med just syftet att störta samhällskontraktet för att kunna tjäna pengar på det.
Citera
2019-10-07, 04:44
Medlem
Rufoss avatar
Tänk att få leva i dessa spännande tider.

Ni som insett vad som är på väg att hända med Sverige förstår ju vad jag menar.
Citera
2019-10-07, 05:10
Medlem
"Samhällskontraktet" innebär att folk/medborgare känner att de har moralisk skylldighet att bidra till staten med skatt och annat bara så länge samhället befrämjar deras intressen. Om folk/medborgare i allmänhet börjar uppleva att staten är emot dem, så kommer de göra allt för att fuska och motarbeta staten och ingenting för att gynna den.
Citera
2019-10-07, 05:45
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Man bör akta sig för bankfolks profetior.

Vad jag vet fanns inga profitior från bankhåll om att en kris stod för dörren i början av år 2008.

Vilka tjänar på kriser ?

Svaret är "dom stackars bankerna" som beslagtar låntagarnas intecknade fasta egendom i var nedgång.
Dessa nedgångar som i sin tur har skapats genom bankskulder och exponentiellt verkande räntor.
Det fanns folk som förutsåg krisen 2008 och talade om det. Men Eklund är väl en gammal sosse? Han vill väl att det skall vara som förut då sossestatsministern, LO och Volvo-chefen kunde snacka ihop sig om löner och växlingskurser utan att förorterna brann och Svensson ej hade råd att åka på semestern pga kronan förvandlats till en skräpvaluta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in