2019-10-06, 19:53
Medlem
Sooks avatar
O
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Han är en gammal sosse från de inre kretsarna som sen gick till ”motståndarna” på SEB.

Om du inte vet nåt hur ska du kunna debattera?

”Jag tror” väger extremt lätt. Om du inte vet sammanhanget och förstår begreppet ”samhällskontraktet” har du inget att bidra med om du inte kliver ner från din höga häst och diskuterar innehållet i premissen. Vill du ifrågasätta den får du allt rusta dig en aning bättre.
Ahh, så du bestämmer vilka som som får ha åsikter och vilka åsikter de får ha?
Citera
2019-10-06, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
De kompetenta klarar sig, de får flytta med när Scania drar hem till Tyskland, Volvo hem till Kina etc. Det är medelmåttorna som råkar illa ut, för dem står valet mellan att överlämna inkomst och samtliga tillgångar till staten eller att babbe kommer och hämtar det han vill ha därhemma, inklusive fru och döttrar.
Det var de dummaste jag hört. Scania t Tyskland och Volvo t Kina. Pratade för några timmar sen med en ingenjör som har flyttat hitt för att jobba på Volvo i Göteborg.

Troll.
Citera
2019-10-06, 20:04
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
O
Absolut inte. Men du förstår inte begreppet ”samhällskontrakt” precis som du inte tror gemene man förstår det. Du interpolerar din egen okunskap på den grupp du tror dig representera. Det är näst intill en dödssynd.

Tala för din egen sak och låt bli att låtsats vara en talesman för andra.

Snälla, läs på lite innan du ger dig in i en debatt utan att det minsta koll på personer, begrepp och argument (om man ger sig på själva premissen, grundargumentet, vill säga, annars är jag förlåtande). Annars blir det väldigt pinsamt.
Citera
2019-10-06, 20:13
Medlem
Mikibus avatar
Citat:
Detta snack med samhällskontrakt tror jag är atrunt. Vaddå samhällskontrakt. Frågar du folk på gatan vet de inte ens vad ordet betyder. Svenskar har en enorm tillit till samhället. Det gnälls på forum som detta, och ytterligare några gnäller hemma vid matbordet. De flesta är dock rätt obekymrade över samhällets utveckling. De jobbar på, betalar sina räntor, gnäller lite allmönt och sen bokar de en charterresa till kanarieöarna.

De som gnäller mest är arbetslösa som själva inte bidrar men är rädda för att invandrare ska ta de bidragen de sjölva har ”rätt” till.

Det överlägset största hotet mot stabilitet i Sverige är försämrad ekonomi.

Det är klart, skulle gängkriminalitet och våldtäkter eskalera till det tiodubbla så är det ju jävligt obra men inget talar för det idag.

"Jävligt obra" jaså det säger du? "Inget som talar för det idag" Jävla pajas! "Fråga folk på gatan", som att du vet ett skit om folk på gatan? Hur gammal är du och vad fan vet du om gängkriminalitet och våldtäkter? Din snusförnuftiga, lillgamla fåntratt! Hoppas du blir våldtagen och robbad på allt du har! Så kan vi gnälla lite allmänt och säga att det är "obra". Hur står det till med empatin egentligen? Finns inte en chans att du är över 20 bast, sett till din arroganta, pretentiösa attityd. Du vet inte ett skit om vad du pratar om.
Citera
2019-10-06, 20:15
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Detta snack med samhällskontrakt tror jag är atrunt. Vaddå samhällskontrakt. Frågar du folk på gatan vet de inte ens vad ordet betyder. Svenskar har en enorm tillit till samhället. Det gnälls på forum som detta, och ytterligare några gnäller hemma vid matbordet. De flesta är dock rätt obekymrade över samhällets utveckling. De jobbar på, betalar sina räntor, gnäller lite allmönt och sen bokar de en charterresa till kanarieöarna.

De som gnäller mest är arbetslösa som själva inte bidrar men är rädda för att invandrare ska ta de bidragen de sjölva har ”rätt” till.

Det överlägset största hotet mot stabilitet i Sverige är försämrad ekonomi.

Det är klart, skulle gängkriminalitet och våldtäkter eskalera till det tiodubbla så är det ju jävligt obra men inget talar för det idag.

När folk säger "sjukvården och polisen går på knäna och bensinskatten är för jävla hög" är det samhällskontraktet de pratar om, även om de inte använder just det ordet. När de säger "allt har blivit så jävla dyrt" pratar de om inflation och sjunkande kronkurs. Att folk saknar medelklassig vokabulär betyder inte att de saknar erforderlig kognitiv kapacitet för en intuitiv förståelse av begreppets essens. Ditt inlägg innehöll mest bara klassförakt och ingen substans, ditt jävla klapp-mongo.
Citera
2019-10-06, 20:28
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikibu
"Jävligt obra" jaså det säger du? "Inget som talar för det idag" Jävla pajas! "Fråga folk på gatan", som att du vet ett skit om folk på gatan? Hur gammal är du och vad fan vet du om gängkriminalitet och våldtäkter? Din snusförnuftiga, lillgamla fåntratt! Hoppas du blir våldtagen och robbad på allt du har! Så kan vi gnälla lite allmänt och säga att det är "obra". Hur står det till med empatin egentligen? Finns inte en chans att du är över 20 bast, sett till din arroganta, pretentiösa attityd. Du vet inte ett skit om vad du pratar om.
Om du nu ska kalla mig pajas så kan man väl argumenter lite. Vad exakt menar du talar för att morden kommer öka 10 gånger jämfört med dagens mängd. Kom igen. Berätta! Ge exempel på andra platser där det hänt.

Sen ska jag meddela dig att order obra är motsatsen till ordet bra. Det betyder således att något är dåligt.

Om du saknar läsförståelse så kan jag bara beklaga men när du inte har nåt att komma med blir det lite löjligt att kalla nån annan för pajas... så kom igen nu... lite argument tack.
Citera
2019-10-06, 20:32
Medlem
Citat:
O

Samhällskontraktet kan beskrivas som en pakt mellan de som ännu inte är födda, de som lever och de som är döda. Mittendelen - de levande har ett direkt band till de döda som lämnade något värdefullt efter sig. INGEN har någon som helst rätt att pissa bort arvet eller för den delen ge bort det arv som inte är deras att ge. Arvet ska varsamt lämnas över till framtida generationer, oförändrat eller förbättrat.

Detta förstår de flesta som en form av självklarhet. Folk som har haft riktiga skitliv med ofattbart slitsamma jobb har oftast kunnat hitta tröst i att deras barn och barnbarn får växa upp i en bättre värld.

Som en någorlunda konservativ person anser jag att det finns ett par dödssynder där kanske den viktigaste är att INTE ta beslut som är irreversibla eller väldigt svåra att "reparera". Invandringen är det uppenbara och det vet nog de flesta. Men vi kan slänga på ett totalt sönderfall av i princip samtliga samhällsbärande pelare där förtroendet är totalt urvattnat om inte helt förstört.

Förtroende går att bygga upp. Problemet är att det kanske tar 100 år. Men det löser sig nog det här, här finns inget att se, cirkulera.
Citera
2019-10-06, 20:33
Medlem
pinger99s avatar
Samhällskontraktet existerar inte.
Vi har våra värderingar, men utöver det så drivs "vi" av rädsla.

En belånad befolkning är en förslavad befolkning.
Man kan gardera det med ett stående hot om social stigma.
I all else fails... Använd våld i olika former.

Jag har en känsla att något stort kommer att hända snart.
(brukar hända sisådär vart 80-100:e år...)
Citera
2019-10-06, 20:34
Medlem
Bobby Knights avatar
Om det ska vara 5 billiga år för låntagare så måste "högkonjunkturen" bestå. Det finns ett scenario med låg inflation och negativ tillväxt så att folk som är överbelånade får sparken, vad ska banken göra då om dom inte kan betala sina bolån? Brustet samhällskontrakt rimmar jävligt illa med hög tillväxt i samhället för övrigt.
Citera
2019-10-06, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
T ex Schweiz har betydligt större andel utlandsfödda än Sverige.
hehe, ett bra politiker svar, som Svensson säkert hade köpt, men vilka länder kommer dessa utlandsfödda ifrån, det är ju ganska avgörande.
Citera
2019-10-06, 20:43
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Samhällskontraktet kan beskrivas som en pakt mellan de som ännu inte är födda, de som lever och de som är döda. Mittendelen - de levande har ett direkt band till de döda som lämnade något värdefullt efter sig. INGEN har någon som helst rätt att pissa bort arvet eller för den delen ge bort det arv som inte är deras att ge. Arvet ska varsamt lämnas över till framtida generationer, oförändrat eller förbättrat.
Vad i all världen menar du??
Kan du försöka var lite tydligare. Lite mer exakt, så det du skriver blir avgörbart.
Det jag ärver, lagfarter, finansiella tillgångar lösöre är min egendom. De kan jag konsumera upp bäst jag vill. Det har ingen annan något med att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Som en någorlunda konservativ person anser jag att det finns ett par dödssynder där kanske den viktigaste är att INTE ta beslut som är irreversibla eller väldigt svåra att "reparera".
Ok, så skolplikt är du väldigt negativ till. När barn/ungdomar väl lärt sig något är det svårt att få bort.
Citera
2019-10-06, 20:43
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
hehe, ett bra politiker svar, som Svensson säkert hade köpt, men vilka länder kommer dessa utlandsfödda ifrån, det är ju ganska avgörande.
Nej. Frågan gällde invandring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in