Citat:
Det vittnas ju om att rampen sitter kvar och är öppnad till viss del, men ändå såpass stängd att man inte kan ta sig in till bildäck den vägen.
Det intressanta är att om rampen är kvar och upprätt så kan vi avfärda haverikommissionens rapport. Det finns inte en chans att Estonia skulle gå under på 50 minuter om rampen var kvar. Eller för den delen om rampen var helt borta i min värld, men det är jag det.
Så hur man än vrider och vänder så blir det här påstådda hålet på skrovet intressant.
Det intressanta är att om rampen är kvar och upprätt så kan vi avfärda haverikommissionens rapport. Det finns inte en chans att Estonia skulle gå under på 50 minuter om rampen var kvar. Eller för den delen om rampen var helt borta i min värld, men det är jag det.
Så hur man än vrider och vänder så blir det här påstådda hålet på skrovet intressant.
De första två styckena har jag ingen bestämd uppfattning om då det är så många faktorer som tycks spela in. Bl.a. frågetecken runt internt läckage som eventuellt skulle kunna bero på bristande underhåll eller bristfälligt säkerhetstänk med uppställda dörrar med mera. Lastförskjutning kanske gjorde att något blev deformerat inne i fartyget också samtidigt så det är svårt att veta hur många minuter eller timmar det tar innan färjan sjunker med lite läckage framme vid bogvisir/bogramp.
Det sista stycket håller jag dock med om till 100% att det är intressant att spekulera om vilka skador som finns på skrovet. Kan ju vara nåt hål eller nån reva på sidan av fartyget eller undersidan också som skyndar på sjunkförloppet.
Jag har också tidigare funderat en del på foliehattsteorin att m/s estonia kolliderade med något och detta något skulle i så fall kanske kunna skada både bogvisir och repa sönder sidan/botten på skrovet. Detta har ju andra skrivit om tidigare också, det var en av de alternativa teorier som tidigt dök upp efter olyckan. Delvis rimmar denna alternativa teori med det som den officiella utredningen kommit fram till, bara vissa delar av förloppet blir annorlunda när man jämför dessa två utredningar/teorier.