2019-10-06, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Fast jag tror Greta Thunberg egentligen vill att alla andra ska slippa lida.

Hon har sagt precis tvärtom.
2019-10-06, 17:36
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Jag förstår att varnar för att vi står inför en massutrotning, att folk dör, och att hela ekosystem dör.

Jag vill gärna kämpa för att stoppa detta. Men innan jag lägger tid på det så vill jag ha bevis på att det stämmer. För om man tittar på siffrorna så har det aldrig tidigare varit så få som dör nu.

Orkanerna har minskat i antal och styrka sedan 2010.

Bränderna i Brasilien har minskat de senaste 10 åren.

Vattennivåhöjningen ligger konstant trots att vi har spytt ut mängder med co2.

Ökar i stilla havet som påstås snart ligga under vatten med utrotning som följd, har fått större landyta enligt satellitbilder.

co2 utsläppen ligger på all-time-low både i USA och EU, och fortsätter minska.
Hennes budskap är lyssna till forskarna. Dessutom brukar hon redogöra för IPCC:s modeller för olika mål angående koldioxidutsläpp och den ökning av global medeltemperatur som blir följden. Hon uppmanar också politikerna att börja fatta de beslut som är nödvändiga för att Parisavtalet ska kunna följas. Och slutligen refererar hon till forskningens uppfattning av de ekologiska konsekvenserna av global uppvärmning.

Det står dig fritt att sluta agera mot Greta och börja studera den befintliga forskningen.
Senast redigerad av theanthropologist 2019-10-06 kl. 17:40.
2019-10-06, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Hennes budskap är lyssna till forskarna. Dessutom brukar hon redogöra för IPCC:s modeller för olika mål angående koldioxidutsläpp och den ökning av global medeltemperatur som blir följden. Hon uppmanar också politikerna att börja fatta de beslut som är nödvändiga för att Parisavtalet ska kunna följas. Och slutligen refererar hon till forskningen uppfattning av de ekologiska konsekvenserna av global uppvärmning.

Det står dig fritt att sluta agera mot Greta och börja studera den befintliga forskningen.

Jag har studerat forskningen i ett antal år. Det är en kritisk detalj som jag inte har hittat:

Bevis, experiment, som visar växthuseffekten. Bevis för att växthusgaser kan höja temperatur.
2019-10-06, 17:42
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Tror du det funkar att någon sätter sig utanför Riksdagshuset och tex. propagerat för att alla måste äta mera kött bara de har ordentlig uppbackning?

I sådana fall är det ju konstigt att inte massor av olika initiativ och marknadsföringskampanjer blir lika storartade som Greta Thunbergs kampanj för klimatet.
För att genomföra en medial kupp av det slaget måste det finnas en mognad på marknaden (tillräckligt många dårar i populationen) för att budskapet ska få fäste. I dessa dagar när de flesta verkar ha gått över till icke köttätande dieter (även om de bara är ca 10 %, men jävligt högljudda) var det bara att trycka på knappen media activation.

Hemligheten, om det behövs någon, är att de unga fjuniga journalister som fortfarande har något tillfälligt påhopp där de kan manifestera sig samtliga är djurvänner och vegetarianer. Precis som Adolf Hitler.
Senast redigerad av Mr.Sweden 2019-10-06 kl. 17:48.
2019-10-06, 17:47
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Du får väl köpa ett torp och odla en kontakt med den som äger skogen så att du kan leva helt självförsörjande.
Nej, det funkar inte!
Eftersom jag ska betala fastighetsskatt måste jag odla mer än jag behöver för att sälja överskottet. Troligen måste jag då ha F-skattesedel och betala moms och då måste jag odla ännu mera.
Jag måste troligen också köpa en kärra eller vagn för att kunna leverera mitt lilla överskott.

I värsta fall räcker inte mitt lilla torp till för att odla det som behövs för att betala skatt och kärra så då måste jag arrendera en markbit av någon bonde i närheten och då kostar detta lite till så jag måste odla lite mera och då kanske jag måste köpa lite redskap för att hinna med.

Osv, osv.

Fast jag bor rätt bra som jag gör och går snart i pension, så jag skippar nog torpet ändå.
2019-10-06, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyllidyv
Hon har sagt precis tvärtom.
"Our house is on fire. I am here to say, our house is on fire...Adults keep saying, 'We owe it to the young people to give them hope.' But I don't want your hope. I don't want you to be hopeful. I want you to panic. I want you to feel the fear I feel every day. And then I want you to act. I want you to act as you would in a crisis. I want you to act as if our house is on fire. Because it is."
2019-10-06, 17:51
Medlem
Citat:
"Our house is on fire. I am here to say, our house is on fire...Adults keep saying, 'We owe it to the young people to give them hope.' But I don't want your hope. I don't want you to be hopeful. I want you to panic. I want you to feel the fear I feel every day. And then I want you to act. I want you to act as you would in a crisis. I want you to act as if our house is on fire. Because it is."

Den ja.
2019-10-06, 17:55
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Känner du dig själv skräckslagen?
Senast redigerad av Picamagpie 2019-10-06 kl. 17:59.
2019-10-06, 17:59
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyllidyv
Den ja.
Glöm inte bort vem Greta Thunberg talar till.
Hon vill att de som har makt att agera ska göra det så att vi andra ska slippa lida.
2019-10-06, 18:00
Medlem
Citat:
Hon vill att de som har makt att agera ska göra det så att vi andra ska slippa lida.

Citatet var väl till alla som inte gått med i Gretazismen.
2019-10-06, 18:00
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Lider du och känner dig skräckslagen?
2019-10-06, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Har du själv panik?
Nej! Men om jag var ung och ville ha ett liv att se fram emot och hade läst och förstått det som Greta läst och förstått och tagit till mig det så hade jag känt mig rädd. Och rädslan skulle inte ha minskat av de vuxnas reaktioner av likgiltighet, aggression, hyckleri eller politiska teater.

Världen tycks gå mot sitt slut men bara fragila barn har förstånd att oroa sig. De andra är upptagna med vardagligheter eller spekulerar i den tillväxt som får den globala medeltemperaturen att öka stadigt till den dag förbränning av fossila bränslen upphör helt, förmodligen ganska tvärt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in