2019-10-06, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
https://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/har-polisanmalts-vi-ser-allvarligt-pa-det/

Brukar inte ha så mycket till övers för fotbollsuporters som bråkar och förstör men det här är annat.

Eric Torell Mamma uttalar sig och banderollerna

Citat:
De utnyttjar Eric. Det är inte att hylla Eric, det är att utnyttja honom. Och de här polismännen, de har också familjer. Det är vanliga människor med syskon och föräldrar. Tankar går ju till deras familjer också.

https://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/har-polisanmalts-vi-ser-allvarligt-pa-det/
Citera
2019-10-06, 17:34
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det finns tre sätt att titta på det här:

Först har vi ACAB-gänget, som hysteriskt skriker ut att "polisen är MÖRDARE", helt onyanserat.

Sedan har vi (på andra sidan) de som tycker att det var helt OK, oundvikligt och i princip bra att polisen städade bort ett "mongo med vapen", mer eller mindre förenklat.

Sanningen (så som vi känner till den) är ju precis som du skriver ovan - en rad med olyckliga omständigheter staplades på varandra, med slutresultatet att tre poliser skjuter ner Eric.

Det som diskuterats i tråden bara till viss del är ju vilka omständigheter som kunde förhindrat den här trista händelsen. (Den vanligaste åsikten där är att "Det är pappans fel".) Som jag påtalat, i varje seriös haveriutredning går man från början till slut och granskar allt som leder till haveriet och personer som Eric behöver bättre skyddsnät än vanliga människor.

Att poliserna frikänns, eftersom de (som alla) har rätt till nödvärn (även om det var "inbillat nödvärn" denna gång) är inte särskilt överraskande. Domstolen prövar bara det som åtalet gäller. Resten får man hantera på annat sätt.

Jag instämmer i ett att Eric behövde bättre skyddsnät än vanliga människor. I brist på sådant tycker jag föräldrarna skulle tagit ett större ansvar men ingen kan naturligtvis klandra dom.

Rent krasst var det nog ingens fel att det gick som det gick men flera inblandade kunde gjort bättre insatser. Men kan man kräva att de skulle gjort bättre insatser? Troligtvis inte.

Är alla inblandade olämpliga i sina roller? I mitt tycke enbart poliskvinnan som fick panik och tömde magasinet utan att använda pistolens sikte alls.
Borde man väntat in förstärkning? Med facit i hand ja. Utan facit, nej.
(Har inga fantastiska exempel på rak arm i nutid men titta på t.ex. Mattias Flink, vad hade hänt om man avvaktat i det läget?)

Det som är nyckeln i detta fallet, precis som många andra naturligtvis, är att man kan inte veta på förhand. Man måste ta relativt snabba beslut och det är många parametrar i vågskålen.
T.ex. vad händer om det rör sig om en galning med skarpladdat vapen och man inte ingriper? Riskerar tredje person att skadas?
Om en sådan galning rör sig i mina trakter, vill jag att polisen ska avvakta och följa på avstånd? Nej!
Citera
2019-10-06, 17:41
Medlem
Polisen Agnes Olsson som pepprade 25 skott utan kontroll mot Eric är den farliga. Vi får hoppas att hon avslutar sin poliskarriär.

Skulle detta ha hänt om det var erfarna poliser? NEJ!
Citera
2019-10-06, 17:52
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otroligtmesig
Polisen Agnes Olsson som pepprade 25 skott utan kontroll mot Eric är den farliga. Vi får hoppas att hon avslutar sin poliskarriär.

Skulle detta ha hänt om det var erfarna poliser? NEJ!

Hon pepprade inte 25 skott. Ska du gnälla på nån av dom kan du åtminstone läsa på och ha torrt på fötterna...
Citera
2019-10-06, 17:55
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Eric Torell Mamma uttalar sig och banderollerna

Citat:
De utnyttjar Eric. Det är inte att hylla Eric, det är att utnyttja honom. Och de här polismännen, de har också familjer. Det är vanliga människor med syskon och föräldrar. Tankar går ju till deras familjer också.

Korrekt! Det är inte Eric som ligger dom varmt om hjärtat, det är hatet mot poliser som lägger sig i och sätter gränser för vad supportrarna får och inte får göra.
Ganska tragiskt egentligen att de här supportrarna inte har mer ryggrad och ansvarskänsla.
Citera
2019-10-06, 18:12
Medlem
welcometorealitys avatar
Bedrövligt att banderollen ska polisanmälas, jag tycker att det var fint gjort för att hedra Eric.

https://e.cdn-expressen.se/images/21/0d/210d88606567482eb412c26c3d762c88/16x9/640@60.jpg
Citera
2019-10-06, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Hon pepprade inte 25 skott. Ska du gnälla på nån av dom kan du åtminstone läsa på och ha torrt på fötterna...
Ursäkta, hela magasinet menar jag. Poängen kvarstår.
Citera
2019-10-06, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freescreech
Det är väl inte så konstigt om bedömt godtagbart nödvärn och nödvärnsexcess i det här fallet ändå inte utesluter att andra poliser kunde ha haft bättre omdöme och kunde ha agerat annorlunda? Ärendet handlar förstås om just de här poliserna vid det givna tillfället, inte vilka krav man i allmänhet borde kunna ställa på poliser.
Nu har ju domen inte vunnit laga kraft. Men frågan kvarstår varför det var okej att skjuta rakt in i flera bostäder, utsätta andra för extrem fara för liv och lem? Är det okej att döda flera för att stoppa en fiktiv fara?
Citera
2019-10-06, 18:25
Medlem
Åtminstone någon av dem bör tas av yttre tjänst. Får uppenbarligen panik och tunnelseende i pressade situationen. Det är inte nödvändigtsvis brottsligt, men det är inte någon som ska gå runt med skarpt vapen.

Kan de förflyttas till nån sorts skirvbordsarbete kanske?
Citera
2019-10-06, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Nu har ju domen inte vunnit laga kraft. Men frågan kvarstår varför det var okej att skjuta rakt in i flera bostäder, utsätta andra för extrem fara för liv och lem? Är det okej att döda flera för att stoppa en fiktiv fara?

Fiktiv fara och riktig fara spelar ingen roll, eftersom personen i situationen inte vet vilket det är.

Men som sagt, de bör inte ha den typen av uppdrag, eftersom personer som skjuter hela magasinet uppenbarligen får panik under press.
Citera
2019-10-06, 18:29
Medlem
NorthernAngels avatar
Frågan är; går dessa poliser runt beväpnade i samhället idag? De borde få livstidsförbud att bära vapen.

Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Jag instämmer i ett att Eric behövde bättre skyddsnät än vanliga människor. I brist på sådant tycker jag föräldrarna skulle tagit ett större ansvar men ingen kan naturligtvis klandra dom.
Rent krasst var det nog ingens fel att det gick som det gick men flera inblandade kunde gjort bättre insatser. Men kan man kräva att de skulle gjort bättre insatser? Troligtvis inte.

Är alla inblandade olämpliga i sina roller? I mitt tycke enbart poliskvinnan som fick panik och tömde magasinet utan att använda pistolens sikte alls.
Borde man väntat in förstärkning? Med facit i hand ja. Utan facit, nej.
(Har inga fantastiska exempel på rak arm i nutid men titta på t.ex. Mattias Flink, vad hade hänt om man avvaktat i det läget?)

Det som är nyckeln i detta fallet, precis som många andra naturligtvis, är att man kan inte veta på förhand. Man måste ta relativt snabba beslut och det är många parametrar i vågskålen.
T.ex. vad händer om det rör sig om en galning med skarpladdat vapen och man inte ingriper? Riskerar tredje person att skadas?
Om en sådan galning rör sig i mina trakter, vill jag att polisen ska avvakta och följa på avstånd? Nej!

Din avslutning. Men i detta fall var det ingen galning och han var inte beväpnad. Poliserna trodde det men de hade fel. Det var inte något annat hur ofta du än skriver det. Även efter rättegången låtsas folk som du att han var beväpnad. Varför jämföra med olika massmördare? det var ingen massmördare, det är hela sanningen, det finns inga men..... Detta var en kille med Downs syndrom som inte var beväpnat. Nej "det kunde" inte varit något annat; alternativa verkligheter finns inte. Sluta fantisera. Det kunde inte ha varit något annat än det var. Det finns bara en verklighet. Det kunde lika lite varit Hitler eller Jesus som några av dina massmördare. Det var vad det var, acceptera verkligheten.

Det kan ju vara dig polisen skjuter i dina trakter, när de tror att du är en beväpnad massmördare. Varför tar du för givet att det skall drabba någon annan? Kanske är det ditt barn nästa gång, kommer du bara säga att det kunde varit en massmördare då också?
Citera
2019-10-06, 18:39
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Har precis tittat på GW:s inlägg i TV4 ang. domen i detta fall.
Med all respekt för att GW är professor och en erfaren person inom området, kan jag bara inte hålla med honom.
Han berör öht inte föräldrarnas ansvar.
Han gör en liknelse om det varit 3 "vanliga medborgare" som gjort detta mot Eric..?? och då blivit dömda för detta annorlunda än domen.
Men snälla GW.., detta är en utopi!
Medborgare har inte den lagliga rätten.
Vi har en poliskår som är satta att stävja brott och kriminalitet. Thats it!
Blev förvånad hur GW ens tänkte tanken.. kanske dags att retirera?

Jag vet inte om du är medveten om att det är olagligt att låsa in någon mot dennes vilja. Vad skulle föräldrarna gjort menar du? Låsa in en människa och begå olaga frihetsberövande?

Det är poliserna som har det yttersta ansvaret för de går runt med vapen. Sedan tycker jag att leksakstillverkarna har ett ansvar att inte göra replikor. Någon orange plupp bör finnas som indikerar en leksak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in