Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Det finns tre sätt att titta på det här:
Först har vi ACAB-gänget, som hysteriskt skriker ut att "polisen är MÖRDARE", helt onyanserat.
Sedan har vi (på andra sidan) de som tycker att det var helt OK, oundvikligt och i princip bra att polisen städade bort ett "mongo med vapen", mer eller mindre förenklat.
Sanningen (så som vi känner till den) är ju precis som du skriver ovan - en rad med olyckliga omständigheter staplades på varandra, med slutresultatet att tre poliser skjuter ner Eric.
Det som diskuterats i tråden bara till viss del är ju vilka omständigheter som kunde förhindrat den här trista händelsen. (Den vanligaste åsikten där är att "Det är pappans fel".) Som jag påtalat, i varje seriös haveriutredning går man från början till slut och granskar allt som leder till haveriet och personer som Eric behöver bättre skyddsnät än vanliga människor.
Att poliserna frikänns, eftersom de (som alla) har rätt till nödvärn (även om det var "inbillat nödvärn" denna gång) är inte särskilt överraskande. Domstolen prövar bara det som åtalet gäller. Resten får man hantera på annat sätt.
Jag instämmer i ett att Eric behövde bättre skyddsnät än vanliga människor. I brist på sådant tycker jag föräldrarna skulle tagit ett större ansvar men ingen kan naturligtvis klandra dom.
Rent krasst var det nog ingens fel att det gick som det gick men flera inblandade kunde gjort bättre insatser. Men kan man kräva att de skulle gjort bättre insatser? Troligtvis inte.
Är alla inblandade olämpliga i sina roller? I mitt tycke enbart poliskvinnan som fick panik och tömde magasinet utan att använda pistolens sikte alls.
Borde man väntat in förstärkning? Med facit i hand ja. Utan facit, nej.
(Har inga fantastiska exempel på rak arm i nutid men titta på t.ex. Mattias Flink, vad hade hänt om man avvaktat i det läget?)
Det som är nyckeln i detta fallet, precis som många andra naturligtvis, är att man kan inte veta på förhand. Man måste ta relativt snabba beslut och det är många parametrar i vågskålen.
T.ex. vad händer om det rör sig om en galning med skarpladdat vapen och man inte ingriper? Riskerar tredje person att skadas?
Om en sådan galning rör sig i mina trakter, vill jag att polisen ska avvakta och följa på avstånd? Nej!