2019-10-06, 09:52
Medlem
För min egen del leasar jag sedan runt 10 år och är både nöjd och har hygglig ekonomi.
Nästa bil (nyss beställd)kommer att kosta mig 135k på två års kontrakt inklusive precis allt utom bränsle och däckskiften/hotell. Jag har ett bra avtal så övermil kan i princip inte uppkomma för mig. Försäkring mot oförutsedda händelser som "glass i baksätet" ingår, med självrisk, om man skulle ha otur.
Bilen skulle kosta runt 375k att köpa om man är riktigt bra på att pruta eller har ett bra ramavtal(430k brutto).
Så summa summarum, för mig är kostnaderna helt rimliga och ger fullt jämförbara kostnader med att köpa ny bil vartannat till vart tredje år. Stora fördelen är att jag kör ny bil utan överraskningar och kan t.ex välja vilken galen färg eller utrustning jag vill utan risk (nåja vissa begränsingar finns) att det eller något annat skulle kunna ge en risk ekonomiskt vid inbyte.
Nackdelen är väl i stort sett knytet till mitt eget ego, jag väljer nog finare/dyrare bil än om jag betalat allt "up front".
Total milkostnad blir någonstans mellan 46-48mil vid min körsträcka , och extramil kostar bara bränsle så länge vi inte talar om tusentals mil.

För mig är valet ganska enkelt, och jag känner att jag har koll.

Dick
Citera
2019-10-06, 10:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Man köper en ”fetare bil” eftersom det är det mest ekonomiska att göra. Jag har inga lån på några bilar eller annan konsumtion
inget annat).
Leasing skulle jag kunna tänka mig.. får se nästa gång det skall bytas bil.
Bolån är för töntar å fattiglappar. Sitt boende cashar man, likväl som en eventuell bil.
Citera
2019-10-06, 10:05
Medlem
ormbitens avatar
Gemensamt för många leasingtagare verkar vara att dom råkar köra för många mil... Dom råkar uppenbarligen teckna avtal med för kort körsträcka.
Har senaste året justerat väldigt många kilometerräknare åt leasingbilskunder.
En del av dom väljer att justera bort ett par tusen mil varje år.
Även en del bilhandlare ber mig justera på typ tre år gamla bilar.
Det fuskas oerhört mycket där ute.

(Nej! Jag har inget dåligt samvete, så den frågan kan ni lägga ner direkt.)
Citera
2019-10-06, 10:14
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitk
Jag har bra ekonomi.
Jag leasar för att det är e bekvämt. Vad jag än behöver göra med bilen så står leasingföretaget för det. Det enda jag betalar är skatten och soppan.
Dom byter däck, fyller på olja, byter filter, fyller på spolarvätska, service. Det är väldigt bekvämt tycker jag
Allt det du nämner kan man göra själv 1 gång per år, och tar cirka 1h.

Du betalar det varje månad, för en ”tjänst” som utförs en gång per år.

Att man som privatperson leasar en bil är helt befängt, inte konstigt att Lyxfällan går på bästa sändningstid.
Citera
2019-10-06, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Gemensamt för många leasingtagare verkar vara att dom råkar köra för många mil... Dom råkar uppenbarligen teckna avtal med för kort körsträcka.
Har senaste året justerat väldigt många kilometerräknare åt leasingbilskunder.
En del av dom väljer att justera bort ett par tusen mil varje år.
Även en del bilhandlare ber mig justera på typ tre år gamla bilar.
Det fuskas oerhört mycket där ute.

(Nej! Jag har inget dåligt samvete, så den frågan kan ni lägga ner direkt.)

Jag kan tänka mig att mätarskruvning har fått ett rejält uppsving sedan privatleasingen slog igenom. Egentligen kan du ju helt och hållet strunta i milbegränsningen och bara ställa tillbaka mätaren när det är dags att lämna tillbaka bilen. Själv skulle jag nog i möjligaste mån undvika att köpa en begagnad bil som varit privatleasad, dels p.g.a eventuellt mätarfusk men också då jag tror att många inte är speciellt rädda om en bil som man bara hyr och inte äger själv. Då tänker jag på kallstarter utan motorvärmare, hög fart över fartgupp, upp och ner för höga trottoarkanter m.m. Det är nog mycket snett, vint och glappt på en tre år gammal leasingbil.
Citera
2019-10-06, 14:18
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
För min egen del leasar jag sedan runt 10 år och är både nöjd och har hygglig ekonomi.
Nästa bil (nyss beställd)kommer att kosta mig 135k på två års kontrakt inklusive precis allt utom bränsle och däckskiften/hotell. Jag har ett bra avtal så övermil kan i princip inte uppkomma för mig. Försäkring mot oförutsedda händelser som "glass i baksätet" ingår, med självrisk, om man skulle ha otur.
Bilen skulle kosta runt 375k att köpa om man är riktigt bra på att pruta eller har ett bra ramavtal(430k brutto).
Så summa summarum, för mig är kostnaderna helt rimliga och ger fullt jämförbara kostnader med att köpa ny bil vartannat till vart tredje år. Stora fördelen är att jag kör ny bil utan överraskningar och kan t.ex välja vilken galen färg eller utrustning jag vill utan risk (nåja vissa begränsingar finns) att det eller något annat skulle kunna ge en risk ekonomiskt vid inbyte.
Nackdelen är väl i stort sett knytet till mitt eget ego, jag väljer nog finare/dyrare bil än om jag betalat allt "up front".
Total milkostnad blir någonstans mellan 46-48mil vid min körsträcka , och extramil kostar bara bränsle så länge vi inte talar om tusentals mil.

För mig är valet ganska enkelt, och jag känner att jag har koll.

Dick

Om du skulle köpa en istället så skulle du förlora ca 200k på den tiden när du säljer och sälja en mainstream bil är jobbigt o tar tid om man inte ska godta ett skambud

Leasing är bra i viss mån . Dels för dom som inte orkar skruva Och pajar den är de bara o ringa efter en ny
Citera
2019-10-06, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Som sagt, du kan inte ha läst mitt inlägg. Kan förklara mer utförligt för din skull:

Eftersom jag bara finansierar halva bilen med lån så kan jag oftast förhandla fram en riktigt bra ränta. Mitt nuvarande billån har en ränta på 1,99%. Samtidigt har jag en snittavkastning på börsen på 10-15% per år.

Hur kan det vara en bättre affär att betala bilen kontant?
Då borde du söka jobb hos Warren Buffet, snittavkastnig för alla på hela planeten ligger på 8% per år, du som klarar 10-15% om året kommer innan du dör äga alla pengar på planeten.
Citera
2019-10-06, 14:20
Medlem
Citat:
Det beror sig ju helt på vilka bilar du jämför. Exempel: en Renault Clio för 150 000:- kan inte förlora mer än hela sitt värde. Efter två år har den tappat 50 000:-.

En Volvo/BMW/Mercedes för 500 000:- förlorar typiskt sett 150 000:- på två år.
Ja sätter man sig i en liten dödsfälla som dessa minibilar för att spara lite pengar så räknar jag med att man har rysk roulette som försörjning
Citera
2019-10-06, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highwayroller
Jag själv kör en fin "statusbil". Med kredit hos en större bank. Varför? Jo matematiskt sätt så "Tjänar" jag pengar på det, japp precis tjänar.

Bilen kostar i runda slängar 800k. Gick in med 25% kontant. Har 1m i fonder där jag har en årlig avkastning på c.a 9.5%. Räntan på bilen är 2.95% där jag får tillbaka 33% av den på deklarationen.

Hade jag gått in med cash hade jag inte alls haft samma avkastning på mina fonder, eller pengar att röra mig med på samma sätt om något skulle hända eller liknande. Har flertalet vänner som är loaded med pengar men ändå finansierar sina bilar, då det är småkostnader i dagens samhälle. Dessutom är bialr mitt största intresse här i livet.
Nej för börsen har ju aldrig kraschat
Citera
2019-10-06, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Eller för dom som vill ha den där nyare bilen men inte låsa upp kapital som istället kan investeras och ge avkastning. Om det blir billigare att leasa, så är det ett rationellt val, oavsett om man har möjlighet att köpa bilen eller ej.

För egen del föredrar jag varken eller - jag kör en gammal skruttig bil som tar mig från A till B och investerar det kapital som det sparar mig att inte köpa en dyrare bil. För övrigt förstår jag inte varför en del, rätt många faktiskt, får för sig att det ligger någon form av status i att ha en ny bil. Den enda slutsats som går att dra av att en person har en ny bil eller andra onödigt dyra prylar, är att personen ifråga är irrationell, vilket knappast är statushöjande (för den händelse att det är vad personen ifråga eftersträvade).
En del kör skruttbil, går i ullaredkläder, bor i liten lägenhet, äter nudlar, alla som inte gör så är irrationella.
Citera
2019-10-06, 14:31
Medlem
Citat:
Förr var en dyr bil en statussymbol mem så är det inte längre. En dyr hobbybil är en sak, men en dyr familjebil signalerar bara idioti.

Själv körde jag ofta Volvo/BMW förr i tiden, men nu köper jag uteslutande billigare bilar. Senaste tre har varit Renault/Kia/Opel. Köper alltid nytt men låser mig inte till ett märke utan handlar där jag får bäst rabatter. Och som sagt, max 300 000:-. Köper heller aldrig bilar med enbart två års nybilsgaranti. Tre år är absolut minimum, vilket brukar gå fint att förhandla med i priset. Vissa bilmärken har 5 år som standard, vilket så klart är ännu bättre i och med att jag byter var fjärde år.
Ja kvalitet är idioti, bättre att köpa skit ofta
Citera
2019-10-06, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullibrallan
Bolån är för töntar å fattiglappar. Sitt boende cashar man, likväl som en eventuell bil.
Jo jag är både tönt och fattiglapp i 3-4 år till, för då är jag utan bolån och äger då villa, sommarstuga och hus på Phuket och allt utan lån..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in