2019-10-05, 15:09
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Ja du mr Nobody, att kalla mig IT-nörd ör nog så långt från verkligheten du kan komma. Men du verkar trivas där. Långt från verkligheten.

Ta nu och läs ditt eget inlägg en gång till. Med lite eftertanke.
Du säger att riskmedvetna hoppare som dig överlever. Andra inte.
Hur kan du säga så. 9 av dina vänner har omkommit.
Jag väljer dock att läsa ditt uttalande som ett försök att sänka mina tankar, och slätar över.

Jag själv har stor respekt för hoppare. Jag vet att de flesta är noggranna och medvetna om hur man ska bete sig. Samtidigt kan ingen förneka att det i sakens natur finns ett visst mått av risktagande, eller t o m dödsförakt ( starkt ord som inte ska övertolkas).
Typ 98% av Sveriges befolkning hoppar inte för att de anser att risken är för stor.

Statistik visar att flygolyckor i samband med hoppning är en liten orsak till de dödsolyckor som förekommer. Rena hoppolyckor är betydligt vanligare än flygolyckor vid hoppning. Jämför man sedan hopp från plan med basejump så blir statistiken än tydligare. Olycksfaktorn ökar avsevärt vid basejump. Ändå utsätter sig dessa riskmedvetna personer för detta frivilligt. T o m basejump.
Jag har inget problem med det. Det är upp till var och en.

Men risktänkandet hos basejumpare kan nog ifrågasättas. Om sedan dessa har påverkan på säkerhetsarbeten inom hoppning ökar ifrågasättandet.

Men när vi diskuterar olyckan i Umeå, och dess orsaker, så måste vi ha detta tankesätt med i beräkningen. Från ax till kaka så att säga.

Riskfaktorn att råka ut för en flygolycka i samband med hoppning är låg. Mycket låg. Jag tror t o m de flesta hoppare bortser från den. Inte ens tänker på det. Dessutom utgår man från att det alltid går att göra nödhopp. Vilket dock visar sig svårt. Undrar föresten om det finns tillförlitlig statistik över nödhopp i samband med hopp-flygolyckor.

Men för att risken för flygolycka ska vara låg så måste samma riskmedvetandet som gäller för hoppningen givetvis genomsyra hopp-flygning, och organisationen av densamma.

Är det då en slump eller inte att SE-MES havererade eller inte?
Har man varit tillräckligt riskmedveten?
Kan man lära sig något?
Eller som mr Nobody, köra vidare i samma hjulspår och skylla på alltings jävlighet. Och på Transportstyrelsen.

Vad som tekniskt orsakade olyckan är ganska väl utrett här.
Men vad låg bakom?
Varför hamnade man där?
Detta handlar inte om stallfarter, molnbaser, knop och vikter. Utan om ett medvetet beteende.

Jag räknar med att bli kraftigt emotsagd, pga min tydlighet och ev tekniska brister. Men helheten stämmer.
Inget av nedanstående är orsaken till olyckan. Men den sammanlagda hanteringen skickar tydliga signaler.

Vikten har debatterats. Övervikt verkar vara klarlagt, även om klubben skyller på TS. Men varför ta den risken. Fel 1.
Vi brukar göra så? Det Är inget bra svar.

Viktfördelningen är samma sak. Jag har noll koll på % och cm, men har förstått att man ligger utanför det tillåtna . Igen. Fel 2.
Varför. Okunskap eller medveten rutin.

Flygning på över 4.000 m under lång tid är emot regelverket. Fel 3.
I väntan på lucka att hoppa i har man cirkulerat runt under lång tid.
Tog den orutinerade piloten det beslutet själv, eller fanns önskemål.

Vädret kan diskuteras länge. Faktum är i alla fall att det var moln vid olyckstillfället. Piloten hade ej kompetens för detta och borde inte varit där. Fel 4.

Liften hade vid olyckstillfället varit uppe i luften 40 min under troligen pressade förhållanden. Piloten kan då ha upplevt press/motivation att till slut genomföra fällningen. Rätt beslut hade varit att avbryta, eller fälla på lägre höjd. Fel 5.

Dessa 5 fel, plus kanske några till, leder fram till ett stort fel.
Den oerfarne piloten startar med övervikt och felaktig viktfördelning i ett förhållande han inte borde flugit i. Detta toppas med att ligga för länge på höjd och närhet till moln. Möjligen också med viktförflyttningar i kabinen. Men det vet vi inte.

Jag har svårt att se att den oerfarne piloten, på egen hand, medvetet, beslutat att flyga på detta sätt. Om han gjort det så är han en mycket svårförstådd person. Han riskerar i varje sekund om inte annat, sin egen flygbehörighet. Han har ingen egen vinning att göra fel, mer än ökad status bland passagerarna.

Slutsatsen blir att antingen hade han inte kunskapen och förmågan att leda flygningen, eller också fanns en kultur som han inte rådde på.

Jag slogs tidigt av frågan vad som gjorde att denna lift skulle genomföras, trots de problem som fanns.
En annan fråga är att klubbens flygchef fanns på plats, och var uppe i luften med ett annat plan. Enligt uppgift en rundtur med vänner.
Men både start och planerad landning sammanfaller. Finns samband ?
Åker man upp på rundtur i risk för instrument-väder?

Som svar på detta inlägg kommer alla klubbvänner att påstå att jag har fel i detaljer. Det må vara sant. Men jag ser helheten. Och faktum är att flygplanet störtade.
Slump?
Väldigt få flygplan störtar av slump.

I dagarna har vi dessutom sett att norska rättsapparaten börjar lyfta på stenarna i Kebnekaise-olyckan. Ett tydligt tecknen att just regelefterlevnad har en annan betydelse idag än för bara 10 år sedan, då antagligen många av trådens ivrigaste aktörer var som mest i aktion.
Jag väntar fortfarande på när åklagarna ska gå ut med att man tittar på Umeå.
Mycket ordbajseri, men men! 98% av befolkningen hoppar inte för att det är fullständigt ointressant för dom.
Citera
2019-10-05, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Mycket ordbajseri, men men! 98% av befolkningen hoppar inte för att det är fullständigt ointressant för dom.

Jag kan faktiskt delvis hålla med dig om de 98%.
De flesta är givetvis inte intresserade. Men ganska många anser också att det är för farligt.

Synd du inte orkade läsa hela, och ta till dig helheten. 98 % exemplet var ju bara en bisats.
Senast redigerad av Lacus 2019-10-05 kl. 15:38.
Citera
2019-10-05, 20:28
Medlem
Citat:
Jag kan faktiskt delvis hålla med dig om de 98%.
De flesta är givetvis inte intresserade. Men ganska många anser också att det är för farligt.

Synd du inte orkade läsa hela, och ta till dig helheten. 98 % exemplet var ju bara en bisats.
Du riskerar att få en god del av hoppkollektivet emot dig, just pga ditt eftettänksamma resonerande kring de Verkliga faktorerna i ume.kraschen. Så gör man bara inte i svedala - där snackar man i stället runt. Och runt.
Citera
2019-10-06, 02:15
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Övervikt verkar vara klarlagt, även om klubben skyller på TS. Men varför ta den risken. Fel 1.

Om du kan släppa den registreringsmässiga biten för ett ögonblick, vi har bara rykten runt hur missmatchen med 1814 vs 1905kg uppstått så kan du kanske förstå att flygmaskinen mkt enkelt kan registreras för 1905kg. Vid olyckstillfället var vikten inom det konstruktivt tillåtna för maskintypen.
I haveriorsaksfrågan är inte vikten en issue. Ja, de var definitivt för tunga vid start oavsett registreringsfrågan men det har inte haft del i olyckan.

Citat:
Viktfördelningen är samma sak. Jag har noll koll på % och cm, men har förstått att man ligger utanför det tillåtna . Igen. Fel 2.

Under start och stigning var man baktunga. Havkom har inte ännu bottnat i det godkännande som maskinen har för fallskärmshoppning och som medger att maskinen har ett utökat tyngdpunktsläge mot att envelopen är minskad för detta. Förhoppningsvis är det det i slutrapporten.
Jag påstår att det sannolikt är så att man var väl inom den tillåtna tyngdpunkten för parachute operations. Eftersom jag inte sett hela det supplementet så vet jag inte, men de delar jag sett pekar på det. Från att man ligger på väg in mot dropfinal och öppnar dörren för att släppa hopparna är maskinen i den del av operationen där det är tillåtet att ha ett antal hoppare utanför maskinen, i en sån konfiguration att ordinarie tyngdpunksläget inte kan innehållas. Man har kompenserat detta med ett relativt snävt fartområde, begränsingar i tillåten motoreffekt och hur orent man tillåts flyga samt hur lite man får luta flygplanet.
Det kan alltså vara så att TP var inom tillåtet område när olyckan skedde.

Citat:
Flygning på över 4.000 m under lång tid är emot regelverket. Fel 3.
I väntan på lucka att hoppa i har man cirkulerat runt under lång tid.

Man har inte cirkulerat speciellt länge. Denna maskin är ingen raket till 4000m, tvärtom är den känd för att ta lite tid på sig. Flyger man dessutom med övervikt tar det förstås en stund. Minns inte exakt men man fick väl vänta lite medan trafikärran gjorde sin inflygning. Detta är fullständigt normalt och inget konstigt, annat än att vi iallafall försökte undvika holdings så långt möjligt mht onödig flygtidskostnad.
Man får inte alls flyga >4000m utan syrgas. Dock är det i praktiken så att det är god marginal mot syrebrist och risken att en pilot påverkas av en liten stund några hundra meter över är minimal.
Så, mot bestämmelserna men det har med väldigt stor sannolikhet inte påverkat.
Vet någon förresten om piloten var rökare eller inte ? (Rökning påverkar syreupptagningen mycket och reglerna är anpassade för rökare, som kanske är gamla osv.)
Som jag tidigare skrivit, i vissa länder är maxhöjd utan syrgas högre än den höjd de var på vid olyckstillfället.

Citat:
Vädret kan diskuteras länge. Faktum är i alla fall att det var moln vid olyckstillfället. Piloten hade ej kompetens för detta och borde inte varit där. Fel 4.

Nej, så var det ju inte. Piloten skulle hållit lagligt avstånd till moln(kan ha gjort det också, det vet vi inte). VFR-flygning skall ske med avstånd minst 1.5km i sidled och 300m i höjdled till moln. Man får flyga under moln, vid sidan av moln och även ovanför. Dessa avstånd är egentligen till för att man skall hinna upptäcka och undvika andra flygfarkoster och inte som skydd mot att råka flyga in i moln.
Den stigning som gjordes kan ha gjorts för att innehålla korrekt höjd över moln, vi vet inte mer än så. Jag tror inte det var fallet men vi har inga data för att uttala oss hur det faktiskt var.

Citat:
Liften hade vid olyckstillfället varit uppe i luften 40 min under troligen pressade förhållanden.

Du skriver att du ser helheten. På vilka grunder bygger du påståendet att det hade vart 40 minuter med pressade förhållanden? Det var bra väder på lägre höjd och mycket troligt att det var relativt klart ovan flygplatsen vid start. Allt var som upplagt för en bra lift.
Nej, du ser inte helheten här. Du lägger till egna ideer i händelseförloppet som inte riktigt har bäring på verkligheten.

Jag flög hoppare i mer än 10 år. Upplevde aldrig ngn press, det var inte så hoppkollektivet fungerade i de klubbar jag flög. Den erfarenheten, hur det fungerade där jag höll till, måste ha ett värde i denna diskussion. Det har säkert förekommit att man pressat vid ngt tillfälle men jag tror inte det är så det fungerar i hoppsverige.
Piloten kan ha upplevt press utan att den fanns, det är inte alls osannolikt speciellt med den ringa erfarenheten han hade.
Det är bland annat där flygtidskraven som ställs kommer ifrån, att piloten inte skall vara helt grön utan ha i alla fall lite erfarenhetsbank att ta av. Alla kommer dock vara nya i hoppvärlden eftersom ingen föds som rutinerad hoppilot.

Citat:
Rätt beslut hade varit attklubbens flygchef fanns på plats,

Menar du att flygchefen skulle vart där alla dagar som den piloten flög ?
Det som framkommit hittills verkar vara en seriös inskolning av piloten och någon(flygchefen?) flög ju med ett pass på morgonen. När man har utbildat och godkänt en pilot så är ju denne befälhavare och ska klara att stå på egna ben.
Att ha flygchefen på plats och titta upp och säga “nu är det okey, du kan åka” hjälper föga då det mycket väl kan hinna växa till sig moln från beslutet till 4000m.
Man verkar ha gjort en seriös utbildning, följt upp och godkänt piloten. Mycket mer än så kan man inte kräva i detta läge.

Citat:
Men både start och planerad landning sammanfaller. Finns samband ?
Åker man upp på rundtur i risk för instrument-väder?

Det var mycket fint flygväöder den dagen. Molnbasen låg ju på ganska många tusen fot och en normal flygning i ett klubbflygplan sker på 1000-2000fot.

Här tolkar du in så många egna fantasier att det faktiskt börjar närma sig foliehattsnivå.
Det var perfekt flygväder. Om du tror att man godkänt piloten(= han blir befälhavare och tar alla beslut och allt ansvar) medan man egentligen inte trodde/litade på honom så tycker jag definitivt du skall skapa en alternativ tråd i konspirationsforumet.

Det här är inte att se helheten, det är att fantisera vilt.
Citera
2019-10-06, 09:59
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Om man vill diskutera helheten så är sannolikt kärnan i själva händelsen:
1) Oerfaren pilot som var mer eller mindre helt ny i hoppflygning.
2) Beslutet att gå över molnet för fällningen. Sannolikt missbedömt hur mycket högre molntoppen låg än flygmaskinen och bristande insikt i att konvektiva moln som Towering Cumulus kan växa på höjden relativt fort. Det felaktiga beslutet har sitt ursprung i den låga erfarenheten av hoppflygning. Missbedömningen är troligen kärnan i denna punkt och inte press.
3) Behovet av stigvinkel för att gå över molnet blev högre än det piloten hade tänkt sig och farten minskade successivt när piloten höjde nosen för att nå över.
Brist på erfarenhet har troligen gjort att han blev lurad av molnens formation och trodde att nosen inte var lika hög som den var och uppmärksamheten på fartmätaren var därför för låg.
Bristen på erfarenhet och avsaknad av instrumentutbildning gjorde troligen att piloten tittade ut istället för på instrumenten vilket sannolikt gjorde att han lurades av molnens form fick en lite skev bild av vad som var nedåt. Det blev därför svårt att bibehålla situationsmedvetenheten(SA) och han började få svårt att flyga maskinen korrekt redan en stund före olycksförloppet.
4) När maskinen närmade sig olycksförloppet upplevde piloten troligen att det inte stämmer men han kunde troligen inte reda ut varför farten sjönk och varför planet upplevdes dra snett och varför han tvingades hålla styrspaken till höger. Om det inte hade funnits moln hade han kunnat se det med hjälp av marken men nu fanns inte den hjälpen. Sinnesvillorna påverkar redan nu möjligheten att flyga flygplanet.
5) Farten blev för låg och maskinen vek sig/ klippte över vänster vinge. Att maskinen klippte trots att maskintypen är känd för att stalla mycket snällt har sannolikt berott på att maskinen flugits rejält orent och att piloten korrigerade sneddragningen med skevroder istället för sidroder. I denna envelop skall flygmaskinen flygas med minst 70knop och kulan får vara högst en diameter off. Det är mer eller mindre fastställt att maskinen flögs långt under det och troligen var kulan långt utanför en diameter off. Den låga erfarenheten, totalt och på typen är sannolikt huvudorsak här.
6) Efter stall/vikning hamnade maskinen inne i moln och piloten hamnade i spatial desorientering och kunde inte reda ut situationen.

Övriga delar, tyngdpunkten vid hoppfinalen var sannolikt mindre långt bak än om hopparna klängt utanpå maskinen och det har troligen inte haft någon direkt påverkan.
Den vikt maskinen hade låg vid olyckstillfället inom det som flygplanstypen är konstruerad och godkänd för.

Övervikten vid start, registreringsmissen med MTOW 1814 resp 1905kg och att man låg utanför godkänt tyngdpunktsområde vid start/stigning är intressant och kan diskuteras men det är inte en del av det direkta olycksförloppet. Detsamma gäller att man befann sig ngt högre än 4000m utan syrgas.
Senast redigerad av OmedelSvensson 2019-10-06 kl. 10:03.
Citera
2019-10-06, 10:02
Medlem
Svaret från Omedel var det förväntade, med ett stort undantag.

Förväntade Fakta i varje detalj som visar att just den inte orsakade olyckan.

Däremot inte mycket om bakgrunden till det inträffade.

Kärnpunkten i mitt inlägg lämnas obehandlat.

Citat
Dessa 5 fel, plus kanske några till, leder fram till ett stort fel.
Den oerfarne piloten startar med övervikt och felaktig viktfördelning i ett förhållande han inte borde flugit i. Detta toppas med att ligga för länge på höjd och närhet till moln. Möjligen också med viktförflyttningar i kabinen. Men det vet vi inte.

Jag har svårt att se att den oerfarne piloten, på egen hand, medvetet, beslutat att flyga på detta sätt. Om han gjort det så är han en mycket svårförstådd person. Han riskerar i varje sekund om inte annat, sin egen flygbehörighet. Han har ingen egen vinning att göra fel, mer än ökad status bland passagerarna.

Slutsatsen blir att antingen hade han inte kunskapen och förmågan att leda flygningen, eller också fanns en kultur som han inte rådde på. Slut citat

Jag kan ha fel i allt. Men ändock inträffade en olycka. Precis som Harrisburg, så osannolik att den inte kan ha inträffat. Alla inblandade har agerat exemplariskt.
Det är OK att bryta mot regler. Bara de inte orsakar en olycka. Och inträffar en olycka ändå så har regelbrotten inget med saken Att göra.
Olyckan är en slump. Punkt.

Det som inte var förväntat i svaret var att Omedel har förfalskat ett citat från mig.

”Rätt beslut hade varit...........”. Så har jag inte skrivit. Det är klippt och klistrat.

Jag skriver ”Rätt beslut hade varit att avbryta, eller fälla på lägre höjd. Fel 5.”

Flygchefen tas upp ett antal stycken ner i texten, i ett annat sammanhang.
Citera
2019-10-06, 10:08
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
”Rätt beslut hade varit...........”. Så har jag inte skrivit. Det är klippt och klistrat.

Jag skriver ”Rätt beslut hade varit att avbryta, eller fälla på lägre höjd. Fel 5.”

Flygchefen tas upp ett antal stycken ner i texten, i ett annat sammanhang.

Japp, ett misstag i redigeringen när jag kortade inlägget vilket fick mig att tro att du skrivit så.
Citera
2019-10-06, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Om man vill diskutera helheten så är sannolikt kärnan i själva händelsen:
1) Oerfaren pilot som var mer eller mindre helt ny i hoppflygning.
2) Beslutet att gå över molnet för fällningen. Sannolikt missbedömt hur mycket högre molntoppen låg än flygmaskinen och bristande insikt i att konvektiva moln som Towering Cumulus kan växa på höjden relativt fort. Det felaktiga beslutet har sitt ursprung i den låga erfarenheten av hoppflygning. Missbedömningen är troligen kärnan i denna punkt och inte press.
3) Behovet av stigvinkel för att gå över molnet blev högre än det piloten hade tänkt sig och farten minskade successivt när piloten höjde nosen för att nå över.
Brist på erfarenhet har troligen gjort att han blev lurad av molnens formation och trodde att nosen inte var lika hög som den var och uppmärksamheten på fartmätaren var därför för låg.
Bristen på erfarenhet och avsaknad av instrumentutbildning gjorde troligen att piloten tittade ut istället för på instrumenten vilket sannolikt gjorde att han lurades av molnens form fick en lite skev bild av vad som var nedåt. Det blev därför svårt att bibehålla situationsmedvetenheten(SA) och han började få svårt att flyga maskinen korrekt redan en stund före olycksförloppet.
4) När maskinen närmade sig olycksförloppet upplevde piloten troligen att det inte stämmer men han kunde troligen inte reda ut varför farten sjönk och varför planet upplevdes dra snett och varför han tvingades hålla styrspaken till höger. Om det inte hade funnits moln hade han kunnat se det med hjälp av marken men nu fanns inte den hjälpen. Sinnesvillorna påverkar redan nu möjligheten att flyga flygplanet.
5) Farten blev för låg och maskinen vek sig/ klippte över vänster vinge. Att maskinen klippte trots att maskintypen är känd för att stalla mycket snällt har sannolikt berott på att maskinen flugits rejält orent och att piloten korrigerade sneddragningen med skevroder istället för sidroder. I denna envelop skall flygmaskinen flygas med minst 70knop och kulan får vara högst en diameter off. Det är mer eller mindre fastställt att maskinen flögs långt under det och troligen var kulan långt utanför en diameter off. Den låga erfarenheten, totalt och på typen är sannolikt huvudorsak här.
6) Efter stall/vikning hamnade maskinen inne i moln och piloten hamnade i spatial desorientering och kunde inte reda ut situationen.

Övriga delar, tyngdpunkten vid hoppfinalen var sannolikt mindre långt bak än om hopparna klängt utanpå maskinen och det har troligen inte haft någon direkt påverkan.
Den vikt maskinen hade låg vid olyckstillfället inom det som flygplanstypen är konstruerad och godkänd för.

Övervikten vid start, registreringsmissen med MTOW 1814 resp 1905kg och att man låg utanför godkänt tyngdpunktsområde vid start/stigning är intressant och kan diskuteras men det är inte en del av det direkta olycksförloppet. Detsamma gäller att man befann sig ngt högre än 4000m utan syrgas.

Supertydlgt.

Köper detta helt.
Piloten var oerfaren. Beslut efter beslut på slutet ledde åt fel håll.
Detta är s a s ”mjuka” beslut som ska fattas i snabb och stressig situation.

Min Point är att redan innan dessa snabba och olycksaliga beslut fattades, så fattades en lång rad andra felaktiga beslut. Små mindre viktiga Beslut som togs under god tid och övervägande. Behöver inte upprepa dem.
Medvetet eller kunskap. ( säg nu inte att det är OK att bryta mot reglerna)
Men de visar att det fanns brister redan innan.
Citera
2019-10-06, 11:18
Medlem
Citat:
Supertydlgt.

Köper detta helt.
Piloten var oerfaren. Beslut efter beslut på slutet ledde åt fel håll.
Detta är s a s ”mjuka” beslut som ska fattas i snabb och stressig situation.

Min Point är att redan innan dessa snabba och olycksaliga beslut fattades, så fattades en lång rad andra felaktiga beslut. Små mindre viktiga Beslut som togs under god tid och övervägande. Behöver inte upprepa dem.
Medvetet eller kunskap. ( säg nu inte att det är OK att bryta mot reglerna)
Men de visar att det fanns brister redan innan.
Som du uttrycker dig - Brister och felbeslut - men som många inte på något sett verkar ha haft betydelse för att olyckan inträffade. Oavsett om dessa englit dig brister och felbeslut inte begåtts hade olyckan sannolikt inträffat då då faktorerna som verka ha lett fram till den uppstod mycket närmare fällningen än du verka vilja inse.
Citera
2019-10-06, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Som du uttrycker dig - Brister och felbeslut - men som många inte på något sett verkar ha haft betydelse för att olyckan inträffade. Oavsett om dessa englit dig brister och felbeslut inte begåtts hade olyckan sannolikt inträffat då då faktorerna som verka ha lett fram till den uppstod mycket närmare fällningen än du verka vilja inse.
Kanske rätt. Dvs vi kommer aldrig få veta något närmare om hur det var med olika beslut som togs (dåliga eller tveksamma) under lyftet. Ej heller hur det var med flygning (olämpligt) nära molnen.
Vek sig planet över vingen - eller rakt fram?
Allt slutar i ren dimma, dvs i någon långdragen gissningstävling!
Citera
2019-10-06, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator

Och jag hävdar att det stora felet begicks långt innan.
Medan du försvarar att det är OK att bryta mot regler. Bara de inte orsakar olycka.

Min mormor lärde mig att diska.
Hon sa. ”Är grytan smutsig utanpå, så är innehållet inte bra”

Ge mg en vettig, acceptabel, förklaring till att man småfuskar med vikter och annat. Alternativt inte har koll läget. Det säger något djupare. För mig lika tydligt som att Omedel såg stall som utlösande orsak redan dag 1
Tyvärr. Dina kommentarer får mig att flytta fram argumentationen.
Citera
2019-10-06, 13:04
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Och jag hävdar att det stora felet begicks långt innan.
Medan du försvarar att det är OK att bryta mot regler. Bara de inte orsakar olycka.

Vi ska nog försöka hålla isär rättsfrågan och olycksorsak. Bägge kan/bör diskuteras men de fel som är begångna som inte rimligen har med olyckan som sådan att göra bör inte beskrivas i en lista över olycksorsaker.

Ett exempel är flygvikten;
www.easa.europa.eu/sites/default/files/dfu/TCDS_EASA-IM-A-042-i9-GA8-series.pdf klarar ut att maskintypen är godkänd för 1905kg. Det vi vet om olyckan är att havkom beräknat vikten till 1904kg vid olyckstillfället.

Jag välkomnar diskussionen hur det kan komma sig att man startade med övervikt, men man bör hålla det från den direkta olycksorsaken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in