Citat:
Ursprungligen postat av
Reduktionisten
Examineras ni fysiker något om Popper och Kuhn? Dessa män hade olika perspektiv hur på vetenskaplig verksamhet sett ut historiskt och även sin syn på hur verksamheten bör se ut.
Jag var tidigare av uppfattningen att filosofi, inklusive vetenskapsfilosofi, är en domän som bör hållas separat från vetenskaperna. I sken av kvantfysiken och min djupare förståelse för problematiken som föreligger där jag kommit att revidera den uppfattningen. Frågorna om teoretiska antaganden vid observation är högst aktuella! En insikt i vetenskapsfilosofi/teori är centralt för att undvika tidigare falluckor.
Hur ser ni fysiker på vetenskapsfilosofi? Ingår det i någon av er kurslitteratur och examination?
På min tid var det inga obligatoriska kurser i filosofi, varken på fil kand-nivå eller doktorandnivå. I praktiken blev det oftast
shut up and calculate som gällde, eftersom det var så jäkla mycket att just räkna på, speciellt inom kvant med alla dess operatorer, differentialekvationer, vågfunktioner, oändligtdimensionell algebra, etc, etc.
Men för det var inte Popper och Kuhn direkt okända, speciellt inte bland professorerna. Mitt intryck är att fysiker i allmänhet hyllar Popper och Kuhn och vetenskapsfilosofi.
Dock är det inte helt unisont. Det finns också en attityd om
those who can't do, teach. Och att till den del det öht behövs någon fysikfilosofi, så är det enbart fysiker som är tillräckligt kompetenta för detta. Med Bertrand Russell som möjligt undantag, som ju iaf även var en av de absoluta höjdarna inom formell logik och om matematikens grundvalar.
Philosophy is dead skriver Stephen Hawking i början på sin bok
The grand design. Som sedan ändå inte i liten grad handlar om just vetenskapsfilosofi. Lawrence Krauss har också kommit ut med en del formuleringar mot filosofi, men sen ändå glatt ägnat sig åt just filosofi. Roligast tycker jag är Leonard Susskind som i sin bok om multiversum,
The cosmic landscape , irriterar sig på
"Popperazi" som envisas med invändningar om att iaf vissa multiversumteorier inte är falsifierbara -- och därmed inte vetenskapliga. Om
ALLT kan hända någonstans i multiversum finns det ju inga möjliga experiment som kan falsifiera teorin. Öht verkar just Susskinds eget fält strängteori ha problem med både falsifierbarhet och iaf något som går att verifiera experimentellt.
Imho är detta då snarare ett tecken på kris inom fysik, inte inom filosofi.