2019-10-03, 08:20
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Här finns exempel på vad som postades igår om Greta:

Du kanske skulle börja med att länka till inläggen. Istället för att länka till en tråd.
Rätt poänglöst att citera någon, om man inte anger varifrån citaten är hämtade.
Det är oärligt, och har till syfte att lura medlemmarna.
Jag har ingen aning om ifall dessa citat existerar. Jag letade, och hittade till slut två av dem i ett inlägg. Men när jag såg i vilket sammanhang de var postade så blev det plötsligt väldigt odramatiskt.

Det är möjligt att det finns ett problem. Men om problemet existerar så kan du börja med att berätta var inläggen finns. Svårt att kommentera angrepp när du avstår från att ange källan. Gör man en sökning på nätet om hatet mot Greta så finns det mängder av artiklar. Men när man läser artiklarna så hänvisar alla till Facebook. Jag ser inga skäl till att Flashback bör angripas pga vad Facistbook sysslar med.

Det är också intressant hur du upprepar dessa citat gång på gång, men aldrig postar några direktlänkar. Det är trots allt inte första gången du postar dessa citat. Exakt samma citat postades den 22 september:

(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)

Dagen efter upprepade du detta, och postade samma citat en gång till.

(FB) Dagens Nyheter: Hatet mot Greta Thunberg finns inte på Flashback

Senare samma dag postade du exakt samma citat en tredje gång,

(FB) Greta Thunberg är sjuk!

Tre dagar senare, den 26 september, var det dags igen. Exakt samma citat, men inga länkar till inläggen som citerades.

(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)

Åtta timmar senare så var det dags igen. För femte gången postade du exakt samma citat, men fortfarande inga länkar till inläggen.

(FB) Ska man få hata hur mycket som helst Flashback?

Just nu så låter det mest som om du ätit kopieringspapper. Om du är kritisk till vad någon postat så kan du väl informera oss övriga vad du är kritisk till. Så vi har möjlighet att bemöta kritiken.

admin
Citera
2019-10-03, 15:08
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Du kanske skulle börja med att länka till inläggen. Istället för att länka till en tråd.

Jag gjorde det dels av bekvämlighetsskäl (det går ju snabbare) och dels för att man bättre förstår sammanhanget och bättre förstår tonen i tråden om man ser själva tråden.

I dessa inlägg återfinns alla citat utom två:

Citaten "Hon vet ingenting" och "PR puppet" hittar jag dock inte (vet inte om jag är dålig på att söka) men de är å andra sidan inte så grova. Övriga citat (11 av 13) finns där.

Citat:
Just nu så låter det mest som om du ätit kopieringspapper. Om du är kritisk till vad någon postat så kan du väl informera oss övriga vad du är kritisk till. Så vi har möjlighet att bemöta kritiken.

Det är inte mot Flashback som forum jag är kritisk mot utan enbart mot de här personerna. Just här ville jag visa att de här personerna faktiskt finns och i själva debattforumen (där vi debatterar Greta) var det tänkt som ett motangrepp mot just dem.
Citera
2019-10-03, 19:25
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Jag gjorde det dels av bekvämlighetsskäl (det går ju snabbare) och dels för att man bättre förstår sammanhanget och bättre förstår tonen i tråden om man ser själva tråden.

Citaten "Hon vet ingenting" och "PR puppet" hittar jag dock inte (vet inte om jag är dålig på att söka) men de är å andra sidan inte så grova. Övriga citat (11 av 13) finns där.

Tack för den sammanställningen. Den illustererar det som vi som följde den aktuella tråden redan vet: att det handlade om ett systematiskt näthat där olika troll hetsade varandra i hatet mot Greta. Alla inlägg du citerar är ju skrivna av olika personer.
Citera
2019-10-03, 20:55
Medlem
Barbarmannens avatar
De har helt rätt. Flashback som är whitetrashets bastion älskar att hata på Greta för hon är dess antimateria.
Citera
2019-10-03, 21:14
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Nu hittade jag "PR puppet". Jag hittade när jag sökte med Google. Inlägget verkar ha blivit raderat. Inlägget finns kvar i Googles cache.

"Hon är en PR Puppet från hennes föräldrar."

Postat 14.35. 8 minuter efter trådstart.

Just det här är inte så grovt, men måste ses i sitt sammanhang. Dvs man måste se till tråden som helhet.

Regulus vet vad jag pratar om.
Citera
2019-10-04, 07:27
Administrator
admins avatar
Citat:

Tack!
Jag ska titta närmare på inläggen.

admin
Citera
2019-10-04, 09:51
Administrator
admins avatar
Citat:
Jag ifrågasätter inte att citaten är korrekta. Däremot så är det svårt att kommentera enskilda citat om det inte framgår i vilken kontext de postats. I övrigt så håller jag med om trådens tveksamma kvalitet, vilket sannolikt också är orsaken till varför den senare blev låst. Tråden var startad i forumet "Psykisk hälsa", men håller kvalitetsmässigt så låg nivå att den troligtvis skulle kunna flyttas till Papperskorgen.

Citat:

Jag har nu flyttat den aktuella tråden till Papperskorgen. Den håller för låg kvalitet för att kunna ligga kvar i "Psykisk hälsa". Tråden blev låst för en och en halv vecka sedan med motiveringen:
"Då denna tråd är från starten endast en spekulationstråd i Gretas hälsa och senare spårat ur till en blandning av allt så låser jag denna och hänvisar vidare diskussioner till respektive mer passande ämnestråd och i rätt delforum."
Jag tycker att vi ska vara försiktiga med att kasta trådar i Papperskorgen, men jag anser att trådstarten är för undermålig för att den ska kunna ligga kvar i "Psykisk hälsa". Vad det gäller de aktuella inläggen, så anser jag att det första inlägget är en reaktion på kommentaren "de ser henne som en gullig tjej". Tycker därför inte att detta är någon hatisk kommentar, utan snarare ett ifrågasättande av att Greta skulle vara "en gullig tjej".

Vad det gäller de övriga inläggen du uppmärksammade (inklusive trådstarten) så anser jag att samtliga kan raderas med stöd av regel 0.03. och 0.09. Eftersom citaten diskuterats i flera trådar, så har jag valt - för ökad transparens - att inte radera de aktuella inläggen. Eftersom inläggen används som kritik mot Flashback, så bör inläggen vara kvar i den papperskorgade tråden.

Jag anser att Greta givetvis ska kunna kritiseras, men att inlägg som håller för låg kvalitet och bryter mot forumets regler bör raderas.

admin
Citera
2019-10-05, 01:15
Medlem
Jofs avatar
Ja, moderatorerna gör alt dom kan för att undvika att medge att det finns hatinlägg. Det kan man förstå. Man vill undvika att bli sakförda. Även om det blir lite komiskt att förneka att det hatas friskt mot Greta här. Det är som en skrev tidigare ett bra exempel på fake news.

Nu heter det "låg kvalitet". Innan har det hetat; man måste se det i sitt sammanhang. Hihi. Man svänger sig som den värsta pk politiker. Ordvrängare, inget annat. Ohederligt kan man kalla det. Jag gör det.

Medan vi i Gretatrådarna skriver som det är. Vi kallar det/oss: "Gretahatare" och "Gretaälskare".

Bengt Ohlsson hade nog inte läst allt. Men han läser nog tråden här, så han kanske lär sig ett och annat.
Citera
2019-10-05, 21:48
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Tack för den sammanställningen. Den illustererar det som vi som följde den aktuella tråden redan vet: att det handlade om ett systematiskt näthat där olika troll hetsade varandra i hatet mot Greta. Alla inlägg du citerar är ju skrivna av olika personer.

Det är säkerligen inga troll utan fullt allvarliga användare som ogillar Greta Thunberg av mer eller mindre goda eller onda anledningar. Det finns inget systematiskt "näthat" utan det här är enskilda människor som oberoende av varandra kommit att ogilla eller möjligen hata Thunberg. De hetsar inte varandra.

Du är alltså en lögnare och dina propagandafraser "systematiskt" "hets" "troll" och "näthat" kan prickas av en efter en som typiska för censurivrare och till skillnad från Greta Thunberg och dessa användare är du både ondsint och en verklig fara för samhällsdebatten i likhet med dina meningsfränder som tyvärr har alldeles för stort inflytande i samhället.

Tråden ifråga kan man både ha och mista, och Greta Thunberg diskuteras i andra trådar, men personligen anser jag det tråkigt att Admin korgar den då det enligt min mening är onödigt då den redan var stängd.
Citera
2019-10-05, 23:49
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
...dina meningsfränder som tyvärr har alldeles för stort inflytande i samhället...
Just det! Och i samhället är det samhällets lagar som gäller inte en HusvagnSvennssons tyckande.
och Flashback är ingen isolerad ö.

Märks på annonsörerna. Vem vill annonsera i ett forum med dåligt rykte? Med rykte att acceptera näthat.
Mot Greta Thunberg exempelvis. De flesta i Sverige beundrar henne!

Men en viss insikt och försiktighet har man börjat iaktta, tyder moderatorkommentarerna på.
Senast redigerad av Jof 2019-10-06 kl. 00:28.
Citera
2019-10-05, 23:54
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus

Så är det. Undrar om DN är uppmärksam på hur det egentligen står till med hatet.

Vilken låg smutskastning mot dig HusvagnsSvensson bjöd på. Han måste hata dig. Han borde stanna inne i sin husvagn och förbli där.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in