2019-10-05, 12:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av s.i.d.d.
Hade de alla tre blivit skjutna hade det varit 90 procent hennes fel. Hon övergav sin kollega i ett taktiskt överläge och förvandlade scenen till en taktisk mardröm och en veritabel dödsfälla.

Efter att ha läst FUP så anser jag att det största felet som här skedde var patrullens strategiska agerande, dom skulle ha skjutit på tidigare stadium. Iofs förståeligt att man väljer att fly undan för att man i tron då kanske skall slippa skjuta men jag är säker( med hänsyn till dom situationer jag varit med om idioter sprungit runt med vapen) hade varit rationellare och verkat tidigare i mera strategiskt fördelaktigt läge.

Citat:
Hade Torell varit beväpnad hade ingen av dem överlevt.
r

Ja den risken hade varit mkt stor om det varit en gärningsman som var skicklig på att hantera sitt vapen, dessbättre så är det överlag få gärningsmän som är det , även av det lilla antal som har tillgång till skjutvapen. Detta räcker det ju med att se div videos som dom själva stoltserat med för att kunna konstatera.
Citera
2019-10-05, 12:46
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Ja den risken hade varit mkt stor om det varit en gärningsman som var skicklig på att hantera sitt vapen, dessbättre så är det överlag få gärningsmän som är det , även av det lilla antal som har tillgång till skjutvapen. Detta räcker det ju med att se div videos som dom själva stoltserat med för att kunna konstatera.

Med tanke på hur få poliser som skjuts i tjänsten så har de med riktiga vapen mer konsekvenstänk. De har varit smarta nog att få tag i ett riktigt vapen antingen legalt eller illegalt och de vet att skjuter de en polis är det game over. Polisen är det värsta gänget och har överlägset mest eldvapen.

Det är iofs nog inget en polis nog tänker på i ett skarpt läge. Här i deras huvuden var det en person som ville skjuta poliser och som hade tillgång till riktiga vapen. Extremt ovanligt men det kan ju hända. Men faktum är ju att de flesta polisen skjuter ihjäl har ett falskt vapen eller beväpnad med tillhygge som kniv. Alltså mer eller mindre sk suicide by cop. Det senare med kniv är ju försvarligt sett till att en med kniv kan ha ihjäl dig jävligt snabbt fastän du har en pistol.
Senast redigerad av Zaedrews 2019-10-05 kl. 12:49.
Citera
2019-10-05, 12:50
Medlem
Citat:
Efter att ha läst FUP så anser jag att det största felet som här skedde var patrullens strategiska agerande, dom skulle ha skjutit på tidigare stadium. Iofs förståeligt att man väljer att fly undan för att man i tron då kanske skall slippa skjuta men jag är säker( med hänsyn till dom situationer jag varit med om idioter sprungit runt med vapen) hade varit rationellare och verkat tidigare i mera strategiskt fördelaktigt läge.

r

Äntligen har du läst FUP.
Kors i taket. Vi är överens om detta, bortsett från att jag har högre tröskel för vad som är tolererbart i strid. Skulle min partner lämna mig i det utsatta läge som kvinnan gjorde med sin kollega och vi båda överlevde skulle jag rekommendera att vederbörande flyr. Från mig.
Citera
2019-10-05, 12:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Med tanke på hur få poliser som skjuts i tjänsten så har de med riktiga vapen mer konsekvenstänk. De har varit smarta nog att få tag i ett riktigt vapen antingen legalt eller illegalt och de vet att skjuter de en polis är det game over. Polisen är det värsta gänget och har överlägset mest eldvapen.

Det är iofs nog inget en polis nog tänker på i ett skarpt läge. Här i deras huvuden var det en person som ville skjuta poliser och som hade tillgång till riktiga vapen. Extremt ovanligt men det kan ju hända. Men faktum är ju att de flesta polisen skjuter ihjäl har ett falskt vapen eller beväpnad med tillhygge som kniv. Alltså mer eller mindre sk suicide by cop. Det senare med kniv är ju försvarligt sett till att en med kniv kan ha ihjäl dig jävligt snabbt fastän du har en pistol.

Det ändrar inte på det faktum att man självklart utgår från att ett vapen är äkta, tills motsatsen bevisats. Även om du och andra snillen anser att dom skall göra tvärtom

Och riktar en idiot vapnet mot så skjuter man.

Nej polisen är inte det " värsta gänget" polisen är en statlig myndighet vars SKYLDIGHET är att ingripa då beväpnade dårar ränner runt på stan.
Citera
2019-10-05, 12:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av s.i.d.d.
Äntligen har du läst FUP.
Kors i taket. Vi är överens om detta, bortsett från att jag har högre tröskel för vad som är tolererbart i strid. Skulle min partner lämna mig i det utsatta läge som kvinnan gjorde med sin kollega och vi båda överlevde skulle jag rekommendera att vederbörande flyr. Från mig.

Sen anser jag väl inte att det bara är hennes agerande som brister, killen som diagonalt framför vapnet är inte heller direkt strategiskt smart.
Citera
2019-10-05, 12:59
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Det ändrar inte på det faktum att man självklart utgår från att ett vapen är äkta, tills motsatsen bevisats. Även om du och andra snillen anser att dom skall göra tvärtom

Och riktar en idiot vapnet mot så skjuter man.

Nej polisen är inte det " värsta gänget" polisen är en statlig myndighet vars SKYLDIGHET är att ingripa då beväpnade dårar ränner runt på stan.

Vad i mitt inlägg tyder på att jag inte tror att poliserna verkligen trodde vapnet var äkta? Om du är ett sådant snille själv kan du väl åtminstone läsa vad man skriver.

Polisen kan inte ta det i beaktande i en skarp situationen. De måste givet utgå från att vapnet är äkta. Svarade enbart på hur resultatet brukar bli. Det brukar vara ett falskt vapen. Men som polis i en skarp situation och det är ditt liv på spel är det ju inget man kan reflektera över.
Citera
2019-10-05, 15:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
En utomstående myndighet skulle inte känna samma behov av att ständigt visa att de är opartiska.
Därmed skulle deras "behov" av att dra ut på menlösa utredningar och väckande av felaktiga åtal minska.
Jag tror det skulle minska antalet åtal som väcks samtidigt som det ger bättre optik mot allmänheten.

Ja det du säger är ju logiskt, och låter vettigt, men hur det skulle funka i praktiken...nja du ser ju själv..

Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
Öööhhh...bagdad bob öhhhh

Snabeldrakeballefjongframstjärt blablablabla 0,5% blablabla

Ett fristående utredningsorgan kommer ju att få PRECIS samma problem med förtroendet då foliehattarna tyvärr är såpass tongivande, och att förhållandevis många representanter för media inte drar sig för att sprida sin anti propaganda, i alla studier som gjorts har det ju VISAT att siffornra för antalet åtalade poliser i dom länder som har sådana utredningsorgan INTE skiljer sig från här, och det är ju som du ser det enda som räknas hos allt för många. BLir inte 90% av alla anmälda poliser dömda så hålls dom om ryggen, och när man själv okynnesanmält för att man känt sig lite kränkt så är det 100%
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-10-05 kl. 15:24.
Citera
2019-10-05, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pibesill
Kvaliteten på de enskilda individerna kan man väl lugnt säga skiljer sig åt.

Kvaliteten på insatsen är under all kritik.

Ledningscentral som uppger missvisande information och en polispatrull som till viss del agerar i panik,och en teknisk rotel som blir kontaktad av journalist dagen efter avslutat arbete angående patronhylsor som ligger kvar.

Och för att avsluta det hela så tas poliserna ur öppen tjänst först efter att massmedia ställt frågor om detta.

Om det ser ut som en anka och låter som en anka så är det antagligen en anka.

Svårt att se någon annan poliskår som skulle vara nöjd med denna insats förutom den Svenska.

Helt rätt, mycket dåliga parametrar i detta fall och kritiserar du saker i en förbättringssynvinkel då är du en polishatare enligt foliehattarna här.. Det är bra som det är!
Har man en sådan inställning får man därefter ingen kvalité...
Citera
2019-10-05, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Problemet är inte ett faktiskt problem när det gäller jäv eller kvalité på utredningar utan det handlar helt om optik/pr.

En utomstående myndighet skulle inte känna samma behov av att ständigt visa att de är opartiska.
Därmed skulle deras "behov" av att dra ut på menlösa utredningar och väckande av felaktiga åtal minska.
Jag tror det skulle minska antalet åtal som väcks samtidigt som det ger bättre optik mot allmänheten.

Alltså fördelar för polisen tror jag. Färre poliser som dras genom onödigt långa utredningar och som måste vänta på först rättegång och sedan en bedömning från personer som vanligen totalt saknar inblick och kunskap om polisiärt arbete.

Nackdelen är så klart pengar.
En extra myndighet kostar så klart pengar.
Och en sådan myndighet skulle med nödvändighet behöva befolkas av fd poliser och liknande och få hjälp av polisen, rättsväsendet mm för att övht ha en uppfattning om vad det handlar om och kunna göra ett bra jobb. Och då är man tillbaka på ruta ett. Iaf ur foliehattarnas synvinkeln och de kommer man aldrig att kunna tillfredsställa, det ligger i sakens natur.
Citera
2019-10-05, 18:41
Medlem
Citat:

Det hjälper inte att du maniskt upprepar den här frasen, det är och förblir ett fantasifoster hos dig (eller halmdocka om man så vill).
Folk i allmänhet påstår inte att poliserna skall kunna se att det är ett leksaksvapen, det är enbart du och något enstaka troll till (vette fan om du kvalar in under "folk").

De enda som hänvisar till det, är troll som du själv (men som befinner sig på andra sidan i trollandet).

Hade du inte varit upptagen med att skriva ca 150st inlägg på ett dygn från torsdag 14:04 i den här tråden, så hade du väl åstadkommit något än värre IRL (så man får väl egentligen vara tacksam över att du lever ut dina fantasier här istället för IRL).

Citat:
Jag har en böjelse för ta riktigt mycket tjack och skriva det ena trollinlägget efter det andra på Flashback, hoppas ingen märker av det. Jag brukar även citera folk och ta bort inläggets nummer (så att den "citerade" inte får en notis om min kommentar) sedan ändrar jag i hans/hennes citat och låtsas som att det är en riktig kommentar, hoppas ingen märker av det heller. *dyker ner i påsen igen*

Nej, det är lugnt.
Du är INTE avslöjad.
Senast redigerad av Berra168cm 2019-10-05 kl. 19:07. Anledning: förtydligande av påstående
Citera
2019-10-05, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CCkane
Helt rätt, mycket dåliga parametrar i detta fall och kritiserar du saker i en förbättringssynvinkel då är du en polishatare enligt foliehattarna här.. Det är bra som det är!
Har man en sådan inställning får man därefter ingen kvalité...

Polisforskaren tillika polisen Stefan Holgersson har gång på gång sagt just det, dvs att polismyndigheten är inte en lärande organisation.

Det finns en kultur som är djupt rotad med att man håller käften och backar upp varandra oavsett vad (den som inte gör det, får ta konsekvenserna, se otal fall där sådana frysts ut/mobbats bort).
I den aspekten, så är myndigheten inte helt olikt gängen och dess omerta.
Citera
2019-10-05, 20:54
Medlem
Att Systemet valde att fria poliserna var väntat. Harhjärtade och i största allmänhet odugliga poliser är nämligen snarare regel än undantag i dagens poliskår. En fällande dom hade inneburit ett prejudikat för hur framtida ageranden av liknande slag skulle behandlas, vilket Systemet givetvis vill undvika.

Att som vuxen poliskarl vara "mycket rädd" och till och med "fruktansvärt rädd" för en svårt utvecklingsstörd man med ett leksaksvapen är anmärkningsvärt. Det är även anmärkningsvärt att blott tre av 25 st avfyrade skott faktiskt träffade offret. Dessvärre tvivlar jag dock på att dessa människor är särskilt inkompetenta jämfört med sina kollegor. Inkvoterade kvinnor agerar som kvinnor naturligt gör när de försätts i fara, och bland männen får man leta länge för att hitta någon som faktiskt besitter lämpliga egenskaper för yrket, ty de riktiga männen tillåts i regel inte bli poliser p.g.a. åsiktsbrott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in