Citat:
Ursprungligen postat av
Tarmstuvning
Hur gör dom när dom tvättar sina egna kläder eller gör dom inte det?
Naja.. Socialen kan jag hålla med om är stelbent men inte skolan.
Skolan har väl gjort vad dom kunnat. Nu senast blev hon väl även erbjuden skoltaxi.
Hon behöver inte ens gå i klassen eller träffa dom där. Studerar enskilt i mindre grupp.
Hon har även haft möjlighet att bara hämta sina uppgifter och studera hemma men inte ens det fungerar heller.
Antagligen stoppar de in sin tvätt, fyller på tvättmedel i tvättmedelsfacket, väljer program och sedan startar maskinen?? Deras rutin på tvätt vet jag inte, men har väl varit videor från tvättstugan så misstänker att de tvättar, skulle förvåna mig annars helt ärligt. Vet inte riktigt vad du undrade över, för det kan väl inte vara så att du misstänker att kemikalierna som man tvättar med påverkar mindre pga att det är deras tvätt?? För i så fall misstänker jag att du har extremt fel. Och ja, tvättmedel kan påverka extremt mycket, ni ska bara veta vilka slags krav det finns på företag som använder tvättmedel i verksamheten.
När det gäller skolan, så plockade de ju bort en ganska fungerande åtgärd, nämligen att I/O hämtade uppgifter i skolan och sedan pluggade hemma, okänt varför. Satte ungen i vad som kan liknas en OBS-klass och fick då resultatet i att ungen inte går dit alls. Så nä, kan inte tycka att skolan har gjort allt den kunnat, snarare precis tvärt om ärligt talat. Inte heller har skolan gått med på hemundervisning eftersom det är för dyrt.
När det gällde skoltaxin, fick jag intrycket av att det var någon socialtjänst-insats, typ uppsökandeteam eller något sånt, alltså att två socialtanter skulle skjutsa ungen. Inte heller det har funkat, antagligen utav den enkla anledningen att det inte är den fysiska ansträngningen att GÅ till skolan som är problemet. Så min tidigare kommentar står nog kvar, jag tycker det är synd att mamman, skolan och socialtjänsten inte lyckats lösa problemet, speciellt när mamman presenterat lösningen för samhället.