Citat:
Ursprungligen postat av
NorthernAngel
Jag tycker inte det är en rättvis jämförelse. M och S har i regeringsställning skapat nuvarande system. SD har haft ett förslag. SD kommer ju skärpa sin politik allt eftersom de anser att medborgarna är mogna. De kommer placera sig lite "till höger" (I migrationsfrågan) om S vad S än föreslår. Om S föreslår repatriering kommer SD föreslå återkallande av svenska medborgarskap. Etcetera.
Förslaget är inte det centrala, men det lades. Resultatet blev att SD:are satt här och opinionsbildade för att denna nya, världsunika nivå var en "droppe i havet" och att Sverige minsann var ett rikt land som gärna tar emot "riktiga flyktingar". Och att Jomshof fick se dum ut i TV när han fick frågan vad som hänt med "hjälp i närområdet".
Jag skrev då och tycker fortfarande att detta var dålig politik som visade att SD inte trodde på sin egen politik utan köpt motståndarnas verklighetsbeskrivning om Sverige som ett evigt invandringsland. Man sänkte trösklarna mellan sig och övriga partier.
Samma sak med det ensidiga närmandet till M och KD. Tanken var förstås att sno rumsrenhet och därmed röster genom att vara en del av den politiska skalan. Resultatet blev att man gav M och KD rumsrenhet bland invandringskritiska väljare - och blev en del av den politiska skalan.
Samma politiska skala som skapat problemen och ändå hade approprierat SD-politik i takt med att verkligheten tvingade fram den. Detta är inte orättvist att konstatera.
Den kontraintuitiva sanningen är ju att SD hela tiden var det rumsrena partiet och jag uppmuntrade dem i realtid att bete sig så. Det skamliga de faktiskt gjort sig skyldiga till är ju när de backat från anständiga synpunkter kring svensk etnicitet och instämmandet i etablissemangets epitetskletande. När är det OK att kalla någon medmänniska "fascist", som själv inte gör det? Aldrig, tycker både jag och Marika Formgren.