2019-10-05, 00:13
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Det är klart som fan att man ser det på ett annat sätt om det är ens morsa som drabbats. Det är klart det påverkar en själv också. Troligtvis hade jag gjort livet riktigt surt för honom om det drabbade nån i min familj. Å ena sidan står jag fast vid att man får skylla sig själv, även om det är min morsa som swishat bort pengarna. Men aggressiviteten och hämndlusten skulle vara över gränsen om det drabbade en nära och kära, det fattar alla.

Vill de där korkade brottsoffren och anhöriga ge igen så hade jag knappast gråtit utan faktiskt t.o.m. uppmuntrat det. Men att allmänheten ska göra grovjobbet för dessa lättlurade kärringar och gubbar ser jag som konstigt, vilket också är anledningen till att sådana här typer av trådar blir inaktiva efter nån vecka bara.

Jag tror inte vi behöver göra så mycket. Jag får för mig att detta kommer utredas vidare. Den enda uppgiften vi på FB har är att föreviga i text vilket svin han är så att en enkel sökning kan tala om vem fettot är. Det har vi lyckats med ganska bra. Absolut lättlurade patrask som swishar bort sina deg, jag tycker inte heller synd om dem men jag tycker absolut det är värt ett försök att hänga ut så mycket info vi kan om tjockisen. Det är bara ett gött tidsfördriv online
Citera
2019-10-05, 06:04
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mxa2591
Det var nån som posta detta, "rikast i kommunen"
https://www.vk.se/2016-01-10/han-toppar-umeas-inkomstliga

så njaa, tror mer på att han är en psykopat som man bör undvika helt.

Kurt bor i en seniorhyreslägenhet sedan 8 år - är det verkligen troligt att han skulle bo där om han hade riktigt mycket pengar? Särskilt efter pensionsutbetalningen.

Han har nog själv trillat dit - finns en del exempel på folk som gått på Nigeriabrev och sedan i sin tur blåst folk för att slussa vidare dessa pengar till bedragarna. Fick stollekänsla av gubben när UG intervjuade honom...

F.ö är det mycket märkligt att staten inte kunde beslagta Kurts handelsbankspension när han flydde Sverige.
Citera
2019-10-05, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Så ifall .. Säg din mamma skulle ringa dig imorgon och skamset berätta hur hon just swishat bort hela ditt arv så skulle du tycka hon får skylla sig själv? Såklart pantat att övh gå på en dylik scam men det betyder inte att det är ännu mera efterblivet och framförallt TATTIGT att stjäla pengar på detta vis. Du tänker inte längre än vad näsan räcker det ser jag.
Bra talat! Att skuldbelägga BO är förjävligt. Det rör sig om äldre svenskar som är rekordeliga på alla sätt men inte världsvana

Föreställ dig en 18 årig svensk tjej som är på privatfest där det finns 4 invandrare bland 50 svenskar och som sedan blir gruppvåldtagen skulle folk då säga "varför gick du på en fest där det fanns invandrare" Förstår du inte att du utsatte dig för risk"?

Samma korkade resonemang
Citera
2019-10-05, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Kurt bor i en seniorhyreslägenhet sedan 8 år - är det verkligen troligt att han skulle bo där om han hade riktigt mycket pengar? Särskilt efter pensionsutbetalningen.

Han har nog själv trillat dit - finns en del exempel på folk som gått på Nigeriabrev och sedan i sin tur blåst folk för att slussa vidare dessa pengar till bedragarna. Fick stollekänsla av gubben när UG intervjuade honom...

F.ö är det mycket märkligt att staten inte kunde beslagta Kurts handelsbankspension när han flydde Sverige.
Kurt Hägglund flydde utomlands och bodde där i nästan 5 år innan han kom tillbaka till Sverige 2008. Han hade väl knappast klarat sig utomlands om han inte haft pengar på bankkonto utomlands. Han har ju trots allt jobbat i 40 år som bankman. Jag är ganska övertygad att både Mikael Ivanoff och Kurt har pengar undanstoppade på bankkonton på Caymanöarna eller motsvarande. Det är trots allt 100 miljoner de har svindlat bort. Mikaels krog och gatuköksimperium kan knappast ha slukat hela den summan.
Citera
2019-10-05, 11:55
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
Kurt Hägglund flydde utomlands och bodde där i nästan 5 år innan han kom tillbaka till Sverige 2008. Han hade väl knappast klarat sig utomlands om han inte haft pengar på bankkonto utomlands. Han har ju trots allt jobbat i 40 år som bankman. Jag är ganska övertygad att både Mikael Ivanoff och Kurt har pengar undanstoppade på bankkonton på Caymanöarna eller motsvarande. Det är trots allt 100 miljoner de har svindlat bort. Mikaels krog och gatuköksimperium kan knappast ha slukat hela den summan.

Nä nog finns de pengar på andra ställen! Har ju skrivits tidigare i tråden om Frun Victorias bolag som något år tagit ut över 60 milj.
Citera
2019-10-05, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Nä nog finns de pengar på andra ställen! Har ju skrivits tidigare i tråden om Frun Victorias bolag som något år tagit ut över 60 milj.
Säkert. Pengarna har nog stoppats in i fruns affärer bland annat. Både Kurt och Mikael har familjer, de har säkert fått sin del av bytet. Sedan lär väl herrgården Mikael och hans fru bor i kostat en hel del.
Citera
2019-10-05, 13:55
Medlem
downloathes avatar
Citerar från Folkbladets artikel "Misstänkt bedragare tillbaka i Umeå", Publicerad 24 oktober 2008.
https://www.folkbladet.nu/2008-10-24/misstankt-bedragare-tillbaka-i-umea-2

Citat:
UMEÅ

Förre bankmannen Kurt Hägglund som varit inblandad i ett internationellt investeringsprojekt och som tidigare varit häktad i sin frånvaro har återvänt till Umeå.

– Han har inget att tillägga, säger Hägglunds sambo.

VF har i en serie artiklar berättat om en internationell investeringshärva som tycks ha kapsejsat, där flera kända länsbor satsar stora summor pengar. Flera inblandade personer har investerat miljonbelopp.

I december 2004 häktades Kurt Hägglund i sin frånvaro, misstänkt för bedrägeri och grov förskingring. Drygt två år senare lades förundersökningen ned eftersom Hägglund befann sig utomlands och inte kunde nås av polisen.

Oklar roll

Den förre bankmannens roll i investeringsprojektet är oklar, investerare som VF pratat med uppger att Umeåbon bara är en mellanhand som i likhet med andra förlorat pengar.

VF har flera gånger och utan framgång sökt Kurt Hägglund för att få höra hans version. Efter några år utomlands har Hägglund nyligen återvänt till Umeå. Vid en ny kontakt avböjer han att lämna kommentarer.

Flera tusen anmälda till julgalan
– Han har inget att tillägga, säger hans sambo.

Satsat 50 miljoner

En av investeringshärvans senare ingredienser är Stockholmsjuristen Thorsten Sennton som säger sig företräda ett hundratal investerare som via Kurt Hägglund ska ha satsat sammanlagt 50 miljoner kronor.

Juristen är optimist.

– En lösning närmar sig helt klart även om jag fortfarande inte vet något exakt datum, säger Sennton som lämnade ungefär samma besked för ett halvår sedan.

Stockholmsjuristen uppger att han förhandlar med ett internationellt konsortium som sägs ha varit Kurt Hägglunds indirekta uppdragsgivare när denne förmådde flera Västerbottningar att satsa pengar.

Hårdgranskar inte

– Konsortiet vill inte tillhandahålla information om vilka som är delägare. Min roll är bara att försöka få ut pengarna som mina uppdragsgivare har satsat. Om konsortiet är beredd att göra rätt för sig frivilligt har jag ingen anledning att gå in och hårdgranska det, säger Thorsten Sennton.

Han uppger att konsortiet haft flera mellanhänder i olika länder varav Kurt Hägglund varit svensk representant.

– De flesta som satsat pengar via honom har anknytning till hans hemtrakter, säger Sennton.

Ett kännemärke

Uppgiften om en snar lösning har varit något av ett kännemärke för den flera år långa processen. Investerare har flera gånger uppmanat VF att ”ligga lågt” eftersom återbetalning av pengar väntas ”vilken dag som helst”.

Thorsten Sennton tror på en snar lösning.

– De personer jag haft kontakt med garanterar att pengar finns och står redo att utbetalas. Konsortiet har avvecklat en massa värdepapper för att kunna betala kontant. Det känns störande att processen har dröjt på slutet, men jag har respekt för detta eftersom det har varit lite rörigt ute i världen, säger Thorsten Sennton.

BAKGRUND/ Investeringshärvan uppdagades 2003

VF har de senaste åren skrivit flera artiklar om investeringshärvan.

Här är några korta sammandrag.

6 juni 2003

Flera kända Umeåbor har satsat mångmiljonbelopp i ett internationellt investeringsprojekt. En framgångsrik affärsman övertygades att satsa 3,5 miljoner kronor.

Tre Umeåbor med bakgrund i bank- och finansvärlden pekades ut som huvudmän i härvan.

– Alla varningsklockor ringer, säger kammaråklagare Lars Olsson.

Inom ramen för projektet nämns fina förtjänstmöjligheter, ett påstått säkerhetskonto i Hong Kong, krav på absolut tystnadsplikt, deadlines som hela tiden skjuts upp, ständigt behov av nya investeringar för att projektet inte ska stranda, och så vidare.

– Klassisk bullshit, säger Lars Olsson och befarar att investerarna är grundlurade.

26 april 2004

Några av de Umeåbor som lockats att investera pengar förbereder en juridisk process och kontaktar advokat. Detta sedan en i raden av deadlines då pengarna skulle återbetalas passerats.

– Jag kan inte uttala mig i sådant som rör mina klienter, säger advokaten.

21 december 2004

Förre bankmannen Kurt Hägglund häktas i sin frånvaro, misstänkt för bedrägeri och grov förskingring under åren 2002 och 2003.

Umeåpolisens försök att nå Hägglund har misslyckats.

Hägglund befinner sig utomlands och blir internationellt efterlyst.

– Han förnekar att han håller sig undan, det är olyckliga omständigheter som gör att han inte kommit hem, säger Hägglunds advokat och uppger att den förre bankmannens avsikt är att göra rätt för sig.

22 december 2004

Ett bolag tillhörandes en man som uppges vara Kurt Hägglunds kompanjon i investeringshärvan försätts i konkurs.

Mannen motsätter sig konkurs. Han säger sig under lång tid ha varit på resande fot och försökt ordna upp affärerna. Mannen uppger bland annat att bolaget har konsultfordringar på ett företag i Hongkong.

12 april 2005

En känd Umeåföretagare som investerat fyra miljoner kronor stämmer en av de personer som lockat honom att satsa.

Företagaren satsade två miljoner kronor i eget kapital och två miljoner i form av banklån med den egna villan som säkerhet. Pengar överfördes från Umeå till Paris via kurir eller penninginrättingar – och försvann.

Av en intern skrivelse till investerarna framgår att satsningen går under namnet ”Markprojekt Fjärran Östern”.

– Jag tycker att projektet luktar internationell bedrägeri, säger företagarens advokat som bedömer att Kurt Hägglund och hans två utpekade kompanjoner inte är investeringshärvans huvudmän.

9 mars 2007

Förundersökningen mot Kurt Hägglund läggs ned när polisen fortfarande, efter drygt två år, inte lyckats hitta honom. Personer som satsat pengar i investeringsprojektet väntar fortfarande på avkastning.

– Såvitt jag vet har ingen fått tillbaka sina pengar, säger en investerare till VF.

23 oktober 2008

Efter flera års vistelse utomlands återvänder Kurt Hägglund till Umeå.
Citera
2019-10-05, 14:44
Medlem
downloathes avatar
Utdrag från Skatteverkets Omprövningsbeslut 2016-06-08, Anders Mikael Ivanoff 600125-5675.
Citat:
Dina inkomster består uteslutande av ersättning från Försäkringskassan. Övriga upplysningar har inte lämnats i någon av deklarationerna.

Av Skatteverkets register framgår att du inte är registrerad som näringsidkare och inte heller som delägare i aktiebolag eller handelsbolag. Det finns inga uppgifter om att du är delaktig i något bolag på annat sätt. Vidare finns inga uppgifter om anställning.

1.2 Inhämtning av kontoutdrag
Skatteverket har inhämtat kotoutdrag från Svenska Handelsbanken, Nordea, Swedbank xxx samt Western Union för aktuella år. Vid en genomgång av dessa har Skatteverket funnit ett stort antal insättningar till dina konton. Instättningarna kommer från olika privatpersoner- Det finns även inställningar som saknar namngiven avsändare men med olika referenstexter.
Skatteverket har gjort en sammanställning av instättningar som vi har kunna spåra från respektive privatperson samt övriga insättningar, vilket har bifogats som bilaga i övervägandet.
Insättningarna benämns “enligt ök”, med privatpersonens namn, “mi”, “ok”, initialer, vanlig överföring och liknande. Summa insättningar under perioden 20012 till och med 2014 har beräknats till ca 15 000 000 kr.
Skatteverket har från bankerna fått in underlag som visat att du har ett bankkonto i Hang Seng Bank Ltd i Hongkong dit du vid ett flertal tillfällen har skicat pengar. Som meddelande i överföringarna anges “By instruction” och “ok”.

Det förekommer även överföringar från dina konton i Sverige till utländska mottagare. Den mottagare som tagit emot störst summa pengar under 2012 till och med 2014 är xxx xxx. Anledningen till överföringarna är inte kända.

Citera
2019-10-05, 15:09
Medlem
downloathes avatar
Utdrag från Dom, Förvaltningsrätten i Göteborg, Anders Mikael Ivanoff 600125-5675.
Citat:
En betydande del av överföringarna från hans konto kommer från kurt Hägglund och en betydande del av överföringarna från kontona sker till hans eget bankkonto i Hongkong.

Skatteverket har gjort gällande att de insatta medlen härrör från oredovisad näringsverksamhet. När det gäller förhållandevis kontinuerliga insättningar av mindre belopp finns det ofta anledning att utgå från att det rör sig om ersättning för utfört arbete. I förvarande fall handlar det om kontinuerliga kontanta insättningar under lång tid. Det har inte framkommit att Mikael Ivanoff har någon anställning. Skatteverket har bedömt att transaktionerna på Mikael Ivanoffs konto avser någon form av finansiell verksamhet som bedrivs i utlandet. Förvaltningsrätten anser att denna bedömning får stöd av de svart Skatteverket har fått från personer som gjort insättningar på Mikael Ivanoffs konton. Av utredningen framgår vidare att Mikael Ivanoffs inkomst från försäkringskassan uppgått till ca 330 000 kr per år. Han har samtidigt haft en bostad i Hongkong samt begärt och medgivits avdrag för utgiftsräntor med 339 958 kr aktuella år. Detta talar för att han haft ytterligare inkomster än de ersättningar från försäkringskassan som han har redovisat. Förvaltningsrätten anser att Skatteverket gjort mycker sannolikt att han har tillhandahållit tjänster mot ersättning. Enligt förvaltningsrättens mening har Skatteverket genom att åberopa dessa omständigheter gjort sannolikt att Mikael Ivanoff har bedrivit passiv näringsverksamhet och att insättningarna är hänförliga til den verksamheten (jtr 13 pak. 1 §, 14 kap. 12 § och 2 kap. 23 § IL).

Mikale Ivanoff har gjort gällande att transaktionerna utgör skattefria transaktioner i form av redovisningsmedel som han erhållit för att...

Citera
2019-10-05, 15:32
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av downloathe
Utdrag från Dom, Förvaltningsrätten i Göteborg, Anders Mikael Ivanoff 600125-5675.

Att läsa I domen finns även det skriftliga försvar som Mikael Ivanoff anför inför Förvaltningsrätten. Hans uttalande innehåller underhållande förklaringar till grunderna för insättningarna till hans konto samt överföringarna från hans svenska bankkonton till kontot i Hongkong. Däribland fantasier om bostad i Hongkong och irrelevanta förklaringar som att hans hustru är ekonomiskt oberoende, han tänker sig den förklaringen ska styrka att instättningarna på hans konton är av privatekonomisk karaktär.
Senast redigerad av downloathe 2019-10-05 kl. 15:43.
Citera
2019-10-05, 16:07
Medlem
Doctors avatar
I en artikel i NSD som publicerades i samband med rättegången hittade jag två saker som inte framkommit tidigare vad jag sett.

"Affären" ska tydligen ha varit ett vattenprojekt i Saudiarabien.

Pengarna från Jokkokkskvinnan har dels gått till en svensk (Mikael antar jag) men även till en okänd norrman.

Citat:
Men när miljonsvindeln i Jokkmokk rullades upp förra året dök hans namn upp igen. Jokkmokkskvinnan fick kontakt via en företagare som själv investerat 20 000 kronor i ett "vattenprojekt i Saudiarabien". Han lovades 50 miljoner i vinst mot att han satsade ytterligare 10 000 kronor, men kapade trådarna till bankmannen när inga pengar kom.

Citat:
Pengarna som ruinerade föreningslivet i Jokkmokk har hamnat hos en svensk och en norrman och sedan förflyttats utomlands, bland annat till konton i Hongkong och Caymanöarna.

(möjligen bakom betalvägg)
https://www.nsd.se/nyheter/nya-uppgifter-man-med-koppling-till-svindleriharvan-utreds-nm5071488.aspx
Citera
2019-10-05, 16:39
Medlem
Citat:
Men när miljonsvindeln i Jokkmokk rullades upp förra året dök hans namn upp igen. Jokkmokkskvinnan fick kontakt via en företagare som själv investerat 20 000 kronor i ett "vattenprojekt i Saudiarabien". Han lovades 50 miljoner i vinst mot att han satsade ytterligare 10 000 kronor, men kapade trådarna till bankmannen när inga pengar kom.
Man märker hur orimliga dessa löften är: 50 miljoner i vinst på 30,000 satsade kronor. Dröm vidare!

Ett riktigt "Nigeriabrev upplägg" det är bara den saudiarabiska prinsen som fattas, som går i god för pengarna och investeringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in