2019-10-05, 12:03
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Mars -17. Alltså mer än ett år innan
mordet.
Kanske bäst jag inte säger mer än jag vet då
Citera
2019-10-05, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja det gör han ju. Men jag tänkte på om han väger varje ord han säger för att han är misstänkt för mord. Personutredningen görs ju ändå i samband med mordutredning.

Även fast det ska verka som vanliga psykologsamtal så vet ju personen att han är misstänkt för brott och rättegång väntar och allt han säger i samtalet kommer användas mot honom s.a.s.

Självklart tänker man på vad man säger. Är utredaren skicklig så tror jag att han kan få honom att pladdra. De har en annan aproach och oftast vänliga, inte dömande och pressande som mordutredarna Detta kommer kännas som ett litet andningshål och avbrott tror jag. Han får lämna cellen och prata med någon annan än poliserna och advokaten. Han har ju varit isolerad ett tag nu.

Som sagt utredarnas fokus ligger inte på skuldfrågan, utan endast på vilket straff som kan vara lämpligt för individen ifråga. Inte i ett mordfall, men vid lindrigare brott kan de t.ex ge ett utlåtande om den tilltalade t.ex kan anses som lämplig för samhällstjänst istället för fängelse. Detta verkar du känna till, jag skriver detta då det är andra i tråden som undrar hur det fungerar.

Edit: Skilj på personutredning och rättspsykiatrisk undersökning. Bara ett förtydligande om någon tycker det är snurrigt.
Senast redigerad av Siix 2019-10-05 kl. 12:07.
Citera
2019-10-05, 12:08
Medlem
Citat:
Nej, jag är ganska säker på att det inte blir vård istället för fängelse för SD.

Betänk att även sjuka (som psykopater och narcissister) döms till fängelse. Det handlar om huruvida GM visste vad han gjorde under tiden för brottet. Kunde han urskilja vad som är rätt och fel d.v.s. visste han att det var fel att döda Lena.

Det är misstänkta som utfört brott under exempelvis psykos som döms till vård.

Psykopater och narcissister är inte sjuka, de är personlighetsstörda.
Citera
2019-10-05, 12:11
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko

De flesta (i allmänheten) verkar anse att de är sjuka och ska ha vård istället för fängelse. Det är därför jag säger att så är inte fallet. De räknas inte till den kategorin som har rätt till vård (som du nu påpekar).
Citera
2019-10-05, 12:14
Medlem
Citat:

Riktigt. Skulle psykopati vara en sjukdom, skulle vi ha oerhört många högpresterande människor som gick sjukskrivna.
Citera
2019-10-05, 12:18
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Okej, nu blir det ingen geocaching på ett bra tag för spelevinken, clownen och den misstänkte mördaren SD.

Nej, stackaren kommer att missa en massa spännande event, FAD om en dryg månad. Medan alla de andra han lagt ner så mycket tid på att imponera är ute i det fria och glatt jagar vidare efter nya burkar. Nu får han istället sitta där i sin häktescell frustrerad och förhoppningsvis märkt av eftertankens kranka blekhet. Gott om tid i ensamhet att begrunda om det nu verkligen var värt det...att förstöra så många människors liv, däribland 5 barn.

[/i]”Hoppas det passar nästa år igen, och det ser det väl ut att göra? 7-11/11 gäller då, och FAD ligger väl helgen före tror jag. FP utdelad virtuellt.”[/i]

https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=358c5c78-aef9-4d5b-944d-9b38f4ddabd6
Citera
2019-10-05, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Kan det vara möljigt att han har erkänt eller är det brukligt att de har personutredningen klar innan rättegång?
Någon som vet?
Det är mera praxis med personen utredning innan rättegången.
Jag tror inte han erkänt brottet.
Citera
2019-10-05, 12:26
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
De flesta (i allmänheten) verkar anse att de är sjuka och ska ha vård istället för fängelse. Det är därför jag säger att så är inte fallet. De räknas inte till den kategorin som har rätt till vård (som du nu påpekar).

Psykopater och narcissister går ju inte
att ”bota” så det vore ju meningslöst
med vård.
Citera
2019-10-05, 12:33
Medlem
Citat:

Personer som har drabbats av en akut psykos räknas däremot som sjuka, liksom schizofrena och vissa grader av bipolaritet när de inte tar sina mediciner som de ska. Förvrängd verklighetsuppfattning och hallucinationer är psykoser.
Citera
2019-10-05, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Psykopater och narcissister går ju inte
att ”bota” så det vore ju meningslöst
med vård.

Precis så är det. Begår de allvarliga brott så är det endast fängelse som gäller.
Citera
2019-10-05, 12:43
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Personer som har drabbats av en akut psykos räknas däremot som sjuka, liksom schizofrena och vissa grader av bipolaritet när de inte tar sina mediciner som de ska. Förvrängd verklighetsuppfattning och hallucinationer är psykoser.

Exakt och därför är jag rätt säker på att vår käre SD får fängelse och inget annat.
Citera
2019-10-05, 12:52
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpis78
Nja, jag tycker inte att det verkar som om SD är rubbad på nåt sätt, det citerade och tidigare inlägg på geo caching sidan verkar istället vara skrivet med humor och glimten i ögat. Han är en skojfrisk person helt enkelt! Det är inte skrivet på blodigt allvar (tror inte jag iallafall) Men han är som sagt oskyldig tills motsatsen bevisas, och om/när detta blir så kommer jag säkert se SD:s humoristiska inlägg annorlunda...
Precis. Diagnoserna bör nog ställas på dom som gottar sig i dom uppenbara fultolkningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in