Citat:
Ursprungligen postat av
SvenskaAkademien
Riktigt bra inlägg!
Jag skulle helst vilja ha 25-50st olika bolag men det är alldeles för mycket och långt utanför vad man orkar hålla koll på. Investerar främst i de industrier jag känner att jag håller koll på via naturlig väg i vardagslivet. De flesta bolag har ju investeringar i andra bolag, så rent tekniskt sett är jag nog uppe i 25 bolag redan, om inte mer tillsammans med fonderna.
Är in for the long run. Vet inte varför det ska vara sånt tjat om att man reagerar över en dipp. Som om att det inte är bra att ha lite bakom pannbenet och analysera situationen och hur man reagerar. Självklart har jag ju inte investerat mer än vad jag har råd med så att förlora pengar har jag räknat som ett av de potentiella utfallen.
Man vill såklart maximera vinsten så frågan är inte svårare än så.
Jo precis, att ha ett direktägande i aktier i många bolag blir lätt rörigt.
Personligen har jag bara 25% direktägande i aktier (mest svenska investmentbolag) och resterande 75% i prisvärda aktieindexfonder exponerade mot ca 3000 underliggande värdepapper.
Nu vet jag inte vilka aktier du äger men risken när man bara äger ett fåtal och de utgör en betydande andel av ens portfölj är att vissa av dem faktiskt aldrig återhämtar sig efter en nedgång. Det är vad jag skulle vilja kalla verklig risk då jag inte bryr mig om volatilitet i sig så länge majoriteten av innehavet återhämtar sig så småningom.
Baserat på det du skriver ovan ska du inte sälja men det du kan överväga är ju att omallokera så att enskilda innehav inte utgör en alltför betydande andel av din portfölj. Då kan du vara säkrare på att portföljen alltid kommer att återhämta sig efter större nedgångar.
Jag har noll oro över t.ex. Avanza Global eller Avanza Emerging Markets, går några av bolagen i indexen i konkurs eller underpresterar så trillar de ur index och ersätts av nya bolag.
Skulle de indexen över lång tid gå dåligt har vi större problem: massarbetslöshet, krig, svält etc.
Hela vårt kapitalistiska system skulle gå under om det inte fanns någon global tillväxt, ingen skulle vilja investera eller driva företag.
Om dina 7 bolag skulle konka allihopa är det en personlig katastrof för dig, osannolikt men inte omöjligt att några av dem skulle kunna gå mycket dåligt och världen skulle ändå rulla på som vanligt.
Har du t.ex. 25-75% i en billig globalfond eller dylikt gör det ju inget om du bara har ett fåtal aktier i övrigt då du får tillräcklig diversifiering via fonderna. Att spara på sparkonto eller dylikt ett tag är ett annat alternativ, det är nog psykologiskt enklast att helt enkelt ha som regel att inte röra aktierna i depån, det som redan är investerat ska ligga kvar.
Sen om man väljer att inte fortsätta köpa i samma takt är det en annan sak, många mår bra av att bygga ett berg med cash på sidan också då det ger möjligheter och bättre sömn på kort sikt.
Mitt eget mål är att kunna gå i pension så tidigt som möjligt (om jag vill det när jag väl är där) och då är det hjärndött och konstant månadssparande i aktier/aktiefonder som gäller oavsett konjunkturläge.
Hur det går på börsen är ganska ointressant för mig när jag konstant tillför nya pengar, går det bra växer det jag redan har investerat, går det åt helvete får jag köpa nya andelar billigare.