2019-10-05, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bengtjerry
S har möjligheten att minska invandringen av praktiska skäl och ändå kasta skit på SD som vill minska av felaktiga skäl. Det tricket har de kört tidigare.
Förvisso.

Men denna gången kommer det inte att fungera eftersom SD ingår i underlaget. Samtidigt som direktiven i förväg fastställer resultatet.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2019/06/parlamentarisk-kommitte-ska-utreda-migrationspolitiken/

Regeringen har beslutat att en parlamentarisk kommitté får i uppdrag att utreda den framtida svenska migrationspolitiken.

Kommittén ska ta ställning till utformningen av politiken i syfte att fastställa en ordning som är långsiktigt hållbar. Migrationspolitiken ska i en föränderlig omvärld minska behovet av tillfälliga lösningar och säkerställa en permanent ordning med ett brett stöd i den svenska riksdagen. Migrationspolitiken ska vara human, rättssäker och effektiv.
Senast redigerad av Mentapesola 2019-10-05 kl. 08:06.
2019-10-05, 08:05
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Externt sett så lär sossarna kunna göra ett nytt lucia-beslut under nytt ledarskap.
Utveckla gärna.
Hur skulle detta kunna ske med tanke på hur (jag inbillar mig att) S väljarbas ser ut nu för tiden.

Är verkligen S att betraktas som ett arbetarparti, numera?

Kan det inte vara som så att den nya väljarbasen, bestående av bidragstagande migranter, är en trognare väljare är den forna arbetarklassen.

Tror du verkligen att S vågar riskera att alienera den nya hårda kärnan inom partiet, genom att börja flörta med SD?
2019-10-05, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Jag har mycket svårt att se varför SD skulle tacka ja till ett sådant erbjudande, när de kan krossa S som parti för alla evighet. S's härjningar sedan sent 60-tal har lämnar irreparabla sår i samhällsbygget. Jämför bara hur Sveriges ekonomi utvecklats relativt Schweiz under denna tid.
Runt 1960-70 var 1 SFr ≈ 1 SEK
Nu 2019 närmar vi oss 1 SFr ≈ 10 SEK

Detta till trots att Sverige var fullproppat med naturtillgångar och en extremt homogen befolkning när Schweiz bestod att en samling förbundsstater med minst fyra olika språk.

Skulle SD mot förmodan hoppa i säng med den svettige svetsaren och dennes sinnessjuka horder av sykofanter skulle SD mycket snabbt ersättas av ett nytt invandringskritiskt parti.
Precis.

Mattias Karlsson i riksdagen om Löfven och hans sossar för nio månader sedan.

https://www.youtube.com/watch?v=ApRZcBuamQ4

"Man anlitar inte en hantverkare som förstört huset"

SD ska absolut inte närma sig S. Det är därifrån man ska hämta sina nya väljare. Vilket nu håller på att ske.
Senast redigerad av Mentapesola 2019-10-05 kl. 08:30.
2019-10-05, 08:27
Medlem
Citat:
Jag har mycket svårt att se varför SD skulle tacka ja till ett sådant erbjudande, när de kan krossa S som parti för alla evighet. S's härjningar sedan sent 60-tal har lämnar irreparabla sår i samhällsbygget. Jämför bara hur Sveriges ekonomi utvecklats relativt Schweiz under denna tid.
Runt 1960-70 var 1 SFr ≈ 1 SEK
Nu 2019 närmar vi oss 1 SFr ≈ 10 SEK

Det bör även noteras att numera utgörs inte S hårda kärna av personer från arbetarklassen utan av personer av sk utländsk härkomst. Skulle S skicka inviter till SD skulle S omedelbart bli av med sin nya hårda kärna, varpå S skulle degraderas till ett < 10% parti.
Frågan är då just vad skulle SD ha att vinna på att hoppa i säng med < 10% parti som fortfarande inbillar sig att de har besittningsrätt på Rosenbad.

Har också reagerat på att en SFr kostar nästan 10 SEK, trots att Sverige berikats med massor av blattar som skulle bli ett enormt lyft för landet!

Har många år varit kritisk till SD:s urvattnade politik som besannades vid valet 2018 med affischer, -"Hjälp där, inte kaos här"!
Gick då ur partiet för min uppfattning är, -"Ifall negrer, araber och hazarer vill slå ihjäl varandra, så låt dem för fan göra det då"!
Är övertygad om det kommer ett nytt parti med liknande inställning, som kommer ta massor av SD-röster.
2019-10-05, 08:28
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Utveckla gärna.
Hur skulle detta kunna ske med tanke på hur (jag inbillar mig att) S väljarbas ser ut nu för tiden.

Är verkligen S att betraktas som ett arbetarparti, numera?

Kan det inte vara som så att den nya väljarbasen, bestående av bidragstagande migranter, är en trognare väljare är den forna arbetarklassen.

Tror du verkligen att S vågar riskera att alienera den nya hårda kärnan inom partiet, genom att börja flörta med SD?

Personligen tror jag inte S vågar göra en sådan riskabel manöver.

Så länge de kan kommunicera ut via sina kanaler att S är garanten för fortsatta bidrag, så har de inte någonstans vettigare att gå till, migranterna är soffpotatisar och sådana tendenser ökar snarare än någon större ren väljarflykt. De kan välja att värna de som redan är här.

Vilka partier skulle migranterna välja då? V? Delvis, så vissa saker är inte opportunt att göra(om de känner att även övriga S-väljare kan försvinna åt det hållet börjar det bli jobbigt). MP? En smutskampanj senare och MP finns inte som riksdagsparti. Nystartat parti? Uppförsbacke i många år.

Manöverutrymmet är inte stort, så de behöver nog ha kollat ordentligt med SD om de är med på den bollen innan de vänder. De kommer antagligen få svälja lite hundben ämnade åt de som sneglar åt V.
2019-10-05, 08:36
Medlem
Antimentals avatar
Citat:
/.../Vilka partier skulle migranterna välja då? V?/.../

Migranter som kommit till Sverige av ekonomiska skäl men vill inte bli bidragsberoende eller sysslar med droghandel och diverse väljer nog något utav de borgerliga partierna. SD är ju ett alternativ för dem som anser de själva inte är parasiter. Finns ju en del som ansluter sig till nationalistiska partier för att de vill tillhöra majoritetskulturen, vilket inget utav de andra partierna erbjuder. De som går back på detta är ju kriminella som, om de röstar alls, väljer S.
2019-10-05, 09:14
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Om du har läst mina tidigare inlägg så ser du att jag inte heller tror att S kommer att lyckas.

Men det finns en logik i strategin. Danmark har visat att om man verkligen kommer med förslag som folk tycker är tillräckliga, alltså inte bara kosmetika utan riktiga förslag som kan lösa problemen, så tycks det som att man kan halvera stödet för partier såsom SD.

Detta har varit Ulf Kristerssons hela strategi sedan han blev partiledare. S och M ska lösa problemet med invandringen tillsammans. Inte bara skyla över problemen utan faktiskt lösa dem på allvar. När det är gjort så kommer M få tillbaka sina väljare som SD bara ”har till låns”.

Tidigare har det inte funnits skäl för S att hjälpa M på det här sättet eftersom väljarströmmarna har gått från M till SD, men nu sker partibytena nästan uteslutande från S till SD, och därför har S och M ett gemensamt intresse av att få invandringen ur vägen så snabbt som möjligt.
Frågan är om S och/eller M kan lyckas med en sådan strategi?
Partierna har inte bara lagt grunden för den okontrollerade invandringskatastrofen. Utan de har även, under en mycket lång tid, burit gigantiska skygglappar.
Och frågan blir då om dagens väljare kommer att känna tillit till den U-sväng som M och S kommer att tvingas till? (som M redan påbörjat.....i viss mån)

SD å andra sidan har ganska så hårt kört med att de under många år varnat för vad som idag har blivit ett faktum.
SD "äger" frågan och det blir nog ganska så svårt för M och S att ta över den.

S är väl den stora förloraren i den här frågan? Om S fortsätter att neka till samarbete med SD så drar det väljare till SD. Om S börjar att samarbeta med SD så drar det väljare till SD.
Som att välja mellan Pest och Kolera för S.
2019-10-05, 09:15
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv
Det är din inställning som förändrats med medias kraft att påverka, det bästa är att du inte förstår att du har förändrats.
Menar du att min vurm för repatriering & etnisk rensning är sprunget ur Aftonbladet & DN ?
2019-10-05, 09:21
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Detta har varit Ulf Kristerssons hela strategi sedan han blev partiledare. S och M ska lösa problemet med invandringen tillsammans. Inte bara skyla över problemen utan faktiskt lösa dem på allvar. När det är gjort så kommer M få tillbaka sina väljare som SD bara ”har till låns”.

Tidigare har det inte funnits skäl för S att hjälpa M på det här sättet eftersom väljarströmmarna har gått från M till SD, men nu sker partibytena nästan uteslutande från S till SD, och därför har S och M ett gemensamt intresse av att få invandringen ur vägen så snabbt som möjligt.
Om S & M skall lyckas med detta så får dom nog verkligen ta till en "slutgiltig lösning", på riktigt.
2019-10-05, 10:46
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Om S & M skall lyckas med detta så får dom nog verkligen ta till en "slutgiltig lösning", på riktigt.
Jag tror det bara är att konstatera att både S & M har offrat sin trovärdighet på den politiska korrekthetens altare. Det enda sättet som inte innebär en flera decennier lång ökenvandring, är klassisk triangulering, dvs att bli mer SD än SD själva.
Lite ungefär som de danska socialdemokraterna försökte sig på innan Radikale venstre 'tvingade' S att avnazistifiera sin migrationspolitik. Danska S trovärdighet numera är sannolikt borta för gott.
Mn skulle kunna tänka sig att S och/eller M försökte sig på att göra något liknande, samtidigt som man undviker hamna i en liknande utpressningssituation som Danska S hamnade i.

Frgan är dock om det överhuvudtaget finns någon politiker inom S eller M som överhuvudtaget förmår att driva en liknande politik med trovärdighet.
Jag tvivlar starkt efter Juholts och Reinfelds politiska utrensningar Kremlin style.
2019-10-05, 10:50
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Jag tror det bara är att konstatera att både S & M har offrat sin trovärdighet på den politiska korrekthetens altare. Det enda sättet som inte innebär en flera decennier lång ökenvandring, är klassisk triangulering, dvs att bli mer SD än SD själva.
Lite ungefär som de danska socialdemokraterna försökte sig på innan Radikale venstre 'tvingade' S att avnazistifiera sin migrationspolitik. Danska S trovärdighet numera är sannolikt borta för gott.
Mn skulle kunna tänka sig att S och/eller M försökte sig på att göra något liknande, samtidigt som man undviker hamna i en liknande utpressningssituation som Danska S hamnade i.

Frgan är dock om det överhuvudtaget finns någon politiker inom S eller M som överhuvudtaget förmår att driva en liknande politik med trovärdighet.
Jag tvivlar starkt efter Juholts och Reinfelds politiska utrensningar Kremlin style.
Problemet som S & M står inför är ju att även om dom helt ut anammar SD's nuvarande politik så räcker det inte på långa vägar för att problemen skall upphöra.

Dom bör snarare titta åt AfS för att hitta en politik som skulle desarmera SD & vinna tillbaka förlorade väljare.
2019-10-05, 10:55
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Personligen tror jag inte S vågar göra en sådan riskabel manöver.

Så länge de kan kommunicera ut via sina kanaler att S är garanten för fortsatta bidrag, så har de inte någonstans vettigare att gå till, migranterna är soffpotatisar och sådana tendenser ökar snarare än någon större ren väljarflykt. De kan välja att värna de som redan är här.
Skulle detta inte innebära det definitiva slutet för S som ett arbetarparti?
Skulle detta inte även sluta att de slutligen tappade kontrollen över LO och dess tillgångar?

Citat:
Vilka partier skulle migranterna välja då? V? Delvis, så vissa saker är inte opportunt att göra(om de känner att även övriga S-väljare kan försvinna åt det hållet börjar det bli jobbigt).
Frågan är om S's självbild klarar av att bli av med migrantväljarna.

Vilka partier skulle migranterna välja då? V? Delvis, så vissa saker är inMP? En smutskampanj senare och MP finns inte som riksdagsparti. Nystartat parti? Uppförsbacke i många år.

Manöverutrymmet är inte stort, så de behöver nog ha kollat ordentligt med SD om de är med på den bollen innan de vänder. De kommer antagligen få svälja lite hundben ämnade åt de som sneglar åt V.[/quote]
Min ursprungliga fråga kvarstår:
Existerar det överhuvudtaget en (teoretiskt?) framkomlig väg där inte S dör sotdöden?
Kan det verkligen vara som så att S genom decennier av vanstyre och korruption lyckats med konststycket att gräva sin egen grav, skjuta sig i huvudet, kasta sig i graven för att sedan skyffla igen hålet med sig själva liggandes i graven?

Eller enklare har S lyckats slå ett nytt världsrekord i idioti?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in