2019-10-04, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Jo det lät smart. Du tycker alltså att polisen ska låta bli att konfrontera personer som smyger omkring med dragna vapen i ett bostadsområde för att det kan vara farligt?

Jag tycker att du ska fråga Ndella Jacks familj om de håller med dig. De hade nog gärna sett att polisen sköt fler av dessa beväpnade män som stryker omkring på natten.

Om polisen varit på plats i Malmö när den där iranska mamman blev skjuten mitt på dagen, skulle de alltså inte heller ingripit om man följer ditt resonemang. De kunde ju träffat en husvägg eller bil med förutom de män som rände omkring med vapen.

Konstigt resonemang. Tre likvärdiga situationer där beväpnade personer rör sig bland allmänheten. Det blir ett jäkla gnäll på folk när polisen konfronterade en av dem, men när det gäller de andra två gnäller (ofta samma) folk för att polisen inte klippte gärningsmännen.

Hade de inte ingripit mot muppen utan gömt sig istället som många föreslår, så kunde det lika väl blivit ett tredje brutalt kvinnomord. Nu var ju inte den efterblivna rymlingen en härdad kriminell typ ute för att hitta sin måltavla, men det visste ingen förrän efteråt.

Man kan bara agera på den information man har tillgänglig, i detta fallet att de fått larm om en otäck typ som smög omkring beväpnad med pistol. När polisen träffade på pistolmannen och inte fick gehör för sina uppmaningar att mannen skulle släppa vapnet var läget kritiskt. Den okända pistolmannen höjde vapnet istället och helt korrekt blev han då skjuten.

Så, alla foliehattar, tramspellar och polishatare.. hur vill ni ha det egentligen? Ska polisen skydda allmänheten genom att ingripa mot beväpnade och farliga personer som i det här fallet, eller hålla sig undan och låta beväpnade gangsters ränna runt och mörda fok som i fallen med de två gangsterbrudarna Ndella och vad nu den där läkaren i Malmö hette?

Ni kan liksom inte få båda två, antingen agerar man mot hoten som dyker upp eller så gömmer man sig och låter mördare smyga runt med vapen i handen bäst de vill.

Hittar du på egna saker nu?? Har aldrig hävdat att polisen gjorde fel...
Citera
2019-10-04, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Fast att som du sitta och proffstycka när nyexade poliser utför sitt jobb med bravur, ger en besk eftersmak. Den diskussionen hör inte ens hemma i denna tråd, här diskuterar vi hjältar.

Dessutom så är deras agerande och utförande av sitt jobb helt enligt boken. Det vill jag påstå är en helt förträfflig utbildning!
Tänk bara vilka superpoliser de kommer bli med erfarenheten som kommer!

Jag är stolt över både polisen och polisutbildningen! Skönt att skattepengarna gör nytta.

Du får det att låta som att kritiken mot enskilda individers kvalité rör en hel målgrupp...
Citera
2019-10-04, 21:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Ja och att läsa i krigsarkivet med om man har tillgång till de handlingarna vill säga.
Där finns färska uppgifter om man har erfarenhet och har deltagit i skarpa situationer alltså inte på toaletten på någon kåk utan i verkligheten på främmande mark. Samtliga krigsdagböcker finns bevarade för historien så det behöver du inte oroa dig för så visst kan jag verifiera mina erfarenheter om jag vill det betivla inte det.

Aha, så dina fantastiska militära bedrifter har gått till krigshistorien, skall bli intressant att se, mycket intressant

Citat:
Till skillnad från dig som verkar helt bindgalen för att försvara tre dårar som inte vet när och hur man använder sitt tjänstevapen.

Jag försvarar tre poliser som uppenbarligen ville komma hem levande, men du är bara en bitter gammal kåkfarare, rättshaverist och polishatare som gjorde lumpen som latrintömmare 1981. Hade det du sagt varit sant så hade vi sluppit dina delerium inlägg här.

Citat:
När man drar vapen skjuter man för att försätta fienden ur stridbart skick, verkligen inte för att döda i varje situation och verkligen inte Erik med ett leksaksvapen.

Nej man skjuter för att avvärja hotet, vilket man inte gör med benskott, mongoloid eller ej är oväsentligt, likväl om det är ett riktigt vapen eller bara en replika givet att du inte kan se skillnad där och då. Man väntar nämligen inte på att få en kula i sig utan bör försöka verka innan den andra avfyrat sitt vapen, om det nu inte är så att man, likt Eric, är utrustad med en extrakromosom, vilket jag börjar tro att vissa "militära experter" faktiskt är .

Citat:
Man har inte rätt till det som polis man får inte döda någon i en sådan situation oavsett utgången i rättegången och eventuellt nästa instans heller med liknande utgång det är fel och det är endast ett spel för galleriet.

Jo polisen har rätt att bruka våld som kan vara dödligt då en idiot riktar vapen emot dom, med stöd utav nödvärnsrätten.

Men du har rätt i en sak, spel för gallerierna var denna rättegång, dom skulle naturligtvis aldrig behövt bli åtalade.

Citat:
Om jag hade haft befälsrätt över dårarna hade jag förmodligen använt tre patroner till att få bort problemet på grund av att de är en risk för folk i deras närhet och för andra i deras grupp grupper anhöriga mm mm.

Det enda du någonsin haft befäl över är ute dasset hos hemvärnet, och idag är du, som gammal kåkfarare troligen inte ens betrodd med det.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-10-04 kl. 21:31.
Citera
2019-10-04, 21:37
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CCkane
Ja men har jag diskuterat om domen var riktig eller ej??? Jag har sagt att nödvärn var lägligt, men har kritiserat deras träffsäkerhet... Om du hade läst vad jag skrivit hade du inte slängt ur dig skit som inte har med min ståndpunkt att göra...

Din ståndpunkt om träffsäkerhet är inte relevant. Man sköt med rätta för att freda sig.
Citera
2019-10-04, 21:39
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Jag påstår att det verkligen inte var så att de tre dårarna tre gringos blev överrumplade , de var däremot extremt obildade och outbildade dårar.

Det är du som är den obildade, man gjorde vad man skulle. Inte perfekt utfört men good enough.
Citera
2019-10-04, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Din ståndpunkt om träffsäkerhet är inte relevant. Man sköt med rätta för att freda sig.

Den är inte relevant för utgången nej, utan snarare relevant för mig själv... Har aldrig hävdat något annat heller än att jag tycker det varit dåligt skytte.. Förstår inte själva syftet många härinne hittar på fabler om att man skulle vara emot poliskåren för det...
Citera
2019-10-04, 21:42
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Som tur hände inget allmänheten denna gång, men förr eller senare händer det!!

Beroende på två saker:
1. Poliserna agerade offensivt och konfrontativt med risk för sina liv
2. Eric var inte farlig och hade inget skarpladdat vapen
Citera
2019-10-04, 21:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Är nog ganska utsiktslöst. Du får aldrig åklagaren att erkänna att åtalet skedde av pr-skäl.
Åklagaren kommer givetvis hävda att han ansåg att det förelåg brott och att det fanns bevis.
Det skulle innebära inkompetens men det är inte straffbart.

Ja tyvärr, det är ju tyvärr ingen av beslutsfattarna som drabbas själva av detta.

Citat:
Jag tror att om vi införde en speciell myndighet för att utreda polis så skulle antalet åtal faktiskt minska och utredningarna kunna läggas ner snabbare.
"Behovet" av att utreda uppenbara okynnesanmälningar tror jag hade minskat och samma sak med denna typ av åtal.

Det problemet kvarstår ju även med ett fristående utredningsorgan, och är ju en utav anledningarna till att vi i Sverige, trots att frågan utretts flera gånger, inte infört ett sådant. Det är ju bara hos poliser /fd poliser, och åklagare /fd åklagare rätt kompetens finns så det blir ju samma personer som sköter ärendena iaf och hur lång tid skulle det innan pöbeln likväl skulle tjuta över att "så få anmälda poliser åtalas"?

Och i dom länder som har sådana utredningsorgan skiljer sig inte siffrorna nämnvärt jämfört med här.

Finns länder med färre åtalade poliser, men med i % högre antal fällande domar, men det torde ju bero på att man har snävare lagstiftning för när åklagare faktiskt får väcka åtal.
Citera
2019-10-04, 21:45
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Den är inte relevant för utgången nej, utan snarare relevant för mig själv... Har aldrig hävdat något annat heller än att jag tycker det varit dåligt skytte.. Förstår inte själva syftet många härinne hittar på fabler om att man skulle vara emot poliskåren för det...

Jag skiter i dina fabler.
Det var generellt sett till situation och förutsättningar inget dåligt skytte.
Däremot fick den mest utsatta poliskvinnan panik och tömde magasinet utan att använda siktet. Olämpligt.
Mao de andra skötte det hyggligt med skyttet.
Citera
2019-10-04, 21:45
Medlem
Blundettos avatar
Citat:

Tänk på att polisen i det läget inte ägnar sig åt "skytte" utan åt verkanseld i en upplevd livshotande situation. Det är en ganska stor skillnad. Därmed är din anala besatthet vid "hit-rate" ganska banal. Kan polisen lära sig skjuta bättre, ja säkert, men mycket tid går väl åt till att diskutera värdegrunden som vid alla myndigheter.
Senast redigerad av Blundetto 2019-10-04 kl. 21:49.
Citera
2019-10-04, 21:46
Medlem
Citat:
Hittar du på egna saker nu?? Har aldrig hävdat att polisen gjorde fel...
Då bör du nog byta lösenord för någon har skrivit det ena inlägget efter det andra i ditt namn som är uppenbart kritiska mot den resoluta polisinsatsen där de med stor fara för sitt eget liv ingrep och satte stopp för honom innan någon oskyldig civilist kom till skada.

I efterhand blev det klart att den man som hotat dem var en lallande förvuxen baby med en leksak, men eftersom poliserna inte visste det när de konfronterade honom är det inget man kan ta hänsyn till när man bedömer ingripandet.

Allt gick inte friktionsfritt, en del taktiska misstag gjordes (bland annat så väntade de farligt länge innan de öppnade eld) i deras försök att lösa situationen utan våld. Precisionen i skyttet kunde varit bättre, men den var tillräckligt bra för att slå ut gärningsmannen. Sett till helheten gjorde de ett klart godkänt jobb eftersom de löste sin uppgift utan att någon annan än den hotfulla pistolmannen blev skadad.

Du kanske inte är värst av de nötter som tror att en downie alltid är ofarlig eller att alla, men framförallt poliser, kan se skillnad på en leksak och ett riktigt vapen när det riktas mot dem på 20 meters håll. Inte värst, men med ditt tröttsamma gnäll om antal skott och andelen missar hamnar du definitivt i samma okunniga och inskränkta kategori.
Citera
2019-10-04, 21:52
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Du får det att låta som att kritiken mot enskilda individers kvalité rör en hel målgrupp...
Fast i detta fall var det bevisligen inget fel på de enskilda individernas kvalitet.

Så vad är det du vill diskutera egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in