2019-10-04, 20:55
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Bara att jämföra med vad forskning visar, men då också tänka på att detta rörde sig om betydligt längre avstånd än dom situationer den statistiken i regel bygger på, samt att den(som du själv påpekade) bygger på poliser som säkerligen övat mera än vad dessa gjort.
Det var jävligt bra jobbat av snutarna, objektivt sett.
Citera
2019-10-04, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Du är så korkad att jag tror min IQ sjunker bara genom att se ditt användarnamn.

Förstår du inte att det är omöjligt att utbilda poliser att skjuta prick i denna situation?
Detta är något man måste uppleva. Vissa individer skulle kanske känna mer stress, och träffa mindre, den andra eller tredje gången de upplever en sådan här hemsk händelse.

Både psykologin, mörkret, stressen och hjärtslagen som dessa poliser upplevde gör att jag blir genuint imponerad. Hoppas verkligen att det är de som kommer om det är en tokstolle med vapen utanför min dörr.

Hade de halverat missarna hade jag varit nöjd...Och sen utsatte de allmänheten till viss mån av fara...
Var det inte du som gnällde om personangrepp alldeles nyss?
Citera
2019-10-04, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Träffprocenten är något låg men inte anmärkningsvärt låg.

Jag skulle också vilja att svensk polis tränade mer taktik och skytte men krasst sagt så har de inte tid.
Vi behöver ha mer polis och mer administrativt stöd så att polisen får nog med tid för att både utföra sina jobb men också så att de kan övas nog.
Som det är nu så är det en prioritetsfråga. Eftersom eldstrid är en så väldigt liten del av deras jobb(de flesta poliser kommer under hela sin karriär aldrig skuta verkanseld) så får skjutträning av naturliga skäl inte högsta prioritet.

Håller med helt
Citera
2019-10-04, 20:57
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CCkane
Hade de halverat missarna hade jag varit nöjd...Och sen utsatte de allmänheten till viss mån av fara...
Var det inte du som gnällde om personangrepp alldeles nyss?
Inte ens professionella soldater, med betydligt bättre vapen och erfarenhet, skulle halvera den träffprocenten.

Det är komiskt hur du försvarar dig pekar finger åt polisen, när du uppenbarligen inte har en jävla aning om något!
Citera
2019-10-04, 20:58
Medlem
Citat:
Du måste väl förstå att jag tycker det är bra med mycket poliser, men ibland måste man undersöka kompetensen i det yrket, precis som man gör med alla andra yrken.. Jag har inte hävdat att poliserna gjort fel, det enda jag haft synpunkt på är träffprocenten, varför har jag haft det??? För att av egna erfarenheter och vad andra vapenkunniga skrivit här så tycker jag de träffade dåligt, har förstått att du tycker jag är en korkskruv och att jag lyckades få dig att spy... Jobbigt läge för dig att få sådan negativ energi, lider med dig... Men se de positivt jag är ute efter en kompetentare poliskår och du tycker att det är bra som det är...

Varför inte bilda dig en egen uppfattning om hur enkelt/svårt det är att skjuta/träffa?
-Skaffa en luftpistol. Öva skytte varje dag i ett par veckor och se hur din egen träffprcent förmodligen stadigt stiger och på längre och längre avstånd. När du känner dig skapligt säker så ber du en kompis skjuta mot dig med paintballgevär medan du övningsskjuter. Jag skulle vara mäkta imponerad av dig om din träffprocent inte sjunker avsevärt! Stress sänker prestationsförmågan i de flesta brancher, så och den där...
Citera
2019-10-04, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Inte ens professionella soldater, med betydligt bättre vapen och erfarenhet, skulle halvera den träffprocenten.

Det är komiskt hur du försvarar dig pekar finger åt polisen, när du uppenbarligen inte har en jävla aning om något!

Vadå pekar finger åt polisen?? Haha vad dillar du om, " Hej polis jag kritiserar dig för att du sköt dåligt" polis: sluta peka finger åt mig... Ja jag tycker att polisen behöver mer personal och bli kompetentare om du vill tro att jag pekar finger åt poliskåren är du bara störd i huvudet....
Senast redigerad av CCkane 2019-10-04 kl. 21:04.
Citera
2019-10-04, 21:01
Medlem
Citat:
Bara att jämföra med vad forskning visar, men då också tänka på att detta rörde sig om betydligt längre avstånd än dom situationer den statistiken i regel bygger på, samt att den(som du själv påpekade) bygger på poliser som säkerligen övat mera än vad dessa gjort.

Det skall man inte vara säker på. Amerikansk polis har i regel mycket kortare utbildning än svensk polis.
"världens bästa polis" som de kallar sig i New York har bara 6 månaders utbildning, och det är bland de längsta polisutbildningarna i USA. Många städer har 2-3 månaders utbildning.
Deputy marshalls har i många counties inget krav på utbildning alls(utom att de skall ha gått ut high school).

FBI utbildningen är bara 20 veckor....just saying.
Citera
2019-10-04, 21:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Förstår inte riktigt varför folk pratar så mycket om det taktiska och polisernas träffprocent.

Ja taktiskt sett var det inte optimalt.
Ja träffprocenten var något lägre än vad den borde ha varit, dock inte anmärkningsvärt låg.

Precis, i synnerhet inte med hänsyn till avståndet det här rörde sig om.

Citat:
Bägge dessa aspekter var dock helt irrelevanta för fallet.
Bättre taktik och bättre träffprocent hade inte förändrat utgången.

Stämmer, men får den intellektuella eliten in det i sina träskallar? Nej.

Citat:
Skall man vara krass har faktiskt åklagaren begått tjänstefel som åtalat.
Det är enbart lagligt att åtala om det finns goda skäl att förvänta sig en fällande dom.
I det aktuella fallet har åklagaren inte kunnat visa något brottsligt agerande alls.

Det har faktiskt pratats om att upprätta en anmälan gentemot denna åklagare med just den motiveringen, ska se om jag kan följa upp det. Vore ju kanon om det ledde vidare. Då kanske inte poliser måste fundera på huruvida dom skall bli föremål för åtal för att dom fredar sina egna liv

Citat:
Enda orsaken till åtal är av pr skäl. Man vill visa att man utreder poliser grundligt.
Det här är inte enda gången. Ser man till statistiken åtalas poliser alldeles för ofta. Andelen fällande domar är så låg att det är orimligt att åklagarna i samtliga fall faktiskt ansett att det troligen skulle ge fällande dom.
Jag förstår resonemanget men det är strikt talat olagligt och tjänstefel.

Helt rätt, detta är ett oskick som borde tas bort, problemet har varit uppe på tapeten hos polis förbundet många gånger. Det behövs klarare och tydligare regler, så att poliser inte skall behöva plågas av div långa utredningar, väntandes på åtal, för att sedan sitta i den (ofta) allt annat än sakluga tingslottot, där polis föraktet nästa går att ta på i luften.
Citera
2019-10-04, 21:06
Medlem
Citat:
Som tur hände inget allmänheten denna gång, men förr eller senare händer det!!

Kanske men risken är extremt låg. För det första skjuter polisen väldigt sällan. Sedan är just det faktum att undvika att civila finns i skottbanan en viktig aspekt som avgör ifall de bör skjuta.

Du utgår från att de hade skjutit på samma sätt om det funnits civila i närheten vilket är ett antagande du inte kan göra baserat på den information vi har.
Citera
2019-10-04, 21:10
Medlem
Citat:
Nej och då om man är en erfaren polis kanske man överväger att inte dra iväg salvor som gör att allmänheten tar skada... Nu hade vi tur att ingen annan tog skada av kulregnet!!

"Kära lilla vän" är det härskartekniker jag ser? Haha sicken tönt
Jo det lät smart. Du tycker alltså att polisen ska låta bli att konfrontera personer som smyger omkring med dragna vapen i ett bostadsområde för att det kan vara farligt?

Jag tycker att du ska fråga Ndella Jacks familj om de håller med dig. De hade nog gärna sett att polisen sköt fler av dessa beväpnade män som stryker omkring på natten.

Om polisen varit på plats i Malmö när den där iranska mamman blev skjuten mitt på dagen, skulle de alltså inte heller ingripit om man följer ditt resonemang. De kunde ju träffat en husvägg eller bil med förutom de män som rände omkring med vapen.

Konstigt resonemang. Tre likvärdiga situationer där beväpnade personer rör sig bland allmänheten. Det blir ett jäkla gnäll på folk när polisen konfronterade en av dem, men när det gäller de andra två gnäller (ofta samma) folk för att polisen inte klippte gärningsmännen.

Hade de inte ingripit mot muppen utan gömt sig istället som många föreslår, så kunde det lika väl blivit ett tredje brutalt kvinnomord. Nu var ju inte den efterblivna rymlingen en härdad kriminell typ ute för att hitta sin måltavla, men det visste ingen förrän efteråt.

Man kan bara agera på den information man har tillgänglig, i detta fallet att de fått larm om en otäck typ som smög omkring beväpnad med pistol. När polisen träffade på pistolmannen och inte fick gehör för sina uppmaningar att mannen skulle släppa vapnet var läget kritiskt. Den okända pistolmannen höjde vapnet istället och helt korrekt blev han då skjuten.

Så, alla foliehattar, tramspellar och polishatare.. hur vill ni ha det egentligen? Ska polisen skydda allmänheten genom att ingripa mot beväpnade och farliga personer som i det här fallet, eller hålla sig undan och låta beväpnade gangsters ränna runt och mörda fok som i fallen med de två gangsterbrudarna Ndella och vad nu den där läkaren i Malmö hette?

Ni kan liksom inte få båda två, antingen agerar man mot hoten som dyker upp eller så gömmer man sig och låter mördare smyga runt med vapen i handen bäst de vill.
Citera
2019-10-04, 21:14
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Vadå pekar finger åt polisen?? Haha vad dillar du om, " Hej polis jag kritiserar dig för att du sköt dåligt" polis: sluta peka finger åt mig... Ja jag tycker att polisen behöver mer personal och bli kompetentare om du vill tro att jag pekar finger åt poliskåren är du bara störd i huvudet....
Fast att som du sitta och proffstycka när nyexade poliser utför sitt jobb med bravur, ger en besk eftersmak. Den diskussionen hör inte ens hemma i denna tråd, här diskuterar vi hjältar.

Dessutom så är deras agerande och utförande av sitt jobb helt enligt boken. Det vill jag påstå är en helt förträfflig utbildning!
Tänk bara vilka superpoliser de kommer bli med erfarenheten som kommer!

Jag är stolt över både polisen och polisutbildningen! Skönt att skattepengarna gör nytta.
Citera
2019-10-04, 21:15
Medlem
Citat:
Det har faktiskt pratats om att upprätta en anmälan gentemot denna åklagare med just den motiveringen, ska se om jag kan följa upp det. Vore ju kanon om det ledde vidare. Då kanske inte poliser måste fundera på huruvida dom skall bli föremål för åtal för att dom fredar sina egna liv

Är nog ganska utsiktslöst. Du får aldrig åklagaren att erkänna att åtalet skedde av pr-skäl.
Åklagaren kommer givetvis hävda att han ansåg att det förelåg brott och att det fanns bevis.
Det skulle innebära inkompetens men det är inte straffbart.

Citat:
Helt rätt, detta är ett oskick som borde tas bort, problemet har varit uppe på tapeten hos polis förbundet många gånger. Det behövs klarare och tydligare regler, så att poliser inte skall behöva plågas av div långa utredningar, väntandes på åtal, för att sedan sitta i den (ofta) allt annat än sakluga tingslottot, där polis föraktet nästa går att ta på i luften.

Ja det drabbar många poliser på ett orimligt sätt. Med dagens system tror jag det dock är svårt att undvika.
Åklagarna känner ofta att de vill/måste visa att poliser inte särbehandlas och detta behov av att överkompensera för att bevisa sin opartiskhet tror jag kommer finnas kvar så länge dessa saker utreds av polis och åklagare på det sätt det görs idag.

Jag tror att om vi införde en speciell myndighet för att utreda polis så skulle antalet åtal faktiskt minska och utredningarna kunna läggas ner snabbare.
"Behovet" av att utreda uppenbara okynnesanmälningar tror jag hade minskat och samma sak med denna typ av åtal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in