2019-10-04, 20:38
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CCkane
Nej det anser jag inte...
Men vad bra!

Sluta spy din okunskap om saker du inte har en aning om.
Jag kan köpa dumheter till en viss gräns, men får jag det nedkört i halsen då kräks jag.
Citera
2019-10-04, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Håller med, perfekt.

Då kan du sitta där och "tycka" (läs bedriva onani i ditt egna retarderade känsloliv), och vi kan syssla med att konstatera fakta, vad FUP säger, och vad saklighetskunskapen säger.

Har inte haft någon invändning mot FUP eller dom.. Det enda jag kritiserat är träffprocenten hos poliserna och till viss mån handlingen... Trodde du förstått det!!!
Citera
2019-10-04, 20:40
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Har inte haft någon invändning mot FUP eller dom.. Det enda jag kritiserat är träffprocenten hos poliserna och till viss mån handlingen... Trodde du förstått det!!!
Träffprocenten är helt i sin ordning.
Poliserna var övertygade om att de var i livsfara.

Hur svårt kan det vara egentligen?
Citera
2019-10-04, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Men vad bra!

Sluta spy din okunskap om saker du inte har en aning om.
Jag kan köpa dumheter till en viss gräns, men får jag det nedkört i halsen då kräks jag.

Du måste väl förstå att jag tycker det är bra med mycket poliser, men ibland måste man undersöka kompetensen i det yrket, precis som man gör med alla andra yrken.. Jag har inte hävdat att poliserna gjort fel, det enda jag haft synpunkt på är träffprocenten, varför har jag haft det??? För att av egna erfarenheter och vad andra vapenkunniga skrivit här så tycker jag de träffade dåligt, har förstått att du tycker jag är en korkskruv och att jag lyckades få dig att spy... Jobbigt läge för dig att få sådan negativ energi, lider med dig... Men se de positivt jag är ute efter en kompetentare poliskår och du tycker att det är bra som det är...
Citera
2019-10-04, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Läs på pajasPelle :

Polis 1:hit rate på 8, 3 % på 18,6 m
Polis 2:hit rate på 12,5% på 17 m
Polis 3:Hit rate på 20 %på 15 m

Alltså inte bra men heller inte jättedålig hit rate, med tanke på att polis som säkerligen övat betydligt mera har en hit rate på 20-25%, och på kortare avstånd än detta i regel.

Ja men vad bra är det nu vi ska applådera???
Citera
2019-10-04, 20:45
Bannlyst
Citat:

Jo det har jag förstått, och jag förklarade varför deras träffprocent faktiskt inte var så dålig, sett till omständigheterna, och fakta om hur det faktiskt funkar i sådana här lägen.

Sämre hit rate än vad forskning visar att genomsnittets hit rate är hos polis i USA, i skarpa situationer, ja, men då rörde det sig också om betydligt längre avstånd här än dom situationer som studien baserades på.
Citera
2019-10-04, 20:50
Medlem
Förstår inte riktigt varför folk pratar så mycket om det taktiska och polisernas träffprocent.

Ja taktiskt sett var det inte optimalt.
Ja träffprocenten var något lägre än vad den borde ha varit, dock inte anmärkningsvärt låg.

Bägge dessa aspekter var dock helt irrelevanta för fallet.
Bättre taktik och bättre träffprocent hade inte förändrat utgången.

Skall man vara krass har faktiskt åklagaren begått tjänstefel som åtalat.
Det är enbart lagligt att åtala om det finns goda skäl att förvänta sig en fällande dom.
I det aktuella fallet har åklagaren inte kunnat visa något brottsligt agerande alls.

Som domstolen konstaterat kan åklagaren inte ens bevisa i vilken ordning kulorna avlossats men accepterat att samtliga skott utom 2 har varit nödvärn.
Redan här faller åtalet objektivt sett.

Enda orsaken till åtal är av pr skäl. Man vill visa att man utreder poliser grundligt.
Det här är inte enda gången. Ser man till statistiken åtalas poliser alldeles för ofta. Andelen fällande domar är så låg att det är orimligt att åklagarna i samtliga fall faktiskt ansett att det troligen skulle ge fällande dom.
Jag förstår resonemanget men det är strikt talat olagligt och tjänstefel.

Det är lite som när barn har en förälder som lärare eller tränare. Föräldern rättar barnets prov tuffare, sätter lägre betyg, kritiserar barnets insats mer etc som överkompensation bara för att ingen skall kunna säga att föräldern ger sin unge fördelar.
Citera
2019-10-04, 20:50
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Du måste väl förstå att jag tycker det är bra med mycket poliser, men ibland måste man undersöka kompetensen i det yrket, precis som man gör med alla andra yrken.. Jag har inte hävdat att poliserna gjort fel, det enda jag haft synpunkt på är träffprocenten, varför har jag haft det??? För att av egna erfarenheter och vad andra vapenkunniga skrivit här så tycker jag de träffade dåligt, har förstått att du tycker jag är en korkskruv och att jag lyckades få dig att spy... Jobbigt läge för dig att få sådan negativ energi, lider med dig... Men se de positivt jag är ute efter en kompetentare poliskår och du tycker att det är bra som det är...

Citat:
Du är så korkad att jag tror min IQ sjunker bara genom att se ditt användarnamn.

Förstår du inte att det är omöjligt att utbilda poliser att skjuta prick i denna situation?
Detta är något man måste uppleva. Vissa individer skulle kanske känna mer stress, och träffa mindre, den andra eller tredje gången de upplever en sådan här hemsk händelse.

Både psykologin, mörkret, stressen och hjärtslagen som dessa poliser upplevde gör att jag blir genuint imponerad. Hoppas verkligen att det är de som kommer om det är en tokstolle med vapen utanför min dörr.
Citera
2019-10-04, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Förstår inte riktigt varför folk pratar så mycket om det taktiska och polisernas träffprocent.

Ja taktiskt sett var det inte optimalt.
Ja träffprocenten var något lägre än vad den borde ha varit, dock inte anmärkningsvärt låg.

Bägge dessa aspekter var dock helt irrelevanta för fallet.
Bättre taktik och bättre träffprocent hade inte förändrat utgången.

Skall man vara krass har faktiskt åklagaren begått tjänstefel som åtalat.
Det är enbart lagligt att åtala om det finns goda skäl att förvänta sig en fällande dom.
I det aktuella fallet har åklagaren inte kunnat visa något brottsligt agerande alls.

Som domstolen konstaterat kan åklagaren inte ens bevisa i vilken ordning kulorna avlossats men accepterat att samtliga skott utom 2 har varit nödvärn.
Redan här faller åtalet objektivt sett.

Enda orsaken till åtal är av pr skäl. Man vill visa att man utreder poliser grundligt.
Det här är inte enda gången. Ser man till statistiken åtalas poliser alldeles för ofta. Andelen fällande domar är så låg att det är orimligt att åklagarna i samtliga fall faktiskt ansett att det troligen skulle ge fällande dom.
Jag förstår resonemanget men det är strikt talat olagligt och tjänstefel.

Det är lite som när barn har en förälder som lärare eller tränare. Föräldern rättar barnets prov tuffare, sätter lägre betyg, kritiserar barnets insats mer etc som överkompensation bara för att ingen skall kunna säga att föräldern ger sin unge fördelar.

Som tur hände inget allmänheten denna gång, men förr eller senare händer det!!
Citera
2019-10-04, 20:53
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Som tur hände inget allmänheten denna gång, men förr eller senare händer det!!
Vad är det inte du kan få in i din hjärna?

Det var ingen allmänhet överhuvudtaget på den platsen när detta ägde rum.
Citera
2019-10-04, 20:53
Bannlyst
Citat:

Bara att jämföra med vad forskning visar, men då också tänka på att detta rörde sig om betydligt längre avstånd än dom situationer den statistiken i regel bygger på, samt att den(som du själv påpekade) bygger på poliser som säkerligen övat mera än vad dessa gjort.
Citera
2019-10-04, 20:54
Medlem
Citat:

Träffprocenten är något låg men inte anmärkningsvärt låg.

Jag skulle också vilja att svensk polis tränade mer taktik och skytte men krasst sagt så har de inte tid.
Vi behöver ha mer polis och mer administrativt stöd så att polisen får nog med tid för att både utföra sina jobb men också så att de kan övas nog.
Som det är nu så är det en prioritetsfråga. Eftersom eldstrid är en så väldigt liten del av deras jobb(de flesta poliser kommer under hela sin karriär aldrig skuta verkanseld) så får skjutträning av naturliga skäl inte högsta prioritet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in