2019-10-04, 15:47
Medlem
Killmyshadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Det är helt otroligt att inte föräldrarna har märkt att han inte mådde bra.
Jag kommer aldrig förstå det.

Nej, kanske han har varit inne i sin egen bubbla under sommarlov och utlöste psykos. Jag tror hans föräldrar tänkte att han är en typiskt tonåring som vill hålla för sig själv inne i sitt rum som alla andra tonåringar gör.

Kanske han borde ha fått lite mer uppmärksamhet från föräldrar och upptäckt psykisk ohälsa.

Vi kommer aldrig kunna veta varför han gjorde det.
Citera
2019-10-04, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killmyshades
Nej, kanske han har varit inne i sin egen bubbla under sommarlov och utlöste psykos. Jag tror hans föräldrar tänkte att han är en typiskt tonåring som vill hålla för sig själv inne i sitt rum som alla andra tonåringar gör.

Kanske han borde ha fått lite mer uppmärksamhet från föräldrar och upptäckt psykisk ohälsa.

Vi kommer aldrig kunna veta varför han gjorde det.

Ja, han kanske gått in i sin egen lilla bubbla , men jag tror att det är då som ungdomarna behöver sina föräldrar som mest.
Så vill jag berätta till andra tonårsföräldrar att drar de sig undan, så får man försöka nå ungdomen iallafall...
Jag tror att han inte fått den uppmärksamhet av föräldrarna som han behövde.
Citera
2019-10-04, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zark
DN idag
https://www.dn.se/sthlm/aklagaren-ingen-har-reagerat-pa-att-han-borde-fa-vard/

"Den 16-årige pojken misstänks ha mördat sin jämnårige vän Peter Plax. Enligt den stora rättspsykiatriska undersökning lider han av en så pass allvarlig psykisk störning att han inte ens kan inse innebörden av vad han gjort.

– Ingen har reagerat på att han borde få vård innan det här hände, säger kammaråklagare Rickard Wahlqvist."

Det fetade, är riktigt allvarligt. Fortfarande begriper han inte vad han egentligen har gjort. Där krävs kraftig medicinering med både det ena och det andra. Detta blir vidrigare och vidrigare.
Citera
2019-10-04, 16:52
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det fetade, är riktigt allvarligt. Fortfarande begriper han inte vad han egentligen har gjort. Där krävs kraftig medicinering med både det ena och det andra. Detta blir vidrigare och vidrigare.

Ja verkligen. Men eftersom han ringde 112 efteråt så måste han ju ha begripit något i alla fall och han hade väl sagt att han ville testa hur det var att döda någon. Helt borta i huvudet kan han inte ha varit.
Citera
2019-10-04, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja verkligen. Men eftersom han ringde 112 efteråt så måste han ju ha begripit något i alla fall och han hade väl sagt att han ville testa hur det var att döda någon. Helt borta i huvudet kan han inte ha varit.
Han insåg nog att han begått ett brott, men han insåg nog inte att han tagit livet av sin barndoms- och klasskamrat. Och han verkar inte begripit vidden av det. Varken då eller nu.
Citera
2019-10-04, 17:15
Medlem
Killmyshadess avatar
Citat:
Han insåg nog att han begått ett brott, men han insåg nog inte att han tagit livet av sin barndoms- och klasskamrat. Och han verkar inte begripit vidden av det. Varken då eller nu.

Kanske han är i chocktillstånd?
Att han inte vill tro på det som har hänt?
Citera
2019-10-04, 17:17
Medlem
Citat:
I chock? Efter två månader? Med all respekt, men det tror jag inte alls på. Jag tror han är väldigt väldigt sjuk.
Citera
2019-10-04, 17:27
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Han verkar vara avtrubbad och kall. Avskärmad.
Citera
2019-10-04, 17:41
Medlem
Citat:
Åtal väcks på tisdag. Då skickar de till oss som begärt den.
Verkar inte så säkert att åtal väcks på tisdag, enligt DN som har pratat med åklagaren så planeras åtal väckas "inom några veckor".
Citera
2019-10-04, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otroligtmesig
Verkar inte så säkert att åtal väcks på tisdag, enligt DN som har pratat med åklagaren så planeras åtal väckas "inom några veckor".
Ouch…. attan. Nå - det är bara att vänta då. Tack för info!
Citera
2019-10-04, 18:53
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ehuru
Psykisk störning är inte samma sak som psykisk sjukdom. "Sjukdom" kan mediniceras för bättring men medicin fungerar inte för att bota "störning". En psykisk störning är något man präglats med efter känslomässig vanskötsel sedan mycket tidiga år i livet. Har man sedan väl utvecklats till psykopat, patalogisk narcississt eller landat i en borderlinepersonlighet så är den där för livet. Dessa människor vägrar att ta till sig all form av terapi/behandlig vilket "vården" tilldelar dem istället för medikamenter.

Den här unge mannen har i sin handling visat att han är långt, långt ut på störningsmätaren och det skulle vara ytterst förvånande om han inte blir inlåst av vården över oöverskådlig tid.

Någon nära honom under hans tidiga år och uppväxt bär ansvar för att han utvecklat den störning som framkallade vansinnesdådet.
Mig veterligen finns det inga vetenskapliga belägg för att ”allvarlig psykisk störning” med nödvändighet kan orsakas av en traumatisk uppväxt. Du får gärna länka till information för det du påstår. Är säker på att människor kan födas med psykiska missbildningar såväl som fysiska, naturen är långt ifrån perfekt. Däremot tror jag att en traumatisk barndom kan förvärra ett medfött psykiskt handikapp.
Citera
2019-10-04, 19:06
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Ja, han kanske gått in i sin egen lilla bubbla , men jag tror att det är då som ungdomarna behöver sina föräldrar som mest.
Så vill jag berätta till andra tonårsföräldrar att drar de sig undan, så får man försöka nå ungdomen iallafall...
Jag tror att han inte fått den uppmärksamhet av föräldrarna som han behövde.
Håller med dig. Tonåren är ju på sätt och vis ett undantagstillstånd för många ungdomar, med hormonexplosioner etc. som förälder har man en skyldighet att vara tjatig och bry sig om - men alla vuxna har inte den insikten. Jack är ett undantag som tur är. Vet inte hur schizofreni debuterar, men om det är det som har drabbat honom, så skedde det med värsta tänkbara konsekvenser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in