2019-09-24, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Märkligt nog nämnde inte GW fallet i kvällens säsongsstart av Brottsjournalen trots att programmet var inne på såväl ungdomsbrottslighet som rättspsykiatriska undersökningar.
Finns fler som är föremål för rättspsyk nu: smink-VDn på Söder ex.vis. Men det har hänt mycket nu senaste månaderna så NÅGOT borde han tagit upp.
Citera
2019-09-24, 22:38
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Finns fler som är föremål för rättspsyk nu: smink-VDn på Söder ex.vis. Men det har hänt mycket nu senaste månaderna så NÅGOT borde han tagit upp.

Herr P12! Programmet går i repris söndag natt då man kan ta igen vad man nu missat.

GW tog alltså inte upp Plaxfallet just i dagens avsnitt så vi får anta att han avvaktar rättegången. Inom den närmsta månaden bör vi alltså kunna höra hans synpunkter om inte annat så kring domslutet. Det kan sedan bli överklaganden så det torde dröja innan sista ordet är sagt.

Ack ja.
Citera
2019-09-24, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inam
Ursäkta mig men nu är du helt ute och cyklar. autism syns inte. Man kan heller inte ta ett prov för att ställa diagnosen. Det är en diagnos där flera olika kriterier ska uppfyllas. Hade det varit så enkelt som att titta på ett ansikte hade inte så många människor förblivit odiagnostiserade långt upp i åldrarna!

Något gammalt inlägg, men till föregående kommentatörs försvar som du besvarade, så har vetenskapen funnit att personer på autismspektrumet faktiskt tenderar att dela vissa typer av ansiktsdrag och att graden av dessa drag även har ett direkt samband med var på spektrumet som individen befinner sig;
Citat:
Facial features provide clue to autism severity

Boys with autism who have the most distinctive facial features cluster into two groups with very different sets of autism symptoms, the researchers found.
Boys in one group tend to have wide mouths, combined with a short distance between the top of the mouth and the bottom of the eyes.
They also show severe symptoms of autism, including language impairment, intellectual disability and seizures.
By contrast, those in the second group have broad upper faces and a short philtrum.
They are more likely to be diagnosed with Asperger syndrome, and to have fewer cognitive impairments and language difficulties compared with the first group.
(…)
But the study showed the features are incredibly subtle, if not completely invisible. The difference is 2 to 5 millimeters."
https://www.spectrumnews.org/news/facial-features-provide-clue-to-autism-severity/
https://www.cbsnews.com/news/children-with-autism-have-distinct-facial-features-study/

Samt på samma tema: 'Hypermasculinised facial morphology in boys and girls with Autism Spectrum Disorder and its association with symptomatology' https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5570931/

Huruvida detta sedan går att applicera på gärningsmannen i fråga återstår väl att se då det som jag förstår saknas bilder på vederbörande, men tänkte att jag likväl skulle upplysa om dessa data enär ämnet nämndes.
Senast redigerad av Genderbender 2019-09-24 kl. 23:30.
Citera
2019-09-25, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Något gammalt inlägg, men till föregående kommentatörs försvar som du besvarade, så har vetenskapen funnit att personer på autismspektrumet faktiskt tenderar att dela vissa typer av ansiktsdrag och att graden av dessa drag även har ett direkt samband med var på spektrumet som individen befinner sig;
https://www.spectrumnews.org/news/facial-features-provide-clue-to-autism-severity/
https://www.cbsnews.com/news/children-with-autism-have-distinct-facial-features-study/

Samt på samma tema: 'Hypermasculinised facial morphology in boys and girls with Autism Spectrum Disorder and its association with symptomatology' https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5570931/

Huruvida detta sedan går att applicera på gärningsmannen i fråga återstår väl att se då det som jag förstår saknas bilder på vederbörande, men tänkte att jag likväl skulle upplysa om dessa data enär ämnet nämndes.
Detta borde JLs umgänge märkt, och det har dom inte, vilket gör det osannolikt att han har något åt autismspektrat.
Citera
2019-09-25, 17:09
Medlem
Eastmancolors avatar
Jag skulle tro att hårklyverierna kring ansiktstyper och neuropsykiatriska diagnoser - vilka i och för sig inte är utan intresse men onekligen av en smula spekulativt slag - inte är så spridda att den misstänktes omgivningen har haft någon anledning att studera och dra slutsatser kring dennes ansiktsdrag och deras eventuella kopplingar till psykiatriska avvikelser.
Citera
2019-09-25, 17:31
Medlem
Citat:
Det är naturligtvis under min värdighet att konversera lantisar men för att vara snäll kan jag ju svara att han är ung och har suttit häktad länge i kombination med att han tidigare inte är straffad.

Låt oss hoppas att han inte fått några men av häktningen och att han snart kan ut och leva ett normalt liv.
Det får stå för dig. Själv hoppas jag att han fått svåra psykiska men av att sitta inlåst och grubbla på vad han gjort. Med lite tur kanske han själv löser bekymret med hur ett lämpligt straff ska utdelas när Sverige saknar både livstidsstraff för unga och dödsstraff över huvud taget.

Ett normalt liv hoppas jag att han aldrig får. Eftersom hans namn och bild är väl spridda får man verkligen hoppas att allmänheten undviker allt samröre med honom om han kommer ut i frihet.
Citera
2019-09-25, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Det får stå för dig. Själv hoppas jag att han fått svåra psykiska men av att sitta inlåst och grubbla på vad han gjort. Med lite tur kanske han själv löser bekymret med hur ett lämpligt straff ska utdelas när Sverige saknar både livstidsstraff för unga och dödsstraff över huvud taget.

Ett normalt liv hoppas jag att han aldrig får. Eftersom hans namn och bild är väl spridda får man verkligen hoppas att allmänheten undviker allt samröre med honom om han kommer ut i frihet.
Så hade jag inte kunnat tänka. Vi vet inte hur han mådde innan, vad som var i hans huvud, om han är frisk eller sjuk, om det går att rehabilitera honom osv osv osv. Att döma enbart från handlingen känns fel. Hade det varit mitt barn som föll offer, så hade jag tänkt som du. Men det är det inte, så jag klarar att se lite mer objektivt kanske. Jag väljer att avvakta fup och RPU. Men det är ju jag.
Citera
2019-09-25, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Så hade jag inte kunnat tänka. Vi vet inte hur han mådde innan, vad som var i hans huvud, om han är frisk eller sjuk, om det går att rehabilitera honom osv osv osv. Att döma enbart från handlingen känns fel. Hade det varit mitt barn som föll offer, så hade jag tänkt som du. Men det är det inte, så jag klarar att se lite mer objektivt kanske. Jag väljer att avvakta fup och RPU. Men det är ju jag.
Jag är en cynisk realist, inte en godhjärtad optimist. Risken att en sån som han återfaller i brott är inte värd att ta. Hans välmående intresserar mig inte, han har enligt min uppfattning förbrukat sin rätt att vara en del av samhället.

Naturligtvis vet jag att vår sjuka lagstiftning gör att han kommer vara fri om några få år, alltså hoppas jag innerligt att hans samvete tar överhanden innan han skadar fler eller någon annan förstör sitt liv genom att släcka hans.
Citera
2019-09-25, 20:56
Medlem
Eastmancolors avatar
Betryggande nog kommer den aktuelle misstänkte att dömas av en domstol i Stockholm tack och lov och inte i bibelbältet eller någon annan...hm...eftersatt del av riket. Detta borde i och för sig inte göra någon skillnad men när man här läser hur primitivt folk därifrån faktiskt resonerar blir man ju mörkrädd!

Stockholm garanterar dock inte fullt ut en välsignelse med världens effektivaste poliskår eller smartaste åklagare. Risken finns fortfarande att man väljer den enklaste vägen ut. Det har hänt förr och kommer säkert att hända igen.

Som jag tidigare påpekat - givetvis i huvudsak för blinda ögon - har det inträffat att unga individer pressats till felaktiga erkännanden och hamnat i kläm därav. Jag tror att vi kan ha att göra med något liknande i detta fall.
Senast redigerad av Eastmancolor 2019-09-25 kl. 21:01.
Citera
2019-09-25, 21:01
Medlem
Citat:
Betryggande nog kommer den i det aktielle misstänkte att dömas av en domstol i Stockholm tack och lov och inte i bibelbältet.

Detta garanterar dock inte fullt ut att vi är välsignade med världens effektivaste poliskår eller smartaste åklagare. Risken finns fortfarande att man väljer den enklaste vägen ut. Det har hänt förr och kommer säkert att hända igen.

Som jag tidigare påpekat - givetvis i huvudsak för blinda ögon - har unga individer pressats till felaktiga erkännanden och hamnat i kläm därav. Jag tror att vi kan ha att göra med något liknande i detta fall.
Skärp dig nu för fan. DU är så helt ute och cyklar i alla dina inlägg så hälften vore nog. Låt ärendet ha sin tid utan att du skall komma med dina märkliga kommentarer. JLs fup är på väg. Läs den och dra din slutsats då. Eller... gör det i det tysta. Skriv det inte här.
Citera
2019-09-26, 11:24
Medlem
Citat:
Betryggande nog kommer den aktuelle misstänkte att dömas av en domstol i Stockholm tack och lov och inte i bibelbältet eller någon annan...hm...eftersatt del av riket. Detta borde i och för sig inte göra någon skillnad men när man här läser hur primitivt folk därifrån faktiskt resonerar blir man ju mörkrädd!

Stockholm garanterar dock inte fullt ut en välsignelse med världens effektivaste poliskår eller smartaste åklagare. Risken finns fortfarande att man väljer den enklaste vägen ut. Det har hänt förr och kommer säkert att hända igen.

Som jag tidigare påpekat - givetvis i huvudsak för blinda ögon - har det inträffat att unga individer pressats till felaktiga erkännanden och hamnat i kläm därav. Jag tror att vi kan ha att göra med något liknande i detta fall.

Jaaaduuu, stackars 16-årige pojke som suttit instängd i över 50 dagar nu och att polisen,rättspsykiatriker, psykologer, socialutredare, omvårdnadspersonal INTE HAR FÖRSTÅTT att han blivit PRESSAD att erkänna mordet och inköp av olika verktyg som skett under olika dagar och i olika affärer. Snyft, snyft...obs IRONI!

Du vill att han ska komma ut o leva fritt...var ska han bo då? Hos sin mamma o pappa? Skulle du ta emot din son ...kan man döda en vän är det nog inga problem att döda nån i familjen eller någon annan.
Visst ja, han har ju inte gjort någonting, hmmm ..
Citera
2019-10-02, 11:16
Medlem
Killmyshadess avatar
Tror ni åklagaren Rickard Wahlqvist kommer att väcka åtal den 8e oktober?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in