2019-10-04, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror det har funnits tecken på att allt inte stod rätt till men att ingen vill gå ut med det till allmänheten/media.
Så kan det absolut vara.
Citera
2019-10-04, 14:26
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Borde inte sånt märkts om J haft det, och hela tiden gått omedicinerad? Eller... det kan vara enormt mycket vi inte vet om den här killen. Massor som faktiskt föräldrarna kände till men som man utåt inte berättat om. Känns lite som om det blir ett större mysterium, fler frågor, ju längre tiden går.

Han kan ju varit odiagnostiserad. Ett är säkert att det blir sluten rättspsykiatrisktvångsvård med SUP så länge behovet finns när chefsöverläkaren meddelar förvaltningsrätten att behov av tvångsvård ej längre föreligger överförs han till annan form av vård inom kriminalvården eller sluten vård på ungdomshem.

Chefsöverläkaren är skyldig att lämna ut uppgifter till kriminalvården om en patient som efter den rättspsykiatriska vården ska till häkte eller anstalt om uppgiften behövs inom kriminalvården. Samma skyldighet gäller till statens institutionsstyrelse ang. patient som ska till ett särskilt ungdomshem.

Nu vet jag att nån kommer skrika att han kommer vandra ut i frihet om psykiatrisk tvångsvård upphör. All sådan information är desinformation.

Han kommer få fullgöra straffet jag tror psykiatrisk tvångsvård med sup kommer vara längre än maxstraffet för brottet mht JL ålder.

Om tvångsvården är mer än 4 år innan utskrivning är aktuell så kommer han ut när tvångsvården är över.

Är tvångsvården 2 år så får han avtjäna återstoden på ungdomshem alternativt fängelse beroende på hans ålder när tvångsvården upphör.
Citera
2019-10-04, 14:38
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Ja, jag har fått veta att killen jag nämnde hörde röster som uppmanade honom att döda. Annars skulle något hemskt hända honom, om han inte löd rösterna.

Det måste vara hemskt. Jag var ganska liten när det hände. Jag var rädd för att han även skulle döda mig Jag har fått veta mer på senare år och de säger att i och med att det var så oförutsägbart det han gjorde kommer han aldrig kunna släppas ut. Det har lugnat mig för jag vill inte att andra ska råka illa ut.

Killen jag pratar om hade planerat i ungefär två veckor hur han skulle göra. Han hade också andra människor som tilltänkta offer.

Kan vidimera det du säger. Har upplevt samma och ställt frågan om ”vad säger rösterna?” Svaret blev ”Det vill du inte veta” Då slutade jag sova kvar med risk att inte vakna upp igen.

Kan mycket väl vara så att JL drabbats av Schizofreni psykos dagarna innan mordet. Att han inte meddelat någon att han haft sömnsvårigheter varit mer uppskruvad än vanligt. Uppskruvad skulle jag inte reagerat för då sommarlovet gick mot sitt slut. Nu skulle gymnasiet ta vid han och Peter var laddade inför detta träffa nya klassen gå i ny skola nya rutiner sista sommarlovet osv.

Finns mycket som gör att man inte skulle misstänka något speciellt efter som hela sommaren varit speciell med tankar och fantasier om hur framtiden skulle te sig för dessa båda herrar.

Att det blev Peter verkar ha varit en tillfällighet eftersom nummer 1 på listan inte svarade i mobilen kanske inte nummer 2 heller. De som han ringt innan Peter svarade har nog svår ångest idag på samma sätt som överlevande från Estonia eller från Tsunamin.
Citera
2019-10-04, 14:40
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killmyshades
Vilken diagnos kan det vara?

Jag tror han har;
Autismspektrum
Tvångsmässigt beteende
Bipolär typ 1

Någon skrev tidigt i tråden att GM har asperger. Man kanske kan ha flera olika diagnoser samtidigt . Det här med att han tyckte om att titta på mordfilmer, finns det folk som njuter av det så pass att man kan anses vara sadist och att han begick någon form av "lustmord"? Eftersom han efteråt ringde 112 så måste han ju haft en viss verklighetsförankning och kan därmed inte ha varit hur snurrig som helst.
Citera
2019-10-04, 14:48
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Någon skrev tidigt i tråden att GM har asperger. Man kanske kan ha flera olika diagnoser samtidigt . Det här med att han tyckte om att titta på mordfilmer, finns det folk som njuter av det så pass att man kan anses vara sadist och att han begick någon form av "lustmord"? Eftersom han efteråt ringde 112 så måste han ju haft en viss verklighetsförankning och kan därmed inte ha varit hur snurrig som helst.

Han kan ha flera diagnoser eller bara en, vi får nog aldrig veta. Det bör krävas någon form av psykos för att hamna där han är idag och klassas som svårt störd.

Han behöver inte ha njutit av filmerna han såg. Jag tvivlar faktiskt på att han gjorde det.
Citera
2019-10-04, 14:53
Medlem
Killmyshadess avatar
Citat:
Han kan ha flera diagnoser eller bara en, vi får nog aldrig veta. Det bör krävas någon form av psykos för att hamna där han är idag och klassas som svårt störd.

Han behöver inte ha njutit av filmerna han såg. Jag tvivlar faktiskt på att han gjorde det.

Jag tror det handlar om flera diagnoser på samma gång.

Jag tror han var/är inne på ”mani och psykos” period. Mani brukar få galna idéer och har förhöjt självförtroende. Kan vara hans debut manipsykos vid detta tillfälle.
Citera
2019-10-04, 14:55
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Kan vidimera det du säger. Har upplevt samma och ställt frågan om ”vad säger rösterna?” Svaret blev ”Det vill du inte veta” Då slutade jag sova kvar med risk att inte vakna upp igen.

Kan mycket väl vara så att JL drabbats av Schizofreni psykos dagarna innan mordet. Att han inte meddelat någon att han haft sömnsvårigheter varit mer uppskruvad än vanligt. Uppskruvad skulle jag inte reagerat för då sommarlovet gick mot sitt slut. Nu skulle gymnasiet ta vid han och Peter var laddade inför detta träffa nya klassen gå i ny skola nya rutiner sista sommarlovet osv.

Finns mycket som gör att man inte skulle misstänka något speciellt efter som hela sommaren varit speciell med tankar och fantasier om hur framtiden skulle te sig för dessa båda herrar.

Att det blev Peter verkar ha varit en tillfällighet eftersom nummer 1 på listan inte svarade i mobilen kanske inte nummer 2 heller. De som han ringt innan Peter svarade har nog svår ångest idag på samma sätt som överlevande från Estonia eller från Tsunamin.

Det lär nog kännas ett bra tag. Kanske hela livet. Något positivt kan vara att man får en lite mer ödmjuk syn på livet.
Citera
2019-10-04, 15:01
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Det lär nog kännas ett bra tag. Kanske hela livet. Något positivt kan vara att man får en lite mer ödmjuk syn på livet.

När vården av JL börjar få effekt och han inser att han mördade sin bästa vän så kommer han nog komma in i ett skede med suicidala tankar där han kommer försöka ta sitt liv på grund av den ångest han kommer drabbas av. Han kommer älta det som hänt försöka analysera vända och vrida på allt för att försöka förstå vad som hände vad som utlöste det hela och han kommer vara mycket ensam i framtiden.
Citera
2019-10-04, 15:10
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killmyshades
Jag tror det handlar om flera diagnoser på samma gång.

Jag tror han var/är inne på ”mani och psykos” period. Mani brukar få galna idéer och har förhöjt självförtroende. Kan vara hans debut manipsykos vid detta tillfälle.

Om han börjat höra röster och rösterna har blivit starkare mer påträngande sista tiden så kan en stor rädsla ligga i botten. En rädsla för att inte lyda och vad som då ska hända.

Det är omöjligt att veta vad som fick honom att döda och tyvärr tror jag vi får leva med det. Det kommer bli sekretess på det mesta.

Det är så lätt att ställa sig frågan "varför berättade han ingenting?", "varför bad han inte om hjälp?"
Den frågan har nog ställts många gånger. Jag ställde själv frågan en gång och svaret blev, "hade jag berättat skulle min tunga skäras ut".
Hjärnan kan verkligen ställa till det ibland.
Citera
2019-10-04, 15:21
Medlem
Zarks avatar
DN idag
https://www.dn.se/sthlm/aklagaren-ingen-har-reagerat-pa-att-han-borde-fa-vard/

"Den 16-årige pojken misstänks ha mördat sin jämnårige vän Peter Plax. Enligt den stora rättspsykiatriska undersökning lider han av en så pass allvarlig psykisk störning att han inte ens kan inse innebörden av vad han gjort.

– Ingen har reagerat på att han borde få vård innan det här hände, säger kammaråklagare Rickard Wahlqvist."
Citera
2019-10-04, 15:38
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zark
DN idag

"Den 16-årige pojken misstänks ha mördat sin jämnårige vän Peter Plax. Enligt den stora rättspsykiatriska undersökning lider han av en så pass allvarlig psykisk störning att han inte ens kan inse innebörden av vad han gjort.

– Ingen har reagerat på att han borde få vård innan det här hände, säger kammaråklagare Rickard Wahlqvist."

Tack!

16-åringen har erkänt att han mördade sin vän. Han vidgår fortfarande att han bragt sin kamrat om livet, men hans erkännande kan komma att ändras.

– Hans initiala medgivande kan ha påverkats av hans psykiska tillstånd. Det är inte säkert att han kommer att erkänna mord, det kan finnas andra rubriceringar som dråp och vållande till annans död som kan komma i fråga, säger advokat Rickard Appelgren.

Det här lär knappast vara den viktigaste frågan då fängelse inte kommer bli aktuellt och därmed inte någon fråga om antal år. Men det är väl gängse förfarande i det här skedet.
Citera
2019-10-04, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zark
DN idag

Det är helt otroligt att inte föräldrarna har märkt att han inte mådde bra.
Jag kommer aldrig förstå det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in