2019-10-04, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Kompisen blir ledsen eftersom det stigmatiserade partiet går framåt. Det vill kvinnan inte medverka till eftersom det gör vännerna upprörda. Då avstår man hellre. Det handlar givetvis inte om att vännen blir arg på just dig eftersom det finns valhemlighet som sagt. Mer att man inte vill medverka till att göra vännerna upprörda.

Det är den mekanism som beskrivs i de forskningsrapporter som hänvisades till ursprungligen i vilket fall. Om det är rätt eller fel kan ju diskuteras men på något sätt måste man ju förklara att kvinnor inte röstar efter de egna åsikterna i lika hög grad som män. Vad skulle annars förklaringen vara?

Jo, det fattade jag men "vill inte medverka att göra vännerna upprörda"...jisses. Du tror verkligen att kvinnor i stor utsträckning tänker på hur sin väninna ska må vid ett valresultat.

Förklaringen är att dom inte vill behöva ljuga i sociala sammanhang + att bli påkomna vid valbåset (valsäkerheten har som bekant varit urusel fram tills EU-valet).
2019-10-04, 17:39
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv
I media kallar vi dem rasister och behandlar dem som sådana. Om de skulle anpassa sig till agendan slutar vi kanske med det.
Det verkar väl snarare som om agendan långsamt håller på att anpassa sig till verkligheten.
2019-10-04, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Om det fetade stämmer så tar sossarna väldigt lång tid på sig. Men jag tror inte alls på resonemanget av Magnus Stenlund. Eftersom det förutsätter att JÖKen inte finns.
Om sossarna byter spår i invandringspolitiken så finns det bred majoritet i riksdagen för det, S, M och SD. Problemet är som du påpekar, att Jöken då skulle falla och vi skulle få extraval.

Vad S kommer att göra kommer att bero på hur stor paniken är inför opinionssiffrorna (och S inser naturligtvis att det finns ett skäl till varför mätningarna visar det dom visar, och att det bara kommer att bli värre framöver).

Om S har insett att deras enda räddning är en dansk lösning så kommer de att välja det och till och med komma med inviter till SD.

Var och en får själv göra sin bedömning vid vilka opinionssiffror S får panik. Jag tror att det är ungefär här. Skulle de trilla under 20 procent så vet ingen var det slutar. Socialdemokratiska partier i Europa har blivit helt utraderade och det kan hända här också. Det kommer alltid att finnas en vänster i politiken men det är inte nödvändigtvis så att det alltid kommer att finnas ett socialdemokratiskt parti.
2019-10-04, 18:41
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optimaten
Intressant! Tyvärr låtsades väl S att de var hårda även i maj 2018, det pratades också om att samarbetet med Mp mest var en parentes. Direkt efter valet var det samma skit igen och på fem minuter hade man släppt på anhörigfloden. Det är verkligen spännande tider nu. Kan rekommendera alla att läsa Prima Victoria av Anders Klarström. Så tydligt att SD hade rätt redan från början.

Ja några av de som nyligen börjat säga SD i opinionsundersökningarna kommer att bli lurade av sossarna igen, men för var gång är det vissa som sossarna förlorat för evigt. Man kanske kan räkna bort några % av SDs stöd i mellanvalsperioderna när det väl blir val, men S köper sig bara tid med sina bluffar.

Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Just nu är det inget parti i JÖKen som vill ha extraval.
Enda vitsen med överenskommelsen för C och L var att utestänga SD. Den berodde inte på politisk samsyn. På köpet fick man igenom väsentligt mer av sin politik genom S än de någonsin kunnat drömma om att få med tuffe Uffe. Därför att S och Löfven var villiga att gå med på vad som helst för att erhålla statsministerposten. Plus att kunna spräcka Alliansen.
Den stora förloraren på denna konstellation är S. Plus att Fjamåt får se sitt stora hatobjekt skjuta i höjden i OU utan att själv få någon respons från väljarna. Samtidigt ligger L under spärren och V har stora problem med att förklara varför man släppte fram JÖKen. Där man i stort enbart har en förklaringsmodell. Att det hade varit värre med SD. MP å andra sidan hankar sig fram tack vare klimattjafset och Greta.

Det är uppenbart att ju längre tiden går, och ju större SD blir, och ju mindre S framstår så ökar spänningarna inom uppgörelsen. Sossarnas handlingsfrihet är starkt begränsad eftersom det är uppenbart att det är Fjamåt som styr regeringen. Inte tvärtom. ALs punggrepp på farbror Stefan är så hårt att hon inte anser sig behöva politiska tjänstemän i regeringskansliet. Det säger väl det mesta.
Min tro/förhoppning är att det någonstans på vägen i framtiden kommer att uppstå ett läge när detta inte längre kommer att hålla. Det är alldeles för många partier och diametrala viljor för det. Parat med alla OU. Den politiker som inte bryr sig om opinionssiffror ljuger.
Om det nu blir ett extraval i mandatperioden så kommer det troligtvis bero på något som inte kan förutses idag.

Ja S lyckades spräcka alliansen men de hade nog hoppats på en mer långsiktig "mittenmajoritet". Nu ligger de på gränsen att förlora majoriteten t.o.m. med JÖK+V. Blir de 5 partierna minoritet var det bortkastat att spräcka alliansen. Det gav kanske bara en mandatperiods respit.

Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Tror Sabuni börjar få kalla fötter.
Hon gick ut tidigt när hon blev PL för L och sa att hon inte vill ha något med SD att göra men det straffade sig så pass att de blev kvar under 4%.
Den enda chansen för att L ska lyfta är att klart och tydligt erkänna SD och när de väl gjort det lär det knaka i fogarna i JÖK samarbetet.
Vänsterliberala C verkar nöjda med Löfven och kommer hamna i kylan om M,KD skulle bilda Regeringen med stöd av SD och jag tror inte M och KD kommer sakna Lööf då mig och krimpolitiken skiljer sig allt för mycket.
Vänstern är nog lite sugna på att fälla Löfven men då riskerar dom att det blir en högerregering istället.

Jag tror inte bara det är p.g.a. SD. Innan hon blev vald var hon också mycket kritisk mot JÖKen men när hon nu omfamnat det försvann alla moderata stödröstare och L har bara sin egna 3 %.

Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Håller med dig helt, sossarna kan inte helt plötsligt såga av den gren man själv sitter på!
Ifall man idag skulle räkna bort alla MENA-folk skulle nog S tappa ca 5 % till i OM.

Däremot är det totalt obegripligt att C+L tydligen aldrig hittills har kollat sina valresultat i dessa s.k. "blattedistrikt"!

Några exempel.
https://data.val.se/val/val2018/slutresultat/R/valdistrikt/01/80/4122/index.html
https://data.val.se/val/val2018/slutresultat/R/valdistrikt/12/80/0809/index.html

Det där förstår inte jag heller, speciellt Cs migrationslinje, de utplånar sig själva med den bidragsberoende asylinvandring de röstar igenom. Anhöriglagen om slopad försörjningsplikt, inte en enda av dem kommer rösta C i alla fall!

Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Om sossarna byter spår i invandringspolitiken så finns det bred majoritet i riksdagen för det, S, M och SD. Problemet är som du påpekar, att Jöken då skulle falla och vi skulle få extraval.
Vad S kommer att göra kommer att bero på hur stor paniken är inför opinionssiffrorna (och S inser naturligtvis att det finns ett skäl till varför mätningarna visar det dom visar, och att det bara kommer att bli värre framöver).
Om S har insett att deras enda räddning är en dansk lösning så kommer de att välja det och till och med komma med inviter till SD.
Var och en får själv göra sin bedömning vid vilka opinionssiffror S får panik. Jag tror att det är ungefär här. Skulle de trilla under 20 procent så vet ingen var det slutar. Socialdemokratiska partier i Europa har blivit helt utraderade och det kan hända här också. Det kommer alltid att finnas en vänster i politiken men det är inte nödvändigtvis så att det alltid kommer att finnas ett socialdemokratiskt parti.

Det S kan göra är att försöka bilda en ren S-regering utan extra val: Som kan stödja sig på M och SD i vissa frågor. Men jag tror det blir svårt att samarbeta med SD när de fortfarande kallar dem nazister. Det blir en trovärdighetsfråga inte ens statens TV kan ignorera.
2019-10-04, 19:17
Medlem
KokaGrodas avatar
Vi befinner oss (visserligen i skugglandet av diverse mer eller minder säkra OU) troligen på the tipping point, när allt sker med ketschupeffekt dessutom.
Kvinnorna kommer äntligen följa deras mäns val av parti, de kommer att överge sin lägereldssociologi > syjunta > facebookgrupp (i snabb historisk ordning), och förstå även INTELLEKTUELLT att känslosås, twitterindignation, och allehanda godhetsarbete betyder inget när dottern (kanske) våldtas på riktigt.
Det är nu det rasar, det är nu SD tas på allvar, det är nu vi står sämre rustad än tidigare.

Jag borde vara glad för att de äntligen lyssnar, men det är jag absolut inte. Jag sörjer.
2019-10-04, 19:45
Medlem
Vadå sossarna i kris. Knutsson kallade Stefan den stora vinnaren i gårdagens aktuellt när alla partier nu lagt sina budgetar
2019-10-04, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
I början på december kommer den fisljumma men för media och politiker så oerhört upphaussade och viktiga SCB PSU. Om SD skulle bräcka S i den kommer det att hända grejer.
Onekligen det bästa med den månaden, i så fall. Löfvén avgår.Han tål inga fler snöpligheter efter Ylvas misslyckande i EU.
2019-10-04, 20:06
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Vadå sossarna i kris. Knutsson kallade Stefan den stora vinnaren i gårdagens aktuellt när alla partier nu lagt sina budgetar
Hört talas om begreppet "pyrrhusseger"?

OnT: Är det något institut som inte mätt upp säkerställd ökning för SD nu? Jag tror SD brutit ett nytt motstånd nu och kommer klättre än mer i opinionen. Man vinner nu "tröga" väljare som inte velat inse fakta, men som nu gör det - att SD haft rätt hela tiden.

Och självklart röstar man på det parti som kan förstå och hantera samtiden, annars är man väl bra korkad?
2019-10-04, 20:18
Avslutad
Fy tusan va jag njuter, detta skickar en sådan signal till 7-klövern att dom är inne på HELT FEL SPÅR. Och nu är det i princip på svart-och-vitt. Inte ens de äldre trogna s-röstare som får pension bryr sig längre (stor väljargrupp förutom invandrare, såklart)
2019-10-04, 20:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Hur går det för "Powergirl" här i tråden?
Har varit lite tyst på sistone.

Känns som tråden behöver ett förnekande från henne om att SD är jämsides med S för att vi ska få en definitiv bekräftelse på att det är så.
2019-10-04, 20:35
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Känns som tråden behöver ett förnekande från henne om att SD är jämsides med S för att vi ska få en definitiv bekräftelse på att det är så.
Rejdar har inte synts till i tråden sedan valet 2014, han är saknad.

Jag ser dock att han åter blivit aktiv, så kanske återkommer han även hit.
2019-10-04, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr

Fast det intressanta blir vad som händer då (S) grips av panik?

Jag tror inte alls på en Danske utveckling. Det finns ingen i (S) toppen som inte skrikit sig hes om nazism. Dessutom faller hela (S) särställning inom fackföreningsrörelsen om de inte kan använda de bruna rötterna som ursäkt för att hindra (SD)-politiker att avancera inom fackföreningsrörelsen.

Dessutom skulle det inte förvåna mig om en (S) omsvängning bara driver de bidragsberoende eller kriminella invandrarna till (V) samtidigt som de inte vinner tillbaka någon som flytt till (SD) genom att bekräfta att de ljugit de senaste åren.

Det hade kanske gått innan internet att kalla upp TV chefen och chefredaktörerna för de stora tidningarna och beordra dem att hålla käft men inte längre. Det kan lika gärna bli så att det är (S) paniken som till slut utlöser PASOKifieringen i vårt land. Vore inte en dag för tidigt isåfall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in