• 1
  • 2
2019-10-04, 17:46
Medlem
idag när jag åkte tunnelbanan så kom det in ett gäng på 5 personer,2 killar och 3 tjejer. dom var kanske 15-16 år.. och hela tiden när dom pratade så blandade de in engelska (med stark svensk brytning) i meningarna. visst så gör många, speciellt säger alla "fucking" i varje mening, men detta var extremt med hela fraser på engelska och sådana ord jag aldrig hört inbakade i svenska förut.. typ:
"Ditt hår är ju svart, basically." "Seriöst? Du tycker mitt hår är svart??" "Ja, alltså, basically."
"Men oh my god, är du helt fucking crazy, girl?"
"Alltså hennes memory fucking suger, hon glömmer typ allt."
"Shit jag måste ringa {någons namn} och säga att jag inte kan come to school for a week, typ."
Osv, osv.
Är det vanligt att tonåringar pratar så nu för tiden?
Citera
2019-10-04, 17:52
Medlem
FredrikSahlins avatar
Det är vanligt bland vissa grupperingar, ja.
Citera
2019-10-04, 17:54
Medlem
elva9tolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OhAyJee
idag när jag åkte tunnelbanan så kom det in ett gäng på 5 personer,2 killar och 3 tjejer. dom var kanske 15-16 år.. och hela tiden när dom pratade så blandade de in engelska (med stark svensk brytning) i meningarna. visst så gör många, speciellt säger alla "fucking" i varje mening, men detta var extremt med hela fraser på engelska och sådana ord jag aldrig hört inbakade i svenska förut.. typ:
"Ditt hår är ju svart, basically." "Seriöst? Du tycker mitt hår är svart??" "Ja, alltså, basically."
"Men oh my god, är du helt fucking crazy, girl?"
"Alltså hennes memory fucking suger, hon glömmer typ allt."
"Shit jag måste ringa {någons namn} och säga att jag inte kan come to school for a week, typ."
Osv, osv.
Är det vanligt att tonåringar pratar så nu för tiden?

Haha låter som Silvstedt-språket
Citera
2019-10-04, 18:12
Medlem
carminaburanas avatar
låter som att jag hade bytt vagn vid nästa stopp. fan vad jag hatar gapiga ungdomar som ska var så jävla högljudda med sina hormoner skvättandes överallt. samma på Max.
Citera
2019-10-04, 18:27
Medlem
en sak kan vara att man idag är mer global än tidigare (internet), menar, vilken ungdom har inte twitter etc, de får konstant intryck på engelska, vilket alla som levde pre-smartphonen inte fick på samma sätt, och det i sig bör ju skapa sina spår i språkblandningar. Inte direkt något negativt eller störande imo, utan helt ok.
Citera
2019-10-04, 18:37
Bannlyst
Det är väl svartingar som håller på så?
Citera
2019-10-04, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fcknfuck
Absolut inte bara. jag levde knappt pre smartphone men många kamrater använder låneord MYCKET. I vissa fall är det helt rätt och jag själv gör det då och då, ibland är det svårt att hitta ett bra svenskt ord. Jag har gjort kontring att köra massa engelska uttryck rakt/ordagrant översatta svenska dels för komisk effekt och dels för att driva med fenomenet. Mha uttryck som "Det där gör inget vett!" (that dosent make any sense) eller "för att vara rättvis!" (to be fair) med mera. Men hur gammal måste man vara för att "fuck" inte ska vara i ens standard svordoms vokabulär?! Det har man ju sagt sen barnsben.
Citera
2019-10-04, 19:13
Medlem
Finns väl få länder i världen som är så amerikaniserat som Sverige.
Citera
2019-10-04, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Finns väl få länder i världen som är så amerikaniserat som Sverige.
Enligt min morbror är Norge värre. han pendlar mellan länder mycket.
Citera
2019-10-04, 19:34
Medlem
Dwight.Schrutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcknfuck
Tyvärr inte. Även svenskar gör så, främst tonårstjejer. Det är oerhört pinsamt att höra. Jag har nog aldrig skämts å någon annans vägnar, förutom när det gäller sånt här.

Sveriges framtid ser allt annat än ljus ut. Inte nog med att svenska folkslaget byts ut, det infiltreras och perverteras också. Gå till vilken förortsskola i Stockholm som helst och du kommer att träffa flertalet svenskar (oftast tjejer) som bryter, svär helt obehindrat i varje mening och blandar svenska med ännu sämre engelska.
Citera
2019-10-04, 19:49
Moderator
Ancistruss avatar
Jag hörde något liknande en gång. Några pratade nästan bara engelska, andra nästan bara svenska, flertalet helt blandat. Några lät dom de bröt lite på svenska, andra inte. Då jag frågade dem varför de pratade så berättade de att de gick på Engelska skolan, några var bättre på engelska, andra på svenska, men de flesta var helt tvåspråkiga så det blev lätt så att de blandade språken.

Många invandrarungdomar uppväxta i Sverige, men som talar ett annat språk hemma, gör precis likadant.
Citera
2019-10-04, 20:18
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Haha det där är ingenting från cringet jag får utstå på kth, där samlas alla med aspberger och andra bokstavskombinationer. En kille senaste som jag överhörde (jag var tvungen att gå därifrån för det var så cringe) var helsvensk och pratade ren svenska, men helt plötsligt började han prata engelska, och han slutade inte. Samtidigt svarade hans svenska vänner på svenska, medan han pratade på på engelska. Sen slutade han inte prata, han fortsatta pladdra på som en dumkärring. Jag märkte tydligt hur hans vänner bara ville gå och gömma sig under en sten.

Sett samma fenomen flera gånger, oftast tjejgäng där alla pratar engelska, ofta med en pålagd dialekt (brittiska är värst, så jävla cringe).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in