2019-10-04, 11:53
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Även SVT hade inslag ang Örebrokompaniet och deras redovisningar på lokalnyheterna i går kväll.

Som jag kan se är 3 millar till olika event i Örebro... ca 2,8 verkar vara utbetalda. Dock går det inte att se hur mycket som specifikt blivit utbetalt till geo-eventet (går bara att se att dom är med i listan på event som fått slantar).

Det är 11 event dom räknar upp som ska pågått under 2015-2017. Blir mycket pengar till var och ett event isf. Är detta enda redovisningen de gör förstår jag att det blir ifrågasatt. Tänker att det borde finnas mer redovisning till vem/vilket event pengarna utbetalas till...
Förstår inte riktigt vad det där inslaget i SVT har med trådens ämne att göra. Däremot skulle det kanske vara intressant att se en motsvarande granskning av turerna i Cirkus Hiding, där man fick se hur mycket den här utredningen hittills har kostat skattebetalarna. Och kanske borde det även här begäras ut en rapport där uppnådda resultat redovisas.
Senast redigerad av Draifos 2019-10-04 kl. 12:12.
Citera
2019-10-04, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Förstår inte riktigt vad det där inslaget i SVT har med trådens ämne att göra. Däremot skulle det vara intressant att se en motsvarande granskning av turerna i Cirkus Hiding, där man fick se hur mycket den här utredningen hittills har kostat skattebetalarna. Kanske det även här borde begäras ut en rapport där uppnådda resultat redovisas.

Alltså du är ju värd en tråd för sig, mer trångsynt och envis idiot har jag sällan sett.
Det har spekulerats om SD försnillat pengar de fick som stöd för Geotouren de gjorde, om LW hade upptäckt det skulle det vara en del av motivet.
Har du helt missat det?
Ska man delta i en tråd kanske man ska läsa också, inte bara skriva knepiga och tjatiga inlägg.

Cirkus Hiding? Varför detta epitet? Du är verkligen en rätthaverist av största mått, lämna tråden!
Skattebetalarnas pengar.... ja tycker du vi ska låta mördare gå fria för att spara pengar?
Jättebra förlag Draifos, ta det i din nya tråd. Hejdå.
Citera
2019-10-04, 12:29
Medlem
notknapparens avatar
Idag har DN i sin artikelserie om våld och kränkningar i nära relationer en artikel som passar väldigt bra i tråden.
Läs den som helhet för att få en bättre förståelse!

Det finns förmodligen vissa likheter mellan DNs Maria och LWs förhållande. Nu vet vi väldigt lite om hur SDs och LWs förhållande egentligen har sett ut, men vi har iaf hört från tråden att LW trott att det skulle kunnat bli de två under något skede i förhållandet (vem var det som skrev det, har glömt det). Om LW blivit manipulerad på samma sätt som Maria i artikeln, det vet jag inte förstås.

Jag ville bara visa med artikeln, hur det kan se ut i ett destruktivt förhållande där den ene vill mer än den andre (båda vill det, men olika saker!) för att man råkar ut för en manipulerande man som vill både ha hela kakan och äta av den.

- Den ene vill ha ett förhållande, ett varaktigt.
- Den andre vill ha två kvinnor. En fru och en älskarinna.

Jag vill påminna om att i artikelns Maria, är det väl inte så många som skulle vilja ge skulden på Maria. Hon har blivit grovt vilseledd, grovt manipulerad och lurad av en okänslig man som bara tänkt på sig själv. Han har levt loppan, och bedragit både fru, barn och Maria.

I artikeln skrivs det om ordet "

Gaslighting":

Länk:
Maria lockades in i ett förhållande med en gift man – som levde dubbelliv

" I dag tänker jag lite annorlunda. Jag tror att han fortfarande trodde i stunden att det skulle bli vi, men visste att han aldrig skulle lämna sin fru. Ingen människa med normal empatiförmåga skulle utsätta den andra för något som han gjorde. Han stal flera år av mitt liv trots att jag bad honom att lämna mig om han inte menade allvar. Det är inte ett friskt beteende."

Maria har blivit skadad på djupet av relationen men ändå lyckats gå vidare:

"– Jag känner mig fri, som att jag fått Maria tillbaka. Och om jag känner att något är fel tar jag det mer på allvar. Jag har börjat träffa andra män, men jag märker att jag fortfarande har svårt att öppna mig, att visa vem jag är och vara sårbar. Men jag tror fortfarande på kärleken - det måste man."

"– Idag lägger man mycket av skulden och skammen på kvinnan. Ordet älskarinna har blivit ett skällsord, något en kvinna ska skämmas för, precis som det var och fortfarande är i vissa kulturer. Men det är ju den gifte mannen som är otrogen som förstör och skövlar bland nära och kära. "
------------------------

Det hela började med ett oskyldigt sms som tack för en trevlig fest.

Citera
2019-10-04, 12:33
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Idag har DN i sin artikelserie om våld och kränkningar i nära relationer en artikel som passar väldigt bra i tråden.
Läs den som helhet för att få en bättre förståelse!

Det finns förmodligen vissa likheter mellan DNs Maria och LWs förhållande. Nu vet vi väldigt lite om hur SDs och LWs förhållande egentligen har sett ut, men vi har iaf hört från tråden att LW trott att det skulle kunnat bli de två under något skede i förhållandet (vem var det som skrev det, har glömt det). Om LW blivit manipulerad på samma sätt som Maria i artikeln, det vet jag inte förstås.

Jag ville bara visa med artikeln, hur det kan se ut i ett destruktivt förhållande där den ene vill mer än den andre (båda vill det, men olika saker!) för att man råkar ut för en manipulerande man som vill både ha hela kakan och äta av den.

- Den ene vill ha ett förhållande, ett varaktigt.
- Den andre vill ha två kvinnor. En fru och en älskarinna.

Jag vill påminna om att i artikelns Maria, är det väl inte så många som skulle vilja ge skulden på Maria. Hon har blivit grovt vilseledd, grovt manipulerad och lurad av en okänslig man som bara tänkt på sig själv. Han har levt loppan, och bedragit både fru, barn och Maria.

I artikeln skrivs det om ordet "

Gaslighting":

Länk:
Maria lockades in i ett förhållande med en gift man – som levde dubbelliv

" I dag tänker jag lite annorlunda. Jag tror att han fortfarande trodde i stunden att det skulle bli vi, men visste att han aldrig skulle lämna sin fru. Ingen människa med normal empatiförmåga skulle utsätta den andra för något som han gjorde. Han stal flera år av mitt liv trots att jag bad honom att lämna mig om han inte menade allvar. Det är inte ett friskt beteende."

Maria har blivit skadad på djupet av relationen men ändå lyckats gå vidare:

"– Jag känner mig fri, som att jag fått Maria tillbaka. Och om jag känner att något är fel tar jag det mer på allvar. Jag har börjat träffa andra män, men jag märker att jag fortfarande har svårt att öppna mig, att visa vem jag är och vara sårbar. Men jag tror fortfarande på kärleken - det måste man."

"– Idag lägger man mycket av skulden och skammen på kvinnan. Ordet älskarinna har blivit ett skällsord, något en kvinna ska skämmas för, precis som det var och fortfarande är i vissa kulturer. Men det är ju den gifte mannen som är otrogen som förstör och skövlar bland nära och kära. "
------------------------

Det hela började med ett oskyldigt sms som tack för en trevlig fest.

Blev Maria också mördad? Eller utsatt för hot, trakasserier och våld i relarionen med den gifta mannen? Det verkar inte så och då är det väl knappast likt Lenas fall?

Maria hade en vanlig relation med en gift man, that's it. Inte den typ av destruktiva relation Lena hade med tragiska efterföljder.
Citera
2019-10-04, 12:34
Medlem
Citat:
Förstår inte riktigt vad det där inslaget i SVT har med trådens ämne att göra. Däremot skulle det kanske vara intressant att se en motsvarande granskning av turerna i Cirkus Hiding, där man fick se hur mycket den här utredningen hittills har kostat skattebetalarna. Och kanske borde det även här begäras ut en rapport där uppnådda resultat redovisas.
Jaså, det tycker du? Sanningen ska bara fram om det så tar 50 år! Tycker du att Palmegruppen har blivit för dyr också?
Citera
2019-10-04, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Ofredande via sms eller samtal är ej "offentligt".
Dessutom; om man har möjligheten att blockera numret då ska man göra så.

Enligt lag måste man alltså göra vad man kan för att slippa ofredanden.
Det borde ligga i sakens natur att man själv önskar bidra till lugn och ro.
Det enklaste är att blockera.Man anmäler inte heller i första taget utan försöker så långt det är möjligt att komma överens utan att behöva polisanmäla.(Tycker jag)
Citera
2019-10-04, 12:49
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brus-nilsson
Jaså, det tycker du? Sanningen ska bara fram om det så tar 50 år! Tycker du att Palmegruppen har blivit för dyr också?
Det är inte att jag tycker att det har blivit för dyrt. Jag har ingen aning om vilka resurser man har lagt ned på den här segdragna utredningen, och kanske problemet snarare är att fallet har prioriterats för lågt. Men det vore intressant att få veta t.ex. hur resurserna har fördelats på olika utredningsåtgärder, och vilka faktiska resultat man hittills har uppnått.

De senast läckta uppgifterna i Aftonbladet antyder ju faktiskt att åklagaren kan ha fått en fixering vid både en misstänkt och en motivbild som hon kanske kan ha svårt att finna objektivt stöd för:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RR8ow2/triangeldramat-runt-lena-wesstrom-omanskligt-resonemang
Senast redigerad av Draifos 2019-10-04 kl. 13:36.
Citera
2019-10-04, 12:54
Medlem
MrBarnabys avatar
Notis i DN idag:
Kvinna slet sönder örat på kvinnligt offer

En 40-årig kvinna i Örebro har åtalats för grov misshandel efter att ha vridit sönder örat på en annan
kvinna och därefter dunkat hennes huvud i en sten, skriver Nerikes Allehanda. Misshandeln skedde
i juli, då offret ropade efter en man som var i sällskap med den 40-åriga kvinnan i en park.
Även kvinnor kan, uppenbarligen.
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-10-04 kl. 13:30.
Citera
2019-10-04, 13:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Blev Maria också mördad? Eller utsatt för hot, trakasserier och våld i relarionen med den gifta mannen? Det verkar inte så och då är det väl knappast likt Lenas fall?

Maria hade en vanlig relation med en gift man, that's it. Inte den typ av destruktiva relation Lena hade med tragiska efterföljder.

Nej, Maria pratar inte från andra sidan graven.
Maria hade inte ett vanligt förhållande med en gift man.
Maria hade ett förhållande med en man som "använde" henne på ett destruktivt sätt så att man kan likna det vid psykisk misshandel.

Inte genom att säga nedvärderande saker eller skrika. Den psykiska misshandeln handlar om att bli förd bakom ljuset, manipulerad att tro att saker ligger till på ett viss sätt, medan sanningen är en helt annan. Nu handlar det om åratals lögner och dubbelliv. För den som blivit använd som en sak, förvillad om den gemensamma tillvaron som bara är en spegelbild av en falsk kuliss (som inte existerar) är det verkligen destruktivt för hela människan. På djupet tappar man tilltro till sig själv, skuldbelägger sig själv, skäms, och kan få svårt för att lita på andra för att bygga upp en ny relation.

Jag ville bara belysa hur det kan se ut i ett förhållande där en part är gift, den andre blir lovad guld och gröna skogar" under sex års tid. Detta genom grov manipulation, grova lögner och utnyttjande på ett sätt som kan liknas vid "gaslighting".

Det hela börjar med oskyldiga sms i en period när Maria är öppen för ett förhållande och det växer fram en förälskelse från en känsla av att bli sedd och intensivt uppvaktad.

Genom denna relation tappade Maria i berättelsen bort sig själv, blev förvirrad och skämdes både inför sig själv och vänner tills hon en dag lyckades frigöra sig.

Då lämnar hon och också berättar för frun.

Om man läser hela artikeln kan man förstå hur det kan bli en väldigt stort gap mellan vad de båda vill:

- Den ene vill ha ett varaktigt riktigt förhållande, blir lovad detta
- Medan den andre genom grovt utnyttjande, lögner och manipulation lyckas lura två kvinnor under många år, enkom sina egna behov. Ett helt känslokallt beteende.
Citera
2019-10-04, 13:31
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, Maria pratar inte från andra sidan graven.
Maria hade inte ett vanligt förhållande med en gift man.
Maria hade ett förhållande med en man som "använde" henne på ett destruktivt sätt så att man kan likna det vid psykisk misshandel.

Inte genom att säga nedvärderande saker eller skrika. Den psykiska misshandeln handlar om att bli förd bakom ljuset, manipulerad att tro att saker ligger till på ett viss sätt, medan sanningen är en helt annan. Nu handlar det om åratals lögner och dubbelliv. För den som blivit använd som en sak, förvillad om den gemensamma tillvaron som bara är en spegelbild av en falsk kuliss (som inte existerar) är det verkligen destruktivt för hela människan. På djupet tappar man tilltro till sig själv, skuldbelägger sig själv, skäms, och kan få svårt för att lita på andra för att bygga upp en ny relation.

Jag ville bara belysa hur det kan se ut i ett förhållande där en part är gift, den andre blir lovad guld och gröna skogar" under sex års tid. Detta genom grov manipulation, grova lögner och utnyttjande på ett sätt som kan liknas vid "gaslighting".

Det hela börjar med oskyldiga sms i en period när Maria är öppen för ett förhållande och det växer fram en förälskelse från en känsla av att bli sedd och intensivt uppvaktad.

Genom denna relation tappade Maria i berättelsen bort sig själv, blev förvirrad och skämdes både inför sig själv och vänner tills hon en dag lyckades frigöra sig.

Då lämnar hon och också berättar för frun.

Om man läser hela artikeln kan man förstå hur det kan bli en väldigt stort gap mellan vad de båda vill:

- Den ene vill ha ett varaktigt riktigt förhållande, blir lovad detta
- Medan den andre genom grovt utnyttjande, lögner och manipulation lyckas lura två kvinnor under många år, enkom sina egna behov. Ett helt känslokallt beteende.

De flesta relationer med gifta män ser ut som Marias, därför är det vanligt i den kategorin, d.v.s. "förhållande med otrogna män kategorin".

Eller du har hört talas om många älskarinnor som berättat att den gifte mannen behandlad dem bra och lämnat sina fruar för deras skull? Knappast eller hur?
Tyvärr blir de flesta älskarinnor ljugna och bedragna etc.

Lenas relation med SD var av helt annan typ om uppgifterna om våld och ofredande stämmer. Nu till sist tragiska utfallet med mord dessutom, om SD är den skyldige vilket är sannolikt.
Citera
2019-10-04, 13:35
Medlem
Citat:
Det är inte att jag tycker att det har blivit för dyrt. Jag har ingen aning om vilka resurser man har lagt ned på den här segdragna utredningen, och kanske problemet snarare är att fallet har prioriterats för lågt. Men det vore intressant att få veta t.ex. hur resurserna har fördelats på olika utredningsåtgärder, och vilka faktiska resultat man hittills har uppnått.
Har du redan glömt vad du skrev för bara nån timme sedan? Friskar upp ditt minne med ett utdrag av ditt inlägg här:

”Däremot skulle det kanske vara intressant att se en motsvarande granskning av turerna i Cirkus Hiding, där man fick se hur mycket den här utredningen hittills har kostat skattebetalarna.”
Senast redigerad av brus-nilsson 2019-10-04 kl. 13:41.
Citera
2019-10-04, 14:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
De flesta relationer med gifta män ser ut som Marias, därför är det vanligt i den kategorin, d.v.s. "förhållande med otrogna män kategorin".

Eller du har hört talas om många älskarinnor som berättat att den gifte mannen behandlad dem bra och lämnat sina fruar för deras skull? Knappast eller hur?
Tyvärr blir de flesta älskarinnor ljugna och bedragna etc.

Lenas relation med SD var av helt annan typ om uppgifterna om våld och ofredande stämmer. Nu till sist tragiska utfallet med mord dessutom, om SD är den skyldige vilket är sannolikt.

Det var i ljuset av hur manipulerad Maria var, av en man som utnyttjade henne på ett mycket känslokallt (egoistiskt) sätt och inte i ljuset om hót, våld och trakasserier jag tog upp fallet.

Det finns nog många olika otrohetsaffärer, den ena är inte lik den andra. Jag tror att det finns otroheter där båda vill lika mycket och det slutar med skilsmässa.

Här vill jag också betona att det kan tänkas vara så att det är svårt att veta: vem som vill mer. Det som kan se ut på ett sätt, kan vara på ett annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in